calea scrie:
una sunt apostolii şi alta este succesiunea apostolică..........nu există dovezi istorice ale succesiunii neântrerupte....
Ba da. Exemplu: Irineu lasä liste, Ignatiu de Antiohia, etc etc. Liste existä.
Citat:
dar chair dacă ar fi.......nu găsim nicăieri în Scriptură că aşa trebuie să recunoaştem conducătorii în poporul lui Dumnezeu.
Ba da. Despre farisei si cärturari: "ascultati-i, pt cä sed pe scaunul lui Moise, dar nu faceti ca ei."
La fel, episcopii hirotoniti valid sed pe scaunul lui Petru, "primul între egali". Si eu am avut certuri urîte cu preoti si episcopi, dar "sed pe scaunul apostolilor".
Citat:
Roadele calităţile sunt cele prin care putem distinge pe:
apostoli
profeţi
păstori
învăţători
evanghelişti
diakoni
etc.
Nu. Asta ar fi ca si când ar trebui ca la un moment dat sä recunoastem în obste pe un frate sau o sorä, si sä zicem: "Ooops! Cred cä tu esti diacon, pt cä ai calitäti de diacon". Si pe bunä dreptate, cä în Biserica primarä asa se fäcea. Dar faptul de a vedea calitäti diaconale sau presbiterale sau episcopale la o persoanä, asta nu fäcea din crestinul acela un slujitor atare în mod automat. Si obstea îl punea înaintea episcopului, iar episcopul îl hirotonea.
Vorba de hirotonie e deasä: în Fapte, cu privire la hirotonirea lui Matias, Pavel; apoi Pavel: "nu-ti pune mâinile degrabä pe cel care..."
Slujirea nu e harismä, si harisma nu e slujire. Biserica n'a hirotonit niciodatä pe cineva pt a vindeca bolnavii sau a gräi în limbi, etc. Pt cä acelea sunt harisme. Slujirea e altceva.
Citat:
Şi poporul Israel se mândrea că este sămânţă a lui Avraam, şi că preoţii lor descind din Aron, şi că cărturarii lor stau pe sacunul lui Moise, şi sunt succesori ai lui Moise............Domnul Isus a spus că sunt: "pui de vipere".......de aceea ceea ce adevereşte este Dumnezeu prin Duhul Său.....
Domnul a spus: nu faceti ca ei. Pui de vipere, si totusi sed pe scaunul lui Moise si au autoritate.
Cum spunea sf Augustin: «Când Petru boteazä, Christos boteazä. Când însä Iuda boteazä, tot Christos boteazä.»
Citat:
nici şcolile teologice, nici apartenenţa la o biserică istorică, nici altceva.......ci doar Duhul este Cel ce dă viaţă.
Da, adevärat. Am väzut si cersetori, lângä un container de gunoiu, cari sedeau pe cartoane noaptea, discutând despre Iisus. Acelora le era greatä de noi toti, "gulere si mansete albe", si-si aveau propria "bisericä" în aer liber. Cred cä e o Bisericä localä, evanghelicä, poate mai evanghelicä decât ale noastre. Si totusi, aceastä Bisericä si-a luat singurä slujirea, si nu din transmitere, succesiune apostolicä.
Citat:
Nu numai biserica ortodoxă şi catolică pretind că sunt succesorii apostolilor, ci există şi o ramură baptistă şi biserica menonită.........toţi pretind că sunt continuatori ai apostolilor...
Deja Bis anglicanä si Bis suedezä, în timpul Reformei, au avut grijä sä pästreze succesiunea apostolicä. A propos de Reforma în Suedia, cred cä a fost cea mai pasnicä si cea mai evanghelicä. Acolo, cei 12 episcopi s'au adunat cu arhiepiscopul, zicând cä Bis suedezä avea nevoie de reformä. Au luat scrierile lui Martin Luther, dar totusi arhiepiscopul Laurentiu Petri a fäcut comentarii si discerneri. Laurentiu si cu fratele säu Olof au discernut tot ce era pânä în momentul respectiv, si au confruntat cu scrierile lui Martin Luther. Astfel s'a pästrat nu numai succesiunea apostolicä, dar si frecventza sacramentalä. Asta numesc si eu reformä.
În ziua de astäzi, Bis anglicanä si suedezä au reunit alte Biserici nordice, cari au pästrat episcopatul istoric si doctrina euharisticä neatinsä, si formeazä Bisericile Porvoo.
Citat:
pe cine să credem?
"După roade îi veţi recunoaşte".......
Dupä roade, în ceea ce priveste träirea credintei. Totusi Petru nu si-a pierdut apostolia, în ciuda unei greseli doctrinale. Iar succesiunea apostolicä e importantä, mai ales pentru prezidarea sfintelor taine (sacramentelor).