![]() XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Comentarii Biblice la Epistola către Efeseni capitolul 2
Efeseni 2:1-7
1 Iar pe voi v-a făcut vii, cei ce erați morți prin greșealele și prin păcatele voastre,
2 În care ați umblat mai înainte, potrivit veacului lumii acesteia, potrivit stăpânitorului puterii văzduhului, a duhului care lucrează acum în fiii neascultării,
3 Întru care și noi toți am petrecut odinioară, în poftele trupului nostru, făcând voile trupului și ale simțurilor și, din fire, eram fiii mâniei ca și ceilalți.
[1-3] Pavel ține seama de starea de moarte a omului interior în care se aflau Efeseni sub autoritatea păcatelor lor conform cu lumea păgână și a domnului văzduhului (Matei 12:24-26), între care odinioară se aflau și cei circumciși, împlinind poftele cărnii lor, după natură copii ai mâniei.
4 Dar Dumnezeu, bogat fiind în milă, pentru multa Sa iubire cu care ne-a iubit,
5 Pe noi cei ce eram morți prin greșealele noastre, ne-a făcut vii împreună cu Hristos - prin har sunteți mântuiți! -
6 Și împreună cu El ne-a sculat și împreună ne-a așezat întru ceruri, în Hristos Iisus,
7 Ca să arate în veacurile viitoare covârșitoarea bogăție a harului Său, prin bunătatea ce a avut către noi întru Hristos Iisus.
[4-7] Dumnezeu însuși este autorul unui Plan de Mântuire care s-a finalizat prin trimiterea Fiului Său, nu pentru că poporul Israel este păzitor a poruncilor lui, ci pentru că a alcătuit acest Plan de Mântuire din iubire nu doar pentru poporul pe care și L-a ales din toate neamurile, ci din iubire față de om (adam) pe care L-a creat după chipul și asemănarea Sa și pe care nu dorea să-L lase în starea de moarte în care a căzut pentru că nu a ascultat.
Dumnezeu a ridicat din blestemul morții pe cei mântuiți și ne-a așezat împreună cu Fiul Său – fără ca cineva pentru aceasta să se laude cu exigențele lui în păzirea poruncilor lui Dumnezeu – ci din bunătatea iubirii pentru om, de la care apoi așteaptă exigențe în păzirea poruncilor după ce a răspuns la acest har.
Dumnezeu și-a arătat din veac în veac harul și bunătatea iubirii pentru orice om care este credincios în Iisus ca încurajare pentru cei care nu sunt neprihăniți și pot răspunde acestei iubiri.
Efeseni 2:8
Căci în har sunteți mântuiți, prin credință, și aceasta nu e de la voi: este darul lui Dumnezeu;
Tr.:
“Deoarece
pe principiul harului [nemeritat]
[al lui Dumnezeu] voi a-ti fost salvați, pe principiul credinței, și
[acțiunea] acesta nu este de la voi [înșivă], [ci este] oferta
gratuită a lui Dumnezeu
Tr.lit.: “Pentru ca prin bunăvoință a-ți fost salvați, prin credință, și acesta nu este din voi, -[este] darul lui Dumnezeu,
[8] Satana, Împotrivitorul este conducătorul puterilor aerului, guvernează demonii, „sămânța șarpelui” care s-au născut din amăgirea lui, și „îngerii lui” căzuți dar care nu au fost încă legați la fel cum nu a fost încă nici el. Astfel mântuirea se dobândește nu prin exigență ori prin lucrări ci prin „Darul lui Dumnezeu”, însă Satana poate face chiar și pe cei care primesc Duhul Înfierii, care se numesc Fii ai lui Dumnezeu (făgăduința Tatălui) și devin frați mai mici ai Fiului Omului ca să cadă. Din acest motiv slujitorii Satanei sunt avertizați „și oricine va face să păcătuiască pe unul dintr-aceștia micuți, care cred în Mine...”, dar este cu neputință ca să facă să cadă și pe cei care păzesc poruncile și sunt în ascultare de Mesia.
Efeseni 2:9
Nu din fapte, ca să nu se laude nimeni.
Tr.: nu [este] din [rezultatul] [propriilor voastre] acțiuni, cu scopul ca nimeni, [nici un om], sa nu își ia titlu de glorie.
Tr.lit.: “nu din fapte, pentru ca nimeni să nu se laude.”
