![]() XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Boli și vindecare
Moto:
,,Eu Sunt Iehova, care te vindec
- Exod 15:26
Sfânta Scriptură 1874,,El îți iartă toate fărădelegile tale El îți vindecă toate bolile tale
- Psalmi 103:3 Biblia Cornilescu
Isus Hristos te vindecă
- Fapte 9:34 Biblia Cornilescu
,,Nici un locuitor nu zice: Sunt bolnav!
Isaia 33:24 Biblia Cornilescu revizuită.
Cine nu a fost niciodată bolnav? Cine nu a gustat niciodată cupa durerii și a suferinței? Cine nu sa frământat pentru a găsi soluția vindecătoare la boala lui? Chiar cei ce sunt creștini au trecut prin boală și vor mai trece, însă cunoscând corect cauzele bolilor, precum și căile de vi
ndecare, precum și voia lui Dumnezeu vis a vis de boală, ba chiar latura pozitivă a suferinței vom putea să fim suficienți de înarmați să putem spune împreună cu Pavel ,,că toate lucrurile (deci chiar și bolile) lucrează împreună spre binele celor ce iubesc pe Dumnezeu (Romani 8:28). Dar pentru a ajunge la această încredințare care ne poate da odihnă în suferință, mai întâi să analizăm următoarele idei principale:Care sunt cauzele bolilor?
Este normal ca înainte de a vorbi de vindecări, mai întâi să vorbim puțin de boli și de cauzele lor. În primul rând trebuie spus că boala este un efect al păcatului introdus în lume de Adam și Eva (Romani 5:12; Matei 9:1-5), dar boala poate fi și o consecință a păcatului făptuit de noi, deci nu numai a imperfecțiunii sau a păcatului moș
tenit, căci neascultarea de legea lui Dumnezeu are și efecte fizice dezastruoase (Galateni 6:8).Cauzele bolilor le putem împărți în trei: cauze naturale, spirituale, și o combinație a naturalului cu spiritualul.
(Ioan 9:1; 2Samuel 4:4; 2Împărați 4:39-41).
b) Interioare:
Astfel păcatul, atât cel originar (înclinația de a păcătui moștenită), cât și cele făptuite de noi în prezent sunt cauza tuturor bolilor (compară cu Isaia 33:24), iar ascultarea de Dumnezeu ca efect a credinței în jertfa lui Isus Cristos este baza pentru vindecare, tămăduire și iertare, dar să vedem în continuar
e mai multe despre vindecările divine.În cursul istoriei omenirii s-a oscilat în privința unei viziuni autentice și integrale despre om ca fiind compus nu doar din trup ci și din spirit, în cele din urma, dar mai ales în vremurile noastre adevărul fundamental rămâne că omul este om în integritatea sa constituțională - spirit și trup (Iacov 2:26).
În starea sa edenică, paradiziacă, omul avea sănătate deplină căci exista armonie deplină între trup și spirit. Era acel echilibru cum îl sintetizau anticii
,,mens sana in corpore sano.Conceptul teologic afirmă cu claritate că după acea stare de sănătate integrală a omului (trup și spirit) prin păcat pătrunde în om și prin el în întreaga creație aducând: lipsă de armonie, tulburare, boală.
Însă dacă a existat cădere și există, tot astfel există și ridicare, vindecare.
Din totdeauna a existat terapie, vindecare prin sacru, prin credință, prin refacerea legăturii creației cu Creatorul, a omului cu Dumnezeu.
Sacro-terapia este pentru cei care cred în vindecare prin p
uterea lui Dumnezeu, vindecarea prin credință, vindecarea prin puterea sfințeniei, a rugăciunii, a lucrării Duhului Sfânt, existenta ei este de la începuturile omenirii.Puterea acestei lucrări de vindecare vine de la faptul ca la baza materiei stă spiritul (Evrei 11:3), iar spiritul este cel care dă viață, trupul fiind neputincios (Ioan 6:63). Astfel sănătatea este indisolubil legata de buna condiție a spiritului, iar boala poate atinge fie întreaga ființă umană (trup și spirit), fie: doar trupul; sau doa
r spiritul.Trebuie să recunoaștem ca exista o strânsa legătura între trup și spirit. Sănătatea integrală exista când această legătura este cât mai perfectă astfel încât trupul să fie supus duhului, adică materia - spiritului, căci spiritul este fundamentul creației. Nu există sănătate perfectă, atunci când trupul este sănătos, iar spiritul bolnav și invers.
Trupul poate sluji spiritului prin post, prin rugăciune, prin înfrânare, prin diferite fapte bune și armonie interioară ceea ce aduce o bună sănătate tr
upului.Sufletul sănătos poate întări trupul bolnăvicios, îl poate ridica, îl poate vindeca.
Sacro-terapia, în acest domeniu profund, în aceasta zona de adâncime, în abisurile ființei umane a operat și operează spre refacerea acestei legături, a acestei armonii dintre trup și spirit, spre terapie, spre vindecare.
Sacro-terapia a existat din totdeauna. Fiecare popor, prin religia sa specifică, a practicat diverse proceduri de curățire, de vindecare. Revenind însă la Biblie să vedem în continuare:
Bolile ș
i vindecarea în BiblieVindecarea în Biblie nu se referă numai la tămăduirea de bolile fizice ale oamenilor, ci Biblia folosește cuvântul <vindecare> referindu-se la vindecarea sau purificarea (regenerarea) unui teren agricol, a unor ape și izvoare rele sa
u poluate (Ezechiel 47:8,9; 2Împărați 2:19-22; 2Cronici 7:14); a unei case cu pete de lepră, (Levetic 14:48); a unui popor ca stare de spirit (Ieremia 8:15; 14:19); etc.Biblia descrie următoarele boli fizice:
Muțenia (Ezechiel 33:22; vezi și Luca 1:22); apoplexia (1Samuel 25:37,38; posibil și 2Samuel 6:7; Fapte 5:5-10); uscarea și afectarea unor organe a corpului probabil ca rezultat a unei boli venerice (Geneza 29:17; Zaharia 11:17); anumite tipuri de cancer (2Împărați 20:1; 2Cronici 21:18,19); dizente
ria sau putrezirea măruntaielor (2Cronici 21:15-19; vezi și Fapte 28:8); epilepsia (Marcu 9:17-29); febra (Levetic 26:16; Deuteronomul 28:22; Luca 4:38; Ioan 4:46-54); bube sub formă de bășici, furunculii (Exod 9:9; Iov 2:7; 2Împărați 20:7); gangrenă (Deuteronom 28:22; 2Timotei 2:17); boală cu dureri la picioare, probabil gută (2Cronici 16:12,13); ascită sau hidropizie (Luca 14:1-4); insolație (2Împărați 4:18-20); lepră (Levetic 13,14; 2Împărați 7:3-10); malformațiile atât la oameni cât și la animale (Levetic 21:16-24; Exod 12:5); orbirea, fie orbirea progresivă cauzată de bătrânețe (Geneza 27:1; 48:10; 1Samuel 4:15; Ecleziast 12:3), fie orbirea bruscă (Geneza 19:11; Fapte 9:8; 13:6-11; 2Împărați 6:18), sau orbirea cronică (Ioan 9:1-41); paralizia (Marcu 2:1-12; Fapte 8:7; 9:33,34); plăgile sau urgiile lui Dumnezeu sub forma unor epidemii care cazau repede moartea, în unele cazuri ciumă (Numeri 11:33; 14:37; 16:46,47; Exod 9:15; 2Samuel 24:15); crize cardiace (Geneza 45:26; 1Samuel 4:18); șchiopătarea, fie când un picior este mai scurt ca altul, fie când un picior este ciung (Matei 15:30,31; Fapte 3:2-11; Isaia 35:6); infecție la plămânii, tuberculoză (Deuteronom 28:22); tulburări endocrine, rezultând pitici (Levetic 21:20), sau uriași (1Samuel 17:4); tulburări menstruale (Levetic 15:25; Luca 8:43-48); tulburări mintale și nervoase (1Samuel 16:14-23; Daniel 4:33); infecții ale pielii (Levetic 21:20); boli parazitare, viermi (Isaia 14:11; 51:8; Fapte 12:23); plăgi deschise (2 Împărați 8:29; 2 Cronici 22:6); slăbiciune, leșin (Daniel 8:27); scăderea tensiunii arteriale (1Împărați 1:1), etc.În limba greacă în care a fost scris Noul Testament pentru diferitele tipuri de boli se folosește cuvinte diferite, ca de pildă:
,,nosos sau ,,nosema pentru boli în general (,,orice boală - Matei 4:23,24; Ioan 5:4), în înțeles actual se referă la un agent (bacterii, viruși) care provoacă o boală; un alt cuvânt este, ,,malakia care se referă la vreo infirmitate, neputință sau boală lungă, cronică sau de bătrânețe (,,orice neputință - Matei 4:23; 9:35); un alt cuvânt folosit este ,,astheneia (Ioan 5:5), și apare des și în Septuaginta și înseamnă lipsă de putere, slăbiciune, epuizare, (de aici în ziua de astăzi boala cunoscută sub numele de ,,astenie), dar apare și când este vorba de atacuri demonice care duc la anumite neputințe în corp ale oamenilor (Luca 13:11,12). Un alt cuvânt este ,,kamno (Iacov 5:15) care se referă la a fi fără chef, fără dispoziție, oboseală, epuizare psihică, și se referă la ceea ce numim noi astăzi: tulburări psihice, boli sufletești, depresii.Bolile erau fie naturale, fie ca pedeapsă și blestem de la Dumnezeu (Deuteronom 28:16-28), sau atac ca și în cazul lui Iov din partea Diavolului (Iov cap.1,2). Evreii credeau că boala era produsă de un păcat comis de o persoană pe care Dumnezeu l-a pedepsit prin boală (Geneza 12:17; Iov 4:8), sau ca o consecință, efect al unei vieți de păcat (Proverbe 23:29-32), sau de un păcat al părinților (2Samuel 12:15).
Biblia descrie și boli sufletești și spirituale:
De pildă, bolile sau tulburarea inimii din dragoste ca în cazul tinerei din Cântarea Cântărilor care era bolnavă de dragoste pentru iubitul ei (Cântarea cântărilor 2:5; 5:8); sau ca în cazul lui Amnon care era chinuit de pasiune pentru soră-sa Tamar (2 Samuel 13:2). Sau din cauza întristării inimii ca Neemia (Neemia 2:2); sau ca David și Ieremia care erau copleșiți de apăsare și întristare (Psalmul 38:6; 69:20; Plângeri 1:22), despre boli sufletești se vorbește și în Isaia 1:5; 10:18. Sau în Noul Testamen
t Pavel a fost de multe ori apăsat și întristat, cât și Epafrodit și alți discipoli (2Corinteni 1:8; Filipeni 2:26).Cuvântul lui Dumnezeu face referire și la bolile spirituale (Luca 4:18; Efeseni 2:1; 4:17-19; 1Timotei 6:5; Tit 1:10-16;), care vin din cauza păcatului și neascultării sau a unei proaste relații cu Dumnezeu (Evrei 12:13; Apocalipsa 3:18). Astfel toții oamenii au nevoie de vindecare spirituală ,,Căci toți au păcătuit, și Sunt lipsiți de slava lui Dumnezeu.
