BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Despre Mariologie


Majoritatea citatelor scripturale din acest document sunt din versiunea Dumitru Cornilescu 1921,1932 și 1949 și dacă nu se precizează se vor folosi ca referințe versiunile: "Wescott Hort Greek Text" 1881, "Jeromes Latin Vulgate" precum și traduceri ale acestora.

Pentru început trebuie precizat că acest document nu a fost scris cu scopul să se ajungă la dezbinări așa cum vor unii ci să se facă cunoscut modul de gândire al enoriașilor și adepților diferitelor culte și organizații "creștine" din zilele noastre și să se ajungă la unirea credinței în Cristos Isus.

Unii dintre cei ce se declară ca fiind creștini se închină în moduri foarte diferite, astăzi astfel, unii se roagă la Maria mama lui Isus, la îngeri, la sfinți, în timp ce alții condamnă acest lucru, unii își fac semnul crucii, și se închină la icoane, venerând și oasele sfinților, iar alții nu fac nici unul din aceste lucruri. De asemenea, unii fac lungi pelerinaje la diferite locuri considerate de ei sfinte, în timp ce alții se închină doar în casa lor. Unii cred că se pot ruga la Maria deoarece consideră că Maria este Mama lui Dumnezeu, unii cred chiar că Maria face parte din dumnezeire în timp ce alții cred că Maria este mama Domnului nostru Isus fiul lui Dumnezeu.

Pot toți și este oare important să aducă argumente din Sfintele Scripturi pentru încredințările lor?

Și până acum au existat multe partide printre creștini cu privire la botezul în numele unei trinități sau în numele lui Isus cum sunt botezurile din Sfintele Scripturi sau neînțelegeri cu privire la nemurirea sufletului și starea morților, cu privire la nașterea din nou și doctrina mântuirii s.a. însă pentru toate aceste încredințări diferite s-au putut aduce argumente din Sfintele Scripturi de ambele tabere.

Cu toate că problemele teologice și doctrinale prezintă o importanță mai mare pentru cei care sunt la început pe drumul credinței dintre care unii fiind botezați cu Duh Sfânt dar încă sunt preocupați de astfel de probleme Pavel numindu-i prunci (Evrei 5:12,13; 1Corinteni 3:2), totuși și pentru cei maturi spiritual preocupați mai mult de lucruri practice au apărut unele probleme deoarece sau creat dezbinări printre creștini care oricum sunt destul de divizați. O altă problemă o constituie ereticii deoarece conform cu textul din a doua scrisoare a lui Ioan: "Oricine o ia înainte, și nu rămâne în învățătura lui Hristos, n-are pe Dumnezeu. Cine rămâne în învățătura aceasta, are pe Tatăl și pe Fiul. Dacă vine cineva la voi, și nu vă aduce învățătura aceasta, să nu-l primiți în casă, și să nu-i ziceți: „Bun venit!” Căci cine-i zice: „Bun venit!” se face părtaș faptelor lui rele." Și textul din Galateni 1:8, unde Pavel spune cu privire la Apostolii lui Isus Cristos: "Dar chiar dacă noi înșine sau un înger din cer ar veni să vă propovăduiască o Evanghelie, deosebită de aceea pe care v-am propovăduit-o noi, să fie anatema!", noi nu trebuie să primim pe nimeni nici chiar pe ei adică pe Apostoli dacă ar venii cu altă învățătură decât credința: "Este un singur trup, un singur Duh, după cum și voi ați fost chemați la o singură nădejde a chemării voastre. Este un singur Domn, o singură credință, un singur botez. Este un singur Dumnezeu și Tată al tuturor, care este mai presus de toți, care lucrează prin toți și care este în toți." (Efeseni 4:4-6)

