![]() XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Despre numele lui Dumnezeu
Cuvânt înainte:
Sfânta
Scriptură folosește în jur de 2700 de nume proprii, ele provin din limbile:
aramaică, asiriană, caldeeană, ebraică, egipteană, greacă, latină, persană și
samariteană. În Biblie conform cu un dicționar de nume proprii, găsim aproape 600
de denumiri legate de Dumnezeu, fiind denumiri sau apelative ce au ca prefix
sau sufix cuvântul Iahveh și El (tradus din ebraică înseamnă Zeu).
În
Biblie numele au foarte mare importanță, și fiecare nume are o semnificație
aparte, multe din aceste nume conțin cuvântul Dumnezeu sau Iahve. Dumnezeu
acordă importanță numelor, El dă nume îngerilor (Luca 1:26), stelelor (Isaia
40:26). El a pus în om dorința de a pune nume, chiar la însărcinat pe primul
bărbat să pună nume la animale (Geneza 2:19). Mai departe Adam i-a dat nume
soției sale numind-o Eva (Geneza 3:20). Faptul că Dumnezeu consideră numele
importante reiese și din faptul că El a dat uneori instrucțiuni precise cu
privire la numele ce urmau să-l poarte unii oameni (vezi Luca 1:13; 60-63).
Dumnezeu chiar a schimbat numele unor persoane ca aceștia să aibă o
identificare mai potrivită cu persoana lor și cu planul lui Dumnezeu (Geneza
17:5,15). Chiar Domnul Isus a pus un alt nume lui Simeon numindu-l Petru (Matei
16:17,18; Marcu 3:16), iar fiilor lui Zebedei i-a pus numele fiii
tunetului (Marcu 3:17).
Astfel
în Biblie numele nu este ca și în zile noastre doar o simplă denumire, care
poate avea sau nu o anumită însemnătate. În Biblie numele au semnificații, și
ele sau dat în funcție de personalitatea și trăsăturile celui ce-l poartă, nu
degeaba înțeleptul rege Solomon spune în Ecleziastul 6:10 Ce este omul, se cunoaște după
numele care i s-a dat.... Astfel de pildă numele Esau (lit. păros) s-a
dat pentru că a ieșit roșu de tot: ca o manta de păr; și de aceea i-au pus
numele Esau, iar Iacov (lit. Cel ce ține de călcâi) pentru că îl ținea cu mâna
de călcâi pe Esau; și de aceea i-au pus numele Iacov (Geneza 25:25,26). Dar ce
putem spune despre numele lui Dumnezeu?
Dumnezeu
se descoperă lui Moise ca având un nume (Exod 3:13-15), Psalmistul spune ca orice
făptură să binecuvânteze Numele Lui cel Sfânt în veci de veci! (Psalmi
145:21); Domnul Isus învață în rugăciunea Tatăl nostru, că noi trebuie să ne
rugăm: sfințească-se numele Tău (Matei 6:9). Iar în Proverbe 30:4
înțeleptul Agur, inspirat întreabă: Cine s-a suit la ceruri, și cine s-a
pogorât din ele? Cine a adunat vântul în pumnii lui? Cine a strâns apele în
haina lui? Cine a Hotărât toate marginile pământului? Cum se numește El,
și cum cheamă pe fiul său? Știi tu lucrul acesta? Tocmai pentru a
răspunde la această întrebare Cum se numește El și la altele
legate de numele divin după cum urmează am conceput acest material.
Ï
Care este
numele lui Dumnezeu?
Ï Numele lui Dumnezeu în Vechiul Testament
Ï Numele lui Dumnezeu în Noul Testament
Ï Extreme în ce privește numele divin
Ï Cum putem onora numele lui Dumnezeu?
Care
este numele lui Dumnezeu?
Dumnezeu se descoperă lui Moise ca având un nume (Exod
3:13-15). Acest nume sfânt se scria în ebraică sub forma a patru litere YHWH
sau IHWH, la care se adăuga vocalele corespunzătoare, deoarece scrierea ebraică
scria doar consoanele fără vocale. La ora actuală, nu se știe în mod exact
pronunția numelui divin, aceasta ar putea fi în limba română: Iahve
(YaHWeH), cum apare în Biblia Ortodoxă în
Exod 34:6: Și Domnul, trecând pe dinaintea lui, a zis: Iahve, Iahve, Dumnezeu,
iubitor da oameni, milostiv, îndelung-răbdător, plin de îndurare și de
dreptate sau pronunția ar putea fi: Iehova (Yehowah), care este forma cea mai cunoscută și răspândită
și care apare în mai multe traduceri ale Bibliei din multe limbi. Forma numelui
Iehova
apare și în Biblii traduse în limba română ca de pildă în Sfânta Scriptură de
la 1874 (SS 1874), în Biblia Cornilescu (BC) în Geneza 22:14; Exod 17:15 nota de subsol, iar forma prescurtată Iah, apare în Biblia Cornilescu Revizuită (BCR) chiar în
text (Psalmul 122:4; 130:3; Isaia 12:2; 26:4), cât și în expresia Halellu-Iah, care înseamnă lăudați-l pe Iah
(Apocalipsa 19:1 n.s.).
Însă
majoritatea erudiților optează pentru forma: Iahve (Yahweh), după
cum reiese clar și din următoarele enciclopedii:
·
Enciclopedia
Americana: Iehova o formă eronată a
numelui Dumnezeului lui Israel.
·
Enciclopedia
Britanică: Iehova, o redare eronată a
numelui Dumnezeului lui Israel. Eroarea a apărut printre creștini în Evul
Mediu, prin combinarea consoanelor YHWH cu vocalele din Adonai.
·
New Catolic Enciclopedia: Iehova, forma falsă a Numelui divin Iahve.
·
The Jewish Enciclopedia: Iehova este o pronunție greșită a
evreiescului YHWH, Numele lui Dumnezeu. Această pronunție este imposibilă din
punct de vedere gramatical. Forma Iehova este o imposibilitate filologică.
·
Enciclopedia
Iudaică: Adevărata pronunție a numelui
YHWH nu s-a pierdut niciodată. Mai mulți scriitori greci de la începutul
bisericii creștine atestau faptul că numele acesta era pronunțat Iahve. Acest
lucru este confirmat cel puțin pentru vocala primei silabe a Numelui, de forma
prescurtată Yah, care este folosită uneori în poezie.
Alte forme ale numelui sugerate de unii erudiți ar fi:
Ï Yahoo sau Yahoo-wah; Iahova sau Iahoova (Biblical Archaeology Review).
Ï YeHuaH sau YaHuaH (The Mysterious Name of Y.H.W.H p.74).
Ï Yaho sau Yahou (Glosarul
traduceri franceze a bibliei Segond p.9).
Alții
cercetători susțin că trebuie să folosim Iehova deoarece este forma intrată în
uz și cea mai folosită în traducerile din diferite limbi.
Eu
personal cred pe baza informațiilor pe care le dețin că pronunția mai exactă ar
fi fost Yahoweh,
din următoarele motive: 1.Prima
vocală este a de la forma
prescurtată Yah care apare în expresia Halelu-yah în
Apocalipsa 19:1, și în textele din Psalmii. 2. A doua vocală cred că este o
derivat din forma prescurtată Iao, care apare într-un manuscris de la Marea Moartă al
cărții Levetic, această formă prescurtată era folosită și de unii creștini
proeminenți ca: Clement, Ieronim, Diodor și Origene. Există nume biblice compuse în care apare
prescurtarea numelui pe lângă un alt cuvânt, de exemplu: Ilie, în ebraică: Eli-yah, sau Ionatan, în ebraică: Yo-nathan,
unde găsim din nou vocalele a și o. Indiferent însă ce variantă de
pronunție folosim[1], noi trebuie să acordăm
numelui divin importanța pe care o acordă Scripturile, nici mai mult nici mai
puțin, și să înțelegem că atunci când folosim sau rostim numele, noi ne
adresăm persoanei Supreme din Univers,
Creatorului căreia trebuie să-i dăm reverență, respect și închinare (Matei
4:10; Evrei 12:28,29).