(Romani 3:23).Medicina în Biblie:
Ch
iar din acele timpuri oameni au căutat tot felul de leacuri, remedii și tratamente pentru boli, astfel găsim următoarele relatări despre medicina și medici de atunci.În vremurile biblice, medicamentele erau extrase din minerale, substanțe animale, substanțe vegetale, din vin, undelemn, etc. Astfel Biblia vorbește de balsamul din Galaad care se pare că era o excreție aromatică a unui arbore sau a unei forme de tămâie ca un remediu pentru răni (Ieremia 8:22), de asemenea se mai foloseau la răni ungerea cu u
ndelemn și vin (Luca 10:34). În plus, se știa că vinul amestecat cu smirnă ușurează durerea (Marcu 15:23), un anumit tip de alifie aduce vindecare la ochi (Apocalipsa 3:18). În Geneza 30:14 se vorbește de o plantă despre care se credea că are proprietatea de a vindeca pe femei de sterilitate, iar în Geneza 50:2, Biblia descrie doctori ce se ocupau cu îmbălsămatul cadavrelor, căci chiar și în aceea vreme erau medici profesioniști care își practicau meseria ca și medicii din timpul lui Iosif, sau al lui Asa care era bolnav de picioare (2 Cronici 16:12), sau ca medicii ce au încercat să o vindece pe femeia cu scurgere (Luca 8:43).Chiar și preoții din linia lui Aron aveau unele însărcinări pe linie medicală, astfel cartea Levetic descrie 7 forme de purificare rituală care aveau și o implicație medicală. Aceste forme de curățire se ocupau cu: urmările nașterii (Levetic 12); cu infecțiile pielii, adică lepra la oameni, râia și arsurile de pe piele (Levetic 13,14); cu bolile venerice (Levetic 15:12-15); cu activit
atea sexuală a bărbatului (Levetic 15:16-18); cu raporturile sexuale (Levetic 15:18); cu menstruația (Levetic 15:19-30); și cu cadavrele (Levetic 21:1-3).Dar oamenii căutau și printr-un mod supranatural tămăduirea, ca acei bolnavi ce așteptau vindecarea lângă scăldătoarea Betesada (Ioan 5:1-7), pentru a fi vindecați în mod miraculos. Și într-adevăr Dumnezeu uneori a intervenit miraculos, dar înainte de a trece în revistă vindecările miraculoase din Vechiul și Noul Testament, înainte să prezentăm pe scurt b
azele pentru vindecarea divină.Premise pentru vindecare:
Bazele pentru posibilitatea vindecării despre care dă mărturie Cuvântul lui Dumnezeu sunt:
nostru, Cel care vi
ndecă, Cel care pansează, Cel care dă viață și învie, El nu se schimbă și de aceia oricând El poate aduce tămăduire (Iacov 1:17). În Biblie găsim următoarele declarații despre Dumnezeu, pe care-l putem numi Dumnezeul vindecărilor:Exod 15:26: ,,El a zis:
Dacă vei asculta cu luare aminte glasul Domnului, Dumnezeului tău, dacă vei face ce este bine înaintea Lui, dacă vei asculta de poruncile Lui și dacă vei păzi toate legile Lui, nu te voi lovi cu nici una din bolile cu care am lovit pe Egipteni; căci Eu Sunt Domnul, care te vindecă.Deuteronom 32:39:
,, Eu dau viață Eu tămăduiesc Iov 5:18:
,,El face rana, și tot El o leagă; El rănește, și mâna Lui tămăduiește.Psalmi 103:3:
,,El îți iartă toate fărădelegile tale El îți vindecă toate bolile taleIeremia 30:17:
,,Dar te voi vindeca, și îți voi lega rănile, zice Domnul.Ieremia 33:6:
,,Iată, îi voi da vindecare și sănătate, îi voi vindeca, și le voi deschide un izvor bogat în pace și credincioșie.Osea 6:1:
Veniți, să ne întoarcem la Domnul! Căci El ne-a sfâșiat, dar tot El ne va vindeca; El ne-a lovit, dar tot El ne va lega rănile. (vezi și Osea 11:3;14:4; Isaia 19:22; 57:18,19).În concluzie, Biblia îl descrie pe Dumnezeu ca fiind Iehova-rafa, Iehova care te vindecă, astfel Dumnezeu care este: Eu sunt (Exod 3:14) sau Eu te vindec prin urmare noi nu avem dreptul să schimbăm în Iehova a vindecat sau Eu am fost, ci noi trebuie să-l credem pe Dumnezeu că este Eu Sunt că este: Iehova-rafa adică un Dumnezeu care vindecă și în prezent.
A două bază pentru vindecare este:
2.
Slujba lui Cristos: Isus Cristos ca Fiu al lui Dumnezeu din totdeauna de după căderea omului în păcat a avut slujba și rolul de a vindeca, ocroti și tămădui. Despre slujba aceasta se vorbește mai mult în Noul Testament, unde Isus Cristos apare ca: a) Ca om, și observați următoarele descrieri ale slujbei sale de vindecare ca om împuternicit de Dumnezeu:Luca 4:18:
Duhul Domnului este peste Mine, pentru că M-a uns să vestesc săracilor Evanghelia; M-a trimis să tămăduiesc pe cei cu inima zdrobită, să propovăduiesc robilor de război slobozirea, și orbilor căpătarea vederii; să dau drumul celor apăsațiFapte 10:38:
,, Dumnezeu a uns cu Duhul Sfânt și cu putere pe Isus din Nazaret, care umbla din loc în loc, făcea bine, și vindeca pe toți cei ce erau apăsați de diavolul; căci Dumnezeu era cu El. Toată această slujbă nu a fost decât prefigurare a ceea ce va face El în Regatul lui Dumnezeu când nu numai bolnavii din Palestina se vor vindeca și toți bolnavii din întreaga lume și se vor tămădui pentru totdeauna, toate aceste lucruri sunt posibile datorită jertfei sale care este fundamentul pentru o vindecare și eliberare completă.b) Ca spirit
după înviere și după înălțarea la cer când a primit toată autoritatea în cer și pe pământ (Matei 28:18). El își continuă slujba în cer unde mijlocește pentru noi și slujește ca Mare preot în această slujbă aducând iertarea și vindecarea noastră (Fapte 9:34; Evrei 4:14-16; 7:25-28).că aceștia pot fi iertați, vindecați, eliberați prin sângele lui Isus Cristos, după cum reiese din următoarele texte Biblice:
Isaia 53:4,5:
,,Totuși, El suferințele noastre le-a purtat, și durerile noastre le-a luat asupra Lui, și noi am crezut că este pedepsit, lovit de Dumnezeu, și smerit. Dar El era străpuns pentru păcatele noastre, zdrobit pentru fărădelegile noastre. Pedeapsa, care ne dă pacea, a căzut peste El, și prin rănile Lui Suntem tămăduiți.Matei 8:16,17: ,,Seara, au adus la Isus pe mulți îndrăciți. El, prin cuvântul Lui, a scos din ei duhurile necurate, și a tămăduit pe toți bolnavii, ca să se împlinească ce fusese vestit prin proorocul Isaia, care zice: El a luat asupra Lui neputințele noastre și a purtat bolile noastre. Observați că datorită jertfei Sale a primit El autoritatea de a vindeca, căci El a dorit să vină pe pământ și să ia suferințele și bolile noastre asupra Lui, de aceea Tatăl i-a dat toată autoritatea, cât și o putere nelimitată de a vindeca căci toți bolnavii care au intrat în legătură cu Isus au fost vindecați (Matei 4:23). Deci dacă putem crede că Isus ne poate ierta toate păcatele și nelegiuirile noastre, deoarece Cuvântul ne spune că a fost zdrobit pentru fărădelegile noastre, de ce ne este greu să credem cuvântul care spune: El a luat asupra Lui neputințele noastre și a purtat bolile noastre. ? El a putut ierta păcatele pentru că sa jertfit pentru noi, tot așa El poate vindeca toate bolile tot din același motiv. Observați ce spune Cuvântul infailibil al lui Dumnezeu: a tămăduit pe toți bolnavii, ca să se împlinească ce fusese vestit prin proorocul Isaia și anume: El a luat asupra Lui neputințele noastre și a purtat bolile noastre. Te vezi și pe tine cuprins aici în expresia: bolile noastre? Deci baza pentru vindecare este aceiași ca și cea pentru iertare, iar dacă la capitolul iertării tu nu spui: nu are rost să cer iertare căci Dumnezeu oricum nu mă iartă, tot așa nu ar trebui să spui dacă ești copil al lui Dumnezeu răscumpărat: nu are rost să cer vindecare căci Dumnezeu oricum nu mă vindecă, ca să fi consecvent. Dacă crezi că totdeauna Dumnezeu este dispus să te ierte atunci trebuie să crezi că Dumnezeu este dispus totdeauna să vindece, asta nu înseamnă însă cum vrem noi și când vrem noi însă El că părinte iubitor este gata oricând să repare să vindece.
1Petru 2:24:
,,El a purtat păcatele noastre în trupul Său, pe lemn, pentru ca noi, fiind morți față de păcate, să trăim pentru neprihănire; prin rănile Lui ați fost vindecați. Observăm din acest text că vindecarea prin sângele Mielului nu aduce numai o vindecare fizică și în momentul când ne întoarcem la El ne vindecă și sufletul (vezi v.25).4.
cuvântul lui dumnezeu: este cea de a patra premisă sau temelie care ne asigură că vindecarea este posibilă, atât prin declarații directe cât și prin zeci de cazuri de vindecări relatate în Scripturi pe care le vom analiza în continuare, nu înainte de a declara răspicat următoarele: credința noastră nu poate întrece cunoștința noastră din Cuvântul revelat a lui Dumnezeu. Dacă vrei să fi vindecat în primul rând trebuie să ști ce învață Biblia despre vindecare, căci până nu cunoaștem voia lui Dumnezeu în această direcție credința noastră nu poate avea o bază solidă, credința vine prin Cuvânt (Romani 10:17). Până nu ești convins pe baza Cuvântului că Dumnezeu vrea să te vindece ești ca o persoană ce încearcă să secere unde n-a semănat.În zilele noastre mulți oameni sunt bolnavi deoarece au omis sau ignorat anumite părți din Cuvântul lui Dumnezeu. Mulți oameni nu dobândesc sănătate deoarece nu au auzit vestea bună că Dumnezeu îți vindecă toate bolile sau nu cred acest Cuvânt (Psalmul 103:3). Bolile sunt semnul blestemului și ale neascultării (Deut. 28:27), iar sănătatea este semnul binecuvâ
ntării și ascultării de Dumnezeu.Cuvântul lui Dumnezeu este sănătate în mod plenar (deplin) pentru trup, suflet, spirit, minte inimă. (Proverbe 4:20-23), el este atât temelia credinței noastre cât și un mod de vindecare prin Cuvânt (Psalmul 107:20).
Dacă nu crezi că Dumnezeu vrea să te vindece citește încă o dată toate textele prezentate la acest subcapitol al temeliei sau premisei pentru vindecare și caută textele în propria ta biblie și citește-le sub rugăciune, întrebă-l pe Dumnezeu?
Dar să vedem în continuare vindecările descrise în întreaga Biblie, vom începe cu Vechiul Testament.
Vindecarea în Vechiul Testament:
În Vechiul Testament găsim mai întâi în istoria poporului lui Israel mâna divină în tămăduire dar aceste vindecări erau rare și se realizau prin lucrarea Duhului Sfânt în general fără mijlocire umană, astfel nu putem să vorbim în mod categoric de un dar al vindecărilor exercitat prin oameni în Vechiul Testament, cu toate că profeții prin rugăciunile lor au adus vindecări divine, dar acestea sau
produs mai degrabă prin credința lor exprimată în rugăciune decât ca rezultat al folosirii darurilor de vindecare.Dar să menționăm vindecările divine cele mai importante din Vechiul Testament:
Dar să vedem în continuare vindecările consemnate în Noul Testament.
