![]() XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Jertfele în Vechiul Legământ
Era cu aproape 3500 de ani în urmă. Un popor tocmai ieșise din țara Egiptului după o robie aspră, prin intervenția supranaturală a lui Dumnezeu.
După ce au fost martori oculari la plăgile Egiptului și după ce au trăit experiența trecerii Mării Roșii, israeliții ajung la poalele Muntelui Sinai, unde aveau să fie martori la un alt eveniment grandios și unic în toată istoria omenirii. Dumnezeu însuși i-a invitat la o întâlnire și avea să coboare pe vârful muntelui pentru a rosti cele zece porunci,
decalogul.Cu această ocazie se instituie cel mai complicat sistem ceremonial, prin îndrumările lui Dumnezeu și mijlocirea lui Moise. Se construiește cortul care avea să fie numit
,,Cortul Întâlnirii.Se dau îndrumări amănunțite cu privire la preoți, slujbe, spălări rituale, jertfe, daruri de mâncare și băutură, sărbători, etc. Aceste îndrumări ceremoniale ocupă o mare parte în cărțile scrise de Moise, primele cinci cărți ale bibliei, care mai sunt numite și pentateuhul (de la grecescul penta = cinci).
În limbajul biblic aceste cărți sunt numite Legea sau Legea lui Moise.Domnul Cristos recunoaște autenticitatea, autoritatea și importanța cărților lui Moise, când după învierea Sa, îndreaptă atenția ucenicilor spre Scripturile Vechiului Testament, care au vorbit despre caracterul Său cât și despre misiunea pe care o avea de îndeplinit: Iată ce vă spuneam când eram încă cu voi, că trebuie să se împlinească tot ce este scris despre Mine în Legea lui Moise , în prooroci și în Psalmi. Atunci le-a deschis mintea ca să înțeleagă Scripturile.
(Luca 24.44,45).Cel care citește Scriptura este tentat să treacă în fugă peste pasajele care prezintă legile ceremoniale, deoarece pentru cititorul modern ele par fără prea mare însemnătate. La prima vedere ele nu au prea mare legătură cu credința practică și tocmai datorită faptului că nu este înțeleasă semnificația lor, cititorul grăbit este înclinat să le ignore. Zăbovirea asupra acestor pasaje este considerată de-a dreptul plictisitoare. Se nasc în mod natural următoare
le întrebări: De ce a instituit Dumnezeu acest sistem ceremonial atât de complicat? Are vre-un sens? Ce vor să ne transmită ritualurile de la Cortul Întâlnirii? Au de spus ceva și pentru noi, cei de astăzi, sau erau doar pentru poporul lui Israel din vechime?Un prim răspuns important care se poate da la această avalanșă de întrebări este acela că întotdeauna când Dumnezeu face ceva sau poruncește ceva, El are un scop precis, o țintă bine definită după cum este scris: ,,Dumnezeu a făcut toate pentru o țintă
(Prov.16.4).Aceast material își propune să ne facă o imagine sistematică despre jertfele din Vechiul Legământ și să descopere cu ajutorul Scripturii care a fost
scopul lui Dumnezeu atunci când a rânduit jertfele cu sânge, de mâncare și de băutură, cât și ce au prefigurat acestea.Vom face descoperiri uimitoare împreună în legătură cu aceste jertfe.
Vă asigur că suntem gata să începem o aventură spirituală nemaipomenită. Ceea ce vom descoperi împreună este peste așteptările noastre; așa că luați-vă pulsul, puneți-vă centurile de siguranță, căci clipa decolării se apropie. Țin să vă asigur că această călătorie are un succes garantat. De ce? Simplu: pentru că avem cea mai bună hartă (Scriptura) și cea mai bună călăuză (Duhul Sfânt). Doresc din toată inima
ca ceea ce va urma să fie un ospăț spiritual care să sature sufletele tuturor acelora care iubesc Cuvântul lui Dumnezeu și simt desfătare în studiul acestuia.Tipuri de jertfe:
Jertfele pot fi împărțite în două mari categorii, după cum urmează:
Ocazii câ
nd poporul Israel trebuia să aducă jertfe:
Scopul jertfele din Vechiul Legământ?
Î
n continuare vom lua fiecare categorie de jertfe și o vom analiza sistematic, prima dată vom vedea natura și ritualul jertfei și apoi scopul acestor jertfe.(citește: Levetic cap. 1; 6:8-13; Numeri 15:
24).a)Natura jertfei:
Arderea de tot, constituia un animal din cireadă sau turmă (vițel, oaie, capră), de sex masculin fără cusur; sau două turturele, sau doi pui de porumbel sacrificate.
Omul care aducea jertfa, își punea mâna pe capul animalului, după a
ceea îl înjunghia.Preoții stropeau cu sângele animalului altarul de jur împrejur, apoi tăiau carnea în bucăți și după ce făceau focul pe altar puneau bucățile capul și grăsimea pe lemne. Iar măruntaiele și picioarele după ce le spălau cu apă, le ardeau complet împreună cu celelalte bucăți pe altar.
În cazul în care arderea de tot erau păsări, preotul era cel ce despica cu unghia capul păsării, iar gușa cu penele le arunca lângă altar spre răsărit în locul unde se strânge cenușa. Preotul îi frângea aripile fără să le desfacă și o ardea pe altar.
Arderea de tot rămânea pe vatra altarului toată noaptea până dimineață și focul trebuia să ardă pe altar (Levetic 6:9).
Preotul trebuia să se îmbrace cu o tunică de in și cu lenjerie de in, apoi lua cenușa de la focul care a mistuit arderea de tot și o varsă lângă altar. Apoi se dezbrăca de veșmintele lui și se îmbrăca cu altele ca să scoată cenușa afară din tabără într-un loc curat.