[9]
Am fost
aduși la viață
prin moartea și învierea lui Mesia, iar calea este deschisă pentru ca
Israelul Restabilit să se căsătorească cu Mielul, Mielul nu se va
căsători nici o biserică /obște păgână ci cu obștea copiilor lui
Israel care păzesc poruncile lui Dumnezeu. El a venit în lume „pentru
a mântui pe poporul său de păcatele lor” și nu dorit să trimită
pe ucenicii Săi decât la „oile pierdute ale Casei lui Israel”,
însă a lăsat o lucrare cu neamurile ca apoi când intră plinătatea
neamurilor (Romani 11:25), iar când ramurile altoite se vor lăuda
(Romani 11:17-18) cu „lucrările lor”: „întreg
Israelul va fi mântuit”, altoit (Romani 11:26) înapoi în pomul
lor ca ramuri naturale.
Comentariul despre justificarea credinciosului de la Romani 10:4-5 – “Căci Mesia este SFÂRȘITUL lui MOISE pentru justificarea oricărui credincios.[69] Căci Moise descrie justificarea din Lege, că: "Omul care o va îndeplini va viețui prin ea" (cine împlinește acestea, va viețui pentru ele). [Levitic 18:15]”
Căci Mesia este ținta dării Legii pentru îndreptățirea oricărui crede. Chiar v.5 precizează principiul îndreptățirii din Tora, căci oamenii erau îndreptățiți prin ținerea cu strictețe a poruncilor legii, pe când în Noul Legământ omul este îndreptățit fără lege (Romani 3:21-24), nu prin lucrările legii ci prin credința în Mesia (Efeseni 2:9). Nu suntem salvați prin nici un tip de lucrări, aceasta include ale Torei, dar după ce suntem salvați, trebuie să nu încălcăm poruncile Torei, ci să le păzim doar din iubire așa cum mântuirea se primește doar din iubire, și așa să vedem ce tip de lucrări îi sunt neplăcute și plăcute lui Dumnezeu, și la ce lucrări suntem chemați pentru Dumnezeu.
[69]Mesia este Cuvântul făcut carne, și când vedem Tora, privim la El.
Efeseni 2:10
Pentru că a Lui făptură suntem, zidiți în Hristos Iisus spre fapte bune, pe care Dumnezeu le-a gătit mai înainte, ca să umblăm întru ele.
[10]
Nu suntem mântuiți prin orice tip de lucrare, aceasta include păzirea
poruncilor, dar după mântuire, trebuie să ne supunem poruncilor,
începând cu casa noastră, și vom vedea ce fel de lucrări sunt pe
placul Domnului, pentru ce făgăduințe și slujiri suntem chemați,
dintre care una este de a studia, dobândi cunoștințe care conduc la
înțelepciunea și teama de IAHVE. Dacă
reclădim justificarea prin lucrările legii, lepădăm lucrările bune pe
care Dumnezeu ni le-a gătit mai înainte prin har, devenind călcători
de lege (Galateni 2:18-21) pentru că respingem soluția lui Dumnezeu
care este justificarea prin Mesia de care scrie în Tora ca să
ascultăm și păzim poruncile legii pentru a ne justifica iar Dumnezeu
așteaptă să le păzim poruncile Legii doar din iubire ca răspuns la
har.
Efeseni 2:11
De aceea, aduceți-vă aminte că, odinioară, voi, păgânii cu trupul, numiți netăiați-împrejur de către cei numiți tăiere-împrejur, făcută de mână în trup,
Tr. 1: “De aceea, amintiți-vă căci voi odinioară păgâni1 [erați] în carne, care sunt numiți “necircumcizie” de către cei numiți “circumcizie”, [care este] făcută în carne de mâini,” Note: 11 Corinteni 12:2 [ISR 1998]
Tr.2 NTTF.: De aceea, amintiți-vă că odinioară voi, națiunile potrivit cărnii; voi cei fiind ziși necircumcizie de către cea fiind zisă circumcizie, făcută de mână în carne;
Tr 3 (amplificată):” Din acest motiv, aduceți-vă aminte că în trecut voi [erați considerați] , din punct de vedere fizic, păgâni, denumiți “necircumciși” de către cei ce se considerau “circumciși”, [ei având circumcizia] făcută fizic prin intermediul mâinilor, [prin intervenție chirurgicală] .”
[11]
După cum s-a
scris la începutul capitolului, lucrările nu ne mântuiesc, dar dacă
omul nu este salvat după faptele bune poruncite în Tora (de Moise),
nu a existat nici (pocăință – TeȘuvah) întoarcere adevărată.
