|
Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
Lî'Șanah Tova uî Methuka! Anului Bunătate și Dulceață!
Luni spre Marți noaptea, poporul Israel va intra în momentul foarte special și sfânt al Marilor Sfinte Sărbători: Roș Hașanah (numită în Toras lui Moise și Iom Teruah heȘofar și în o religie a neamurilor numită "Creștinism" este numită "Sărbătoarea Trâmbițelor"), apoi Iom HaChippurim (Ziua Izbăviriților) și apoi Chag Sucot (Festivalul Colibi numită în religia numită "Creștinism" și "Sărbătoarea Corturilor" / Tabernacolelor).

Alimente
de Roș Hașana:
În prima noapte de Început Anului (ael Roș HaȘanah) este mierea
servită cu mere uneori din compot sau mere gutui și
felii rotunde de challah (împletituri) sau
pâine rotundă arabă grițan, împreună cu o binecuvântare asupra pâinii și o rugăciune
pentru un an cu bunătate și dulceață. În
cea de-a doua noapte, un nou fruct cum este
rodia este totodată
servită și se recită o rugăciune specială de mulțumire
lui Dumnezeu pentru că ne-a adus în acest sezon.
Aceste
festivale, sărbători, și posturi, sunt numite în ebraică - moadim - sau "timpuri fixate".
Cartea Uaieqra sau Levitic specifică motivul pentru fiecare din aceste timpuri fixate (moadim), sunt ținute, și cum vor fi acestea celebrate.
Deși
mulți oameni în lume, inclusiv cei din religia "Creștină" la care le-am
dat din Ierusalim să țină patru porunci dar nu au fost statornici în
credință și au inventat astăyi Piața Roșie (Red Plaza) special ca să ne
arate că încalcă cele patru porunci care le-am dat casând oile lui
Israel îmrpăștiate în diaporele din întrega lume, consideră aceste
sărbători
ca fiind sărbători ebraice, însă ele de fapt sunt
Sărbătorile și Zilele Sfinte stabilite ale lui Dumnezeu prin porunci
date prin intermediul lui Moise care vedem în Evanghelia după Ioan cum
le ține Mesia și în Cartea Faptele Apostolilor vedem cum le ține
Rabinul Șaul din Tarsul Ciciliei. Astfel că, ele
sunt în întregime relevante pentru oricine care este interesat să-L
cunoască pe El. Nu toate poruncile sunt date celor dintre alte popoare
ci cei numiți "Creștini" considerau că "Cele Zece Porunci" au fost date
pentru cei din orice popor care aderă sau se convertesc la religia lor,
însă în unele orașe americane au înlocuit monumentele cu cele zece
porunci similare cu tabletele lui Moise cu tronul încitatorilor lui
Bașomed despre care regele David ne-a avertizat începând cu Psalmul 1,
o fală pentru masoni ca să arate biruință asupra moralității
tineretului încorporat în Israel care sunt puși să încalce
porunci cum este "Nu omorî" și "Nu comite adulter" și "Nu pofti" care
le-au încălcat poporul cananit și poporul palestinian contra căruia s-a
luuptat Samson și regele David dar care a mai existat până în vremea
relelui egiptean Nebu sau Necu care a dat ordin să fie toți omorâți în
Gaza, și israeliții care au rămas în țară au fost înșelați dde sultan
să treacă la religia musulmană și să ia această denumire a celor care
i-am alungat din țară deoarece încălcau poruncile lui Dumnezeu. În fapt
poporului Israell ni se cere în plus ca să ținem 16 pași în fiecare zi
de odihnă săptămânală, poruncă care nu li se cere străinilor din țară
decât să nu muncească în acestă zi și să nu aprindă foc în casele
israeliților.
Acestea sunt mo'adim (timpurile fixate - traducerea creștină: sărbătorile) Mele (Leviticul 23:2)

Evreu chasidic
răsunând
șofarul (cornul de berbec)
la Zidul Plângerii la una
din timpurile fixate (Moadim) ale
lui Dumnezeu.