La arderile de tot se aducea un fel de completare, daruri de mâncare și de băutură (Numeri 15:3-10). Pentru un berbec care se aducea ca ardere de tot se mai adăuga două zecimi de efă din floarea făinii frământate într-o
treime de hin de undelemn. Peste arderea de tot se turna jertfa de băutură, adică o treime de hin de vin. Dacă era vițel se mai adăuga trei zecimi de efă din floarea făinii frământate într-o jumate de hin de undelemn, peste care se adăuga o jumate de hin de vin.b) Scopul sau motivul arderii de tot:
Arderea de tot era adusă pentru a face ispășire pentru păcatul moștenit a celui ce a adus acest dar, deoarece această jertfă indică o viața curată și o relație intactă cu Dumnezeu pentru ca cineva să o poată aduce (Levetic 1:3,4). Însă arderea de tot era și pentru iertarea păcatelor de neștiință ale Israelului ca națiune (Numeri 1
5:24,25). Arderea de tot era un dar pentru Iehova (Levetic 1:2), și era o jertfă de bun miros pentru Dumnezeu (Levetic 1:9).c) Prefigurările jertfei:
Această jertfă prefigurează în Noul Legământ Jertfa Domnului Isus care sa dat pentru ispășirea și iertarea păcatelor noastre (Romani 3:25; 1Ioan 4:10), care ca și arderea de tot a fost o jertfă de bun miros pentru Dumnezeu (Efeseni 5:2). Însă arderea de tot mai prefigurează și sacrificiile din viața de creștin, căci după cum această jertfă trebuia arsă complet, tot așa și noi trebuie să ne aducem trupurile noastre ca o jertfă vie, în care să ardem complet păcatul și orice formă de nelegiuire (Romani 12:1,2). Faptul că măruntaiele și picioarele jertfei erau spălate reprezintă în Noul Legământ că noi ca jertfe vii trebuie să avem interiorul curat (Evrei 10:22) și picioarele curățite de apa Cuvântului (Ioan 13:10; 15:3). Iar faptul că arderea de tot rămânea pe vatra altarului toată noaptea până dimineață și focul trebuia să ardă pe altar necurmat, reprezintă că sfințirea și sacrificarea eului nostru nu trebuie să înceteze, căci jertfirea trupului nostru durează necurmat până la moartea noastră sau până la venirea Domnului Isus când vom fi glorificați. Cât privește faptul că preotul trebuia să se îmbrace cu o tunică de in și cu lenjerie de in, după care lua cenușa de la focul care a mistuit arderea de tot și o varsă lângă altar. Apoi se dezbrăca de veșmintele lui și se îmbrăca cu altele ca să scoată cenușa afară din tabără într-un loc curat. Acest ritual reprezintă că și creștinii trebuie să se îmbrace cu hainele albe ale sfințeniei și neprihănirii, iar hainele de in alb reprezintă faptele drepte ale sfinților (Apocalipsa 3:4; 19:8), după care ei duc afară din tabără cenușa reziduală, adică ei scot din viața lor tot ce este nefolositor, tot ce a mai rămas din omul și hainele vechi, adică din modul de viață trăit în păcat și care nu mai este compatibilă cu puritatea și viața nouă primită (Isaia 61:3).
La arderile de tot se aducea și un fel de completare, daruri de mâncare și de băutură, adică floarea făinii frământată în undelemn, iar peste arderea de tot se turna jertfa de băutură, adică vin. Floarea făinii adică făina cea mai de calitate adusă reprezintă că creștinul pentru Dumnezeu trebuie să dea tot ce are mai de calitate, iar faptul că aceasta este frământată cu undelemn indică că darurile și sacrificiile pentru Dumnezeu nu trebuie făcute fără ungerea Duhului Sfânt (1 Împărați 17:12; Zaharia 4:6-14; Matei 13:33). Iar vinul poate reprezenta atât lucrarea Duhului Sfânt (Iov 32:19; Fapte 2:13-18; Efeseni 5:18,19) cât faptul că uneori sacrificiul creștin merge până la capăt adică până la moarte, căci după cum jertfa de băutură se turna la sfârșit așa și martiriul este sfârșitul acestei vieți de jertfă (2Timotei 4:6). În această privință foarte frumos explică și aplică apostolul Pavel jertfa de băutură când spune în Filipeni 2:17: ,,Și chiar dacă va trebui să fiu turnat ca o jertfă de băutură peste jertfa și slujba credinței voastre, eu mă bucur și mă bucur cu voi toți. Prin aceste cuvinte Pavel arată că sacrificiul și slujba credinței Filipenilor este arderea de tot, iar moartea de martir ce îl aștepta pe Pavel era jertfa de băutură turnată peste slujba lor, astfel ei erau una în slujbă și sacrificiu aducând o jertfă comună spre gloria lui Dumnezeu Tatăl.
(citește: Exod 23:18,19; Levetic cap.2; 6:14-18; Numeri 15:18-21).