Vinde
cările în Noul Testament:Dumnezeu a făcut mult mai multe vindecări în perioada Noului Testament, cele mai multe dintre ele prin Isus Cristos care a avut darul vindecărilor, cât și prin alți discipoli ai lui care au vindecat mulți oameni folosind puterea lui Dumnezeu. În Scripturile grecești creștine ne sunt prezentate următoarele vindecări, pe care le vom împărți în patru categorii: 1. Vindecări făcute de Dumnezeu sau de Isus Cel glorificat în mod direct; 2. Vindecări efectuate de Domnul Isus ca om; 3. Vindecări efectuate de discipolii Domnului; 4. Vindecări prin credință.
Vindecări făcute de Dumnezeu sau de Isus Cel glorificat în mod direct:
Vindecări efectuate de Domnul Isus ca om:
Isus vindecă mulțimi de oameni de mai multe ori fără să ni se dea nume sau numărul celor vindecați, aceste relatări le putem găsi în următoare
le pasaje:Vindecă
ri efectuate de discipolii Domnului:Vindecările efectuate în Noul Testament pe lângă cele săvârșite de Domnul Isus au fost făcute fie de apostolii cei 12, fie de cei 70 de discipoli trimiși de Cristos (Luca 10:1,17-19), fie de apostolul Pavel, fie de asociații apostolilor
și anume de Filip (Fapte 8:5,6) și Ștefan (Fapte 6:8), numiți slujitori prin punerea mâinilor apostolilor (Fapte 6:3-6), deci nu oricine avea darul vindecărilor (1Corinteni 12:9).
Vindecări prin credință:
În Evanghelii găsim de nenumărate ori expresia: ,,credința ta te-a mântuit (vindecat, scăpat)
astfel puterea de a vindeca a Domnul Isus care avea darul vindecărilor a fost manifestată și atrasă ca manifestare miraculoasă de credința celui bolnav, aceste vindecări le numim vindecări prin credință, dar să le enumerăm în continuare:Astfel de multe ori vindecarea vine prin credință, alteori credința atrage puterea darurilor de vindecare, căci acestea se dezvoltă și se exercită pe un teren al credinței, atât al celui ce îl are cât și al bolnavului (vezi și Marcu 6:5,6; Fapte 3:6,16; Matei 17:16).
Scopul vindecărilor:
Scopul vindecărilor pe scurt este, să glorifice pe Dumnezeu și pe Cristos (Marcu 2:12; Luca 13:17; Fapte 19:11-17); să întărească credința și curajul celor credincioși (Fapte 4:29-33); să facă un bine celui bolnav și robit de Satan (Fapte 10:38; Luca 13:16); iar de multe ori vindecarea adeverește și însoțește predicarea evangheliei (Fapte 4:29,30; 5:12; 8:6,7).
Piedici în cale
a vindecărilor divine:Biblia ne arată și piedicile ce stau în calea vindecărilor divine, și pe care o să le descriem pe scurt în continuare sunt:
Trăirea în păcat, Nemărturisirea păcatului, și ne-pocăința, căci păcatul nu numai că aduce boli sau le agravează pe cele existente, dar creează și o barieră în calea intervenției vindecătoare a lui Dumnezeu, astfel nu degeaba recunoaște Psalmistul în Psalmul 32:3-5,10 unde se spune: ,,câtă vreme am tăcut, mi se topeau oasele de gemetele mele necurmate. Căci zi și noapte mâna Ta apăsa asupra mea; mi se usca vlaga cum se usucă pământul de seceta verii. Atunci Ți-am mărturisit păcatul meu, și nu mi-am ascuns fărădelegea. Am zis: Îmi voi mărturisi Domnului fărădelegile! Și Tu ai iertat vina păcatului meu De multe dureri are parte cel rău, dar cel ce se încrede în Domnul, este înconjurat cu îndurarea Lui." Este normal ca câtă vreme nu ne mărturisim păcatul în fața lui Dumnezeu cu căință, cu dorință de îndreptare să nu primim vindecare căci dacă am primi vindecare în curând ne-am îmbolnăvi din nou din cauza practicilor păcătoase pe care le avem (vezi și Ioan 5:14), însă dacă ne corectăm mărturisindu-ne păcatele Dumnezeu ne va vindeca în primul rând spiritual dându-ne o conștiință curată, și apoi putem fi vindecați și fizic de Dumnezeu dacă acesta nu are loc în mod automat, căci dacă eliminăm sursa bolii adică păcatul, vom elimina și efectele. De pildă, cineva care sa lăsat de fumat ca urmare a căinței lui, pe lângă vindecarea spirituală, se poate vindeca și fizic de astm, tuse, etc.
În unele cazuri este nevoie să ne mărturisim păcatele bătrânilor de adunare pentru ca aceștia să se roage pentru noi și să ne ungă cu undelemn pentru ca noi să primim vindecare (Iacov 5:14-16). Dumnezeu dorește ca noi să ne mărturisim păcatele pe care noi singuri fără ajutor nu le putem stârpi din viața noastră, pentru ca acești frați maturi spiritual să ne sprijine cu sfaturile și rugăciunile lor, însă ei nu ne pot sluji dacă noi nu suntem transparenți față de ei, spunându-le sincer păcatele
noastre ascunse, nu cu scopul ca ei să ne ierte, căci Dumnezeu prin Cristos ne iartă, ci cu scopul ca ei să ne poată ajuta spiritual.O altă barieră în calea vindecării este necredința, căci atunci când într-un om este îndoială și necredință puterea lui Dumnezeu nu are pistă de aterizare, adică unde să coboare și să lucreze (Iacov 1:6-8), ba mai mult acolo nu se prea manifestă nici darul vindecărilor, după cum am mai spus acest dar înflorește într-un teren al credinței, și de asemenea Dumnezeu nu dorește să lezeze concepția sau convingerile unei persoane făcând vindecări miraculoase în viața cuiva, sau în vreo biserică care nu mai crede că Dumnezeu poate să mai vindece
(compară cu Marcu 6:5,6). Uneori expresia facă-se voia Ta denotă ne-cunoștință și necredință, căci dacă știi că voia lui Dumnezeu este să te vindece atunci tu nu mai are rost să spui facă-se voia Ta ci vei spune: Doamne vindecă-mă după cum mi-ai promis. Isus i-a vindecat pe toți fără a face diferențe între cei suferinzi. Însă dacă tu nu ai nici un cuvânt specific din partea lui Dumnezeu atunci nu este greșit să spui facă-se voia Ta. Tu trebui însă să insiști la Dumnezeu ca să afli voia Lui vis a vis de boala ta. Iar dacă vrei să-ți întărești credința în ce privește vindecările divine, atunci hrănește-te cu cuvântul lui Dumnezeu dar nu-l citi ca pe o istorie sau o literă moartă, ci i-al ca pentru tine, poți să citești și cărți cu oameni mari ai lui Dumnezeu care au făcut vindecări și care îți vor întări credința.În plus, un lucru care împ
iedică vindecarea divină, este atunci când Legile lui Dumnezeu sau cele naturale continuă să fie încălcate, căci Dumnezeu nu poate încuraja fărădelegea și în acest sens observați ce se spune în 2Cronici 7:14 ,,dacă poporul Meu peste care este chemat Numele Meu se va smeri, se va ruga, și va căuta Fața Mea, și se va abate de la căile lui rele, îl voi asculta din ceruri, îi voi ierta păcatul, și-i voi tămădui țara." Deci tămăduirea este strict legată de ascultare, de abaterea de la căile rele. Acest principiu este valabil și în cazul legilor naturale, astfel dacă știm că o anumită mâncare, un anumit medicament, o anumită activitate nu ne face bine trebuie să-l evităm, trebuie să învățăm să ne cunoaștem pe noi înșine, limitele noastre fizice și intelectuale, și astfel să evităm să ne suprasolicităm sau să facem lucruri sau să ne hrănim cu alimente care nu ne fac bine. Isus a ținut cont de limitele ucenicilor săi când a spus: ,,Mai am să vă spun multe lucruri, dar acum nu le puteți purta" (Ioan 16:12). Chiar Dumnezeu în legea Sa a scos în evidență câteva aspecte în acest sens, de pildă în lege era scris: ,,să nu ari cu un bou și cu un măgar înjugați împreună" (Deut.22:10); sau: ,,Să nu te apropii de o femeie în timpul necurăției ei" (Levetic 18:19). De aceea, a fi cu luare aminte asupra noastră (1Timotei 4:16), asupra alimentației noastre, asupra igienei și curățeniei noastre fizice, asupra muncii noastre, gândirii noastre, medicamentelor pe care le luăm, etc. ne poate face să nu încălcăm legile lui Dumnezeu fie cele spirituale sau naturale pentru ca să ne meargă bine, aceasta nu înseamnă că trebuie să fim obsedați și preocupați peste măsură de mult de o alimentație perfectă în nutriție sau de o curățenie sau condiție fizică perfectă, ,,căci este bine ca inima să fie întărită prin har nu prin mâncări" (Evrei 13:9), însă trebuie să ținem cont în mod echilibrat și rezonabil și de aceste lucruri, ca alimentația, medicația, odihna, exercițiile fizice, etc.(2Împărați 4:38-41; 1Timotei 4:8a; Iona 3:6-8). Dar să analizăm în continuare alte metode prin care poate veni vindecarea.Tipuri și metode de vindecare
După cum bolile vin din trei surse, adică din sursă spirituală, fizică și o combinare a acestora tot așa și vindecările vin din trei surse pe care le vom examina în continuare.
I - Vindecări naturale:
Sunt acele tămăduiri ce vin pe cale naturală ca urmare a unui tratament medical, fie acesta prin medicina clasică (alopatie) fie prin medicina naturistă sau cu medicamente ale medicini tradiționale, homeopatice, sau prin diferite alte metode ca: apiterapie (cu produse apicole), metaloterapie, fitoterapie (cu produse din plante), prin acupunctură, presopunctură, masaj, etc.
Biblia după cum am văzut nu respinge sau nu condamnă vindecările naturale, indiferent dacă acestea vin printr-o corecție în alimentație, printr-un tratament medical sau pe baza vreunui leac, fie ca aceste vindecări apar ca urmare a puterii corpului uman de regenerare, de aceea să trecem în revistă puțin vindecările pe cale naturală din Biblie:
a) Prin puterea de regenerare a corpului uman:
Astfel găsim chiar în Legea lui Dumnezeu prescripții cu privire la leproși și râioși, cu privire la cei care aveau o arsură pe piele, care trebuiau să fie cercetați de preoți care putea declara pe cineva curat adică vindecat atunci când rana nu se întindea pe piele (Levetic 13,14), astfel este clar că Biblia indică puterea corpului uman de auto-vindecare. Acest lucru reiese și din Iosua 5:8 unde se spune: ,,După ce a isprăvit de tăiat împrejur pe tot poporul, au rămas pe loc în tabără până la vindecare
. Deci poporul sa vindecat fără nici un tratament medical miraculos sau natural, ci doar prin puterea de regenerare a corpului uman.b)Prin diferite tratamente cu substanțe naturale:
Chiar î
n legea lui Dumnezeu se menționează îngrijirea medicală a celui rănit (Exod 21:19), ceea ce arată că Dumnezeu nu este împotriva îngrijirii celui suferind, și că din cele mai vechi timpuri sau folosit diferite remedii pentru boli. După cum am observat și din capitolul Bolile și vindecările în Biblie, evreii și nu numai, au folosit pentru vindecare: balsam (Ieremia 8:22; 46:11; 51:8), undelemn (2Cronici 28:15; Isaia 1:5,6), vin (Luca 10:34), pansamente (Ieremia 30:13; Ezechiel 30:21). Ba mai mult chiar existau și atunci medici (Isaia 3:7; Matei 9:12), dar din păcate nu toate remediile din timpul acela erau bune, mai ales cele de la popoarele păgâne, căci unele se bazau pe idei greșite și superstițioase, care uneori făcea mai mult rău decât bine, ca de exemplu o rețetă găsită pe un papirus din Egipt scris cca 1552 î.e.n. conținând un tratament pentru prevenirea albirii părului: ,,pentru a preveni albirea părului, ungeți-l cu sângele unui vițel negru care a fost fiert în ulei, sau cu grăsimea unui șarpe de clopoței. Pentru a salva de la moarte pe cineva mușcat de șerpi veninoși remediul era a bea o apă magică care a fost vărsată peste un idol, la răni adânci, ei aplicau sânge de vierme și gunoi de asin, astfel nu este de mirare că tributul plătit morții de cei bolnavi și răniți era mare.Cu siguranță că în zilele noastre medicina a progresat fenomenal, însă nu trebuie să cădem în extreme, căci uneori Dumnezeu vrea să ne vindece, astfel uneori manifestăm lipsă de credință când avem promisiune personală de la Dumnezeu că ne va vindeca și noi totuși căutăm vindecarea prin mijloace naturale (compară cu 2 Cronici 16:12), sau când noi ne punem încrederea în medici și căutăm mai mult folosirea medicini omenești decât îl căutăm pe Medicul suprem.
