Despre
Mariologie
|
|
|
Majoritatea citatelor
scripturale din acest document sunt din versiunea
Dumitru Cornilescu 1921,1932 și 1949 și dacă
nu se precizează se vor folosi ca referințe
versiunile: "Wescott Hort Greek Text"
1881, "Jeromes Latin Vulgate" precum
și traduceri ale acestora. Pentru început trebuie
precizat că acest document nu a fost scris cu
scopul să se ajungă la dezbinări așa cum vor
unii ci să se facă cunoscut modul de gândire
al enoriașilor și adepților diferitelor culte
și organizații "creștine" din zilele
noastre și să se ajungă la unirea credinței
în Cristos Isus.
Unii dintre cei
ce se declară ca fiind creștini se închină
în moduri foarte diferite, astăzi astfel, unii
se roagă la Maria mama lui Isus, la îngeri, la
sfinți, în timp ce alții condamnă acest
lucru, unii își fac semnul crucii, și se
închină la icoane, venerând și oasele
sfinților, iar alții nu fac nici unul din
aceste lucruri. De asemenea, unii fac lungi
pelerinaje la diferite locuri considerate de ei
sfinte, în timp ce alții se închină doar în
casa lor. Unii cred că se pot ruga la Maria
deoarece consideră că Maria este Mama lui
Dumnezeu, unii cred chiar că Maria face parte
din dumnezeire în timp ce alții cred că Maria
este mama Domnului nostru Isus fiul lui Dumnezeu.
Pot toți și
este oare important să aducă argumente din
Sfintele Scripturi pentru încredințările lor?
Și până acum
au existat multe partide printre creștini cu
privire la botezul în numele unei trinități
sau în numele lui Isus cum sunt botezurile din
Sfintele Scripturi sau neînțelegeri cu privire
la nemurirea sufletului și starea morților, cu
privire la nașterea din nou și doctrina
mântuirii s.a. însă pentru toate aceste
încredințări diferite s-au putut aduce
argumente din Sfintele Scripturi de ambele
tabere.
Cu toate că
problemele teologice și doctrinale prezintă o
importanță mai mare pentru cei care sunt la
început pe drumul credinței dintre care unii
fiind botezați cu Duh Sfânt dar încă sunt
preocupați de astfel de probleme Pavel numindu-i
prunci (Evrei 5:12,13; 1Corinteni 3:2), totuși
și pentru cei maturi spiritual preocupați mai
mult de lucruri practice au apărut unele
probleme deoarece sau creat dezbinări printre
creștini care oricum sunt destul de divizați. O
altă problemă o constituie ereticii deoarece
conform cu textul din a doua scrisoare a lui
Ioan: "Oricine o ia înainte, și nu
rămâne în învățătura lui Hristos, n-are pe
Dumnezeu. Cine rămâne în învățătura
aceasta, are pe Tatăl și pe Fiul. Dacă vine
cineva la voi, și nu vă aduce învățătura
aceasta, să nu-l primiți în casă, și să
nu-i ziceți: Bun venit! Căci cine-i zice:
Bun venit! se face părtaș faptelor lui
rele." Și textul din Galateni 1:8, unde
Pavel spune cu privire la Apostolii lui Isus
Cristos: "Dar chiar dacă noi înșine sau
un înger din cer ar veni să vă
propovăduiască o Evanghelie, deosebită de
aceea pe care v-am propovăduit-o noi, să fie
anatema!", noi nu trebuie să primim pe
nimeni nici chiar pe ei adică pe Apostoli dacă
ar venii cu altă învățătură decât
credința: "Este un singur trup, un singur
Duh, după cum și voi ați fost chemați la o
singură nădejde a chemării voastre. Este un
singur Domn, o singură credință, un singur
botez. Este un singur Dumnezeu și Tată al
tuturor, care este mai presus de toți, care
lucrează prin toți și care este în
toți." (Efeseni 4:4-6)
În 1 Corinteni
8:5 Pavel ne avertizează: "Căci chiar
dacă ar fi așa numiți dumnezei fie în
cer, fie pe pământ (cum și Sunt într-adevăr
mulți dumnezei și mulți domni),
totuși pentru noi nu este decât un singur
Dumnezeu: Tatăl, de la care vin toate lucrurile
și pentru care trăim și noi, și un singur
Domn: Isus Hristos, prin care Sunt toate
lucrurile și prin El și noi. Dar nu toți au
cunoștința aceasta." Conform textelor de
mai sus dacă ar venii oricine chiar un Apostol
al lui Isus Cristos uns cu Duh Sfânt cum a fost
Pavel sau un înger din cer de la Dumnezeu și ar
vesti o altă învățătură, o altă credință
sau o altă speranță decât acea în Isus
Cristos prezentată în Sfintele Scripturi, chiar
dacă ar fi una adevărată, pe acela nu trebuie
nici măcar să-l salutăm deoarece trebuie să
rămânem în învățătura lui Cristos pe care
o cunoșteau și Apostolii săi, până la
venirea sa pe norii cerului!