Ceremonia de acasă pentru Roș haȘana are loc la apusul soarelui, chiar înainte de începerea lunii Tișrei. Evenimentul principal al acestei sărbători constă într-o masă specială cu un seder festiv, oarecum similar cu o cină de vineri în familie de ajun sabatului. Celebrarea dulceții anului: Roș haȘana, începe cu iluminarea luminilor (haflakat nerot), simbolizând trecerea de la profan la sacru și la timpul recitării binecuvântării, de a mulțumi lui Dumnezeu care ne permite să ajungem în acest sezon (Șehecheyanu). Urmează obiceiul bucuriei mâncării feliilor de mere lăsate să se imerseze în miere.
(din Cartea: Sărbători Mesianice de Florin C. Bodin)
În Erev Iom TeRuah (în ajun), aproximativ 18 minute înainte de asfințitul soarelui, următoarea binecuvântarea se recită în timp ce se aprind lumânări de vacanță: Binecuvântat Tu Iâhuah (DOMNUL) Dumnezeire-noastră, Suveran de Zidire, Carele ne-ai sfințit prin poruncile-ți și ne-ai poruncit să aprindem lumina de zi memorială (Iom ha Zikaron). Apoi binecuvântarea "Șehecheya'nu" spune că-i mulțumim lui Dumnezeu pentru că ne permite să ajungem în acest sezon: Binecuvântat Tu IÂHUAH (DOMNUL) Dumnezeire-noastră, Suveran Zidirii; Care ne-ai viețitu-ne-ai, și ocrotitu-ne-ai, și ajutatu-ne-ai ajungerii în anotimp acest. Amin
Seara sărbătorea este sfințită prin recitarea "Kiduș", binecuvântarea peste vin, pentru ziua șofrăirii din șofar sau trâmbițării și înainte de prăznui prin recitarea "haMoți", binecuvântarea asupra pâinii. Există binecuvântarea tradițională și credincioșii din Iudaism Mesianic au binecuvântări mesianice care ne amintesc de rolurile lui Mesia care este numit Ieșuhur în Tora lui Moise.
Se folosesc colaci rotunzi care simbolizează ciclul circular al scurgerii timpului într-un an complet. Conform tradiției care vine din diaspora iudaică germană unde se folosesc pâini plate fără drojdie făcute strict după rețeta pâinilor pentru punere înainte la Templu...
De la venirea lui Mesia acesta a împlinit toate timpurile fixate, Mo'Edim, din prima parte a anului ecleziastic în cele mai mici detalii și totodată emisarul Șaul din Tars a ținut toate timpurile fixate. Așa cum festivalurile de primăvară (Paștile, Primul Omer, și Festivalul Șavuot - Săptămâni) au fost perfect împlinite la venirea lui Mesia ca Meșia ben-David, Fiul lui David, festivalurile de toamnă (Roș haȘana, Iom Kippur, și Sucot) vor fi împlinite la venirea lui Șiloh care ni-l aduce pe Mesia care este cu noi toate zilele până la sfârșitul veacului, ca să locuiască iar împreună cu noi în casele noastre și cei denumiți creștinii cred acesta și numesc evenimentul "a doua lui venire ca Mesia" rabinii mesianici însă se referă la Meșia benAdam cu privire la unul din aceștia însă se înșeală că Șiloh are rolul de Mântuitor deoarece Moise scrie că vine ca să nimicească autoritatea a jumătate din tribul Iuda care stăpânește în Israel deoarece din păcate încalcă la fel ca palestinenii poruncile lui Dumnezeu încurajând creștinii să caseze pe Piața Roșie pe ceilați israeliți din lăcomie pentru aurul lui Dumnezeu care este suficient ca să-și consruiască cetatea așteptată de părții noștii Avraam, Isaac și Iacov. În fapt Fiul Omului s-a născut din Duhul de Sfințire ca să izbăvească poporul Său de păcatele lor și să împărățească peste neamuri. Urmează să mulțumim lui Dumnezeu pentru marele Său plan de mântuire în care a stabilit toate aceste timpuri.
Există două Sedere similare pe parcursul anului: unul în primăvară (de ex., Seara de Paște), și un altul în toamnă pentru Roș haȘanah. Sederul de Roș haȘana include Simanim, "alimente simbolice", servite la începutul mesei de ajun în câte o frunză de salată și în anii șemiatah într-o plâine arabă tip grițan, ca o ocazie de a ura, Roș haȘana ue Tebuaota și Methuka, adică un An Dulce de Bunătate și Dulceață!.