Astfel
indiferent ce formă de pronunție folosim, indiferent dacă folosim Iahve, sau
Iehova sau alta, noi trebuie să ne ferim să luăm numele lui Dumnezeu în deșert
după cum se spune și în porunca a treia: Să nu iei în deșert Numele Domnului (Iehova
SS1874), Dumnezeului tău; căci Domnul nu va lăsa ne-pedepsit pe cel ce va lua
în deșert Numele Lui. (Exod 20:7).
Dar ce înseamnă YHWH (Iahve):
Acest
nume (Iahve) este o formă a verbului ebraic ha-wah
care înseamnă: a deveni. Iehova mai înseamnă: Eu sunt Cel ce sunt, Cel Veșnic
(vezi Geneza 2:4 n.s.; Exod 3:14 n.s
BCR), Cel ce trăiește prin (pentru) sine, Cel ce face să devină, etc.
Uneori numele lui Dumnezeu apare în formă compusă,
între Iehova și un atribut al său, ca de exemplu: Iehova-Iire
(Iehova va purta de grijă - Geneza 22:14 ); Iehova-Rafa
(Iehova care vindecă Exod 15:26); Iehova-Nisi
(Iehova steagul meu Exod 17:15); Iehova-Mecodischem
(Iehova care vă sfințesc Levetic 20:7,8); Iehova-Șalom
(Iehova pacea noastră Judecători 6:23,24); Iehova-Sabaot
(Iehova al Oștirilor 1Samuel 17:45); Iehova-Țidkhenu (Iehova
dreptatea noastră Ieremia 23:6); Iehova-Șama
(Iehova este prezent Ezechiel 48:23).
Are Dumnezeu un nume sau mai multe?
În
general majoritatea bisericilor susțin că Dumnezeul Bibliei are mai multe nume,
cum ar fi: Domn, Dumnezeu, Stăpân, Cel Atotputernic, Cel preaînalt, etc. La
celălalt pol se situează Martorii lui Iehova care susțin că doar Iehova este numele lui Dumnezeu
iar expresiile: Domn, Dumnezeu, Stăpân, Cel Atotputernic, Cel Preaînalt, sunt
doar titluri nu nume. Care este realitatea? Are Dumnezeu un nume sau mai multe?
În
primul rând, trebuie să înțelegem că cuvântul nume în Biblie are mai multe
sensuri, el nu se referă strict la un nume propriu. De pildă, în Biblie cuvântul
nume
(în ebraică shem și în greacă: onoma) poate avea următoarele sensuri [textele
le-am luat din Versiunea Biblia Cornilescu]:
& Nume propriu de identificare a persoanei sau a localității, sau a
unui lucru. Citiți cu atenție următoarele texte Biblice: Numeri 27:1 Fetele
lui Țelofhad, fiul lui Hefer, fiul lui Galaad, fiul lui Machir, fiul lui
Manase, din familiile lui Manase, fiul lui Iosif, și ale căror nume erau:
Mahla, Noa, Hogla, Milca și Tirța vezi și Ezra 8:13 În Biblie sunt în
total în jur de 2700 de nume proprii).
& Cuvântul nume se referă la persoană nu la nume în sine. Citiți cu atenție următoarele texte
Biblice: Deuteronom 28:58 ...dacă nu te vei teme de acest Nume
slăvit și înfricoșat, adică de Domnul, Dumnezeul tău [teama de numele
slăvit și înfricoșat însemna teama de persoana lui Iehova Dumnezeu]; Apocalipsa
3:4 Totuși
ai în Sardes câteva nume, care nu și-au mânjit hainele. Ei vor umbla împreună
cu Mine, îmbrăcați în alb, fiindcă Sunt vrednici. [numele vor umbla
sau persoanele?] Apocalipsa 11:13 În clipa aceea s-a făcut un mare cutremur
de pământ, și s-a prăbușit a zecea parte din cetate. Șapte mii de oameni au
fost uciși în cutremurul acesta de pământ. Și cei rămași, s-au îngrozit și au
dat slavă Dumnezeului cerului.[Numele au murit sau persoanele?].
& Cuvântul nume se referă la o denumire, titlu, poreclă, apelativ. Citiți cu atenție următoarele
texte Biblice: Zaharia 6:12 Și să-i spui: Așa vorbește Domnul oștirilor:
Iată că un om, al cărui nume este Odrasla, va odrăsli din locul lui, și va
zidi Templul Domnului. [Numele Odrasla este un nume descriptiv
pentru Domnul Isus, el nu este un nume propriu, ca și numele: Minunat,
Sfetnic, Dumnezeu tare, Părintele veșniciilor, Domn al păcii. (Isaia
9:6)]. Sau ca și în cazul Vrășmașului lui Dumnezeu al cărui nume propriu este:
Satan, Diavolul (Apocalipsa 12:9) dar care mai are nume descriptive ca de
pildă: Ispititorul (Matei 4:3; 1Tesaloniceni 3:5); Beelzebul
(Matei 12:24); Belial (2Corinteni 6:15); Dumnezeul
acestui veac (2Corinteni 4:4); domnul puterii văzduhului (Efeseni
2:2); Cel Rău (Matei 5:37 Matei 6:13 Matei 13:19
Luca 11:4 Ioan 17:15 2Tesaloniceni 3:3 1Ioan 2:13
1Ioan 2:14 1Ioan 3:12 1Ioan 5:18 1Ioan 5:19.);
etc.
& Cuvântul nume se referă la re-numele, faima, autoritatea sau trăsăturile persoanei (citiți cu atenție
următoarele texte Biblice: Geneza 6:4 oameni cu [re]nume; 11:4: să
ne facem un nume; 12:2 îți voi face un nume mare și vei fi
o binecuvântare.; Numeri 16:2 din fruntașii adunării,...care
erau oameni cu nume.; Deuteronom 22:14 și-i scoate nume rău
vezi și 22:19; Rut 4:11 fă-ți un nume în Betleem!
2 Samuel 7:23 să-și facă un Nume; 2Samuel 8:13 David și-a făcut iarăși un nume,
bătând în Valea Sării optsprezece mii de Edomiți.;
1Cronici 17:8 ți-am făcut nume ca numele celor mari de pe pământ; Proverbe
22:1 Un
nume bun este mai de dorit decât o bogăție mare; Proverbe 25:10 și
să-ți iasă nume rău care să nu se mai șteargă.; Proverbe 27:21 aceea
este bunul nume pentru un om.; Ecleziastul 7:1 Mai mult face un nume bun decât
untdelemnul mirositor ; Isaia 63:12 să-și facă un Nume veșnic;
Isaia 63:14 să-ți faci un Nume plin de slavă!; Filipeni 2:9 De
aceea și Dumnezeu L-a înălțat nespus de mult, și I-a dat Numele, care este mai
presus de orice nume
Prin
urmare având în vedere că expresia nume are mai multe sensuri, putem
vorbi în acest context de mai multe nume a lui Dumnezeu nu doar de unul. Aș
spune că putem vorbi de două tipuri de nume a lui Dumnezeu pe care le putem
invoca:
I.
Numele Său personal care este: YHWH (Iehova) și care uneori este folosit
și ca nume compus: Iehova-Iire; Iehova-Rafa;
Iehova-Nisi; Iehova-Șalom; Iehova-Sabaot; Iehova-Țidkhenu; Iehova-Șama, etc.
II.
Nume atributive care descriu un atribut al Lui, pe care Biblia îl descrie ca fiind
nume:
& Exod 3:14: Cel ce se numește Eu Sunt m-a
trimis la voi.
& Geneza 16:13 Ea a chemat Numele DOMNULUI (lui
Iehova SS1874) care-i vorbise: Tu ești Dumnezeu care mă
vede! [n.s. evreiește: El-Roi]
Căci
a zis ea: Cu adevărat, am văzut aici spatele Celui ce m-a văzut! Aici
chemarea numelui de Iehova a însemnat chemarea apelativului: El-Roi românește: Dumnezeul care mă vede Prin urmare un
nume a lui Iehova este El-Roi.