În această
categorie întră și părinții bisericii din
primele secole, președinții de culte,
misionarii, autoritatea de la Roma adică Papa,
Patriarhii bisericilor ortodoxe, conducătorii
carismatici s.a. și nu există pe Pământ
nimeni care să nu intre în această categorie
ba nici chiar în cer. Din experiențele care
le-am avut eu vă spun să nu-l primiți nici
chiar pe Cristos dacă ar venii înainte de vreme
ca într-o viziune în vis să vă arate o altă
cale de mântuire deoarece Satan se poate
transforma într-un înger de lumină ca să
piardă pe cât mai mulți dintre cei aleși și
poate lua chipul Domnului, așa cum și-l
imaginează oamenii, din icoane, filme etc. Matei
24:24: Căci se vor scula Hristoși
mincinoși și prooroci mincinoși; vor face
semne mari și minuni, până acolo încât să
înșele, dacă va fi cu putință, chiar și pe
cei aleși. 2 Corinteni 11:13-15: Oamenii
aceștia Sunt niște apostoli mincinoși, niște
lucrători înșelători, care se prefac în
apostoli ai lui Hristos. Și nu este de mirare,
căci chiar Satana se preface într-un înger de
lumină. Nu este mare lucru dar, dacă și
slujitorii lui se prefac în slujitori ai
neprihănirii. Sfârșitul lor va fi după
faptele lor. Acești slujitori ai lui Satan
știu că în zilele din urmă se vor face în
timp foarte scurt semne și minuni atât de mari
încât nimeni nu va putea sta deoparte fără
să aibă o poziție pro sau contra așa cum nu
au putut rămâne neutrii nici oamenii din
secolul întâi la minunile mântuitorului fie ei
evrei, cărturari, regi, împărați, sau oameni
simplii. Acești îngeri căzuți din grația
divină mai știu că timpul este aproape și
vreau să profite cât mai eficient de acest timp
puțin cât le-a mai rămas ca să înșele
popoarele deoarece numai astfel se pot ei consola
și pot acoperii scăzămintele care le-au
acumulat ca urmare a separării lor de sursa și
creatorul vieții.
Indiferent cum
vor evolua lucrurile, este îngrijorător faptul
că 42 de cardinali catolici și 500 de episcopi
cu spijinul a aproximativ patru milioane și
jumătate de catolici doresc ca Maria să fie
inclusă în dumnezeire conform următorului
citat dintr-o publicație germană Welt am
Sonntag, nr. 35 din 31 august 1997:
"Țelul susținătorilor este proclamarea a
trei crezuri noi principale:
* Că Maria a
contribuit la mântuire personal împreună cu
Fiul ei.
* Că întregul
har care a curs din suferința și moartea
Mântuitorului poate devenii lucrător numai prin
intervenția Mariei ...
... Din trinitate
ar putea deveni pătrime, cu Maria ca fiică a
Tatălui, mamă a Fiului și mireasă a Duhului
Sfânt. ...
... Noua dogmă
nu va schimba doar mariologia,
reflectarea teologică despre importanța mamei
lui Isus pentru credința creștină,
ci și întreaga
credință -- s-a ajuns astfel mai departe ca
niciodată în două mii de ani."
Pentru ca Maria
să poată fi numită cu adevărat mama lui
Dumnezeu trebuie să fie îndeplinite cel puțin
trei condiții:
1. Maria să fie
numai mama lui Isus.