După aprinderea lumânărilor festive de Iom Tov (zi bună - festivă) și efectuarea binecuvântării Kidduș, se obișnuiește să se recite o binecuvântare și o rugăciune scurtă despre simbolismul a diferite alimente înainte de a le mânca pentru prima dată în Noul An. Deși următoarele binecuvântări ritualice sunt de obicei incluse în serviciu ele nu sunt obligatorii.
(din Cartea: Sărbători Mesianice de Florin C. Bodin)
Se obișnuiește să se mănânce mere înmuiate în miere înainte de masă. Este o tradiție de a mânca un fruct nou pentru sezonul de recoltare, iar ziua trâmbițării Iom TeRuah cade cam la începutul sezonului merelor. Astfel mărul a devenit "primul rod" [...] Înainte de a mânca mere înmuiate în miere, cerem lui Dumnezeu, să reînnoiască "pentru noi acest an, cu bunătate și dulceață." Astfel se face pregătirea pentru recitarea binecuvântării atât pentru fruct cât și pentru pom (bore pri ha-aiț) "Binecuvântat Tu Iâhuah Dumnezeire noastră, Suveran Zidirii. Carele creează fruct de pom. (amin)"... iar înainte de a termina de mâncat o felie de măr îndulcit se zice a II-a parte a binecuvântării prin care se cere ca să ne "reînnoiască în noul an: "Facă-se voia Ta, DOAMNE, Dumnezeire noastă, și Dumnezeu strămoșilor noști. Căci ne reînnoiești pentru un an bun și dulce în Domnul nostru Ieșua (Iisus) Mesia. [Amin]
Iudeii
Marocani au obiceiul de-a recita Șehecheyanu peste gutui
carmelizat Iehi Rațon: Iehi
rațon mi lîpanei-kha
Iâhuah
(Adonai) Eloh'ei'nu Șeyikorah qâzar di'neinu
ue iikaru lîpanei-kha zecu-io-tei'nu,
care însemnă: "Facă-se
voia Ta, IÂHUAH (Doamne) Dumnezeire noastră, ca decretele noastre grele
să fie ridicate,
și
meritele noastre să fie proclamate înaintea-Ți". În
Iudaism Mesianic decretele din Tora nu sunt considerate grele deoarece ele
sunt păzite din iubire (1
Ioan 5:2-5:3)
și merite are doar Mesia, cel în Numele cui facem lucrările
sale, "lucrările creației".
Apoi mâncăm morcovi ca un joc de cuvinte RuByA (morcov), un cuvânt care seamănă cu cuvântul ebraic pentru creștere (de exemplu, poate Dumnezeu crește meritele). Vom începe, cu toate acestea, prin binecuvântarea primului rod al pământului (ha-adamah - ki ... "Borai p'ri ha-adomah" - ... care ai "creat rodul pământului"). Mâncăm apoi din morcovi. Înainte de terminarea spunem: "Facă-se voia Ta, IÂHUAH (Doamne) Dumnezeire noastră și Dumnezeire părinților noștri, că meritele noastre să crească (șe-iirâbu ze'cuteinu) în Domnul nostru Ieșua (Iisus) Mesia". [Amin]
Apoi se binecuvântează pe rând în timp ce se gustă: praz: karsi, sfeclă: selek, curmale: tamarot, rodie: rimoni, ș.a. după care se mănâncă pești: dagim și capul familiei binecuvântă capul de pește sau de berbec, iar în seara a doua se înlocuiește unul din roade cu un fruct specific anotimpului de toamnă târzie ca de exemplu: ludaia de copt, doveacul plîcintar, cartoful dulce: înloc morcovului.
(citate din Cartea: "Sărbători Mesianice și ale copiilor lui Israel")
Un Timp pentru Auto-Examinare
Capul anului (Roș haȘana) începe cu servicii sinagogice, rugăciuni speciale, și răsunarea din șofar (corn).
Aceste
zile sfinte sunt urmate de zece zile care sunt afierosite și numite
Zile
de Venerație.
La
concluzia acestor zece zile Iom Chipur
(Ziua Ispășirii).
Aceste momente intense de introspecție și auto-analiză furnizează fiecăruia oportunitatea să privească la condiția vieții lor și să se împăciuiască cu Dumnezeu (să fie bine cu Dumnezeu).
Destul de interesant, însuși nulele Israel (pronunțat Iisâraeel în ebraică) poate fi adus la înțelegerea bine cu Dumnezeu, din două cuvinte ebraiceIașar (integru, drept, ori onest) și EelZeu.