Jertfele de mâncare erau aduse de două categorii de oameni: 1. De evrei și prozeliți; 2. De preoți pentru consacrare (vezi jertfele de consacrare). De asemenea aceste jertfe le putem împărți în mai multe tipuri după cum urmează: a) daruri de mâncare pentru aducere aminte; b) daruri de mâncare coapte; c) jertfe și daruri ale primelor roade. Dar să vedem în continuare:
a)Natura și ritualul
jertfei de mâncare:Aduse de un evreu sau un prozelit:
b) Scopul sau motivul jertfelor de mâncare:
Jertfa de aducere aminte, cele coapte în cuptor, în tigaie și pe grătar aveau ca scop manifestarea recunoștinței față de Dumnezeu, celebrarea prezenței lui Dumnezeu și a legământului în care Dumnezeu invitase persoana care a adus darul. În plus, ceea ce rămânea din aceste daruri, furniza hrană preoților
, iar aceste jertfe producea erau de bun miros lui Dumnezeu, adică lui Iehova îi plăcea când evreul manifesta recunoștință față de binecuvântările Lui. Aceste jertfe erau și o specială punere de o parte a acestuia pentru Dumnezeu. Darul de mâncare mai era o alternativă pentru jertfa pentru păcat (Levetic 5:5-11). Primele roade ca jertfă, aveau ca scop tot recunoștința sau aprecierea față de binefacerile lui Dumnezeu, cât și furniza hrană preoților. Iar primele roade ca daruri constituiau comuniunea dintre evreu, levit și străin, cât și comuniunea cu Iehova (Deut.26:10,11).c) Prefigurările jertfei:
Atunci când darul de mâncare avea ca scop
ispășirea păcatelor, adică când evreul ducea la altar pentru iertarea păcatelor făină căci era prea sărac și nu putea aduce animale, acel pumn de făină ce era ars în foc fără untdelemn, tămâie sau alte ingrediente de către preot, reprezintă trupul lui Isus fără de păcat care a fost adus ca o jertfă de bun miros înaintea lui Dumnezeu (Ioan 6:48-51; Efeseni 5:2).În jertfele de mâncare găsim următoarele ingrediente: floarea făinii, untdelemn, tămâie peste care se presăra sare. Ce reprezintă aceste ingrediente ce constituiau turtele și plăcintele coapte sau fripte?
Floarea făinii, adică făina cea mai de calitate adusă, reprezintă că creștinul pentru Dumnezeu trebuie să dea tot ce are mai de calitate, inima lui trebuie să fie curată, căci într-o astfel de făină crește împărăția lui Dumnezeu (Matei 13:33; Luca 13:21). Făina sau turtele făcute din făină care sunt arse pe altar ca o jertfă de bun miros sunt în Noul Legământ darurile în iubire ce le facem celor în nevoie, adică dărnicia și binefacerea (Filipeni 4:
18; Evrei 13:16).Untdelemnul,
era folosit atât pentru a se turna peste făina adusă ca dar și peste turtele coapte, cât și a frământa turtele și plăcintele. Însă cu undelemn se și stropeau plăcintele nedospite, însă ce prefigurează toate acestea în viața de creștin?Turnarea undelemnului peste făină sau peste turte arată că după jertfirea trupului lui Cristos are loc turnarea Spiritului Sfânt, adică turnarea undelemnului. Iar în viața credinciosului indică că după ce acesta a devenit mădular în trupul lui Cristos adică turtă nedospită (1Corinteni 10:17) totuși El mai are nevoie de corectare și mustrare care este ca undelemnul turnat (Psalmul 141:5), pentru ca viața lor să fie o jertfă completă și până la capăt.
Faptul că acestea erau frământate cu undelemn, indică că darurile și sacrificiile pentru Dumnezeu nu trebuie făcute fără ungerea Duhului Sfânt (Evrei 1:9; Zaharia 4:6-14), fără acea putere ce face ca candelele noastre să lumineze (Matei 25:7-10). Iar stropirea cu undelemn a plăcintelor care producea o
rumenire a acestora arată că pe lângă jertfa lui Isus (turta nedospită) are loc și o stropire cu Duhul Sfânt (undelemnul) pentru sfințirea și strălucirea credinciosului (1Petru 1:2; Evrei 10:22; Romani 15:16). Însă turnarea cu undelemn nu se făcea până când turta nu era frântă, tot așa Duhul Sfânt nu poate să vină în viața unui om până când acesta nu are un duh înfrânt și o inimă zdrobită și umilă (Psalmul 34:18; 51:17; Isaia 57:15; 66:2).Tămâia, reprezintă cinstea ce o dăm numelui lui Dumnezeu, faptul că vestim acest nume (Maleahi 1:11), cât și rugăciunile noastre care trebuie să se îndrepte în sus necurmat ca fumul de tămâie (Psalmul 141:2; Apocalipsa 8:3,4).
Sarea,
în timpurile acelea avea rolul de conservant, deci sarea simboliza legământul cu Dumnezeu, iar pentru noi sarea presărată pe jertfe simbolizează loialitatea noastră față de Dumnezeu pe care trebuie să o arătăm în viața noastră creștină de jertfă, dar și puterea de a sluji, căci Isus a spus în Marcu 9:50 ,,Sarea este bună; dar dacă sarea își pierde puterea de a săra, cu ce îi veți da înapoi puterea aceasta? Să aveți sare în voi înșivă, și să trăiți în pace unii cu alții. Căci sarea dă gust (Iov 6:6), deci ea aduce armonie, pace și satisfacție; dar sarea și vindecă (2Împărați 2:19-22; Ezechiel 16:4), tot la fel slujirea creștină trebuie să aducă vindecare spirituală și eliberare, căci ,,Sarea este bună; dar dacă sarea își pierde gustul ei de sare, prin ce i se va da înapoi gustul acesta? (Luca 14:34). De aceea să ne străduim ca ,,Vorbirea voastră să fie totdeauna cu har, dreasă cu sare, ca să știți cum trebuie să răspundeți fiecăruia. (Coloseni 4:6). Da, sarea este ingredientul care în slujirea creștină împiedică stricăciunea, ea aduce zel și loialitate ce face ca slujirea noastră să aibă străluciri divine, după cum sarea fizică aruncată în foc produce scântei.Însă ce reprezintă ofrandele primelor roade?
Când evreul aducea lui Iehova Dumnezeu un dar ca jertfă de mâncare din cele dintâi roade, spice coapte, prăjite la foc și boabe noi pisate, el turna untdelemn pe ele, și adăuga tămâie. Preotul ardea ca aducere aminte o parte din boabele pisate și din untdelemn, cu toată tămâia.