În 1 Corinteni 8:5 Pavel ne avertizează: "Căci chiar dacă ar fi așa numiți „dumnezei” fie în cer, fie pe pământ (cum și Sunt într-adevăr mulți „dumnezei” și mulți „domni”), totuși pentru noi nu este decât un singur Dumnezeu: Tatăl, de la care vin toate lucrurile și pentru care trăim și noi, și un singur Domn: Isus Hristos, prin care Sunt toate lucrurile și prin El și noi. Dar nu toți au cunoștința aceasta." Conform textelor de mai sus dacă ar venii oricine chiar un Apostol al lui Isus Cristos uns cu Duh Sfânt cum a fost Pavel sau un înger din cer de la Dumnezeu și ar vesti o altă învățătură, o altă credință sau o altă speranță decât acea în Isus Cristos prezentată în Sfintele Scripturi, chiar dacă ar fi una adevărată, pe acela nu trebuie nici măcar să-l salutăm deoarece trebuie să rămânem în învățătura lui Cristos pe care o cunoșteau și Apostolii săi, până la venirea sa pe norii cerului!

În această categorie întră și părinții bisericii din primele secole, președinții de culte, misionarii, autoritatea de la Roma adică Papa, Patriarhii bisericilor ortodoxe, conducătorii carismatici s.a. și nu există pe Pământ nimeni care să nu intre în această categorie ba nici chiar în cer. Din experiențele care le-am avut eu vă spun să nu-l primiți nici chiar pe Cristos dacă ar venii înainte de vreme ca într-o viziune în vis să vă arate o altă cale de mântuire deoarece Satan se poate transforma într-un înger de lumină ca să piardă pe cât mai mulți dintre cei aleși și poate lua chipul Domnului, așa cum și-l imaginează oamenii, din icoane, filme etc. Matei 24:24: “ Căci se vor scula Hristoși mincinoși și prooroci mincinoși; vor face semne mari și minuni, până acolo încât să înșele, dacă va fi cu putință, chiar și pe cei aleși.” 2 Corinteni 11:13-15:  “Oamenii aceștia Sunt niște apostoli mincinoși, niște lucrători înșelători, care se prefac în apostoli ai lui Hristos. Și nu este de mirare, căci chiar Satana se preface într-un înger de lumină. Nu este mare lucru dar, dacă și slujitorii lui se prefac în slujitori ai neprihănirii. Sfârșitul lor va fi după faptele lor.” Acești slujitori ai lui Satan știu că în zilele din urmă se vor face în timp foarte scurt semne și minuni atât de mari încât nimeni nu va putea sta deoparte fără să aibă o poziție pro sau contra așa cum nu au putut rămâne neutrii nici oamenii din secolul întâi la minunile mântuitorului fie ei evrei, cărturari, regi, împărați, sau oameni simplii. Acești îngeri căzuți din grația divină mai știu că timpul este aproape și vreau să profite cât mai eficient de acest timp puțin cât le-a mai rămas ca să înșele popoarele deoarece numai astfel se pot ei consola și pot acoperii scăzămintele care le-au acumulat ca urmare a separării lor de sursa și creatorul vieții.

Indiferent cum vor evolua lucrurile, este îngrijorător faptul că 42 de cardinali catolici și 500 de episcopi cu spijinul a aproximativ patru milioane și jumătate de catolici doresc ca Maria să fie inclusă în dumnezeire conform următorului citat dintr-o publicație german㠓Welt am Sonntag”, nr. 35 din 31 august 1997: "Țelul susținătorilor este proclamarea a trei crezuri noi principale:

* Că Maria a contribuit la mântuire personal împreună cu Fiul ei.

* Că întregul har care a curs din suferința și moartea Mântuitorului poate devenii lucrător numai prin intervenția Mariei ...

... Din trinitate ar putea deveni pătrime, cu Maria ca fiică a Tatălui, mamă a Fiului și mireasă a Duhului Sfânt. ...

... Noua dogmă nu va schimba doar mariologia, reflectarea teologică despre importanța mamei lui Isus pentru credința creștină,

ci și întreaga credință -- s-a ajuns astfel mai departe ca niciodată în două mii de ani."

Pentru ca Maria să poată fi numită cu adevărat mama lui Dumnezeu trebuie să fie îndeplinite cel puțin trei condiții:

1. Maria să fie numai mama lui Isus.

2. Ca Isus să fie cu adevărat singurul Dumnezeu atotputernic.

3. Isus să nu fi existat înainte în calitate de fiu al lui Dumnezeu și nici alții să nu fi fost numiți înainte fii ai lui Dumnezeu.