Acesta este un timp special pentru iertare unde noi toți cerem, și acordăm iertare pentru acei pe care i-am nedreptățit și pentru cei care ne-au nedreptățit pe noi.
Dumnezeu a dat acest timp stabilit special pentru noi să ne focalizăm pe căință și iertare, întrucât natura umană decăzută duce la păcat și neiertare.
Acesta este o chestiune, întrucât Ieșua (Iisus) însuși spunea că neiertarea, ne oprește să primim iertare de la Tatăl Cerescul.
Căci
dacă iertați oamenilor greșelile lor, și Tatăl vostru Cel ceresc vă
va ierta greșelile voastre.
Dar dacă nu iertați oamenilor
greșelile lor, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greșelile
voastre.
(Matei
6:14-15)

Șofarul (cornul de berbec) este răsunat înainte și în timpul Marilor Sfinte Sărbători de Toamnă, așezat pe Talit, șalul tradițional lângă care o rodie.
Șofarul Salutând pe Regele Mesia
Al șaptelea mesager (înger) a răsunat, și mari voci în cer au urmat, spunând: Împărăția lumii a devenit Regatul Domnului nostru, și al lui Mesia Lui. El va împărăți în veacul vecilor! (Apocalipsa 11:15)
Capitolul a doisprezecelea al Cărții Apocalipsa revelează că Ieșua (Iisus) va fi salutat ca Rege cu răsunarea a celui de-al șaptelea șofar final.
Răsună trâmbițe în Sion, și răsună o alarmă în muntele meu sfânt! Lasă toți locuitorii pământului meu să tremure, căci Ziua DOMNU-lui vine, căci este aproape la uși. (Ioel 2:1)
Răsunarea Șofarului în Pregătirea Începutului de An (Roș HaȘanna Noul An Dulce - Revelionul Ebraic)
De prima zi a lunii a șaptea să ai o zi de odihnă [șabaton], o adunare sacră [mikreh kodeș] comemorată cu răsunet memorial [zichron teruah]. (Leviticul 23:24)
În cursul lunii biblice Elul, care este înainte de ziua răsuflării, în multe comunități Ortodoxe Ebraice șofarul a fost răsunat străpunzătorul răsunet urmăritor ne agită inimile să-l căutăm pe Dumnezeu și să ne căim de păcatele din viața noastră.
Când auzim răsunetul șofarului, ne putem focaliza pe cele treisprezece atribute ale milei revelate lui Moise pe Muntele Sinai:
Și Domnul, trecând pe dinaintea lui, a zis: "Iahve, Iahve, Dumnezeu, iubitor da oameni, milostiv, îndelung-răbdător, plin de îndurare și de dreptate. Care păzește adevărul și arată milă la mii de neamuri; Care iartă vina și răzvrătirea și păcatul, dar nu lasă nepedepsit pe cel ce păcătuiește; Care pentru păcatele părinților pedepsește pe copii și pe copiii copiilor până la al treilea și al patrulea neam! (Ieșirea ori Exodul 34:6-7 Biblia Sinodală)
Un bine-cunoscut și foarte respectat înțelept evreu al Evului Mediu, Maimonides, a scris că răsunetul de șofar este ca un apel de alarmă care ne trezește: Adormiților, sus din picoteală, și cei ce moțăiesc, treziți-vă din letargie. Examinați-vă acțiunile, pocăiți-vă din păcate, și amintiți-vă de Creator!
Tot-astfel, Brit Hadașa (Noul Testament) ne îndeamnă să ne trezim din somnul spiritual și să ne facem din cât mai mult timp pentru al iubi și urma pe Dumnezeu în întreaga inimă noastră, sufletul, mintea și puterea, mai degrabă decât să urmăm preocupări vagi, frivole și deșarte.
"De aceea zice: Deșteaptă-te, o adormitu-le, ridică-te din morți, și Mesia te va lumina.
Deci ia seama cu grijă, cum trăieștinu ca niște neînțelepți, ci ca cei înțelepți, răscumpărând vremea, căci zilele sunt rele. (Efeseni 5:14-16)
Deci, de ce să răsuflăm din șofar în ziua Zichron Teruah? Although we know its a commandment, the reasons are not specifically stated.