& Exod 6:3: Eu M-am arătat lui Avraam, lui Isaac și lui
Iacov, ca Dumnezeul Cel Atotputernic; (El-Shadday) dar n-am fost cunoscut de el
sub Numele Meu ca Iehova Comparația dintre prima și a doua parte a
versetului nu face decât să arate că
El-Shadday are aceeași putere de identificare, aceea a numelui lui
Dumnezeu.
& Exod 34:14: Să nu te închini înaintea unui alt
dumnezeu; căci Domnul se numește gelos, este un Dumnezeu gelos.
Aici Iehova este numit: Gelos
& Isaia 54:5: căci Făcătorul tău este bărbatul tău:
Domnul (Iehova SS 1874) este Numele Lui, și Răscumpărătorul tău
este Sfântul lui Israel. El se numește Dumnezeul întregului pământ Aici
Iehova este numit: Dumnezeul întregului pământ
& Amos 5:27: și vă voi duce în robie dincolo de Damasc,
zice Domnul (Iehova SS 1874), al cărui Nume este Dumnezeul
oștirilor! Aici Iehova este numit: Dumnezeul oștirilor!
&
Luca 20:37: Dar
că morții înviază, a arătat însuși Moise, în locul
unde este vorba despre Rug când numește pe Domnul (Iehova
NW): Dumnezeul lui Avraam, Dumnezeul lui Isaac și Dumnezeul lui Iacov.
Aici Iehova este numit: Dumnezeul lui Avraam, Dumnezeul lui Isaac
și Dumnezeul lui Iacov.
Ca
să înțelegem mai bine putem lua exemplul Fiului lui Dumnezeu care are numele: Isus Cristos[2] după cum se spune la
Luca 2:21 Când a venit ziua a opta, în care trebuia tăiat împrejur pruncul, I-au
pus numele ISUS, nume, care fusese spus de înger înainte ca să fi fost El
zămislit în pântece. Însă Biblia mai spune despre El că mai are și
alte nume: Emanuel, care înseamnă, Dumnezeu este cu noi (Isaia 7:14;
Matei 1:23), Cuvântul lui Dumnezeu sau Cuvântul (Ioan 1:1;
Apocalipsa 19:13), Astfel care este numele adevărat al Fiului lui Dumnezeu? Isus sau Cuvântul lui Dumnezeu
sau Emanuel sunt acestea nume proprii
sau descriptive? Mai degrabă descriptive ca și Minunat Sfătuitor, Dumnezeu
puternic, Părintele veșniciei, Prinț al păcii (Isaia 9:6), sunt nume
descriptive, titluri, căci textul spune: îl vor numi... (Isaia 9:6). De
asemenea, Domnul Isus este invocat și prin apelativele: Doamne (Ioan 13:6,9);
și Învățătorule(Matei 8:19; 12:38).
Deci
după cum Domnul Isus Cristos are un singur nume (Apocalipsa 3:12; 14:1); dar
totuși are mai multe nume descriptive, tot așa și Dumnezeu Tatăl, are un nume (Apocalipsa
3:12; 14:1); dar mai multe nume descriptive pe care le putem folosi în
închinarea noastră.
Un
alt exemplu este numele Baal-Zebub
care era dumnezeul Ecronului, astfel expresia Dumnezeul Ecronului
poate fi un nume descriptiv al lui Baal-Zebub (2
Regi 1:2).
Prin
urmare putem să spunem despre Dumnezeu că are în sens larg mai multe nume, pe
lângă cel de YHWH (Iehova), ele sunt: Eu sunt; Dumnezeu care mă vede; Gelos
Dumnezeul întregului pământ Dumnezeul oștirilor!; Dumnezeul
lui Avraam, Dumnezeul lui Isaac și Dumnezeul lui Iacov. la care mai
putem adăuga de exemplu:
Ø
Dumnezeul
Cel Prea Înalt, Ziditorul cerului și al pământului. Geneza 14:19,22
Ø
Dumnezeul
Cel Prea Înalt Geneza 14:20
Ø
Dumnezeul
Cel atotputernic Geneza 17:1;
35:11; Exod 6:3
Ø
Dumnezeul
cerului și Dumnezeul pământului
Geneza 24:3,7
Ø
Dumnezeul
din Betel
Geneza 31:13
Ø
El-Betel (Dumnezeul Betelului) Geneza 35:7
Ø
Dumnezeul
lui Avraam și al lui Nahor
Geneza 31:53
Ø
El-Elohe-Israel (Domnul este Dumnezeul lui Israel). Geneza 33:20
Ø
Dumnezeul
părinților voștri Exod 3:16; 4:5
Ø
Dumnezeul
Evreilor Exod 3:18; 5:1
Ø
Dumnezeul
lui Israel Exod 5:1
Ø
Dumnezeul
duhurilor oricărui trup Numeri
16:22; 27:16
Ø
Dumnezeul
cel mare și înfricoșat
Deuteronom 7:21
Ø
Dumnezeul
dumnezeilor, Domnul domnilor
Deuteronom 10:17
Ø
Dumnezeul
cel veșnic Deuteronom 33:27
Ø
Dumnezeul
cel viu Iosua 3:10; Psalmi 42:2;
Fapte 14:15; 1 Timotei 4:10; Evrei 3:12
Ø
Dumnezeul
oștirilor 1 Samuel 1:11; 2
Samuel 5:10 1 Regi 19:14; Psalmi 80:7,14,19
Ø
Dumnezeul
lui Ilie 2 Regi 2:14
Ø
Dumnezeul
mântuirii 1 Cronici 16:35 Psalmi
18:46 ; 25:5 ; 27:9
Ø
Dumnezeul
părintelui nostru Israel 1
Cronici 29:10
Ø
Dumnezeul
cerurilor Ezra 1:2; 7:23; Neemia 2:20; Psalmi 136:26; Daniel 2:19
Ø
Dumnezeul
cerurilor, Dumnezeule mare și înfricoșat Neemia 1:5
Ø
Dumnezeul
neprihănirii mele Psalmi 4:1
Ø
Dumnezeul
slavei Psalmi 29:3; Fapte 7:2
Ø
Dumnezeul,
care mă ocrotește Psalmi 43:2
Ø
Dumnezeul
lui Iacov Psalmi 46:7,11
Ø
Dumnezeul
izbăvirilor Psalmi 68:20
Ø
Dumnezeul,
care faci minuni Psalmi 77:14
Ø
Dumnezeul
Prea Înalt Psalmi 78:56
Ø
Dumnezeul
răzbunărilor Psalmi 94:1
Ø
Dumnezeul
laudei mele Psalmi 109:1
Ø
Dumnezeul
dumnezeilor Psalmi 136:2
Ø
Dumnezeul
cel Sfânt Isaia 5:16
Ø
Dumnezeul
cel puternic Isaia 10:21
Ø
Dumnezeul
adevărului Isaia 65:16
Ø
Dumnezeul
oricărui har 1 Petru 5:10
Ø
Dumnezeul
părinților mei Daniel 2:23
Ø
Dumnezeul
cel mare Daniel 2:45
Ø
Dumnezeul dumnezeilor
și Domnul împăraților Daniel
2:47
Ø
Dumnezeul
cel Prea Înalt Daniel 4:2; 5:18
Ø
Dumnezeul
lui Daniel Daniel 6:26
Ø
Dumnezeul
mântuirii mele Habacuc 3:18
Ø
Dumnezeul
dreptății Maleahi 2:17
Ø
Tată Doamne
al cerului și al pământului Matei
11:25
Ø
Neprihănitule
Tată Ioan 17:25
Ø
Stăpâne Fapte 4:24
Ø
Dumnezeul
lui Avraam, Isaac și Iacov, Dumnezeul părinților noștri Fapte 3:13;
Ø
Dumnezeul
părinților noștri Fapte 22:14
Ø
Dumnezeul
răbdării și al mângâierii Romani
15:5
Ø
Dumnezeul
nădejdii Romani 15:13
Ø
Dumnezeul
păcii Romani 15:33; 16:20;
Filipeni 4:9; 1 Tesaloniceni 5:23; Evrei 13:20
Ø
Dumnezeu,
Tatăl Domnului nostru Isus Hristos, Părintele îndurărilor și Dumnezeul oricărei
mângâieri 2 Corinteni 1:3
Ø
Dumnezeul
dragostei și al păcii 2
Corinteni 13:11
Ø
Dumnezeul
Domnului nostru Isus Hristos, Tatăl slavei Efeseni 1:17
Ø
Tatăl
luminilor Iacov 1:17.