Ce spun Sfintele Scripturi despre Maria?

Cei care prezintă arborele genealogiei lui Isus Cristos adică Matei și Luca nu amintesc în evanghelii și nici în o altă carte canonică cine au fost părinții Mariei. Ea este pentru prima dată menționată în evanghelii ca fiind logodnica lui Iosif, el fiind din tribul lui Iuda și din seminția lui David.

Cu toate că nu toți iudeii nu au înțeles, există prefigurări în cărțile vechiului legământ prin care se arăta că Mesia trebuia să se nască prin femeie. Cea mai semnificativă profeție în acest sens este aceea din Isaia unde scrie: " Isaia a zis atunci: „Ascultați totuși, casa lui David! Nu vă ajunge oare să obosiți răbdarea oamenilor, de mai obosiți și pe a Dumnezeului meu? De aceea Domnul însuși vă va da un semn: Iată, fecioara va rămâne însărcinată, va naște un fiu, și-i va pune numele Emanuel (Dumnezeu este cu noi)." (Isaia 7:13,14); În Mica scrie: "Și tu, Betleeme Efrata, cu toate că ești prea mic între cetățile de căpetenie ale lui Iuda, totuși din tine Îmi va ieși Cel ce va stăpâni peste Israel, și a cărui obârșie se suie până în vremuri străvechi, până în zilele veșniciei. De aceea îi va lăsa, până la vremea când va naște cea care are să nască, și rămășița fraților Săi se va întoarce la copiii lui Israel. El se va înfățișa, și va cârmui cu puterea Domnului, și cu măreția Numelui Domnului, Dumnezeului Său: vor locui liniștiți, căci El va fi proslăvit până la marginile pământului." (Mica 5:2-4)

În evanghelii se începe relatarea cu înștiințarea îngerului Gabriel care o salută astfel: "Bucură-te, tu, căreia ți s-a făcut mare har; DOMNUL este cu tine; binecuvântată ești tu între femei!" Îngerul îi spune ea este cea aleasă de Dumnezeu și sub ocrotirea sfântului duh se va naște un sfânt care va fi numit Fiul lui Dumnezeu. (Luca 1:35) Apoi pentru a o întării să creadă îi dă de veste și despre Elisabeta care urma să aibă un fiu la bătrânețe. A doua mărturie este a Elisabetei care când a auzit salutul Mariei s-a umplut cu duh sfânt și i-a săltat pruncul în pântece și după ce a salutato a numito: "maica Domnului meu". Astfel Maria mama lui Isus, și Elisabeta mama lui Ioan Botezătorul au proorocit. A treia mărturie a făcuto Zaharia tatăl lui Ioan botezătorul când i s-a dezlegat limba, s-a umplut cu duh sfânt și a prorocit zicând despre Isus: "Binecuvântat să fie DOMNUL, Dumnezeul lui Israel, pentru că a cercetat și a răscumpărat pe al său popor și ne-a ridicat un corn salvator puternic, în casa slujitorului său David."

Următoarea mărturie a fost pentru Iosif căruia i s-a arătat în vis un înger al Domnului, și i-a zis: „Iosife, fiul lui David, nu te teme să iei la tine pe Maria, nevastă-ta, căci ce s-a zămislit în ea, este de la Duhul Sfânt. Ea va naște un Fiu, și-i vei pune numele Isus, pentru că El va mântui pe poporul Lui de păcatele sale.” Toate aceste lucruri s-au întâmplat ca să se împlinească ce vestise Domnul prin proorocul, care zice: „Iată, fecioara va fi însărcinată, va naște un fiu, și-i vor pune numele Emanuil” care, tălmăcit, înseamnă: „Dumnezeu este cu noi”.

Evanghelia relatează că conform cu cerințele legii, după patruzeci de zile de la nașterea lui Isus, Maria a adus la Templu o jertfă de purificare pentru necurăția ei.