2. Ca Isus să
fie cu adevărat singurul Dumnezeu atotputernic.
3. Isus să nu fi
existat înainte în calitate de fiu al lui
Dumnezeu și nici alții să nu fi fost numiți
înainte fii ai lui Dumnezeu.
Ce spun
Sfintele Scripturi despre Maria?
Cei care
prezintă arborele genealogiei lui Isus Cristos
adică Matei și Luca nu amintesc în
evanghelii și nici în o altă carte canonică cine
au fost părinții Mariei. Ea este pentru
prima dată menționată în evanghelii ca fiind
logodnica lui Iosif, el fiind din tribul lui Iuda
și din seminția lui David.
Cu toate că nu
toți iudeii nu au înțeles, există
prefigurări în cărțile vechiului legământ
prin care se arăta că Mesia trebuia să se
nască prin femeie. Cea mai semnificativă
profeție în acest sens este aceea din Isaia
unde scrie: " Isaia a zis atunci:
Ascultați totuși, casa lui David! Nu vă
ajunge oare să obosiți răbdarea oamenilor, de
mai obosiți și pe a Dumnezeului meu? De aceea
Domnul însuși vă va da un semn: Iată,
fecioara va rămâne însărcinată, va naște un
fiu, și-i va pune numele Emanuel (Dumnezeu este
cu noi)." (Isaia 7:13,14); În Mica scrie:
"Și tu, Betleeme Efrata, cu toate că ești
prea mic între cetățile de căpetenie ale lui
Iuda, totuși din tine Îmi va ieși Cel ce va
stăpâni peste Israel, și a cărui obârșie se
suie până în vremuri străvechi, până în
zilele veșniciei. De aceea îi va lăsa, până
la vremea când va naște cea care are să
nască, și rămășița fraților Săi se va
întoarce la copiii lui Israel. El se va
înfățișa, și va cârmui cu puterea Domnului,
și cu măreția Numelui Domnului, Dumnezeului
Său: vor locui liniștiți, căci El va fi
proslăvit până la marginile
pământului." (Mica 5:2-4)
În evanghelii se
începe relatarea cu înștiințarea îngerului
Gabriel care o salută astfel: "Bucură-te,
tu, căreia
ți s-a făcut
mare har; DOMNUL este cu tine; binecuvântată
ești tu între femei!" Îngerul îi spune
ea este cea aleasă de Dumnezeu și sub ocrotirea
sfântului duh se va naște un sfânt care va fi
numit Fiul lui Dumnezeu. (Luca 1:35) Apoi pentru
a o întării să creadă îi dă de veste și
despre Elisabeta care urma să aibă un fiu la
bătrânețe. A doua mărturie este a Elisabetei
care când a auzit salutul Mariei s-a umplut cu
duh sfânt și i-a săltat pruncul în pântece
și după ce a salutato a numito: "maica
Domnului meu". Astfel Maria mama lui Isus,
și Elisabeta mama lui Ioan Botezătorul au
proorocit. A treia mărturie a făcuto Zaharia
tatăl lui Ioan botezătorul când i s-a dezlegat
limba, s-a umplut cu duh sfânt și a prorocit
zicând despre Isus: "Binecuvântat să fie
DOMNUL, Dumnezeul lui Israel, pentru că a
cercetat și a răscumpărat pe al său popor și
ne-a ridicat un corn salvator puternic, în casa
slujitorului său David."
Următoarea
mărturie a fost pentru Iosif căruia i s-a
arătat în vis un înger al Domnului, și i-a
zis: Iosife, fiul lui David, nu te teme să
iei la tine pe Maria, nevastă-ta, căci ce s-a
zămislit în ea, este de la Duhul Sfânt. Ea va
naște un Fiu, și-i vei pune numele Isus, pentru
că El va mântui pe poporul Lui de păcatele
sale. Toate aceste lucruri s-au întâmplat ca
să se împlinească ce vestise Domnul prin
proorocul, care zice: Iată, fecioara va fi
însărcinată, va naște un fiu, și-i vor pune
numele Emanuil care, tălmăcit, înseamnă:
Dumnezeu este cu noi.
Evanghelia
relatează că conform cu cerințele legii, după
patruzeci de zile de la nașterea lui Isus, Maria
a adus la Templu o jertfă de purificare
pentru necurăția ei.