Ø
Dumnezeul
oricărui har 1 Petru 5:10
Ø
Dumnezeul
cerului Apocalipsa 16:11
Ø
Dumnezeul
duhurilor proorocilor Apocalipsa
22:6
Cu
siguranță că mai sunt și alte nume descriptive sau apelative a lui Dumnezeu,
însă ar fi bine să folosim cât mai multe în închinarea noastră, astfel imaginea
noastră despre Dumnezeu sar îmbogății, iar rugăciunile noastre ar fi mai
variate și i-ar aduce o glorie deplină Dumnezeului nostru.
În
plus, trebuie să înțelegem că în multe texte ce fac referire la glorificarea,
cinstirea, onorarea, încrederea, teama față de numele lui Dumnezeu, ele se
referă de fapt la cinstirea persoanei
lui Dumnezeu (Deuteronom 28:58; Maleahi 4:2; Psalmi 20:1,7; 33:21; 44:8; 61:5;
66:4; 86:11; 96:2; 100:4; 103:1; 116:4; 145:2). Bineînțeles că nu putem despărții
numele de persoană, astfel cine onorează persoana cu siguranță nu va disprețui
sau batjocori numele lui Dumnezeu. În mod similar, numele se poate referi la
re-numele (faima) sau recunoașterea persoanei, lucrării, virtuților lui
Dumnezeu. Astfel expresia Și vor ști că Eu Sunt Iehova. Este
o expresie ce apare în multe pasaje Biblice, după cum urmează: Ezechiel
6:10,14; 7:27; 24:27; 25:11,17; 28:26; 29:9,16,21; 30:8,19,25,26; 33:29; 34:27;
36:38; 38:23; 39:28. Această expresie
dacă am citit cu atenție textele în care apare, nu se vrea să spună că atunci
oamenii vor afla că Iehova este numele lui Dumnezeu, nu, această expresie are
sensul că oamenii își vor da seama din ceea ce se întâmplă: cine este Iehova,
ce fel de persoană este, că El este drept, că se ține de cuvânt, că este
justițiar, dar și că este bun, iubitor, sfânt. Își vor da seama că El a
acționat, că El este Creatorul, Suveranul absolut care face dreptate.
Numele lui Dumnezeu în Vechiul Testament
În Vechiul Testament numele
de YHWH (Iahve) apare de 6823 de ori, net superior numelor descriptive ca
Elohim (Dumnezeu) de 2570 de ori sau Adonai (Stăpân sau Domn) de aproximativ
300 de ori. Există însă o controversă legată de acest nume, și anume: când a făcut cunoscut Dumnezeu numele Său
oamenilor prima dată?
Unii teologii susțin că
numele de YaHWeH a fost făcut cunoscut doar prin
Moise și nu înainte, ei argumentează cu Exod 6:3 unde se precizează: Eu
M-am arătat lui Avraam, lui Isaac și lui Iacov, ca Dumnezeul Cel Atotputernic;
(El-Shadday) dar n-am fost cunoscut de el sub Numele Meu ca DOMNUL (Iehova
SS 1874). Astfel aceștia susțin că Dumnezeu sa revelat pe sine ca
Iehova prima dată doar lui Moise. Alți cercetători indică spre faptul că acest
nume era folosit și invocat înainte de Moise, chiar de primii oameni: de Eva
(Geneza 4:1), de Avraam (Geneza 12:8; 13:4; 21:33); și de alții (Geneza 4:26;
26:25; 28:13; 31:11,13). Unii explică această contradicție spunând că apariția
numelui de Iahve în Geneza este o eroare a scribilor, și că acest nume nu a
fost revelat decât începând de la Moise. Însă având în vedere că tot Moise a
scris Geneza, și că scribii au fost extrem de minuțioși în copierea
Scripturilor o astfel de explicație nu are nici o bază credibilă. Cercetătorii
care susțin că acest nume era folosit și invocat înainte de Moise, chiar de
primii oameni, explică că Dumnezeu în Exod 6:3 a vrut de fapt să spună că
Avraam, Isac și Iacov nu au cunoscut de fapt semnificația numelui, nu numele în
sine. Dar și această explicație nu are sens dacă ne gândim că numele de Yahweh
este o formă a verbului ebraic ha-wah care înseamnă:
a deveni să nu fi cunoscut, ei propria lor limbă? Atunci care este explicația
corectă a afirmației din Exod 6:3?
În primul rând, trebuie să
înțelegem că Dumnezeu în relația Lui cu oamenii a folosit diverse nume și a
acționat în virtutea lor și a semnificației lor. De exemplu, Dumnezeu când a
încheiat legământul cu Avraam, El a făcut acest legământ descriindu-se pe Sine
prin expresia El-Shadday și nu Yahweh, deci
El a venit la Avraam și a încheiat legământul în virtutea numelui de El-Shadday și nu Yahweh, chiar dacă Avraam a folosit numele de Yahweh, numele sub care Dumnezeu sa arătat cu ocazia încheierii
legământului cu Avraam a fost El-Shadday,
El așa s-a prezentat: Eu sunt [El-Shadday] Dumnezeul cel
Atotputernic(Geneza 17:1; vezi și 28:3; 35:11). Ca să înțelegem mai
bine aș oferi o ilustrare.
Un
părinte acționează în casa lui, în familia lui în virtutea numelui de Tată,
dar la servicii în virtutea numelui de director, în relația cu soția în
virtutea numelui de soț, iar dacă este creștin cu frații acționează în
virtutea numelui de frate. Copii știu că tata este director, dar nu a fost
cunoscut de ei sub acest nume în relația cu ei, copii nu-l chemă cu apelativul director,
ci Tată.
Tot așa Dumnezeu având mai
multe nume, sa prezentat și a acționat ca [El-Shadday] Dumnezeul cel
Atotputernic, cu Avraam și patriarhi, însă cu Moise și națiunea Israel roabă în
Egipt El își folosește un alt nume și uzând de acest nume: Iahve, El face
legământ cu națiunea Israel. Dacă citim contextul din Exod 6:3 observăm de ce
spune Dumnezeu că n-am fost cunoscut de el sub Numele Meu ca DOMNUL (Iehova
SS 1874) În v.4 continuă spunând: De asemenea Mi-am încheiat legământul Meu
cu ei (Avraam, Isac și Iacov) ca să le dau țara Canaan, țara călătoriilor
lor sfinte, în care au locuit ca străini. Deci Dumnezeu spune că
Avraam, Isac și Iacov nu au cunoscut numele de Iehova în contextul legământului
cu ei, căci nu avea cum să-l cunoască astfel căci legământul Dumnezeu l-a
încheiat sub numele de El-Shadday și nu sub numele de Iahve. Pe când cu Israel
prin Moise încheie un alt legământ dar de data aceasta nu între El-Shadday și
Avraam și urmașii Lui, ci între Iahve și urmașii Lui Avraam (Israelul) [vezi:
Exod 6:6-8; 24:8]. După aceste evenimente la aproximativ 1500 de ani Dumnezeu
face un alt legământ, prin Fiul Său Isus Cristos, numit legământul cel nou unde
Dumnezeu are un alt nume de legământ și anume Ava adică Tată, dar lucrul
acesta îl vom vedea pe larg în capitolul următor.