Bineînțeles că și cealaltă extremă este greșită, de a nu merge la medic sau de a refuza tratamentul medical spunând că medici sunt de la Diavol, căci să nu uităm că și preaiubitul nostru frate Luca a fost doctor (Coloseni 4:14).
c) Corecție în alimentație:
Biblia arată că și o anumită alimenație poate aduce sănătate, tocmai de aceea evreilor le-a fost prescris un anumit regim alimentar în care erau îndemnați să evite carnea necurată (Levetic cap.11), carnea animalelor moarte (Levetic 17:15; Exod 22:31; Deuteronomul 14:21), li se
interzicea să mănânce grăsime (Levetic 3:16,17; 7:22-24), despre care știm în zilele noastre de pericolul colesterolului.În plus, există relatări biblice care fac o legătură între o bună alimenație și sănătatea organismului uman (1Timotei 5:23; 2Cronici 28:15; 1Samuel 28:20-25; 2Împărați 4:39-41).
Vindecări extraordinare:
Pe lângă toate acestea să nu uităm 50% la 75% din bolile actuale sunt de origine psihosomatică, astfel factorii psihosomatici pot deci foarte bine să efectueze vindecări, astfel cercetându-se unele vindecări despre care sa pretins că sunt vindecare prin miracol sau dovedit că au fost vindecați fără a interveni o putere supranaturală, prin urmare să nu tragem pripit concluzia că orice vindecare extraordinară este și supranaturală și miraculoasă, căci noi nu cunoaștem îndeajuns puterea corpului nostru de regenerare sau puterea minții noastre capabilă uneori de auto-sugestie, sau să influențeze spiritul nostru care la rândul lui influențează corpul nostru (vezi: Proverbe 12:4,25; 14:30; 15:1
3,15; 16:24; 17:22; 18:14).Dar în cadrul acestui material doresc să pun un mai mare accent pe vindecările supranaturale, de aceea să le analizăm în continuare.
II - Vindecări Supranaturale:
a) Vindecări demonice:
Biblia indică că și Diavolul și demonii pot face vindecări, astfel găsim în Biblie următoarele descrieri ale lucrărilor celui Rău:
Dar poate ne întrebăm, de ce permite Dumnezeu ca slujitorii Diavolului să întrebuințeze uneori numele Domnului sau a lui Dumnezeu? Răspunsul la această întrebare îl găsim în 2Tesaloniceni 2:9-12 unde suntem învățați următoarele: ,,Arătarea lui se va face prin puterea Satanei, cu tot felul de minuni, de semne și puteri mincinoase, și cu toate amăgirile nelegiuirii pentru cei ce Sunt pe calea pierzării, pentru că n-au primit dragostea adevărului ca să fie mântuiți. Din această pricină, Dumnezeu le trimite o lucrare de rătăcire, ca să creadă o minciună: pentru ca toți cei ce n-au crezut adevărul, ci au găsit plăcere în n
elegiuire, să fie osândiți." Deci scopul acestei permisiunii din partea lui Dumnezeu este ca cei ne-sinceri, cei care nu iubesc adevărul să fie înșelați, astfel Dumnezeu lucrează după inima omului, dacă omului îi place fărădelegea îl lasă în ea, cu speranța că se va trezi din înșelăciune și își va da seama în final că aceasta fie ea și o lucrare supranaturală nu aduce împlinire fără Dumnezeu. Astfel Dumnezeu cu cel care iubește adevărul acestuia îi dă lucrări adevărate, dar cu cel ce iubește minciuna și nelegiuirea ,,le trimite o lucrare de rătăcire, ca să creadă o minciună" (vezi și Psalmul 18:25,26; 2Timotei 4:3,4; Romani 1:21-28; Ezechiel 14:3-8). Dar să vedem în continuare metodele de vindecare supranaturale dar și făcute în adevăr cu Dumnezeu.b)Vindecări divine:
Sunt vindecările ce sunt cauzate de Dumnezeu sau Domnul Isus Cristos prin Spiritul Sfânt, căci însuși un atribut al lui Dumnezeu este puterea Sa de a vindeca după cum se descrie El în Exod 15:26 ca fiind:
,,Iehova-Rafa (,,Iehova care te vindecă). În mod similar și despre Domnul Isus Cristos se spune în Fapte 10:38: ,,Dumnezeu a uns cu Duhul Sfânt și cu putere pe Isus din Nazaret, care umbla din loc în loc, făcea bine, și vindeca pe toți cei ce erau apăsați de Diavolul . Și în Matei 9:35: ,,Isus străbătea toate cetățile și satele, învățând pe norod în sinagogi, propovăduind Evanghelia Împărăției, și vindecând orice fel de boală și orice fel de neputință, care era în norod.Însă se ridică câteva întrebări legat de vindecările divine, după cum urmează:
Prin ce metode vindecă Dumnezeu?
Vindecările divine sunt vindecările supranaturale ce vin de la Dumnezeu prin puterea acestuia, indiferent de metoda folosită de Dumnezeu. Este bine să știm că există mai multe metode prin care poate veni vindecarea supranaturală, și anume
1. Prin lucrarea nemijlocită a Duhului Sfânt indiferent de credința beneficiarului; 2. Ca urmare a exercitării unor daruri spirituale, ca darul vindecărilor, minunilor, (1Corinteni 12:9,10); 3. În timpul manifestării prezenței lui Dumnezeu (Psalmul 16:11); 4. Când este o ungere de vindecare a Duhului Sfânt (Isaia 61:1,2; Luca 8:43-46; Ieremia 33:6).Prin lucrarea nemijlocită a Duhului Sfânt:
Adică Dumnezeu poate vindeca indiferent dacă cel bolnav are sau nu credință. Cu toate că Cuvântul lui Dumnezeu arată importanță credinței și cum aceasta poate duce la vindecare, totuși găsim în Biblie și cazuri de vindecare în care cel bolnav sau rănit nu avea credință în Isus sau convingerea că Dumnezeu are să-l vindece și totuși a fost vindecat, însă acestea sunt foarte rare. În acest sens să dăm câteva exemple: vindecarea robului marelui preot care a participat la arestarea lui Isus și la care Petru i-a tăiat urechea, dar pe care Isus la vindecat fără ca acesta să creadă în El (Luca 22:50,51); sau vindecarea orbului din nașterea de la scăldătoare care nu la cunoscut pe Isus și doar după ce sa produs vindecarea a crezut în El (Ioan 9:1-15, 34-38); cerșitorul olog este un alt caz de vindecare care nu ține de credința bolnavului (Fapte 3:3-8); o dovadă clară de miracol și de lucrare nemijlocită a Duhului Sfânt este învierea din morți, căci pe morți nu putea să-i întrebe dacă au credință ca să fie înviați, astfel învierea este un exemplu clar al incapacității totale a omului de a satisface vreo condiție pentru ca el să beneficieze de minune din partea lui Dumnezeu (Matei 9:18,19; Luca 7:11-16; Ioan 5:21,28; 11:1-46; Fapte 9:36-42).
Altădată câteodată credința este consecința vindecării în loc de a fi cauza ei (Fapte 9:35,42; 11:21). În alte cazuri părinții sau prietenii celui bolnav sunt cei ce au credință în vindecare (Matei 9:1-8; Ioan 4:46-53).
Prin darurile vindecărilor sau tămăduirilor:
Vindecările divine pot veni prin exercitarea darurilor vindecărilor, însănătoșirilor sau tămăduirilor (în greacă = ,,kharismata iamaton, adică tradus literal: ,,daruri ale harului de vindecări, la plural atât darurile cât și vindecări 1Corinteni 12:9,28,30). Această expresie la plural ,,kharismele tămăduirilor a fost interpretată în mod diferit de teologi, astfel după unii ,,kharismele tămăduirilor se referă că fiecare vindecare este un dar sau că primești de fiecare dată darul vindecărilor într-o fațetă nouă, un nou impuls, alții susțin că de aceea apar la plural darurile că se referă la diferite tipuri de vindecare, la vindecarea spiritului, a corpului și a sufletului; sau diverse clase de boli, infecțioase, netransmisibile, etc. Alții susțin că ,,kharismele vindecărilor se referă la diferite forme de manifestare, cum ar fi prin punerea mâinilor, un dar, prin ungerea cu undelemn alt dar al vindecărilor, prin rostirea unui cuvânt cu autoritate alt dar, și așa mai departe. Fără a specula, este clar că creștinul care are ,,kharismele tămăduirilor vindecă tot felul de boli, de la infirmități fizice până la scoaterea demonilor, însă să nu ne așteptăm ca acesta să fie un fel de automat sau bandă rulantă de vindecare, căci ne aducem aminte căci chiar apostolii uneori nu au putut scoate demonii și a fost nevoie de intervenția lui Isus care a spus că acest soi de demon nu iasă afară din om decât cu rugăciune (Marcu 9:28,29). Astfel credinciosul care are acest dar trebuie să aibă o credință puternică și o bună relație cu Dumnezeu, pentru călăuzire și sprijin, și de asemenea să fie conștient de limitele și de măsura puterii darului primit (compară cu Romani 12:3). Acest dar completează rugăciunile credincioșilor și vindecarea prin credință însă și acest dar este interdependent cu credința, atât a celor bolnavi (Matei 13:58), cât și acelui ce are acest dar (Marcu 9:28,29). Aceasta nu înseamnă că cel ce are acest dar nu poate vindeca pe cei ce nu au credință, căci Isus a vindecat pe cel cu urechea tăiată de Petru fără ca acesta să aibă credință în Isus (Luca 22:50,51), însă cu siguranță că acesta dar înflorește într-un mediu al credinței (Matei 17:16).
Dar totuși, trebuie să facem o diferență între vindecări ca urmare a credinței și vindecări ca urmare a exercitării ,,darurilor tămăduirilor. Pentru a înțelege mai bine diferența dintre vindecările făcute ca urmare a darurilor semne și miracolele făcute prin credință, să dăm un exemplu: de pilda Regele credincios Ezechia a fost vindecat direct de Dumnezeu pentru ca s-a încrezut în El, fără ca cineva sa aibă darul vindecărilor și sa-l vindece (Isaia 38:1-9). Însă acel orb din naștere vindecat de Isus care a fost un miracol semn care a dovedit ca El este Mesia (Ioan 9). Deci prin credința se pot face miracole dar direct de la Dumnezeu sau Cristos, pe când miracolele prin darul minunilor se fac prin oameni care au autoritate și înzestrare spirituală-supranaturală (prin punerea mâinilor lor sau prin alte metode - Fapte 28:8-10; Matei 10:1,8; Marcu 6:12,13) aceste minuni venind prin ei de la Dumnezeu, fiind astfel indirecte și au în special rolul de a acredita pe acel om ca fiind de la Dumnezeu (Fapte 2:22; 10:38; Evrei 2:2-4).