După nașterea
lui Isus este interesant că Iosif și Maria
nu au fost conștienți de autoritatea care o va
avea Isus astfel când Simeon și Ana
prorocesc despre el evanghelistul spune că
"tatăl și mama lui se mirau de lucrurile
care se spuneau despre El". Și când avea
Isus doisprezece ani cu ocazia sărbătorii
paștelor când Isus a rămas la Templu, Maria
și Iosif nu au putut să înțeleagă ce a vrut
să spună Isus: "Când L-au văzut
părinții Lui, au rămas înmărmuriți; și
mama Lui I-a zis: Fiule, pentru ce Te-ai
purtat așa cu noi? Iată că tatăl tău și eu
te-am căutat cu îngrijorare. El le-a zis:
De ce M-ați căutat? Oare nu știați că
trebuie să fiu în casa Tatălui Meu? Dar ei
n-au înțeles spusele Lui.
O altă dovadă
este faptul că Isus nu este citat niciodată
în scripturile inspirate numind-o <mamă>
ci numai "femeie", de exemplu la nunta
din Cana Isus i-a răspuns: Femeie, ce am a
face eu cu tine? Nu mi-a venit încă ceasul.
În afară de
evanghelii Maria mai este amintită ca mamă a
lui Isus doar în Faptele Apostolilor unde se
relatează cum cei 120 de credincioși stăruiau
în rugăciune: "Toți aceștia stăruiau cu
un cuget în rugăciune și în cereri,
împreună cu femeile, și cu Maria, mama lui
Isus, și cu frații Lui." Astfel și ia a
stăruit pentru botezul cu duh sfânt împreună
cu ceilalți credincioși.
În biserica
timpurie apostolii nu iau acordat Mariei o onoare
de importanță deosebită astfel Pavel s-a
referit la ea doar în Galateni 4:4 unde acesta
nu-i pomenește numele ci doar o numește "o
femeie": "Dar când a venit împlinirea
vremii, Dumnezeu a trimis pe Fiul Său, născut
din femeie, născut sub Lege, ca să răscumpere
pe cei ce erau sub Lege, ca să căpătăm
înfierea.
În Proverbe 30:4
este descris Isus ca fiind Fiu al Creatorului,
dar de ce este numit Isus, Fiu, înainte de
nașterea sa din Maria dacă nu are început,
poate cineva să fie Fiu dar să nu fie creat?
(vezi și Proverbe 8:22). Dacă Isus era co-etern
ar fi fost numit frate cu Dumnezeu nu fiul lui
Dumnezeu (Psalmul 2:7,12).
Domnul Isus are
un început cum arată însuși expresia Fiu,
care este folosită cu privire la El și înainte
de a se naște din fecioara Maria (Proverbe
30:4), El este întâiul născut din creație sau
primul creat (Coloseni 1:15; Apocalipsa 3:14),
în timp ce Tatăl nu are început fiind din
veșnicie (Psalmul 90:2; Habacuc 1:12). Pe
lângă toate acestea, Dumnezeu este nemuritor
nu poate să moară (Deuteronomul 32:39,40),
însă Isus a murit și numai după ce a înviat
a primit nemurirea (Romani 6:9,10).
A doua etapă a
vieții sale a început atunci când s-a născut
ca om perfect din fecioara Maria, venind din cer
pentru a plăti prețul de răscumpărare (Romani
5:15; 1Corinteni 15:45,47; Luca 1:30-35).
Isus a venit în
lume ca om perfect născut din Maria, și nu ca
trup spiritual materializat în carne.
Cei ce consideră
că Maria are natură divină se bazează și pe
o combinație între textele din latină și
greacă dintre care menționez următoarele:
et
ingressus angelus ad eam dixit have gratia
plena Dominus tecum
benedicta tu in mulieribus (JLV)
și
intrat îngerul la ea zise ai grație
deplină, Dumnezeu tea
binecuvântat pe tine între femei
kai.
eivselqw.n pro.j auvth.n ei=pen\ cai/re( kecaritwme,nh( o` ku,rioj meta.
sou-A (BGT)
kai,
eivoe,rcomai pro,j auvto,j le,gw cai,rw carito,w o` ku,rioj meta. su,
kai
eiselywn prov authn eipen caire kecaritwmenh o kuriov meta
sou eulogeo su en
gune!