Primele roade aduse ca jertfă erau o manifestare a recunoștinței și recunoașterii evreului, că tot ce are el are prin grația și binecuvântarea lui Dumnezeu, tot la fel creștinul nu trebuie să aștepte să treacă câțiva ani de la nașterea sa din nou până să aducă roadă, ci din momentul când se naște din Dumnezeu în comuniune cu Cristos, el devine lucrarea lui Dumnezeu și trebuie să înceapă să umble în faptele bune pregătite mai dinainte de Dumnezeu (Efeseni 2:10), căci Cristos ne-a chemat să aducem roadă (Ioan 15:16). Spicele arse în foc reprezintă bine faptul că și faptele făcute în iubirea dintâi (2Împărați 4:42) sunt trecute prin încercarea focului, căci orice jertfă și cea adusă ca primă roadă trebuie să treacă prin foc (Marcu 9:49; 1Petru 1:7). Iar pisarea boabelor noi indică că cel ce a devenit grâu adică fiu al Împărăției, pentru a aduce o jertfă corespunzătoare și de bun miros, acestea trebuie zdrobite, căci lui Dumnezeu îi place jertfele aduse într-un duh înfrânt și o inimă zdrobită și umilă (Psalmul 34:18; 51:17). Însă aceasta trebuie completată cu turnarea undelemnului adică umplerea omului smerit cu Duhul Sfânt printr-o viață de rugăciune necurmată care este tămâia ce era arsă cu restul jertfei.
(Levetic cap.3; 7:11-38).
Jertfele de mulțumire le putem împărți în două categorii: 1. Jertfe de mulțumire (laudă) sau de pace; 2. Jertfe pentru împlinirea unui jurământ sau ca dar de bunăvoie.
a)Natura și ritualul jertfei de mulțumire:
b) Scopul sau motivul jertfelor de mulțumire:
Era un semn al mulțumirii pentru binele spiritual și material care l-a dat Dumnezeu (Levetic 3:1). Era o manifestare de laudă la adresa lui Dumnezeu, și aceste jertfe arăta că evreul avea pace cu Dumnezeu, și ca urmare a îndurării și binecuvântării Acestuia el îi aducea daruri și jertfe. Aceste jertfe erau de bun miros pentru Dumnezeu, cât și producea comuniunea dintre evreu și preot, cât și co
muniunea cu Iehova. Părți din jertfă constituiau hrană atât pentru preot cât și pentru cel ce aducea jertfă de mulțumire.c) Prefigurările jertfei:
Jertfe de mulțumire sau de pace: evreul aducea un animal din cireadă sau turmă (viței, oi, capre), de sex masculin sau feminin fără cusur, își punea mâna pe capul animalului și îl înjunghia. Preoții stropeau cu sânge de jur împrejurul altarului, iar toată grăsimea, rinichii și coada o ardeau în foc. Pieptul animalului era legănat ca dar legănat înaintea lui Ieho
va și rămânea lui Aron și fiilor lui. Spata dreaptă se dădea ca dar legănat preotului care făcea ritualul. Restul cărnii era mâncată de evreu și de preoți în ziua aceea, și nu trebuia lăsat nimic până dimineață. Trebuiau aduse și unele daruri de mâncare însoțitoare ale acestei jertfe, adică: turte nedospite frământate cu undelemn, plăcinte nedospite stropite cu undelemn, turte din floare de făină prăjite și frământate cu undelemn și pâine dospită, din acestea o parte se dădeau preotului ca dar ridicat.Jert
fe pentru împlinirea unui jurământ sau ca dar de bunăvoie: se practica același ritual ca la jertfa de mulțumire (laudă), doar că din carne se putea mânca și a doua zi, dar a treia zi ce rămânea trebuia ars în foc. Dacă cineva ar fi mâncat a treia zi, jertfa lui nu ar fi primită, sau dacă mânca un israelit necurat din jertfa de mulțumire acesta trebuia nimicit.Era un semn al mulțumirii pentru binele spiritual și material care l-a dat Dumnezeu (Levetic 3:1). Era o manifestare de laudă la adresa lui Dumnezeu, și aceste jertfe arăta că evreul avea pace cu Dumnezeu, și ca urmare a îndurării și binecuvântării Acestuia el îi aducea daruri și jertfe. Aceste jertfe erau de bun miros pentru Dumnezeu, cât și producea comuniunea dintre evreu și preot, cât și comuniunea cu Iehova. Părți din jertfă constituiau hrană atât pentru preot cât și pentru cel ce aducea jertfă de mulțumire.
(citește: Levetic cap.4; 5:1-13; 6:24-30).
Jertfa de ispășire sau pentru păcat, era pentru păcate făcute din neștiință (Levetic cap.4) și pentru păcate specifice (Levetic 5:1-13).