Acest dar este bine să fie folosit în lucrarea evangheliei prin care să adeverească că Dumnezeul nostru este viu și supranatural, astfel darul vindecărilor este bine să se împletească cu lucrarea de predicare a Regatului prin care să demonstreze că Regatul lui Dumnezeu care va rezolva toate problemele omenirii printre care și bolile este o realitate (Marcu 6:12,13; Luca 10:9; Fapte 8:5-12).
Darurile de vindecare se pot manifesta în multe feluri: un cuvân
t cu autoritate (Matei 8:8; 12:13; Fapte 3:6); umbra aceluia sau atingerea lui sau a hainei lui (Fapte 5:15; 19:12); prin punerea mâinilor (Fapte 28:8); prin ungerea cu undelemn (Marcu 6:12,13); etc. Dar nu este atât de importantă metoda, cât este de important efectul ce îl are asupra celui suferind, bineînțeles că cel ce are acest dar va fi călăuzit de Spiritul Sfânt ce metodă să folosească.Prin manifestarea prezenței lui Dumnezeu:
Acesta este un a treia formă de manifestare a Duhului lui Dumnezeu care produce vindecare, căci în prezența lui Dumnezeu găsim bucurie, viață, lumină, eliberare și vindecare
(Psalmul 16:11; 36:6-10); astfel de multe ori când ne rugăm sau cântăm și avem momente de închinare simțind prezența lui Dumnezeu, acesta ne vindecă în primul rând spiritual, de amărăciune, frustrare, ură, mânie, gelozie nepotrivită, mândrie, etc. ea aduce înviorare (Fapte 3:19). Dar uneori în timpul convertirii noastre la Dumnezeu sau în timpul laudei și închinării din adunare, sau în timpul predicii sau în timp ce se servește Cina Domnului, Dumnezeu vindecă și fizic, fie deplin, fie parțial, sau cel puțin calmează durerea, în funcție de gradul de prezență a lui Dumnezeu din biserică. Chiar cei demonizați se dau de gol când își face Isus Cristos simțită prezența, astfel uneori un serviciu divin călăuzit de Duhul Sfânt alungă demoni din cei posedați și eliberează suflete, și tămăduindu-i de diferite afecțiuni.Printr-o ungere de vindecare:
Duhului Sfânt se poate manifesta sub formă de ungere de vindecare (Isaia 61:1,2; Luca 8:43-46), această metodă de vindecare care apare în special fie la întrunirile de evanghelizare, fie la întrunirile creștine, este atunci când Dumnezeu face de cunoscut că în acel loc unde sau adunat oamenii în numele lui Isus, acesta vre
a să vindece, revărsând peste acel loc o ungere sau un izvor de vindecare (Zaharia 12:10; 13:1). Fie această ungere este doar pentru un anumit tip de afecțiuni, fie pentru tot felul de boli, atunci în acel loc rugăciunile credincioșilor sau chemarea în față a celor bolnavi pentru care să ne rugăm sau să ne punem mâinile, va avea efect datorită ungerii de vindecare care este în acel loc, dar pentru acesta este nevoie de revelație și călăuzire ca să știm când este această manifestare deosebită a Duhului sfânt și pentru ce tip de boală și ce metodă să folosim pentru ca cei bolnavi să intre în contact cu puterea vindecătoare a lui Dumnezeu. O astfel de ungere va exista pentru poporul Israel la venirea Domnului Isus în viitor, după cum reiese din Zaharia 12:10; 13:1 și din Ieremia 33:6.Toate aceste manifestări ale lucrării lui Dumnezeu de vindecare pot fi atrase de următoarele lucruri care pot fi făcute de oameni, și anume:
Ca urmare a
rugăciunii stăruitoare (Isaia 38:1-15), astfel de multe ori ca rezultat al rugăciunii Dumnezeu a vindecat pe cel care a cerut cu credință și ardoare acest lucru (Psalmul 30:2).Ca urmare a
postului și rugăciunii (Psalmi 35:13), rugăciunea însoțită de post are mai mare putere de pătrundere la tronul lui Dumnezeu și ne face mai sensibili la a recepta mesaje de la Duhul Sfânt sau puteri proaspete.Prin Cuvântul lui Dumnezeu
(Psalmul 107:20). Da, Cuvântul lui Dumnezeu după cum spune și textul, izbăvește, vindecă și scoate din groapă, căci Cuvântul lui Dumnezeu are putere creatoare, putere de regenerare și vindecare (Ioan 1:1-3; Psalmul 119:92,93,107). Astfel prin citirea Cuvântului, prin primirea unui Cuvânt în Duhul nostru de la Dumnezeu sau prin auzirea unei predici a Cuvântului, noi putem fi vindecați atât spiritual (Proverbe 4:20-22), dar chiar și fizic, dacă adăugăm credință la Cuvântul auzit sau citit (Marcu 9:23; 1Tesaloniceni 2:13; Evrei 4:2,12).
Prin ungerea cu undelemn (Marcu 6:12,13; Iacov 5:12-14).
Ungerea cu undelemn se practică din cele mai vechi timpuri atât pentru proprietățile uleiului și a mirodeniilor din compoziția mirului, cât și o ungere cu caracter simbolic sau religios.
În Biblie ne este prezentată ungerea cu undelemn pentru proprietățile undelemnului, în domeniul înfrumusețării și a parfumării trupului (Rut 3:3; Estera 2:12; Amos 6:6; Matei 6:17), cât și pentru îmbălsămarea trupurilor moarte (Marcu 16:1: Ioan 19:39,40), dar și pentru bolnavi datorită proprietăților curative ale uleiului în caz de răni fizice (Isaia 1:5,6; Ieremia 8:22; Luca 10:34;
Apocalipsa 3:18).El mai era folosit și pentru ungerea leproșilor care sau curățit de lepră, iar apoi prin turnarea undelemnului pe cap și ungerea marginii urechii drepte, a degetului mare de la mâna și piciorul drept simbolizau vindecarea și faptul că preoții iau găsit curați (Levetic 14:15-18).
Dar în Noul Testament el este un simbol al Duhului Sfânt care vindecă pe cei bolnavi după cum se arată în Marcu 6:12,13: ,,Ucenicii au plecat, și au predicat oamenilor să se pocăiască. Și alungau mulți demoni, și ungeau cu untdelemn pe mulți bolnavi, și-i vindecau. Și în Iacov 5:12-14, unde se spune: ,,Este vreunul printre voi bolnav? Să cheme pe bătrâni adunării și ei să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn în Numele Domnului. Rugăciunea credinței va vindeca pe cel bolnav, și Domnul îl va ridica; și dacă a făcut păcate, îi vor fi iertate. Mărturisiți-vă deci unii altora păcatele, și rugați-vă unii pentru alții, ca să fiți vindecați. Mare putere are rugăciunea fierbinte a celui drept. Este clar că
nu undelemnul vindecă, ci Dumnezeu (Psalmul 103:3), dar ungerea cu undelemn (în greacă ,,aleipho = a unge prin frecare sau frecționare) arată în mod simbolic ungerea cu Duhul Sfânt ce o săvârșește Isus Cristos.În concluzie, ungerea cu undelemn o pot face bătrânii adunării, sau orice discipol al lui Cristos care are această înștiințare și autoritate de la Duhul Sfânt că Dumnezeu vrea să vindece și că el trebuie să-l ungă cu undelemn pe bolnav. Însă este bine ca orice discipol al lui Cristos să nu practice această lu
crare până nu are încredințarea că Dumnezeu îl chemă la aceasta și îl împuternicește (Marcu 6:7,12,13). Undelemnul folosit poate fi ulei comestibil de măsline, floarea soarelui sau soia, etc. sau mir, adică undelemn amestecat cu mirodenii. Importantă este credința nu tipul de undelemn folosit.Conform textului din Iacov atunci când un bolnav are nevoie de vindecare este nevoie de următoarele lucruri pentru a se produce vindecarea:
Textul din Iacov 5:12-14 se referă la o boală fizică, însă principiul prezentat aici se aplică și la bolile spirituale. Ce principii extragem din acest text? În primul rând cel bolnav spiritual nu se poate vindeca singur, el are nevoie de ungerea cu undelemn și rugăciunea bătrânilor adunării. Astfel datoria bătrânilo
r adunării este nu să condamne ci să vindece ungând cu undelemn fizic pe cel bolnav, în caz de boală fizică, sau în caz de boală spirituală cu undelemn spiritul, adică cu mângâiere, încurajare, consolare sau în unele situații chiar mustrare (Psalmul 107:19,20; 141:5; Isaia 61:3).Prin punerea mâinilor:
Punerea mâinilor era practicată de Domnul Isus și pentru vindecarea bolnavilor (Marcu 5:23; 6:5; Luca 4:40), dar și apostolii au folosit-o în acest scop (Fapte 5:12; 14:3; 19:11; 28:8) dar nu numai apostolii ci și alți discipoli (Fapte 9:12), căci această practică pentru vindecarea bolnavilor era cunoscută din antichitate (2Împărați 5:11). Astfel fie se pune mâna sau mâinile pe locul bolii (rănii), fie pe capul bolnavului.
Nu există nici un text biblic care să arate că în zilele noastre această practică a încetat, ba chiar Isus ne spune că ,,Adevărat, adevărat, vă spun, că cine crede în Mine, va face și el lucrările pe care le fac Eu; ba încă va face altele și mai mari decât acestea; pentru că Eu mă duc la Tată
l (Ioan 14:12), astfel dacă Duhul Sfânt ne călăuzește și ne îndeamnă să ne rugăm cu punerea mâinilor ca Pavel pentru vindecare putem să o facem (Fapte 28:8), însă să practicăm această metodă cu frică și cutremur doar după ce avem încredințarea că Dumnezeu vrea să o facem (compară cu Ioan 5:19). Problema este că unii practică această metodă fără rezultate deoarece o fac din dorința de a ieși în evidență și nu că Dumnezeu ia înștiințat să o facă, astfel această metodă de vindecare poate fi folosită și astăzi de oricine are darul vindecărilor sau minunilor (1Corinteni 12:9,10), sau de orice creștin umil care are credința că Dumnezeu vrea să folosească această metodă într-o anumită situație. El însă trebuie să aibă în vedere câteva lucruri:Punerea mâinilor simbolizează ce face Domnul Isus în mod invizibil la nivel spiritual adică se atinge și-ș pune mâna pe bolnav prin Duhul Sfânt care este brațul lui Dumnezeu (Isaia 63:11,12).
Toate aceste lucrări, trebuie făcută cu grijă și ca urmare a călăuzirii Duhului Sfânt, după cum îl sfătuiește Pavel pe Timotei prin Cuvintele: ,,Să nu-ți pui mâinile peste nimeni cu grabă: și să nu te faci părtaș păcatelor altora: pe tine însuți păzește-te curat.