După nașterea lui Isus este interesant că Iosif și Maria nu au fost conștienți de autoritatea care o va avea Isus astfel când Simeon și Ana prorocesc despre el evanghelistul spune că "tatăl și mama lui se mirau de lucrurile care se spuneau despre El". Și când avea Isus doisprezece ani cu ocazia sărbătorii paștelor când Isus a rămas la Templu, Maria și Iosif nu au putut să înțeleagă ce a vrut să spună Isus: "Când L-au văzut părinții Lui, au rămas înmărmuriți; și mama Lui I-a zis: „Fiule, pentru ce Te-ai purtat așa cu noi? Iată că tatăl tău și eu te-am căutat cu îngrijorare.” El le-a zis: „De ce M-ați căutat? Oare nu știați că trebuie să fiu în casa Tatălui Meu?” Dar ei n-au înțeles spusele Lui.

O altă dovadă este faptul că Isus nu este citat niciodată în scripturile inspirate numind-o <mamă> ci numai "femeie", de exemplu la nunta din Cana Isus i-a răspuns: „Femeie, ce am a face eu cu tine? Nu mi-a venit încă ceasul.”

În afară de evanghelii Maria mai este amintită ca mamă a lui Isus doar în Faptele Apostolilor unde se relatează cum cei 120 de credincioși stăruiau în rugăciune: "Toți aceștia stăruiau cu un cuget în rugăciune și în cereri, împreună cu femeile, și cu Maria, mama lui Isus, și cu frații Lui." Astfel și ia a stăruit pentru botezul cu duh sfânt împreună cu ceilalți credincioși.

În biserica timpurie apostolii nu iau acordat Mariei o onoare de importanță deosebită astfel Pavel s-a referit la ea doar în Galateni 4:4 unde acesta nu-i pomenește numele ci doar o numește "o femeie": "Dar când a venit împlinirea vremii, Dumnezeu a trimis pe Fiul Său, născut din femeie, născut sub Lege, ca să răscumpere pe cei ce erau sub Lege, ca să căpătăm înfierea.

În Proverbe 30:4 este descris Isus ca fiind Fiu al Creatorului, dar de ce este numit Isus, Fiu, înainte de nașterea sa din Maria dacă nu are început, poate cineva să fie Fiu dar să nu fie creat? (vezi și Proverbe 8:22). Dacă Isus era co-etern ar fi fost numit frate cu Dumnezeu nu fiul lui Dumnezeu (Psalmul 2:7,12).

Domnul Isus are un început cum arată însuși expresia Fiu, care este folosită cu privire la El și înainte de a se naște din fecioara Maria (Proverbe 30:4), El este întâiul născut din creație sau primul creat (Coloseni 1:15; Apocalipsa 3:14), în timp ce Tatăl nu are început fiind din veșnicie (Psalmul 90:2; Habacuc 1:12). Pe lângă toate acestea, Dumnezeu este nemuritor nu poate să moară (Deuteronomul 32:39,40), însă Isus a murit și numai după ce a înviat a primit nemurirea (Romani 6:9,10).

A doua etapă a vieții sale a început atunci când s-a născut ca om perfect din fecioara Maria, venind din cer pentru a plăti prețul de răscumpărare (Romani 5:15; 1Corinteni 15:45,47; Luca 1:30-35).

Isus a venit în lume ca om perfect născut din Maria, și nu ca trup spiritual materializat în carne.

Cei ce consideră că Maria are natură divină se bazează și pe o combinație între textele din latină și greacă dintre care menționez următoarele:

et ingressus angelus ad eam dixit have gratia plena Dominus tecum benedicta tu in mulieribus (JLV)

și intrat îngerul la ea zise “ai grație deplină, Dumnezeu tea binecuvântat pe tine între femei”

kai. eivselqw.n pro.j auvth.n ei=pen\ cai/re( kecaritwme,nh( o` ku,rioj meta. sou-A (BGT)

kai, eivoe,rcomai pro,j auvto,j le,gw cai,rw carito,w o` ku,rioj meta. su,

kai eiselywn prov authn eipen caire kecaritwmenh o kuriov meta sou eulogeo su en gune!