Jertfa de ispășire era pentru patru categorii de oameni după cum urmează: 1. Pentru păcatele preoților; 2. Pentru păcatul adunării lui Israel; 3. Pentru păcatul unei căpetenii; 4. Pentru păcatul unei persoane individuale din popor. Dar să înțelegem în primul rând:
a)Natura și ritualul jertfei de ispășire:
Pentru păcatul din neștiință:
Pentru preot:
Dacă a păcătuit preotul care a primit ungerea, și prin aceasta a adus vina asupra poporului, să aducă Domnului un vițel fără cusur, ca jertfă de ispășire pentru păcatul pe care l-a făcut. Să aducă vițelul la ușa cortului întâlnirii, înaintea lui Iehova, să-și pună mâna pe capul vițelului, și să-l junghie. Preotul, care a primit ungerea, să ia din sângele vițelului, și să-l aducă în Cortul Întâlnirii să-și moaie degetul în sânge, și să stropească de șapte ori în fața perdelei dinăuntru a Sfântului locaș. Apoi preotul să ungă cu sânge coarnele altarului pentru tămâia mirositoare, care este înaintea lui Iehova în Cortul Întâlnirii; iar tot celălalt sânge al vițelului să-l verse la picioarele altarului pentru arderile-de-tot, care este la ușa cortului întâlnirii. Să ia toată grăsimea vițelului adus ca jertfă de ispășire, și anume: grăsimea care acopere măruntaiele și toată grăsimea care ține de ele, cei doi rărunchi, și grăsimea de pe ei, de pe coapse, și prapurul ficatului, pe care-l va deslipi de lângă rărunchi. Preotul să ia aceste părți, cum se iau de la vițelul adus ca jertfă de mulțumire, și să le ardă pe altarul pentru arderile-de-tot. Dar pielea vițelului, toată carnea lui, cu capul, picioarele, măruntaiele și balega lui, adică tot vițelul care a mai rămas, să-l scoată afară din tabără, într-un loc curat, unde se aruncă cenușa, și să-l ardă cu lemne pe foc; să fie ars pe grămada de cenușă.Pentru toată adunarea lui Israel: când a păcătuit fără voie și fără să știe, și dacă păcatul săvârșit s-a descoperit, adunarea să aducă un vițel ca jertfă de ispășire, și anume să-l aducă înaintea cortului întâlnirii. Bătrânii adunării să-și pună mâinile pe capul vițelului înaintea lui Iehova, și să junghie vițelul. Preotul care a primit ungerea, să aducă din sângele vițelului în Cortul Întâlnirii, să-și moaie degetul
în sânge, și să stropească cu el de șapte ori înaintea lui Iehova Dumnezeu, în fața perdelei dinăuntru. Să ungă cu sângele acesta coarnele altarului în Cortul Întâlnirii; și să verse tot sângele care a mai rămas la picioarele altarului pentru arderile-de-tot, care este la ușa cortului întâlnirii. Toată grăsimea vițelului s-o ia și s-o ardă pe altar. Cu vițelul acesta să facă întocmai cum a făcut cu vițelul adus ca jertfă de ispășire; să facă la fel. Astfel să facă preotul ispășire pentru ei, și li se va ierta. Vițelul rămas, să-l scoată apoi afară din tabără, și să-l ardă ca și pe vițelul dintâi.Pentru păcatul unei căpetenii: când a păcătuit, făcând fără voie împotriva uneia din poruncile lui Iehova Dumnezeului său și ajunge să descopere păcatul pe care l-a făcut, să aducă jertfă un țap fără cusur!
Să-și pună mâna pe capul țapului, și să-l junghie în locul unde se junghie arderile-de-tot înaintea lui Iehova. Preotul să ia cu degetul din sângele jertfei de ispășire, să ungă cu el coarnele altarului pentru arderile-de-tot, iar celălalt sânge să-l verse la picioarele altarului pentru arderile-de-tot.
Toată grăsimea s-o ardă pe altar, cum a ars grăsimea de la jertfa de mulțumire.
Pentru păcatul unei persoane individuale din popor: dacă cineva din poporul de rând a păcătuit fără voie, făcând împotriva uneia din poruncile lui Iehova lucruri care nu trebuiesc făcute și ajunge să descopere păcatul pe care l-a făcut, să aducă jertfă o iadă fără cusur, pentru păcatul pe care l-a făcut. Să-și pună mâna pe capul jertfei de ispășire, și s-o junghie în locul unde se junghie arderile-de-tot.
Preotul să ia cu degetul din sângele jertfei, să ungă coarnele altarului pentru arderile-de-tot, iar tot celălalt sânge să-l verse la picioarele altarului.
Preotul să ia toată grăsimea, cum se ia grăsimea jertfei de mulțumire, și s-o ardă pe altar, și ea va fi de un miros plăcut lui Iehova. Astfel va face preotul ispășirea pentru omul acesta, și i se va ierta. Dacă va aduce ca jertfă de ispășire
un miel, să aducă o parte femeiască fără cusur, iar ritualul este același.Pentru păcate specifice:
- pentru un martor pus sub jurământ care nu spune tot adevărul cel știe (5:1).
- Pentru atingerea unui cadavru sau a unui lucru necurat (5:2,3).
- Pentru vorbirea ușuratică (5:4).
Când cineva,
se făcea vinovat de unul din aceste lucruri, trebuie să-și mărturisească păcatul. Apoi să aducă lui Dumnezeu ca jertfă de vină, pentru păcatul pe care l-a făcut, o parte femeiască din turmă, și anume, o oaie sau o capră, ca jertfă ispășitoare. Și preotul urma să facă pentru el ispășirea păcatului lui. Dacă nu putea să aducă o oaie sau o capră, aducea lui Iehova ca jertfă de vină pentru păcatul lui două turturele sau doi pui de porumbel, unul ca jertfă de ispășire, iar celălalt ca ardere de tot.Le aducea p
reotului, care va jertfi întâi pe cea care are să slujească drept jertfă de ispășire. Preotul îi frângea cu unghia capul de la gât, fără să-l despartă, apoi stropea un perete al altarului cu sângele jertfei de ispășire, iar celălalt sânge îl storcea la picioarele altarului. Cealaltă pasăre o pregătea ca drept ardere de tot, după rânduielile așezate.Dacă nu putea să aducă nici două turturele sau doi pui de porumbel, trebuia să aducă pentru păcatul lui, ca dar, a zecea parte dintr-o efă de floarea făinii, și anume ca dar de ispășire; să nu pună untdelemn pe ea, și să n-adauge nici tămâie, căci este un dar de ispășire. O aducea la preot, și preotul lua din ea un pumn plin, ca aducere aminte, și o ardea pe altar, ca și darurile de mâncare mistuite de foc înai