(1Timotei 5:22).Prin rostirea unui cuvânt cu autoritate
(Matei 8:8,16; 12:13; Fapte 3:6), astfel prin rostirea unui cuvânt asupra noastră de cineva cu autoritate spirituală sau rostirea unui Cuvânt viu și lucrător în timpul rugăciunii, noi putem fi vindecați.Domnul Isus și apostolii uneori au rostit cuvinte cu putere care au avut ca efect alungarea demonilor și sau vindecare (Iuda 9; Zaharia 3:2; Marcu 1:25; Fapte 16:18). Această lucrare de vindecare dovedește și arată că Cuvântul lui Dumnezeu are autoritate și putere, însă este bine ca ace
sta să fie rostit de oameni cu autoritate spirituală și călăuziți de Duhul Sfânt căci alt fel nu se întâmplă nimic.Cuvântul lui Dumnezeu spune că, ce legam pe pământ va fi legat și-n cer, însă aceasta nu se întâmplă doar rostind cuvinte frumoase și corecte
. A avea "formula" exactă în rugăciunile noastre, nu conferă autoritate spirituală. Există o învățătură care pretinde că a spune cuvintele potrivite ne va aduce rezultatele așteptate. Este ridicol, însă! Nu cuvintele pe care le rostim, ci puterea din spatele cuvintelor care vine doar de la Dumnezeu, ne acordă autoritatea spirituala necesară!Unul din cele mai bune exemple de oameni care încearcă să folosească cuvinte exacte lipsite de autoritatea lui Dumnezeu îl găsim în Fapte 19:11-16, aici este descris cum autoritatea lui Pavel le-a părut atrăgătoare celor șapte fii ai unuia dintre cei mai de seama preoți iudei. Ei au decis să-l imite pe Pavel. "Niște exorciști iudei care umblau din loc în loc au încercat să cheme Numele Domnului peste cei ce aveau duhuri rele, zicând: "Va jur pe Isus pe care-l propovăduiește Pavel să ieșiți afară!" (Fapte 19:13 BC). Când tinerii l-au văzut pe Pavel rugându-se pentru bolnavi, au fost martorii unor mari miracole. Oameni erau vindecați iar duhurile rele, izgonite. Ei l-au urmărit insistenți...până ce au crezut ca au înțeles cum pot să o facă singuri. Apoi și-au zis, "Ne-am prins!" "Știm cum s-o facem și noi!" Părea simplu. Tot ce trebuiau să facă, era sa folosească Numele Domnului Isus!
Astfel, ei au folosit cuvinte exacte, corecte...dar având rezultate dezastruoase!
"Duhul cel rău le-a răspuns: "Pe Isus îl cunosc, și pe Pavel îl știu, dar voi cine sunteți?" (Fapte 19:15 BC)Vedeți, aceștia au cunoscut formula exacta, însă din viețile lor a lipsit adevărata autoritate spirituală. Ei nu au acționat în supunere față de chemarea lui Dumnezeu și viețile lor nu cunoșteau Cuvântul Lui. Întrucât ei nu trăiau pentru Domnul, nu aveau caractere evlavioase. Autoritatea lui Dumnezeu nu s-a putut manifesta prin nici unul din ei. De fapt, abuzul folosirii Numelui lui Isus s-a întors împotriva lor. Omul pentru care ei s-au rugat a sărit pe ei, i-a biruit și le-a rupt hainele, "în așa fel că ei au fugit goi și răniți din casa aceea" (Fapte 19:16 BC). Umilința suprema a fost că toata
lumea a auzit de incident. "Lucrul acesta a fost cunoscut de toți Iudeii, de toți grecii care locuiau în Efes, și i-a apucat frica pe toți: "Și Numele Domnului Isus era proslăvit" (Fapte 19:17 BC).O altă metodă ce atrage vindecarea este
ascultarea de Dumnezeu (Proverbe 3:7,8), aceasta poate îmbrăca diferite forme ca: privirea într-un anumit punct sau direcție (Numeri 21:9; Fapte 3:4), astfel cu o anumită ocazie Dumnezeu ia spus lui Israel să își facă un șarpe de aramă și să privească spre el spre a fi vindecați, sau prin scăldarea într-o apă dovedind astfel ascultare (2Împărați 5:10-15; Ioan 9:11); sau prin atingerea unor lucruri sau obiecte (2Împărați 20:7; Ioan 2:6; Fapte 19:11,12).Vindecare prin aducerea de jertfe:
Uneori Dumnezeu a vindecat prin faptul că cei bolnavi au adus jertfe și au recunoscut nelegiuirea lor și Suveranitatea lui Dumnezeu. Astfel în 1Samuel 6:3 este relatat cum filistenii sau vindecat de bube aducând o jertfă pentru vină și trimițând înapoi chivotul legământului la Israel recunoscând astfel că Iehova Dumnezeul lui Israel este un Dumnezeu viu și Puternic.
Vindecare prin folosirea unei turte de smochine:
În 2Împarați 20:7 ni se relatează cum Isaia a zis: Luați o turtă de smochine. Au luat-o și au pus-o pe umflătură. Și Ezechia s
-a vindecat." Nu știm în mod categoric dacă vindecarea lui Ezechia a fost 100% un miracol, unii teologi sugerează că turta de smochine pusă pe o rană are efecte curative, însă indiferent dacă acest act al punerii turtei de smochine pe umflătură a avut doar valoare simbolică și Duhul Sfânt a vindecat, sau Dumnezeu ia indicat profetului Isaia tratamentul natural pentru boala lui Ezechia, un lucru este clar, Dumnezeu nu este un Dumnezeu șablon care să tămăduiască într-un anumit fel, ci El are multe moduri de a opera, iar uneori se folosește chiar de lucrurile (substanțe) naturale ca să vindece, ca și în cazul lui Ezechia, sau a lui Timotei care este sfătuit de Pavel inspirat de Duhul lui Dumnezeu ca să bea puțin vin din cauza bolii lui de stomac (1Timotei 5:23).Vindecare prin folosirea de tină și de salivă:
Și această metodă de vindecare folosită de Domnul Cristos subliniază că Dumnezeu vindecă prin metode diferite uneori chiar stranii, tocmai pentru a adeveri cuvintele ,,Căci nebunia lui Dumnezeu, este mai înțeleptă decât oamenii; și slăbiciunea lui Dumnezeu, este mai tare decât oamenii. (1Corinteni 1:25), Domnul Isus se folosește de noroi pentru a deschide ochii orbilor (Ioan 9:6-11), și chiar de propria salivă (Marcu 8:22-26).
Vindecare progresivă:
Uneori Dumnezeu vindecă pe om progresiv, mai ales când este vorba de vindecare spirituală, emoțională, psihică, căci de multe ori omul nu ar rezista dintr-o dată la lumina și adevărul lui Dumnezeu (comp. cu Ioan 16:12; Deuteronom 7:22), însă acest lucru este valabil și pentru vindecările fizice, chiar Isus uneori a vindecat în mod treptat. Găsim un astfel de caz în Evanghelia după Marcu 8:22-26, unde prima dată acel orb a fost dus de la orbire totală la o vedere neclară, ca apoi să fie vindecat deplin văzând bine lucrurile. Prin urmare să nu ne așteptăm ca totdeauna vindecarea să aibă loc instantaneu, <hocus-pocus>, ci ea poate avea loc treptat, după cum se spune și în Ecleziast 3:3: ,,... tămăduirea își are vremea ei.
Vindecări spirituale:
Biblia vorbește și despre vindecări spirituale, care de fapt sunt mai importante ca vindecările fizice, căci vindecă spiritul și sufletul omului și astfel ne apropie de Dumnezeu. De multe ori, chiar vindecările spirituale duc la vindecările fizice.
Este interesant că misiunea lui Isus pe pământ a fost în primul rând de ai vindeca pe oameni spiritual atât prin jertfa Sa care a devenit temeiul oricărei vindecări, cât și faptul că învățătura lui și comportarea Sa a dus la vindecarea oamenilor, căci era scris cu privire la El: Duhul Domnului Dumnezeu este peste Mine, căci Domnul M-a uns să aduc vești bune celor nenorociți: El M-a trimis să vindec pe cei cu inima zdrobită, să vestesc robilor slobozenia, și prinșilor de război izbăvirea; să vestesc un an de îndurare al Domnului, și o zi de răzbunare a Dumnezeului nostru; să mângâi pe toți cei întristați; să dau celor întristați din Sion, să le dau o cunună împărătească în loc de cenușă, un untdelemn de bucurie în locul plânsului, o haină de laudă în locul unui duh mâhnit... (Isaia 61:1-3; Luca 4:18). Biblia vorbește de vindecări spirituale (Psalmi 30:2; 147:3; Ieremia 17:14), iar acestea veneau ca urmare a unui cuvânt de mângâiere rostit de cei înțelepți (Proverbe 12:18), chiar o veste bună adusă de un sol credincios poate aduce vindecare pentru o inimă tulburată (Proverbe 13:17); sau luarea unei hotărâri în favoarea sfințeniei și astfel se croiesc cărări drepte care aduc vindecarea (Evrei 12:12-14), sau prin primirea iertării și restabilirea relației cu Dumnezeu (Psalmi 6:1-5; 41:4). Însă în contrast, ceea ce oprește vindecarea spirituală este o inimă împietrită (Isaia 6:10), sau păstori și conducători spirituali corupți ce nu se îngrijesc de turmă (Zaharia 11:16; Ezechiel 34:4).
III - Vindecări prin combinarea supranaturalului cu naturalul:
Dumnezeu de multe ori combină supranaturalul cu naturalul, după cum am văzut în cazul lui Ezechia, Naaman sau a lui Timotei (2Împarați 5:11-14; 20:7; 1Timotei 5:23), și este de așteptat ca așa să stea lucrurile deoarece majoritatea bolilor vin dintr-o cauză spirituală combinată cu o cauză naturală, în plus omul este compus din carne și spirit (Iacov 2:26), atunci este de așteptat ca vindecarea să combine spiritul cu materia.
Învățături eronate cu privire la vindecări.
La ora actuală există multe învățături eronate cu privire la vindecările divine, și-aș dori să menționez două extreme în această privință:
1.Darurile de vindecare au fost doar temporare:
Unii cred că doar în primul secol, pe vremea apostolilor sau făcut vindecări miraculoase și astfel Dumnezeu nu mai vindecă în prezent în mod miraculos. Cei ce cred această învățătură aduc și unele argumente în această privință, și anume că doar apostolii au făcut minuni și tămăduiri și astfel o dată cu moartea apostolilor aceste manifestări miraculoase a
u încetat (Fapte 2:43; 5:12) și că aceste daruri au avut un caracter temporar doar pentru a da un început creștinismului și a întări mărturia apostolilor (Evrei 2:2-4), dar acum după ce avem toată Biblia aceste daruri nu mai există și nici nu mai avem nevoie de ele.Dacă analizăm aceste afirmații și argumentele lor vedem că ei afirmă ceva ce Biblia nu spune, căci nicăieri în Biblie nu se spune că darurile vindecărilor sau limitat la primul secol, ba chiar Biblia arată că toate darurile harului vor exista până la venirea Domnului (1Corinteni 1:4-7; 13:8-12). În plus, în primul secol nu numai apostolii au vindecat ci și alți creștini care au avut acest dar ca Filip (Fapte 8:5,6) și Ștefan (Fapte 6:8). Ba chiar continuatorii apostolilor, așa numiții ,,părinți apostolici" vorbesc despre vindecări, scoateri de demoni și profeți în plină activitate în secolele II-III e.n. ceea ce indică că acest dar nu este limitat doar la apostoli, ci la avut și alții.