Un
alt lucru pe care să cunoaștem este că acest nume a servit la diferențierea de
ceilalți Dumnezei falși, și acest lucru este bine scos în evidență în relatarea
din 1Împărați 18:21-39, din care spicuim conform cu SS 1874 R: Până
când veți șchiopăta ? Dacă Iehova este Dumnezeu, urmați-l pe Dânsul; iar
dacă Baal urmați pe acesta
Și să chemați numele
Zeilor voștri, și eu voi chema numele lui Iehova și va fi ca Zeul care
va răspunde cu foc, acela să fie Dumnezeu. A-ți observat cum numele a
diferențiat pe Dumnezeul lui Ilie de Baal? Având în
vedere că existau mulți dumnezei falși, și fiecare avea numele lor propriu ca: Baal, Astarteea, Dagon, etc. era normal ca și Dumnezeul lui Israel să aibă
un nume personal care să-l identifice și să-l diferențieze de acești dumnezei. Însă
este interesant că în Noul Legământ, predicatorii ca Pavel și alții, când
ajungeau în contact cu cultura păgână, cu zeii greci sau romani, ca Diana (Artemis); Zeus; dumnezeu necunoscut [Fapte 17:23; 19:27,35]
sau alții, ei, l-au descris pe Dumnezeul lor nu sub denumirea de Iahve ci sub
identitatea de: Creator sau Domnul cerului (Fapte 17:24). Oare
de ce apostolul Pavel nu a vorbit despre Iahve pe Areopag în Atena ci îl
descrie păgânilor și îl identifică pe Dumnezeul lui cu numele descriptiv de Dumnezeu,
care a făcut lumea și tot ce este în ea, este Domnul cerului și al
pământului... Fapte 17:24. De ce Pavel nu spune că Dumnezeul pe care
îl vestește el este Iahve? Unii ar putea răspunde la această întrebare spunând
că pentru a nu face confuzie cu Dumnezeul evreilor. Însă să ne gândim puțin,
oare nu era Dumnezeul lui Pavel același cu Dumnezeul evreilor? Alții ar putea
spune că nu era necesar din primă dă dezvăluie numele de Iahve ca păgânii să nu
batjocorească acest nume sfânt, însă este curios că și în epistole atât el cât
și ceilalți autori le scriu creștinilor despre Dumnezeu folosind mai degrabă
alte nume descriptive decât Iahve, de pildă: Dumnezeul răbdării și al
mângâierii (Romani 15:5); Dumnezeul nădejdii (Romani 15:13);
Dumnezeul păcii (Romani 15:33; 16:20; Filipeni 4:9; 1
Tesaloniceni 5:23) Dumnezeu, Tatăl Domnului nostru Isus Hristos, Părintele îndurărilor și
Dumnezeul oricărei mângâieri (2 Corinteni 1:3); Dumnezeul
dragostei și al păcii (2 Corinteni 13:11) Dumnezeul Domnului nostru Isus
Hristos, Tatăl slavei (Efeseni 1:17); Dumnezeul oricărui har
(1 Petru 5:10). Curios nu? Se ridică mai multe întrebări despre numele de Iahve
vis a vis de Noul testament, aceste întrebări ar putea fii: apare numele de
Iahve în NT? Și-a schimbat Dumnezeu numele? Care ar trebui să fie atitudinea
creștinilor față de numele de Iehova? La aceste întrebări și la altele vom
încerca să răspundem pe parcursul următorului capitol.
Numele lui Dumnezeu în Noul Testament
Apare numele de Iahve în Noul Testament?
În
timp ce în Vechiul Testament numele divin apărea pe aproape fiecare pagină în
medie de 7 ori, în Noul Testament el nu apare în manuscrisele Bibliei de loc,
decât sub formă prescurtată de hallelouia care este o
transliterare a ebraicului haleluyah (Apocalipsa 19:1,3,4,6),
care înseamnă: Lăudați-l pe Yah
Unii
merg pe varianta că numele a fost înlocuit de unii copiști care au copiat
cărțile Noului Testament, argumentele lor sunt că și unele manuscrise ale
Vechiului Testament au fost modificate, de pildă, există manuscrise ale
versiunii Septuaginta în care apare numele sub forma tetagramei și manuscrise
în care nu apare.
De
asemenea, aceștia susțin că cel puțin citatele din Vechiul Testament ar trebui
să conțină tetagrama (adică YHWH). Astfel unii au introdus în versiunea lor a
Noului Testament numele Iehova, unii au căzut în extreme, ca de pildă Martorii
lui Iehova care în versiunea lor: Traducerea
Lumii Noi a Sfintelor Scripturi care există în limba română doar partea
Scripturilor grecești creștine (Noul Testament, au introdus Iehova în 237 de
locuri, din păcate ar fi justificat
din punct de vedere al citatelor Vechiului Testament să se introducă, mai
precis după opinia mea doar în 140 de locuri și nu în 237, ceea ce conduce la
denaturarea Scripturii. Alții sunt de altă părere, ei consideră că numele divin
nu are ce căuta în N.T.[3]
pentru că el nu apare în nici un manuscris al Noului Testament din mii de
manuscrise existente. De asemenea, ei se întreabă: Cine a putut modifica sute
de manuscrise înlocuind YHWH cu cuvântul grecesc kurios
(Domnul)? Cine sar fi ocupat cu așa ceva?
Apoi e posibil ca primii creștini să fi citat textele nu
din manuscrisele ebraice, ci din Septuaginta traducerea în greacă a V.T.
efectuată cu aproximativ 200 de ani înainte de Cristos. Iar dacă aceștia au
citat citatele din Vechiul Testament din versiunea de Septuaginta care a
înlocuit YHWH cu Domnul, atunci putem înțelege de ce acesta nu apare nici măcar
în citatele din V.T. care apar în Noul Testament.
Cei ce susțin introducerea numelui de Iehova în Noul
Testament mai aduc ca argument faptul că Evanghelia după Matei a fost scrisă
inițial în ebraică după cum ne spune Ieronim în sec IV în lucrarea sa: Despre
bărbați iluștri cap. III. El spune: Matei
care se mai numește și Levi și care din vameș a devenit apostol, a compus
primul o Evanghelie despre Cristos în Iudeea, în limba ebraică și cu caractere
ebraice, în folosul celor circumciși care au crezut prin urmare, spun
aceștia numele Iahve ar trebui să apară în cel puțin în 11 citate directe din
textul ebraic al V.T.[4]
pe care le citează Matei în evanghelia sa în ebraică, sau poate chiar în toate
cele 18 versete citate parafrazate existente în evanghelia după Matei. Având în
vedere că la ora actuală există doar copii în greacă a Evangheliei scrise de
Matei, este posibil ca aceștia să aibă dreptate. Dar problema este alta, și anume,
problema nu este dacă a apărut în Scrierile originale tetagrama în citatele VT,
ci problema este au folosit primii creștini, în vorbirea lor zilnică, în
închinarea lor, în rugăciunile lor acest nume ca și cei din VT? [vezi Geneza
24:31; Rut 2:4,20; Psalmul 118:26; 129:8].
Au folosit primii
creștinii numele de Iehova?
Primii
creștini în vorbirea lor foloseau mai mult expresiile: Tată, Dumnezeu, sau
numele Isus Cristos era mult mai frecvent pe buzele lor decât Iehova. Pentru a
argumenta clar acest lucru voi apela la textul grecesc al lui Westcott și Hort (1881), în
această variantă a textului grecesc a Noului Testament conform cu concordanța
din Bible Works, cuvântul Theos (ZEU) = Dumnezeu și formele sale, apare de 1047 de ori, iar cuvântul Tată și formele sale apare de 114
ori, iar numele Fiului lui Dumnezeu Isus
apare de 913 ori, iar Cristos de
530 de ori. Deci chiar dacă acceptăm că numele divin ar apărea în cele peste
100 de citate din V.T. vedem că numele de Dumnezeu apare de 10 ori mai mult
ca Iehova.
Dar
au folosit ei numele de Iehova? Greu de dat un răspuns, având în vedere că în
manuscrisele Noului Testament, acest nume nu apare, și chiar în cărțile așa
numiților părinți apostolici problema numelui divin nu este prea
dezbătută. De asemenea, trebuie să
înțelegem că nu numele în sine este atât de important cât persoana lui
Dumnezeu, căci primii creștini nu au predicat nici la evrei nici la oamenii
națiunilor numele de YHWH nu am văzut nicăieri ca Pavel sau Petru să-i fi
învățat pe oameni de importanța numelui așa cum învață de pildă martorii lui
Iehova[5].