ntea lui Iehova, acesta este un dar de ispășire. Cealaltă parte care va mai rămâne din darul acesta, să fie a preotului, ca și la darul de mâncare.În Levetic 5:1-13 se vorbește de o jertfă pentru ispășire atât în cazul unor păcate făcute cu bunăștiință (jurăminte false) sau în cazul celor făcute din ignoranță, persoana trebuia să-și mărturisească păcatul iar apoi se aducea jertfa de ispășire în funcție de posibilitatea materială a fiecăruia, este interesant că celor foarte săraci le era permisă sa aducă do
ar un pumn de făină ca jertfă.În ultimul pasaj ce vorbește despre jertfa pentru păcat (Levetic 6:24-30), se vorbește de un tip de jertfă în care sângele aceastei jertfe
nu trebuia dus și stropit înaintea cortului întâlnirii, ci această jertfă se înjunghia în locul unde se înjunghia arderea de tot, iar daca carnea acestei jertfe devenea sfânt, ea trebuia mâncată de preoți.b) Scopul sau motivul jertfei de ispășire:
Scopul acestei jertfe după cum ne-am dat seama este pentru a face ispășire în cazul unui păcat. Aceasta nu însemna că aceste jertfe aduceau o curățire completă de păcate, ci ele constituiau o acoperire a păcatelor și o curățire exterioară, o amânare a plății datoriei păcatului până când va veni Jertfa de ispășire perfectă și anume Isus. Părți din
aceste jertfe constituiau și hrană pentru preoți.c) Prefigurările jertfei:
În Levetic cap.4 se prezintă patru tipuri de jertfă pentru păcat: pentru preoții care păcătuiesc din neștiință, pentru adunarea lui Israel care a păcătuit din neștiință, pentru o căpetenie a adunării care a păcătuit din neștiință, și pentru un om din popor care a păcătuit din neștiință, ritualul pentru toate aceste categori de persoane era același însă animalul era diferit în funcție de poziția ce o avea în poporul lui Dumnezeu, as
tfel pentru preot și popor când au păcătuit trebuia adus un vițel, însă pentru un conducător trebuia adus un țap, iar pentru un om simplu doar o iadă fără cusur.Această jertfă indică că responsabilitățile diferă de la persoană la persoană în funcție de poziția fiecăruia, același lucru ne învață și Isus în Luca 12:48, și cu siguranță jertfa lui Cristos prefigurată de această jertfă pentru păcat se aplică în mod diferit fiecărui persoane în funcție de păcatele și căința fiecăruia.
În Levetic 5:1-13 se vorbește de o jertfă pentru ispășire atât în cazul unor păcate făcute cu bunăștiință (jurăminte false) sau în cazul celor făcute din ignoranță, persoana trebuia să-și mărturisească păcatul iar apoi se aducea jertfa de ispășire în funcție de posibilitatea materia
lă a fiecăruia, este interesant că celor foarte săraci le era permisă sa aducă doar un pumn de făină ca jertfă, astfel înțelegem de aici că Dumnezeu cere mai mult sinceritate, căință, mărturisirea păcatelor cu sinceritate, după cum spune David în Psalmul 51:16,17, însă El vrea ca noi totuși să-i aducem lui Dumnezeu tot ce putem și tot ce avem mai bun și El este gata să ne curețe de orice păcat, ce har, ce îndurare, ce Dumnezeu!!!În ultimul pasaj ce vorbește despre jertfa pentru păcat (Levetic 6:24-30), se vorbește de un tip de jertfă în care sângele aceastei jertfe
nu trebuia dus și stropit înaintea cortului întâlnirii, ci această jertfă se înjunghia în locul unde se înjunghia arderea de tot, iar daca carnea acestei jertfe devenea sfânt, ea trebuia mâncată de preoți. Această jertfă era o jertfă ce producea o comuniune între cel ce aducea jertfa, între preot care o mânca și între Iehova Dumnezeu înaintea căruia se jertfea, această jertfă prefigurează foarte bine cina Domnului.(
citește: Levetic 5:14-6:7; 7:1-10).Această jertfă era adusă în următoarele cazuri: 1. În cazul păcătuirii față de lucrurile închinate lui Dumnezeu; 2. În caz de păcătuire față de una din poruncile lui Dumnezeu; 3. În caz de păcătuire față
de aproapele.a)Natura și ritualul jertfei de ispășire:
Când cineva făcea o nelegiuire păcătuind fără voie față de lucrurile închinate lui Iehova, trebuia să aducă ca jertfă de vină pentru păcatul lui un berbec fără cusur din turmă, după prețuirea lui Moise, mai târziu a preoților, în sicli de argint, după siclul Sfântului locaș și mai adăuga a cincea parte la prețul lucrului, cu care a înșelat Sfântul locaș, și îl încredința preotului.
Când cineva păcătuia fără să știe, împotriva uneia din poruncile lui Iehova, aducea preotului ca jertfă pentru vină un berbec fără cusur, luat din turmă, după prețuirea lui Moise mai târziu a preoților.
Când cineva păcătuia împotriva aproapelui său, prin faptul că tăgăduia un lucru încredințat lui sau luat cu sila și când va înșela pe aproapele lui, tăgăduind că a găsit un lucru pierdut sau făcând un jurământ strâmb cu privire la un lucru oarecare pe care-l face omul. Când va păcătui astfel, trebuia să dea înapoi lucrul luat cu sila sau luat prin înșelăciune sau încredințat lui sau lucrul pierdut pe care l-a găsit, dar și să mai adauge a cincea parte din prețul lui, și să-l dea în mâna stăpânului lui, chiar în ziua când își va aduce jertfa lui pentru vină.
Iar ca jertfă la toate aceste trei genuri de jertfe pentru vină, trebuiau să aducă lui Iehova pentru păcatul lor, un berbec fără cusur, luat din turmă, și să-i dea preotului, iar în locul unde se junghia arderea-de-tot, să se înjunghie și vita care slujește ca jertfă pentru vină. Cu sângele ei se stropea pe altar de jur împrejur, iar cu toată grăsimea, coada, grăsimea care acopere măruntaiele, și cei doi rinichi și grăsimea de pe ei, de pe coapse, și prapurul ficatului, preotul să le ardă pe altar ca jertfă mistuită de foc. Toată partea bărbătească dintre preoți să mănânce din ea; și anume s-o mănânce într-un loc Sfânt, căci este un lucru prea Sfânt. Iar vita jertfită era a preotului care făcea ispășirea.