și venit înaintea ei zise «fii iubită, favorizat-o DOMNUL este cu tine; binecuvântată ești tu între femei!»

kai. eivselqw.n o` a;ggeloj pro.j auvth.n ei=pen Cai/re kecaritwme,nh o` ku,rioj meta. sou/ euvloghme,nh su. evn gunaixi,nA

și intrând mesagerul apropiindu-se îi zise «Bucură-te favorizat-o DOMNUL este (cu) tine …» (BYZ)

Cateismul catolic redă textul astfel: … «Plecăciune ție, care ești plină de har …»

Aceia care consideră că Maria este născătoare de Dumnezeu de obicei nu acceptă că acesta a mai avut copii cu Iosif în primul rând deoarece și acești copii ar trebui să aibe natură divină dar mai ales deoarece susțin că Maria a rămas fecioară și că s-a înălțat la cer cu trup și suflet după încheierea vieții ei pământești.

Conform Sfintelor Scripturi după nașterea lui Isus, Maria a avut cu Iosif fii și fice. Numele ficelor nu sunt amintite ne fiind atât de importante ci doar al fiilor deoarece unii din ei au devenit mai târziu ucenicii și au intrat în slujba Domnului. Aceștea sunt: Iacov, Iosif, Simon și Iuda. Desigur în slujba lui au mai intrat și verișorii săi: Ioan fiul lui Zaharia și al Elisabetei, Iacov și Ioan fii lui Zebedei și Salome din Galileia (Matei 4:21;17:1;27:56; Marcu 3:17;compară: Fapte 12:2 cu Fapte 15:13;21:18 și Galateni 1:19). Matei 13:55:  «Oare nu este El fiul tâmplarului? Nu este Maria mama Lui? Și Iacov, Iosif, Simon și Iuda, nu Sunt ei frații Lui?» Marcu 6:3:  «Nu este acesta tâmplarul, feciorul Mariei, fratele lui Iacov, al lui Iose, al lui Iuda și al lui Simon? Și nu Sunt surorile Lui aici între noi?” Și găseau o pricină de poticnire în El.»

În Fapte 12:1,2 se arată că Iacov fratele lui Ioan este ucis de Irod astfel după acest eveniment în scripturi se va vorbii de Iacov fratele Domnului și al lui Iuda. «Cam pe aceeași vreme, împăratul Irod a pus mâinile pe unii din Biserică, ca să-i chinuiască; și a ucis cu sabia pe Iacov, fratele lui Ioan.» Galateni 1:19:  «Dar n-am văzut pe nici unul altul dintre apostoli, decât pe Iacov, fratele Domnului.» Iacov 1:1: «Iacov, rob al lui Dumnezeu și al Domnului Isus Hristos, către cele douăsprezece seminții care Sunt împrăștiate: sănătate!» Iuda 1:1: «Iuda, rob al lui Isus Hristos, și fratele lui Iacov, către cei chemați, care Sunt iubiți în Dumnezeu Tatăl, și păstrați pentru Isus Hristos»

Cu toate că se pot aduce mai multe dovezi, eu consider că acestea sunt suficiente pentru fiecare să hotărească cu sau fără călăuzirea Sfântului duh dacă «Mariologia», adică reflectarea teologică despre importanța mamei lui Isus pentru credința creștină, era necesară având în vedere importanța care io acordă apostolii (Fapte 1:14 și Galateni 4:4) în comparație cu importanța ce I se acordă în prezent și dacă teologia catolică despre divinitatea Mariei este sau nu este scriptural-creștină.

Notă: Pentru vizualizarea corectă a fonturilor grecești din acest document este necesară instalarea și înregistrarea în windows registry a pachetului de la «Bible Works». Un program de instalare a acestui pachet (pentru windows) este disponibil la: http://pubory.3x.ro/pub/bible_fonts/bw_fnt11.exe.

Autor: Bodin Florin Ciprian

Email: orynider@rdslink.ro