Pe lângă acestea, este clar că minunile au caracter de adeverire și întărire a unui mesager (Fapte 2:22; Evrei 2:2-4), însă oare noi în prezent nu avem nevoie ca Dumnezeu să însoțească mărturia și predicarea evangheliei Regatului cu vindecări și minuni? Oare cum putem dovedi că Regatu
l lui Dumnezeu este real dacă nu prin semne, eliberări de sub puterea vrăjmașului, vindecări, exorcizări etc.? Căci Biblia spune în 1Corinteni 4:20: ,,Împărăția lui Dumnezeu nu stă în vorbe, ci în putere. Astfel nu este suficient să predicăm împărăția ci noi trebuie să o și arătăm oamenilor, fie prin dragostea noastră, prin bucuria noastră, prin pacea noastră (Romani 14:17), dar și prin vindecări spirituale și chiar fizice.Totuși trebuie să evităm două extreme cu privire la acest dar: a) și anume că toți creștinii trebuie să aibă acest dar; b) iar cealaltă extremă este că acest dar a încetat și astfel nu mai poate fi prezent în adunare o astfel de manifestare a Duhului Sfânt. Dacă noi credem că Dumnezeu nu se schimbă (Iacov 1:16,17; Evrei 13:8), atunci ni
ci Duhul Său nu se schimbă, și atunci Duhul Sfânt poate da oricând ,,darurile tămăduirilor", dar o va face mai ales într-un mediu al credinței și al lucrării de misiune unde este nevoie ca evanghelia să fie adeverită prin semne și minuni. Ba mai mult, Dumnezeu după cum am văzut poate vindeca nu numai prin ,,darurile tămăduirilor și ci prin credință, astfel nu trebuie să te descurajezi dacă nu cunoști pe nimeni care are darul vindecărilor, roagă-te lui Dumnezeu cu credință și nu uita că ,,toate sunt cu putință celui ce crede (Marcu 9:23), deci și vindecări miraculoase fizice.Este curioasă o schimbare de situație, și anume pe vremea lui Isus oamenii credeau că Isus sau alții oamenii au putere de sus de a vindeca, pentru ei nu era o problemă să creadă în vindecări, ei credeau că Dumnezeu fie direct fie prin oameni poate să vindece, însă ei se poticneau când Isus a declarat că are putere să ierte păcatele (Matei 9:1-8), aceasta pentru ei era o blasfemie, cu toate că nu înțelegeau că a ierta păcatele este tot una cu a vindeca și invers a vindeca înseamnă a ierta păcatele (citește cu atenție: Isaia 33:24; Iacov 5:14-16). În zilele noastre există o situație inversă, oamenii cred că Isus iartă păcatele dar nu mai cred că Isus vindecă bolnavii, câtă inconsecvență (Evrei 13:8)!
Cealaltă extremă cu privire la vindecările divine este următoarea:
2. Toți credincioșii trebuie să fie sănătoși:
Această concepție numită și ,,doctrina sănătății"
sau ,,evanghelia prosperității afirmă că credincioșii născuți din nou care exercită credință nu ar trebui niciodată sa fie bolnavi și că boala indică o lipsa de credință, sau prezența unui păcat în viețile acestora.Pentru a observa ce susțin aceștia, voi cita din spusele lui Frederick Price care foarte stupefiat apelează la bunul simț al ascultătorilor săi, întrebând:
,,Cum poți tu să-l glorifici pe Dumnezeu în trupul tău, atunci când el nu funcționează bine? Cum poate El oare să primească glorie când trupul tău nici măcar nu-i bun? Iar Biblia spune că trupul tău este templul (lui Dumnezeu)! Duhul Sfânt locuiește înăuntrul tău, în trupul tău. Atunci ce te face pe tine să crezi că Duhul Sfânt vrea să locuiască într-un trup din care nu poate privi prin ferestre (adică, ochi), nu poate auzi cu urechea? Ce va face să credeți că Duhul Sfânt vrea să locuiască într-un trup în care organele și ligamentele nici măcar nu funcționează corect? Ție nu ti-ar place sa locuiești într-o casă cu acoperișul spart! Ție nu ti-ar place să locuiești într-o casa în care toaleta s-a inundat. Nu ți-ar place să locuiești într-o casa distrusa în care curentul electric nu merge și firele atârna din perete? O vei repara-o! Fiindcă știi că aceea casa nu va fi bună până ce tot ceea ce a fost făcut să meargă în ea nu va funcționa bine. Atunci cum crezi că Dumnezeu își poate primi slava din trupul tău, daca trupul tău este un templu unde Dumnezeu locuiește și atunci ce te face sa crezi că Dumnezeu vrea să locuiască într-un trup din care el nu poate vedea cu ochii, nu poate umbla pe picioare și nu poate mișca mâinile?..."
Atrăgătoare ilustrație, însă o simpla înșiruire de personaje biblice, de la Iov la Domnul Isus Hristos și la Pavel ne poate demonstra fără echivoc ca aceștia au suferit trupește îngrozitor și ca în ciuda acelor infirmități Dumnezeu a fost glorificat în trupurile lor, iar ei au devenit cunoscuți prin puterea credinței lor, și nu printr-o eventuală lipsa a ei cum susțin cei ce predică evanghelia prosperității! Susținerea unor asemenea aberații indică o crasa necunoaștere a Scripturilor și o consecventă p
ractica de scoatere din context a pasajelor care, doar par, să justifice aceasta doctrină "health and wealth", a "sănătății și prosperității", pe care acum o promovează la nivel mondial unele biserici, dar care este demascată de Biblie după cum vom vedea în continuare:Dumnezeu nu vindecă întotdeauna:
Chiar dacă urmăm toate aceste principii ale credinței sau ale metodelor de vindecare, nu înseamnă că Cristos Isus este obligat întotdeauna să vindece (2Corinteni 12:7-10), poate uneori bolnavul nu este suficient de sincer și el vrea să fie vindecat, dar doar ca apoi să-și continue modul de viață în păcat, alteori boala este o disciplină și o metodă de-a lui Dumnezeu de a smeri, și El nu-l va vindeca până când acesta nu ajunge la nivelul cerut de umilință și îndelungă răbdare (Iov 36:8-10,15; Psalmul 107:12; Evrei 12:5-11; Iacov 1:2-4; Apocalipsa 2:20-23).
Și apoi să ne gândim: De ce a fost vindecat la scăldătoarea Betesada doar acel orb din mulți bolnavi existenți (Ioan 5:3-6)? Din toți leproșii existenți în Israel de ce a fost vindecat doar Naaman (Luca 4:27)? De ce apostolul Pavel nu a fost vindecat (2Corinteni 12:7-10)? De ce Timotei nu a fost vindecat (1Timotei 5:23)? De ce Trofim nu a fost vindecat (2Timotei 4:20)? De ce profetul Elisei nu a fost vindecat (2Împărați 13:14)? Săracii! Poate nu au avut credință? Sau poate că au avut (căci de fapt ei sunt exemple de credință), însă motivul este altul, după cum ne spune însuși Pavel care descrie răspunsul Domnului la cererile lui stăruitoare pentru vindecare, căci Pavel nu mai vedea bine, era bolnav cu ochii (Galateni 4:15; 6:11), însă Domnul I-a spus: Harul Meu îți este de ajuns; căci puterea Mea în slăbiciune este făcută desăvârșită. Deci mă voi lăuda mult mai bucuros cu slăbiciunile mele, pentru ca puterea lui Hristos să rămână în mine. De aceea simt plăcere în slăbiciuni, în defăimări, în nevoi, în prigoniri, în strâmtorări, pentru Hristos; căci când Sunt slab, atunci Sunt tare. Deci de ce nu sa vindecat Pavel? Nu avea El credință? Sau oprit vindecările miraculoase? Sau mai degrabă pentru că atunci când el este slab și neputincios din cauza bolii puterea lui Cristos îl va susține, ea nu-l va vindeca ci îl va susține și se va manifesta din plin, ,,căci când Sunt slab, atunci Sunt tare căci ,,căci puterea Mea (a Domnului) în slăbiciune este făcută desăvârșită De ce? Căci atunci nu mă mai bizui pe puterea mea, pe înțelepciunea mea, astfel neputința mea mă face să trăiesc mai mult cu puterea Lui, doar atunci sunt vindecat de mândria mea, de tăria mea, de talentele mele cu care să ies în evidență. Dumnezeu îmi arată limitele mele și bine face El mă salvează, uneori boala este instrumentul prin care o face. El mă vindecă întotdeauna spiritul însă uneori o faci prin permiterea de suferințe în trup, astfel de multe ori boala fizica aduce vindecare spirituală, zdrobire și eliminarea mândriei, poate vi se pare stranie o astfel de afirmație că bolile fizice pot aduce vindecare spirituală, însă chiar Biblia expune un astfel de principiu atunci când spune: ,,Mijloacele de vindecare pentru cel rău Sunt bătăile și vânătăile până la rană. (Proverbe 20:30), auziți ce spune Cartea Cărților, că unii se pot vindeca spiritual doar prin bătăi și vânătăi, astfel dacă suntem într-o astfel de situație și anume suntem răi, încăpățânați și mândri, Dumnezeu are și astfel de metodă de vindecare prin răni și suferință (vezi și Evrei 12:5-13). Într-o astfel de situație să nu ne așteptăm ca Dumnezeu să ne vindece din punct de vedere fizic dacă noi nu ne smerim sau nu ascultăm de El. Dumnezeu este dispus să ne vindece întotdeauna și fizic dar doar în termenii și în condițiile lui. Uneori Dumnezeu nu ne vindecă fizic tocmai pentru a ne putea vindeca spiritual, astfel când Dumnezeu nu ne vindecă știe El de ce? Unii kharismatici spun: Isus a purtat bolile mele și eu nu mai trebuie să le port, deci eu nu mai trebuie să fie bolnav, dacă sunt bolnav înseamnă că nu cred în schimbul ce la efectuat Isus prin jertfa Sa la Golgota, unde a luat bolile mele și mi-a dat sănătatea Sa. Mergând pe un astfel de principiu ar trebui atunci să spunem: Deoarece Isus a murit în locul meu eu nu ar trebui să mai mor sau deoarece Isus a purtat păcatele mele eu nu ar trebui să mai păcătuiesc. Doar așa am fi consecvenți. Însă dacă cunoaștem Scripturile atunci știm că și creștinii mor (1Tesaloniceni 4:13,14), și ei mai păcătuiesc (Iacov 4:8; 1Ioan 2:1). Și tot la fel se mai și îmbolnăvesc (2Timotei 4:20). De ce? Tocmai ca să se arate în ei gloria lui Dumnezeu și puterea Lui de a vindeca (comp. cu Ioan 9:3), fie acum fie în Regatul său. Dar toate acestea pentru că există o bază și anume: El a luat asupra Lui neputințele noastre și a purtat bolile noastre. Însă Dumnezeu hotărăște când, unde la cine și cum să folosească această bază plenară a vindecării și să aplice astfel sângele vărsat de Cristos la Golgota. O altă extremă este:
3. Nu contează de unde vine izvorul de vindecare:
Unii oamenii caută cu tot dinadinsul vindecarea indiferent de preț, timp, energie irosită sau de compromisuri în materie de principii și credință. Însă această căutare nebună după vindecare ne poate face să cădem în idolatrie punând sănătatea sau căutarea vindecării mai presus de al căuta pe Dumnezeu, astfel mulți jertfesc pe altarul sănătății chiar mai mult decât jertfesc în relația lor cu Dumnezeu. Ba mai mult, am observat din Biblie căci chiar Diavolul poate face vindecări, astfel este foarte important de unde vine izvorul de sănătate și noi ca creștini nu putem accepta orice metodă, tratament, vraci, terapie etc.