b) Scopul sau motivul jertfei de ispășire:
Scopul acestei jertfe după cum ne-am dat seama este pentru a face ispășire în cazul păcătuirii față de lucrurile închinate lui Dumnezeu, în caz de păcătuire față de una din poruncile lui Dumnezeu, și în caz de păcătuire față de aproapele. Aceste jertfe erau o amânare a plății datoriei păcatului până când va veni Jertfa pentru vină perfectă a Domnului Isus. În plus, părți din aceste jertfe constituiau și hrană pentru preoți.
c) Prefigurările jertfei:
Jertfa pentru vină, era un berbec fără cusur, luat din turmă, iar acesta era junghiat unde se înjunghia și arderea-de-tot, cu sângele jertfeiei se stropea pe altar de jur împrejur. Este clar că această jertfă pentru vină reprezintă jertfa Domnului Isus (Isaia 53:10), care a purtat vina noastră și care ne-a împăcat cu Dumnezeu dar a și satisfăcut justiția divină (Isaia 53:4,5; 1Petru 2:24).
3. Jertfa pentru consacrare a preoților
(citește: Exod 29:1-37; Levetic cap.8)
a)Natura și ritualul jertfei pentru consacrare
Aron trebuia să strângă toată adunarea lui Israel la cortul întâlnirii, apoi acesta era spălat și îmbrăcat, apoi marele preot ungea cu undelemn toate cortul și toate lucrurile din el, stropea altarul de șapte ori, și chiar el era uns pe cap cu undelemn ca să se sfințească.
Apoi un vițel era înjunghiat după ce Aron cu fiii lui își puneau mâinile peste el, aceasta era adus ca jertfă de ispășire, se ungea coarnele altarului cu sânge, iar celălalt sânge se turna la picioarele altarului. Apoi se lua apoi toată grăsimea care acopere măruntaiele, prapurul ficatului, cei doi rinichi cu grăsimea lor, și le-a ars pe altar. Iar cealaltă parte care a mai rămas din vițel erau arse în foc, afară din tabără. Era adus apoi un berbec, adică berbecul pentru închinarea în slujba Domnului; și Aaron și fiii lui după ce își puneau mâinile în semn de comuniune, era înjughiat, se lua din sângele lui, și se punea pe marginea urechii drepte a lui Aaron, pe degetul cel mare al mânii drepte și pe degetul cel mare de la piciorul lui cel drept.
Se aducea apoi un dar legănat dintr-o turtă fără aluat și o pâine făcută cu undelemn și o plăcintă, acest dar împreună cu piptul berbecului se legăna deasupra arderii de tot ca dar lui Dumnezeu. Apoi se stropea veșmintele celor consacrații ca preoți cu undelemn și cu sângele jertfei și se mânca la ușa cortului din carnea jertfei și din păine. Apoi trebuiau să stea 7 zile la ușa cortului pentru închinarea lor în slujba Domnului.
b) Scopul sau motivul jertfei de ispășire:
Scopul acestei jertfe, era consacrarea preoților, ispășirea păcatelor, și prima jertfă era de un miros plăcut lui Dumnezeu. Iar o parte din jertfe constituiau hrana preoților care o consumau în comuniune cu Cel Prea Înalt la cortul întâlnirii.
c) Prefigurările jertfei:
Spălarea în apă a preoților prefigurează botezul creștin în apă, iar ungerea cu undelemn a preoților ce vor fi consacrații reprezintă în Noul Legământ ungerea cu Duhul Sfânt a credinciosului și aceasta are loc când acesta devine rege și preot în împărăția lui Dumnezeu, adică momentul convertirii (2Corinteni 1:21,22).
Sângele ce se turna la altar făcea ispășire de păcate, și prefigurează spălarea de păcate prin sângele Domnului Cristos din Noul Legământ, iar ungerea urechii reprezintă că sângele lui Cristos ne conduce la ascultare (Evrei 5:5-10), ungerea degetului mare a mâinii drepte și a degetului de la picior, reprezintă că sângele lui Cristos ne îndeamnă să ridicăm mâini curate și să le folosim în sfințenie, iar picioarele să fie curate și unse pentru predicarea veștii bune (1Timotei 2:8; Romani 10:15; Efeseni 6:15).
Se aducea apoi un dar legănat dintr-o turtă fără aluat și o pâine făcută cu undelemn și o plăcintă, acest dar împreună cu piptul berbecului se legăna deasupra arderii de tot ca dar lui Dumnezeu, iar apoi preoții mâncau din acest dar legănat (Exod 29:26-28). Este interesant acest dar era înfățișat înaintea lui Iehova prin ridicare, însă ele vor fi consumate de preoți, ca și cum îi dădeau darul lui Dumnezeu, dar de fapt ei trăgeau foloase din acest dar. În mod asemănător multe jertfe spirituale aduse de cei din Noul Legământ nu îi servește doar la Dumnezeu ci chiar cei ce aduc darul au de tras foloase din aceasta, de pildă dacă cineva predică evanghelia nu îl onorează numai pe Dumnezeu prin aceasta, ci el însuși este încurajat de cuvintele pe care le predică (vezi Proverbe 11:25; Iov 35:7,8).
Apoi se stropea veșmintele celor consacrații ca preoți cu undelemn și cu sângele jertfei aceasta reprezintă sfințirea prin sângele lui Cristos și prin Duhul Sfânt (Evrei 9:14). Iar faptul că se mânca la ușa cortului din carnea jertfei și din păine, prefigurează foarte bine cina Domnului.
(citește: Numeri 19:1-22).
a)Natura și ritualul jertfei pentru apa de curățire:
Trebuia să se aducă o vacă roșie, fără pată, fără vreun cusur trupesc, și care să nu fi fost pusă la jug, ea trebuia dată preotului Eleazar; el o scotea afară din tabără, și era înjunghiată înaintea lui. Preotul lua cu degetul din sângele vacii, și stropea de șapte ori înaintea cortului întâlnirii. Vaca urma să fie arsă sub ochii lui și să-i ardă pielea, carnea și sângele, împreună cu baliga.