"De prima zi a lunii a șaptea ține o adunare sacră și nu face vreo lucrare ordinară. Este o zi pentru tine să răsuni trâmbițele [Yom Teruah] (zi răsunării)." (Numeri 29:1)

Fecior răsunând un
șofar făcut din corn de berbec.
Ocazii pentru Răsunarea Șofarului
În Israel, șofarul este răsunat din mai multe motive:
Să marcheze venirea lunii noi;
Să celebreze o Simha (sărbătoare, ocazie de bucurie);
Să proclame libertate pentru înrobiți;
Să salute un rege la încoronare;
Să avertizeze o judecată iminentă;
Să adune trupe la bătălie;
Să răsune o alarmă;
Să convoace o adunare sacră și vreme de post;
Să confuze tabăra inamică; și
Să atragă atenția lui Dumnezeu.
După cum se poate vedea, seara mai importantă este a doua iar Luna Nouă va apărea pe cer Vineri dimineața în preajma răsăritului soarelui.
http://mesianic.uv.ro/brosuri/Yom_Teruah_2024_ro.html
Yom Teruah Tov! Șana Tova!
Confesiunile Selichot
Din ziua de după Sabatul premergător Capului Anului (Duminica care începe săptămâna) până la Yom Kippur, (în iudaism) se recită rugăciuni numite Selichot (iertăciuni) la începutul rugăciunii de dimineață. Aceste rugăciuni nu sunt scurte, ele adaugă un extra 45 minute serviciului zilnic de rugăciune.

Carte
de rugăciuni și Tallit (șal pt. rugăciune)
Cuvântul ebraic slichah înseamnă scuză-mă, Îmi pare rău, ori iartă-mă. Dealtfel ne străduim să trăim o viață pură și sfântă înaintea-a lui Dumnezeu, toate păcatele noastre și micile căderi scurtând slava lui Dumnezeu.
Trebuie să ne pocăim și să cerem iertare pentru multele greșeli pe care le facem care ne dăunează nouă ori altora.
Să
examinăm umblările noastre, să le încercăm, și să ne întoarcem la
DOMNUL.
(Plângerile lui Ieremia ori Lamentații 3:40)

Această
frumos împodobită ușă este vederea frontală
a unei sinagogi
iudaice în Vechiul Oraș, Ierusalim.
O parte din selichot este prezentată aici:
Doamne mă pocăiesc și cer iertare:
Pentru păcatul care l-am făcut înaintea Ta prin răutatea inimii.
Pentru păcatul care l-am făcut înaintea Ta cu rostirea buzelor.
Pentru păcatul care l-am făcut înaintea Ta prin imoralitate.
Pentru păcatul care l-am făcut înaintea Ta prin cuvântare aspră.
Pentru păcatul care l-am făcut înaintea Ta prin gânduri interioare.
Pentru păcatul care l-am făcut înaintea Ta prin mărturii nesincere.
Pentru păcatul care l-am făcut înaintea Ta prin vorbire nebunească.
Pentru păcatul care l-am făcut înaintea Ta prin buze limbuțe.
Pentru păcatul care l-am făcut înaintea Ta prin negare și false promisiuni.
Pentru păcatul care l-am făcut înaintea Ta prin disprețuire.
Pentru păcatul care l-am făcut înaintea Ta cu mâncare și băutură.
Pentru păcatul care l-am făcut înaintea Ta prin bârfă.
Pentru păcatul care l-am făcut înaintea Ta in afaceri comerciale.
Pentru
toate acestea, O Dumnezeule
pentru iertare, iartă-ne, pardonează-ne, și dă-ne ispășire.
Să fim fiecare provocați să privim în
interiorul nostru, întrebând pe Ruah Ha-Kodeș
(Duhul
Cel-Afierosit) să reveleze păcatele ascunse în mințile și viețile
noastre.
În timpul acestor perechi de săptămâni, haideți să ne alăturăm cu restul poporului evreu din toată lumea și aici, în Israel, repetând rugăciunea Psalmistului David:
Cercetează-mă, Dumnezeule, și cunoaște-mi inima! Încearcă-mă, și cunoaște-mi gândurile!
Și vezi de este calea fărădelegii în mine și mă condu-mă pe calea cea veșnică. (Psalm 139:23-139:24)
Amin!
"Voi binecuvânta pe cei care binecuvântează Israelul. (Bereșit sau Facerea ori Geneza 12:3)