Dar
indiferent dacă numele apare sau nu apare în N.T. aceasta nu schimbă datele
problemei, pt. că problema este următoarea: Și-a schimbat Dumnezeu numele? Este
greșit să folosim numele în Noul legământ?
La
întrebarea : numai folosind numele Iehova vom fi ascultați? Răspunsul este
categoric NU, avem exemple și din V.T. si din N.T. de oameni care l-au invocat
pe Dumnezeu prin alte nume (titluri-apelative) și au fost ascultați de Dumnezeu
(Numeri 16:23; Ioan 17:1, etc.).
Putem
să decidem să nu folosim numele Iehova în închinare: răspuns DA (căci în N.T.
se pare că nu apare).
Putem
să decidem să folosim numele în închinare, răspuns: DA (deoarece apare în V.T.
care este tot parte din Scripturile inspirate).
Astfel
în concluzie, la întrebarea: Este greșit să folosim numele în Noul legământ?
Răspunsul ar putea fi următorul: creștinii sunt sub o lege a libertății, astfel
e libertate în ce privește folosirea sau ne folosirea numelui de Iahve (Iehova).
Avem libertatea să-l folosim sau să nu-l folosim, folosind dintre cele câteva
sute de nume atributive (titluri) însă să nu facem din decizia noastră o lege pentru
alții.
Pe
lângă toate acestea trebuie să înțelegem, că dacă în legământul lui Dumnezeu cu
Avraam, numele folosit de Dumnezeu pentru a se identifica, și în virtutea
căruia a făcut legământul cu Avraam a fost El-Șadai
[Dumnezeul Cel Atotputernic]; în cazul legământului cu Israelul prin Moise,
numele folosit pentru acest legământ a fost: YHWH (Iehova) sau Eu
sunt Iehova, aceasta este formula des folosită în relația cu Israelul
de la Moise încoace. Însă o dată cu venirea lui Isus Cristos Fiul lui Dumnezeu,
și introducerea Noului Legământ, numele lui Dumnezeu folosit cel mai des, dar
și cel mai descriptiv în ce privește relația creștinilor cu Dumnezeu este Aba
adică în limba română: Tată sau Tăticule. De ce spun că numele de Tată
este numele folosit de Dumnezeu în mod pregnant în Noul legământ, argumentele
sunt următoarele:
Ø Domnul Isus Cristos, exemplul nostru perfect sa rugat
la Dumnezeu, folosind totdeauna apelativul Tată (Matei 6:6,9; 11:25-27;
26:39; Marcu 14:36,39; Luca 10:21; 11:2-4; 18:11-14; 22:42; 23:34; Ioan
11:41,42; 12:27,28). El nu sa rugat niciodată cu El-Șadai
sau cu Iehova, curios nu? Iar Isus constituie exemplul nostru perfect.
Ø Spiritul Sfânt îl îndeamnă pe credincios să se roage
la Dumnezeu strigând Tată nu Iehova, sau El-Șadai sau alt nume, observați ce se spune în Romani 8:15:
Și
voi n-ați primit un duh de robie, ca să mai aveți frică; ci ați primit un duh
de înfiere, care ne face să strigăm: Ava! adică: Tată! Și la
Galateni 4:6 din nou se susține aceiași idee: Și pentru că Sunteți
fii, Dumnezeu ne-a trimis în inimă Duhul Fiului Său, care strigă: Ava adică:
Tată! De ce Spiritul Sfânt nu ne îndeamnă să strigăm El-Șadai sau Iehova, sau Adonai, etc.? Deoarece
credinciosul a intrat într-o relație mai intimă decât aceea dintre un Stăpân și
un slujitor, cea mai minunată relație pe care alte religii ca de pildă
mahomedanii nu o cunosc, relația de Tată-Fiu, cel mai
minunat lucru, avem dreptul, ba chiar suntem îndemnați de Spiritul lui Dumnezeu
să ne rugăm la Dumnezeu cu apelativul: Tată, ce favoare extraordinară!
Acum
există unii care susțin că numele Iehova s-a schimbat cu Isus sau cu DOMNUL,
sau că pur și simplu numele de Iehova a fost unul temporar, și că pe Dumnezeu
nu-l mai chemă la ora actuală așa. Este clar că Martorii lui Iehova exagerează,
însă alții au căzut în cealaltă extremă, spunând că numele s-a schimbat (modificat)
ceea ce Biblia nu spune, sau ca numele a fost numai pt. un timp ceea ce
contrazice Biblia care spune că numele este pt. eternitate. Dumnezeu i-a
precizat lui Moise: Așa vei zice fiilor lui Israel: Iehova Dumnezeul părinților
voștri, Dumnezeul lui Abraam, Dumnezeul lui Isac, Dumnezeul lui Iacob m-a
trimis la voi; acesta este numele Meu în etern, și aceasta este
amintirea mea pentru toate generațiile. Este clar deci că
numele Iehova este etern, neschimbător și pentru toate generațiile este un nume
care poate fi invocat, dar nu singurul nume.
În
ce privește înlocuirea numelui Iehova cu Isus, mulți nu înțeleg că numele
Tatălui și al Fiului nu este același după cum putem citi în Apocalipsa 14:1: ,,Apoi
m-am uitat, și iată că Mielul stătea pe muntele Sionului; și împreună cu El
stăteau o sută patruzeci și patru de mii, care aveau scris pe frunte Numele
Său (al Fiului) și Numele Tatălui Său. Deci
numele fiului nu este identic cu numele Tatălui (vezi și Proverbe 30:4;
Apocalipsa 3:12). Căci numele Tatălui este Yahweh (Iehova Isaia 63:16; Geneza
2:4 n.s. BCR[6]),
înlocuit în Traducerile Bibliei cu ,,Domnul,
iar numele Fiului este Isus Cristos (Luca 1:31).
Tocmai
de aceea pentru a înțelege aceste extreme și pentru a avea un punct de vedere
echilibrat, am conceput prin harul lui Dumnezeu și capitolul următor pentru a
scoate în evidență astfel de extreme greșite.
Extreme în ce privește numele divin
Pe
lângă punctele de vedere extremiste pe care le-am prezentat în capitolul
anterior precum că Dumnezeu și-a schimbat (modificat) numele sau că numele de
Iahve a fost doar ceva temporar, există și alte extreme.
Este
adevărat că Dumnezeu operează în Noul Legământ sub numele de Tată, sau în virtutea acestui nume
descriptiv, însă nu înseamnă că nu și-a păstrat și numele de Iahve, sau că nu
putem să-l invocăm și prin alte nume descriptive, căci apostolii și primii
creștini au folosit pe lângă apelativul: Tată, și cel de: Dumnezeu,
Doamn, Stăpân, etc. (Fapte 4:24; Romani
1:8,9; 1Corinteni 1:4; 2Corinteni 1:3; 8:16; Efeseni 2:18; 3:14; Filipeni 1:3;
Coloseni 1:3; 1Tesaloniceni 1:2; 2Tesaloniceni 1:3; 2Timotei 1:3; Filimon 4;
1Petru 1:3).
Din păcate Martorii lui Iehova, promovează ideea că
dacă nu rostești numele Iehova într-o rugăciune, acea rugăciune nu este
ascultată. Astfel în cartea Să aducem
argumente din Scripturi p.151 martorii lui Iehova aduc ca argumente
următoarele raționamente pentru a susține importanța cunoașterii și folosirii
numelui Iehova: Poate cineva să
întrețină o relație intimă cu o persoană căreia nici măcar nu-i cunoaște
numele? Pentru cei care nu cunosc numele Său, Dumnezeu este adeseori numai o
forță impersonală și nu o persoană reală pe care să o cunoască și să o iubească
și căreia să-i poată vorbi din inimă prin intermediul rugăciunii. Dacă se
roagă, rugăciunile lor sunt niște simple ritualuri, niște repetări formale ale
unor expresii învățate pe de rost. Adevărații creștini au primit de la Isus
Cristos misiunea să foreze discipoli...Cum ar putea fi identificat adevăratul
Dumnezeu pentru a-i deosebi de dumnezeii falși ai națiunilor? Numai prin
folosirea numelui său personal, așa cum face Biblia însăși Matei 28:19;
1Corinteni 8:5,6.