Dar poate ne întrebăm cum putem deosebi o lucrare cu adevărat de la Dumnezeu, de o lucrare omenească înșelătoare sau chiar demonică? Pentru a răspunde la această întrebare voi arăta diferențele dintre lucrarea lui Dumnezeu și cea a Diavolului în domeniul vindecărilor prin următorul tabel:
Lucrarea lui Dumnezeu prin Isus și Duhul Sfânt: |
Lucrarea Diavolului și a îngerilor Săi: |
Face bine și spiritual (Psalmul 103:3,4). Lucrarea de vindecare se împletește de multe ori cu predicarea evangheliei (Matei 10:7,8). |
Face rău spiritual (2Tesaloniceni 2:9-12; Apocalipsa 13:3,4). Și nu are legătură cu evanghelia. |
Sunt efectuate gratis (Matei 10:8). |
De multe ori pe bani sau alt bunuri (Fapte 16:16). |
Poate vindeca orice fel de boală, ba chiar poate învia din morți, atât spiritual cât și fizic (Matei 10:8). |
Nu poate vindeca orice boală (Deuteronom 28:27), nici învia, căci Diavolul nu poate da viață (Exod 9:18). |
Se folosesc metode Biblice (1Corinteni 4:6). În Vechiul Testament oamenii se vindecau în numele lui Iahve, iar în Noul Testament în numele lui Isus (Fapte 3:6,16). |
Se folosesc metode dubioase, chiar sacrificii de animale, plante, bunuri material sau oameni (2Împărați 3:27; Psalmul 106:37,38). Dar chiar de ar fi vorba de utilizarea unor formule evlavioase, a crucii sau a Bibliei, a busuiocului sau a folosirii așa zisei ,,apă sfințită, etc. toate acestea nu garantează ca fiind o vindecare divină, ci mai degrabă o înșelătorie sau implicații demonice, căci aceste metode nu le găsim în Biblie. |
În concluzie, creștinul nu vrea să obțină vindecare ori și cum, ci doar de la Dumnezeul Lui, căci doar această vindecare este durabilă și cu efecte benefice, în plus, el așteaptă Regatul lui Dumnezeu care va aduce o completă vindecare atât asupra creștinilor cât și asupra creați
ei lui Dumnezeu. Creștinul matur nu dorește doar ca Isus să-l vindece ci dorește ca Isus să devină vindecarea Sa, el nu dorește ca Domnul Isus să-i binecuvânteze cu sănătate ci înțelege că Domnul Isus este sănătatea lui, viața lui, lumina, lui, etc. Și prin unirea cu El ai toate căci el este Cel ce umple toate, plinătatea lui Dumnezeu (Coloseni 2:10; 3:11).Vindecare în Regatul lui Dumnezeu:
Dacă creștinul ar fi complet vindecat cum susțin cei cu evanghelia ,,sănătății și a prosperității
, atunci noi nu am mai avea nevoie de Regatul lui Dumnezeu unde vom fi uniți în mod plenar (deplin) cu Mirele Isus, și unde va fi gloria noastră, vindecarea noastră. Biblia vorbește în Romani 8:17-25 despre copii lui Dumnezeu că suferă, și tot la fel și creația (restul oamenilor, animalele, plantele, etc.) și suferă nu pentru că nu au credință în vindecările divine, ci suferă așteptând înfierea, adică răscumpărarea corpurilor noastre. Astfel doar venirea Domnului ca Rege care își va manifesta atunci puterea de a supune toate, va aduce ca creștinii morți să fie înviați, iar cei vii care suferă chiar din cauza bolilor să fie transformații, glorificații în corpuri spirituale asupra cărora durerea, boala, moartea Adamică sau chiar moartea a doua nu va avea nici o putere (1Corinteni 15:42-55; Apocalipsa 20:6). Deci doar Regatul lui Dumnezeu prin venirea lui Isus va aduce o vindecare deplină și instantanee pentru copii lui Dumnezeu, căci atunci nu numai spiritele lor vor fi regenerate ca și în cazul nașterii din nou (Romani 8:16; Efeseni 4:23; Romani 2:28,29), ci însuși trupurile lor vor fi răscumpărate și regenerate, devenind trupuri nemuritoare (1Corinteni 15:53-55).La reîntoarcerea lui Isus Cristos va începe reînnoirea tuturor lucrurilor (Matei 19:28; Fapte 3:21), adică a creației (restul oamenilor, animalele, plantele, etc.), atunci va începe eliberarea pământului și a omenirii de orice forma a răului (Isaia 11:9), deoarece Satan este legat (Ap.20:1-3), iar vindecarea va fi sub aripile Lui Cristos (Maleahi 4:2). Astfel treptat pământul va fi vindecat, va deveni un paradis (Isaia 32:15-17; 35), unde nu va exista foamete (Psalmul 72:16; Isaia 65:22), boli, molime, bătrânețe și moarte ca moștenire a păcatului lui Adam va dispărea (Isaia 33:24; 35:5,6; Iov 33:25). Atunci se vor turna
binecuvântări asupra pământului și a omului căci Biblia promite în Apocalipsa 22:1,2: ,,Și mi-a arătat un râu cu apa vieții, limpede ca cristalul, care ieșea din scaunul de domnie al lui Dumnezeu și al Mielului. În mijlocul străzii cetății, și pe cele două maluri ale râului, era pomul vieții, rodind douăsprezece feluri de rod, și dând rod în fiecare lună; și frunzele pomului slujesc la vindecarea Neamurilor.Însă și pe parcursul mileniului va exista suferința sau moarte ca urmare a unor pedepse divine peste cei ce nu vor asculta atunci de legea lui Dumnezeu (Isaia 65:20; 66:23,24; Ezechiel 11:17-21; Zaharia 14:16-19). Astfel doar la sfârșitul celor o mie de ani, după ultima încercare, după judecată și după nimicirea Diavolului și a morții (Apocalipsa 20:7-
15), atunci și creația se vor bucura de libertatea fiilor lui Dumnezeu (Romani 8:18-21), atunci Dumnezeu va fi totul în toți (1Corinteni 15:28), și atunci se va împlini textul din Apocalipsa 21:4-6 care descrie așa de minunat vindecarea deplină a creației prin cuvintele: ,,El va șterge orice lacrimă din ochii lor. și moartea nu va mai fi. Nu va mai fi nici tânguire, nici țipăt, nici durere, pentru că lucrurile dintâi au trecut. Cel ce ședea pe scaunul de domnie a zis: Iată, Eu fac toate lucrurile noi. Și a adăugat: Scrie, fiindcă aceste cuvinte Sunt vrednice de crezut și adevărate. Apoi mi-a zis: S-a isprăvit! Dar până vom experimenta aceste promisiuni să vedem în continuare:
Ce poți face când ești bolnav?
Fiecare dintre noi este vulnerabil la boală, indiferent dacă aceasta este transmisibilă sau nu, dacă este vorba de un accident sau o boală spirituală, de o boală cronică sau trecătoare, totdeauna boala este cu adevărat o încercare.
Însă Biblia ne oferă câteva principii și sfaturi în această privință. Astfel am înțeles chiar din capitolele trecute că putem apela pentru vindecare atât la metode naturale cât și la cele supranaturale, divine.
Dar ce să facem concret?
În primul rând să încercăm să aflăm cauza bolii și cât mai multe informații despre boală, mai ales dacă este cronică, de asemenea să-l întrebăm pe Dumnezeu, să ne cercetăm în prezența lui pentru a vedea dacă nu cumva călcarea vreunei legi de a Lui fie naturale sau spirituale a dus la boală, apoi să-I cerem să ne vorbească (2Împărați 1:3) și să ne spună voia lui cu privire la boală, adică dorește El să ne vindece, ne călăuzește El spre ai cere în rugăciune vindecare în corpul nostru sau ne călăuzește ca să apelăm la bătrânii adunării pentru ca aceștia să se roage pentru noi ungându-ne cu undelemn, sau ne călăuzește spre un anumit medic și tratament. Prin urmare în tot ceea ce întreprindem este bine să avem călăuzirea lui Dumnezeu, și atunci de pildă, vom putea cere în rugăciune vindecare pentru noi sau pentru alții, căci am primit un Cuvânt din partea lui Dumnezeu, iar credința vine în urma auzirii Cuvântului (Romani 10:17), însă dacă noi nu am primit nici un Cuvânt că Dumnezeu ne va vindeca, ne vom descuraja repede în a cere vindecare.
Trebuie de asemenea să înțelegem că există și între creștini diverse niveluri de credință, ca de pildă:
Tu ce faci când ești bolnav? La ce nivel ești? Este o întrebare pe care trebuie să ne-o punem fiecare și în funcție de răspuns să luăm măsuri ca să ne hrănim și întărim credința.
Ține minte și faptul că uneori după ce Dumnezeu te-a vindecat la ceva timp mai apar unele simptoame de boală în multe cazuri este vorba de un atac al Diavolului pentru a fi pus la încercare dacă într-adevăr crezi că ai fost vindecat.
Omul căzut, imperfect este dirijat prin simțuri, prin ceea ce vede, simte, etc. însă credința se bazează exclusiv pe Cuvântul lui Dumnezeu, astfel nu ne vom îndoi chiar dacă unele simptoame ale bolii nu au trecut în totalitate, doar dacă ne păstrăm credința ne vom păstra și desăvârși vindecarea, deoarece în multe cazuri Dumnezeu ne dă o vindecare gradată pe parcurs ce ne adâncim în rugăciune, sau în timp ce repetăm un Cuvânt pe care l-am primit de la Dumnezeu și pe baza căruia am crezut și am fost vindecat. Să nu uităm că cei 10 leproși nu au fost vindecați instantaneu de Isus ci în timp ce ei au ascultat de cuvintele Lui și au mers înspre templu pe drum au fost vindecați (Luca 17:14,15), prin urmare uneori vindecarea este un proces care se face pe un drum, pentru cei 10 leproși drumul acela sa numit înspre templu, în cazul tău se poate numi ore de rugăciune sau zi de post sau un somn vindecător, etc.
Alte lucrur
i care ne vor ajuta când suntem în suferință este să avem o gândire corectă, în care să privim nu la cele ce se văd ci la cele ce nu se văd (2Corinteni 4:18), nu să ne gândim la boală ci la lucrurile pozitive, la Isus, la Cuvânt (Psalmul 119:50,52), să ne gândim că Dumnezeu are totul sub control și ,,că toate lucrurile (deci chiar și bolile) lucrează împreună spre binele celor ce iubesc pe Dumnezeu (Romani 8:28), deci dacă Dumnezeu permite sau trimite o boală știe El de ce.Să avem o stare de spirit pozitivă și încrezătoare căci Biblia spune în Proverbe 18:14: ,,Duhul omului îl sprijinește la boală, deci tu poți face din spiritul tău, din atitudinea cum privești boala, fie un bun aliat și întăritor fie un dușman (vezi și Proverbe 17:22).
Mai presus de toat
e să înțelegem că indiferent de boala pe care o avem, indiferent de ceea ce simțim, sau de cât îndurăm, Dumnezeu este alături de noi în încercare (Psalmul 91:15) și nu ne va lăsa să fim încercați peste puterile noastre (1Corinteni 10:13), căci Dumnezeu după cum spune Psalmistul ne susține pe patul de suferință (Psalmul 41:3). Oricum Dumnezeu ne iubește și ține la noi mai mult decât ne iubim noi pe noi. De aceea să aveam gândirea credinței care privește ca o mare bucurie când trece prin felurite încercări știind ca aceste încercări lucrează răbdare, perseverență și alte virtuți creștine pe care nu le putem cultiva în condiții normale (Iacov 1:2-5), și gândirea dragostei care suferă toate și rabdă toate (1Corinteni 13:7), atunci vom fi biruitori și vom fi senini indiferent de boala de care suferim, căci ne vom odihni în Cristos.Autor: Ișfa Alin.