și
venit înaintea ei zise «fii
iubită, favorizat-o DOMNUL este cu
tine; binecuvântată ești tu între femei!»
kai.
eivselqw.n o` a;ggeloj pro.j auvth.n ei=pen Cai/re kecaritwme,nh o` ku,rioj meta. sou/ euvloghme,nh
su. evn gunaixi,nA
și
intrând mesagerul apropiindu-se îi zise «Bucură-te favorizat-o DOMNUL este (cu)
tine
» (BYZ)
Cateismul
catolic redă textul astfel:
«Plecăciune
ție, care ești plină
de har
»
Aceia care
consideră că Maria este născătoare de
Dumnezeu de obicei nu acceptă că acesta a mai
avut copii cu Iosif în primul rând deoarece și
acești copii ar trebui să aibe natură divină
dar mai ales deoarece susțin că Maria a rămas
fecioară și că s-a înălțat la cer cu trup
și suflet după încheierea vieții ei
pământești.
Conform Sfintelor
Scripturi după nașterea lui Isus, Maria
a avut cu Iosif fii și fice. Numele ficelor
nu sunt amintite ne fiind atât de importante ci
doar al fiilor deoarece unii din ei au devenit
mai târziu ucenicii și au intrat în slujba
Domnului. Aceștea sunt: Iacov, Iosif, Simon și
Iuda. Desigur în slujba lui au mai intrat și
verișorii săi: Ioan fiul lui Zaharia și al
Elisabetei, Iacov și Ioan fii lui Zebedei și
Salome din Galileia (Matei 4:21;17:1;27:56; Marcu
3:17;compară: Fapte 12:2 cu Fapte 15:13;21:18
și Galateni 1:19). Matei 13:55: «Oare nu este
El fiul tâmplarului? Nu este Maria mama Lui? Și
Iacov, Iosif, Simon și Iuda, nu Sunt ei frații
Lui?» Marcu 6:3: «Nu este acesta tâmplarul,
feciorul Mariei, fratele lui Iacov, al lui Iose,
al lui Iuda și al lui Simon? Și nu Sunt
surorile Lui aici între noi? Și găseau o
pricină de poticnire în El.»
În Fapte 12:1,2
se arată că Iacov fratele lui Ioan este ucis de
Irod astfel după acest eveniment în scripturi
se va vorbii de Iacov fratele Domnului și al lui
Iuda. «Cam pe aceeași vreme, împăratul Irod
a pus mâinile pe unii din Biserică, ca să-i
chinuiască; și a ucis cu sabia pe Iacov,
fratele lui Ioan.» Galateni 1:19: «Dar n-am
văzut pe nici unul altul dintre apostoli, decât
pe Iacov, fratele Domnului.» Iacov 1:1: «Iacov,
rob al lui Dumnezeu și al Domnului Isus Hristos,
către cele douăsprezece seminții care Sunt
împrăștiate: sănătate!» Iuda 1:1: «Iuda,
rob al lui Isus Hristos, și fratele lui Iacov,
către cei chemați, care Sunt iubiți în
Dumnezeu Tatăl, și păstrați pentru Isus
Hristos»
Cu toate că se
pot aduce mai multe dovezi, eu consider că
acestea sunt suficiente pentru fiecare să
hotărească cu sau fără călăuzirea
Sfântului duh dacă «Mariologia», adică
reflectarea teologică despre importanța mamei
lui Isus pentru credința creștină, era
necesară având în vedere importanța care io
acordă apostolii (Fapte 1:14 și Galateni 4:4)
în comparație cu importanța ce I se acordă
în prezent și dacă teologia catolică despre
divinitatea Mariei este sau nu este
scriptural-creștină.
Notă: Pentru
vizualizarea corectă a fonturilor grecești din
acest document este necesară instalarea și
înregistrarea în windows registry a pachetului
de la «Bible Works». Un program de instalare a
acestui pachet (pentru windows) este disponibil
la: http://pubory.3x.ro/pub/bible_fonts/bw_fnt11.exe.
Autor: Bodin Florin Ciprian
Email: orynider@rdslink.ro
|