Din
dovezile prezentate în acest material ne dăm seama că afirmațiile lor sunt false,
deoarece există rugăciuni și în Vechiul Testament, fără a rosti acest nume
(Numeri 12:13; 16:22), iar în Noul Testament majoritatea rugăciunilor nu conțin
numele divin, de fapt Isus nu a invocat niciodată numele Iehova în rugăciune în
relatările pe care le avem în Biblie și el a învățat să ne rugăm cu ,,Tată
(Matei 6:6,9; 11:25-27; 26:39; Marcu 14:36,39; Luca 10:21; 11:2-4;
18:11-14; 22:42; 23:34; Ioan 11:41,42; 12:27,28). De asemenea, dacă întrebi un
martor al lui Iehova, cine este adevăratul Dumnezeu, va spune: Iehova, nu vreau să spun că este un
răspuns greșit, însă apostolul Pavel spune că Dumnezeul adevărat este: Tatăl
(1Corinteni 8:6; Efeseni 4:6), ceea ce indică accentul pe care-l punea
apostolul neamurilor pe numele divin în contrast cu martorii. În plus,
apostolul Ioan în scrisorile sale nu folosește de loc numele, curios nu, că
apostolul cel prea iubit de Isus în scrisorile pe care le trimite să nu
folosească Iehova și nici un citat în care să apară Iehova? Tocmai că nu
cunoașterea numelui este atât de importantă, nu a cunoaște lucruri despre Dumnezeu este atât de esențial
ca al cunoaște pe Dumnezeu, a trăi
cu El, a avea experiențe și o relație intimă cu Tatăl ceresc, domeniu în care
mulți martori sunt deficitari. Căci am cunoscut oameni cu o mult mai bună
relație cu Dumnezeu care stau ore în șir în fiecare zi, fără a folosi numele de
Iehova. Astfel trebuie să avem grijă ca nu cumva să ajungă simbolul mai de căutat
decât ce simbolizează, din păcate cam acolo s-a ajuns în rândurile martorilor,
cu numele Iehova, ei au mentalitatea că numele este totul și că altfel nu putem
să îl chemăm pe Dumnezeu în rugăciune. Ei aruncă praf în ochi când spun că Pentru cei care nu cunosc numele Său,
Dumnezeu este adeseori numai o forță impersonală și nu o persoană reală,
de lungul istorie au existat milioane de oameni care nu au cunoscut numele
Iehova și au avut o relație cu Dumnezeu poate mult mai bună decât a multor
martori, de fapt și ei până în 1931 nu prea au folosit numele Iehova în
închinare, atunci înseamnă că și ei sau închinat unei forțe impersonale???!!!
Bineînțeles
că există și cealaltă extremă care susține cu tărie că acest nume nu trebuie
folosit, deoarece este prea sfânt pentru a fi folosit, dar o astfel de
concepție contrazice Biblia care încurajează la folosirea lui, ba chiar în
Israel acest nume se folosea chiar în conversațiile zilnice (Rut 2:4). Alți
spun că nu putem să-l folosim căci nu știm pronunția exactă, dar curios că tot
aceștia folosesc numele Fiului lui Dumnezeu de Isus, și care nu este traducerea
cea mai exactă din greacă, ci Iesus, în plus în limba ebraică, așa cum îl
chemau părinții lui Iosif și Maria pe Fiul lor, nu cunoaștem forma exactă, care
ar putea fi: Iosua, Iehosua, Ieșua,
etc. Dar faptul că nu știm pronunția exactă nu ne împiedică să-l folosim așa
cum îl știm, nu-I așa ? Atunci de ce se împiedică unii de folosirea numelui lui
Dumnezeu, ba încă au mers până acolo încât l-au înlocuit în Vechiul Testament
în traducerea Biblică cu Domnul? Astfel se creează confuzie între persoana Tatălui
și a Fiului, și se dă apă la moară martorilor și altor secte. Dacă Spiritul
Sfânt, a inspirat pe Moise sau pe David, și pe alții să scrie YHWH (Iahve) de
ce noi să înlocuim cu un alt cuvânt? Dacă Dumnezeu a zis așa, așa trebuie să
rămână. Motivele pt. Care în V.T. unii
traducătorii au înlocuit numele divin cu Domnul, este pentru că ei spun că
numele este prea sfânt ca să fie cunoscut, alții au urmat modelul Septuagintei. Din păcate aceste motive nu sunt reale după
cum am văzut, ele creează confuzie: ca de exemplu, în Psalmul 110:1 unde în
Biblia Cornilescu sună așa: Domnul a zis Domnului meu
Pentru
unii acest text pare confuz, dar în traducerea Sfânta Scriptură de la 1874 (SS
1874), nu este deloc confuz, deoarece aici se spune: Zis-a Iehova Domnului meu
,
aici Iehova vorbește cu Domnul lui David, Isus Cristos (Matei 22:41-45). Un alt
text asemănător este Psalmul 8:1,9 (BCR): DOAMNE (Iehova SS 1874)
Domnul nostru
. Aceste înlocuiri, ne dăm seama că sunt contrare voii
lui Dumnezeu (Apocalipsa 22:18,19), și promovează confuzia și falsitatea.
Un
alt motiv este că acele Biblii nu ar mai fi bine vândute, acesta a fost motivul
pe care l-a ridicat Dumitru Cornilescu, la întrebarea, de ce a înlocuit Iehova
cu Domnul? Sau unii spun că Iehova înseamnă Domnul și astfel nu-i o
problemă înlocuirea lui Iehova cu Domnul, însă după cum am văzut Iehova
nu înseamnă: Domnul, ci Iehova înseamnă: a deveni, mai înseamnă: Eu sunt
Cel ce sunt, Cel Veșnic (vezi Geneza 2:4 n.s.; Exod
3:14 n.s BCR), Cel ce trăiește prin (pentru) sine,
Cel ce face să devină, etc. Este de știut că există un alt cuvânt pentru
Domnul în ebraică și anume Adonai.
Ar
fi de înțeles înlocuirea cu Domnul, dacă traducătorii ar traduce V.T. din acele
variante din Septuaginta în care tetagrama a fost înlocuită cu Domnul, însă
dacă traducem din textul ebraic, atunci trebuie să fim cinstiți și să
introducem numele de Iahve ori de câte ori apare, nici mai mult, nici mai
puțin.
Din
păcate martorii sunt în cealaltă extremă, ei au introdus și în V.T. numele de
Iehova în plus față de manuscrisele ebraice, astfel numele Iahve apare de 6823
de ori, dar în traducerea lor NW (Traducerea lumii Noi) apare de 6973 de ori,
adică cu 150 de ori în plus, față de manuscrisele ebraice. Dar nu numai că au introdus
numele divin în V.T. în plus, dar l-au introdus și în N.T. de 237 ori.