Preotul trebuia să ia lemn de cedru, isop și cârmâz, și să le arunce în mijlocul flăcărilor care mistuiau vaca.
Preotul să-și spele hainele, și să-și scalde trupul în apă; apoi să intre iarăși în tabără, și să fie necurat până seara.
Cel ce va ardea vaca și Cel ce strângea cenușa vacii, să-și spele hainele în apă, și să-și scalde trupul în apă; și să fie necurat până seara.
Un om curat să strângă cenușa vacii, și s-o pună într-un loc curat afară din tabără, s-o păstreze pentru adunarea copiilor lui Israel, ca să facă apa de curățire. Cine se atingea de vreun mort, de vreun trup omenesc mort, era necurat timp de șapte zile, însă cu apa aceasta trebuia să se spele a treia zi și a șaptea zi, pentru a fi curat, dar dacă nu se curăța a treia zi și a șaptea zi, nu era curat. Cine se atingea de un mort, și nu se curăția, acela era nimicit din Israel. Fiindcă nu a fost stropit peste el cu apă de curățire, este necurat, și necurăția lui este încă peste el. Cu apa aceasta (adică combinația dintre apă de izvor și cenușa vacii roșii) se curăța și vasele, uneltele sau casele de necurăție.
b) Scopul sau motivul jertfei de ispășire:
După cum ne putem da seama ușor scopul acestei jertfe a vacii roșii era pentru a putea fi obținută din cenușa acestei jertfe, apă de curățire.
c) Prefigurările jertfei:
Vacă roșie, fără pată, fără vreun cusur trupesc, și care să nu fi fost pusă la jug, și care ea trebuia scoasă afară din tabără, și era înjunghiată reprezintă jertfa lui Cristos, căci și Cristos a adus o jertfă fără cusur (1Petru 1:19), și El a suferit afară din tabără (Evrei 13:12,13, vezi și Marcu 12:8). Faptul că preotul lua cu degetul din sângele vacii, și stropea de șapte ori înaintea cortului întâlnirii, indică ispășirea ce o realiza acest sânge, tot așa Isus Cristos ca Mare Preot înviat a făcut ispășirea cu însuși sângele Său.
Preotul trebuia să ia lemn de cedru, isop și cârmâz, și să le arunce în mijlocul flăcărilor care mistuiau vaca. Faptul că vițeaua trebuia arsă, indică spre jertfa lui Cristos care avea să fie mistuită de Dumnezeu căci îi era bine plăcută (Efeseni 5:2), iar lemnul de cedru reprezintă crucea sau stâlpul de tortură a lui Isus.
Apoi un om curat să strângă cenușa vacii, și s-o pună într-un loc curat afară din tabără, s-o păstreze pentru adunarea copiilor lui Israel, ca să facă apa de curățire, tot acest ritual preînchipuiește o parte din slujba lui Isus de Mare Preot și Conducător peste casa lui Dumnezeu, căci El este Cel care curățește pe credincios prin apa Cuvântului (Ioan 15:3; Efeseni 5:25,26).
Cine se atingea de vreun mort, de vreun trup omenesc mort, era necurat timp de șapte zile, însă cu apa aceasta trebuia să se spele a treia zi și a șaptea zi, pentru a fi curat, dar dacă nu se curăța a treia zi și a șaptea zi, nu era curat. Cine se atingea de un mort, și nu se curăția, acela era nimicit din Israel. Fiindcă nu a fost stropit peste el cu apă de curățire, este necurat, și necurăția lui este încă peste el.
Tot astfel apa Cuvântul lui Cristos care are ca temelie jertfa sa, curăță pe oameni, fie pe cei care se convertec la creștinism, fie pe cei care sunt deja creștini, însă sau necurățit într-un fel sau altul.
Nu putem încheia acest material fără a prezenta pe scurt jertfele spirituale ale Noului Legământ, pe care nu le mai dezvolt, dar vă las pe voi stimați cititori să meditați și să adânciți înțelegerea asupra jertfelor spirituale.
Jertfele spirituale ale Noului Legământ (1Petru 2:5):
Chiar și în Noul Legâmânt se cere unele jertfe după cum urmează:
Psalmul 50:14,23: ,,Adu ca jert
fă lui Dumnezeu mulțumiri, și împlinește-ți juruințele făcute Celui Prea Înalt... Cine aduce mulțumiri, ca jertfă, acela Mă proslăvește, și celui ce veghează asupra căii lui, aceluia îi voi arăta mântuirea lui Dumnezeu.Osea 14:2:
,,...Îți vom aduce, în loc de tauri, lauda buzelor noastre.Psalmul 51:17: ,,Jertfele plăcute lui Dumnezeu Sunt un duh zdrobit: Dumnezeule, Tu nu disprețuiești o inimă zdrobită și mâhnită.
Romani 12:1:
,,Vă îndemn, deci, fraților, pentru îndurarea lui Dumnezeu, să aduceți trupurile voastre ca o jertfă vie, Sfântă, plăcută lui Dumnezeu: aceasta va fi din partea voastră o slujbă duhovnicească.Filipeni 2.17:
,,Și chiar dacă va trebui să fiu turnat ca o jertfă de băutură peste jertfa și slujba credinței voastre, eu mă bucur și mă bucur cu voi toți.Filipeni 4:18:
,,Am de toate, și Sunt în belșug. Sunt bogat, de când am primit prin Epafrodit ce mi-ați trimis, un miros de bună mireasmă, o jertfă bine primită și plăcută lui Dumnezeu.Evrei 13:15,16:
,,Prin El, să aducem totdeauna lui Dumnezeu o jertfă de laudă, adică, rodul buzelor care mărturisesc Numele Lui. Și să nu dați uitării binefacerea și dărnicia; căci lui Dumnezeu jertfe ca acestea Îi plac.Autor: Ișfa Alin.