Manuscrisele Noului Testament din
limba greacă nu apare numele divin YHWH, ca și în Vechiul Testament, însă chiar
dacă acceptăm că numele divin a existat în manuscrisele originale ale Scripturile
grecești creștine (Noul Testament), în citatele din Vechiul Testament, Traducerea
Lumii Noi a introdus în Scripturile grecești creștine în 237 de locuri numele Iehova
(vezi Apendicele la p.412 lb. Română), însă
verificând toate aceste locuri unde apare Iehova, numai în peste o sută de
texte numele YHWH (Iehova), ar fi justificat din punct de vedere al citatelor
Vechiului Testament să se introducă, mai precis după opinia mea doar în 140 de
locuri și nu în 237, ceea ce conduce la denaturarea Scripturii. Căci în unele
locuri termenul Domnul se referă la Isus Cristos, însă Traducerea Lumii Noi
l-a înlocuit cu Iehova, dându-I un alt sens textului și făcându-se vinovați de
denaturarea Cuvântului lui Dumnezeu. Să dau câteva exemple:
·
Fapte 1:24; 7:60 unde în textul grecesc apare: κυριε
(Doamne), și este posibil să se refere la Cristos și nu l-a Iehova, tot la
fel și Marcu 5:19; Fapte 2:47; 8:25; 10:33; 11:21; 13:11,12,44; 14:23;
15:35,36; 16:14,15; 18:21,25; 19:20; Romani 12:11; 1Corinteni 4:4; 11:32;
16:7,10; Efeseni 2:21; 5:8,9; 6:4; Coloseni 3:13, 16,22,23,24; 1Tesaloniceni
1:8; 5:2; 2Tesaloniceni 2:2; 3:1; 2Timotei 4:14, în toate aceste pasaje
introducerea numelui Iehova este un mare risc deoarece nu sunt citate din
Vechiul Testament, și se pot referi la persoana lui Isus.
·
Romani 10:13, unde Traducerea martorilor traduce astfel: Fiindcă
,,oricine va invoca numele lui Iehova va fi salvat. Iar aceste text
este un text favorit și folosit des de către martori, însă traducerea corectă
este: Fiindcă ,,oricine va invoca numele Domnului (gr.Κυριου) va
fi salvat. Dar poate te întrebi, bine dar textul din Romani 10:13 nu
este un citat din Ioel 2:32 unde apare Iehova? Apostolul Pavel nu spune ,,după
cum este scris sau ,,după cum spune profetul Ioel, căci Pavel i-a doar acel
principiu din Ioel 2:32 și îl aplică la Isus Cristos, căci contextul din Romani
10:13 se referă la Cristos (v.9-15), același lucru îl face Petru în 1Petru 2.3
care prelucrează Psalmul 34:8 unde apare tetagrama dar el îl aplică la Cristos,
lucru observat și de conducerea Societății care a tradus în 1Petru 2:3 nu cu
Iehova, ci cu Domnul. Însă în Romani 10:13 ei nu au observat acest lucru, că
Pavel vorbea despre Israelul care nu-l acceptă pe Isus (10:1-3), și că ei au
nevoie să li se predice despre Isus să creadă în el ca Domn al tuturor și să
cheme numele lui spre salvarea lor (Romani 10:9-14). Astfel acest text mult
folosit de martori este un fals de traducere și interpretare. Însă eu cred că
Ioel 2:32 mai este citat în Fapte 2:21 de apostolul Petru, iar în acest text,
contextul ne permite să introducem numele lui Dumnezeu Iahve.
Alte texte în care din greacă traducerea este Domnul și
în care martorii în traducerea lor au inserat Iehova, dar care nu are suport
nici în context, nici ca citat al Vechiului testament sunt următoarele: Romani
14:8,9; 2Corinteni 3:15-18; Coloseni 3:23,24, etc. unde în contextul acestor
texte nu se referă la Tatăl ci la Fiul lui Dumnezeu Isus, astfel nu-și are
locul in aceste pasaje introducerea expresiei Iehova.
În concluzie: noi trebuie să ne raportăm la
Cuvântul lui Dumnezeu și nu la părerile oamenilor, astfel trebuie să folosim și
prețuim numele divin, așa cum ne învață Dumnezeu, noi trebuie să acordăm numelui divin importanța pe care o acordă
Scripturile, nici mai mult nici mai puțin, și să avem grijă să nu cădem în
extreme.
Acum
după ce am văzut numele lui Dumnezeu în V.T. și în N.T. și am studiat diferite
extreme existente, este important pentru noi ca să știm cum să onorăm numele
lui Dumnezeu? La această întrebare ne vom concentra atenția în ultimul capitol.
Cum putem onora numele lui Dumnezeu?
După
cum am mai spus, a onora numele lui Dumnezeu înseamnă în primul rând a onora
persoana lui Dumnezeu. Trebuie să înțelegem că în multe texte ce fac referire
la glorificarea, cinstirea, onorarea, încrederea, teama față de numele lui
Dumnezeu, ele se referă de fapt la cinstirea persoanei lui Dumnezeu (Deuteronom 28:58; Maleahi 4:2; Psalmi
20:1,7; 33:21; 44:8; 61:5; 66:4; 86:11; 96:2; 100:4; 103:1; 116:4; 145:2).
Bineînțeles că nu putem despărții numele de persoană, astfel cine onorează
persoana cu siguranță nu va disprețui sau batjocori numele lui Dumnezeu. Am
înțeles că Dumnezeu are mai multe nume care toate reflectă personalitatea, caracterul
și virtuțile lui Dumnezeu. Am înțeles că în funcție de situație, de persoanele
cu care relaționeză, de legământul în vigoare, Dumnezeu își folosește numele,
sau se identifică printr-un nume potrivit cu situația și persoana cu care relaționează. Prin urmare, creștinii trebuie să sfințească
numele (Matei 6:9; Isaia 8:13; 29;23), să-l cinstească (Maleahi 1:11; 3:16),
să-l slăvească (Apocalipsa 15:4), să-l laude și binecuvânteze (Psalmii
99:3;145:1,2), astfel creștinii ar trebui să cunoască numele personal al lui
Dumnezeu de Iahve, astfel este mai mare rușinea pentru un copil să aibă un Tată
și să nu-I cunoască numele, nu-i așa ? Dar să nu-l limităm pe Dumnezeu la acest
nume, ci să cunoaștem cât mai multe nume descriptive și să le folosim în
închinare, astfel vom onora numele lui Dumnezeu.
Vom
onora numele lui Dumnezeu dacă vom asculta de poruncile lui Dumnezeu (Deuteronom
10:20; 12:11; Isaia 50:10; 56:6; Țefania 3:9; Maleahi 1:6,11), și dacă nu vom
lua în deșert numele divin (Exod 20:7; Deuteronom 5:11), aceasta înseamnă că nu
vom folosi numele de Iahve, dar și numele descriptive în mod ușuratic, în
glume, în vorbe de batjocură, etc. (Levetic 24:16; Numeri 15:30). De asemenea,
a nu lua numele în deșert, înseamnă să ne ținem promisiunile (Ieremia 34:15,16);
să nu jurăm strâmb, sau să nu mințim (Psalmi 139:20; Levetic 19:12); să trăim o
viață sfântă în toate domeniile (Levetic 21:5-7); să nu avem practici idolatre (Levetic 18:21; Ezechiel
20:39); să nu furăm, sau să facem lucruri prin care să arătăm că trăim o viață
fără Dumnezeu (Proverbe 30:9). De fapt, având în vedere că numele lui Dumnezeu
este chemat peste noi (comp. Deuteronom 28:10 cu Fapte 15:14-17), atunci prin
tot ceea ce gândim, vorbim sau facem putem onora sau dezonora numele divin.
În final întreabă-te:
v Cunoști tu
care este numele cu care Dumnezeu a încheiat legământ cu Avraam, dar cu Israel?
v Care este
numele folosit de Dumnezeu ca să se identifice în Noul legământ?
v Este greșit
să folosim numele de Iahve în închinarea noastră?
v Care sunt
extremele în ce privește numele divin?
v Cum poți
onora numele lui Dumnezeu?
Autor: Ișfa Alin.
[1] Eu personal folosesc atât Iehova cât și Iahve cât și YaHoWeH..
[2] Traducerea mai corectă în limba română ar fi Iesus Christos.
[3] N.T. este prescurtarea pentru Noul Testament.
[4] V.T. este prescurtarea pentru Vechiul Testament.
[5] Fac referire deseori în acest material la martorii lui Iehova, din motiv că ei sunt exponenți unui punct de vedere exagerat în ce privește numele Iehova, astfel făcând referire la această extremă putem contura și înțelege mai bine calea de mijloc a echilibrului.
[6] BCR este sigla pentru Biblia Cornilescu revizuită.