Spiritul Sfânt ne conduce pentru a studia Tanah - Scripturile, dacă
negăm acest lucru nu avem Spiritul (Ruah).
Efeseni 2:12
Erați, în vremea aceea, în afară de Hristos, înstrăinați de cetățenia lui Israel, lipsiți de nădejde și fără de Dumnezeu, în lume.
lit: „De aceea, amintiți-vă că odinioară voi, națiunile potrivit cărnii; voi cei fiind ziși necircumcizie de către cea fiind zisă circumcizie, făcută de mână în carne;”
[12]
Observați
cuvântul ”odinioară” (înainte), cei care au primit
într-adevăr Mântuirea prin sângele lui Iisus nu mai sunt neamuri, nu
există nici un astfel de lucru ca: "neamurile mântuite"
(păgânătate mântuită). După ieșirea din păgânătate cei întorși la
Dumnezeu află o poruncă a Torei care este circumcizia ca o dovadă de
legământ veșnic al Domnului cu Avraam, iar în Mesia nu mai există
nici păgân, nici iudeu, nici bărbat, nici femeie, ci toți sunt supuși
lui Mesia și păzesc poruncile lui Dumnezeu întărite acum și nu
anulate așa cum este circumcizia în inimă la femei, care nu a fost
substituită cu altă poruncă până în ziua de azi. Profetul Ieremia
preciza că „Israel va fi până la sfârșit necircumcis în inimă
iar neamurile până la sfârșit necircumcise în carne”.
Efeseni 2:13
Acum însă, fiind în Hristos Iisus, voi care altădată erați departe, v-ați apropiat prin sângele lui Hristos,
[13]
de-a lungul expresiei
în ebraică vine scris „Efraim”, care era departe de
Israel și a respins Tora. Iar cuvântul „departe” aici
este similar cu cel din Faptele Apostolilor când apostolul celor
circumciși, Simon Petru, ordinează botezul, și specifică că
„făgăduința aceasta”, a Tatălui, este „... și
pentru cei aflați departe acum”.
Efeseni 2:14
Căci El este pacea noastră, El care a făcut din cele două - una, surpând peretele din mijloc al despărțiturii,
Tr.1 lit.: Pentru că El este pacea noastră, care a făcut din doi unul, și care a distrus mijlocul zidului, care ne despărțea,
Tr.2 NTTF.: Pentru că El este pacea noastră, Cel făcând din cei doi, unu; și a dărâmat zidul din mijloc al îngrădirii
Tr.3 din.: ”Din cauza ca El [însuși, Christos Ieisus,] este pacea noastră, care a realizat din doi [oameni] unul singur, și de asemenea Cel care a demolat bariera intermediară a inamiciei care ne despărțea,
[14]
Catapeteasma nu este frântă
ca să dezaprobe sistemul preoțesc în sine, pentru că chiar apostolul
Pavel s-a urcat la Templu pentru împlinirea ritualului sfințirii. Ci
moartea și învierea lui Mesia l-a instaurat ca Mare Preot ca
îndreptățirea să nu se mai facă prin faptele Legii ci prin credința
în Mesia și alăturarea credinciosului la ucenicii care lucrează
împreună pentru Împărăția lui Dumnezeu fiind conduși de acesta nu
indirect printr-o clasă preoțească care au o Lege rigidă, dar la care
a apelat și Pavel care nu avea păcate (pentru că nu putea singur
să-și aducă jertfele cerute în Numeri capitolul VI fără
Sanctuar unde mai mulți preoți au rânduiala schimbării hainelor după
perdea, ș.a.), ci fiecare fiind conduși personal de Mesia prin
rânduiala lui Melhisedec, fiind împlinitori la fel ca El, dar din
iubire față de Dumnezeu care la trimis și nu pentru a demonstra
îndreptățirea prin păzirea Legii și Profeților, îndreptățire care a
luat sfârșit prin Mesia.
Un alt motiv pentru ruperea Catapetesmei era să se arate puterea lui Dumnezeu atunci când "mormintele s-au deschis și multe trupuri ale sfinților adormiți s-au sculat; Și ieșind din morminte, după învierea Lui, au intrat în cetatea sfântă și s-au arătat multora (Matei 27:52-53)" ca mărturie despre învierea în trup nesupus putrezirii așa cum se vor ridica și cei doi mucenici /martorii despre care scrie în Apocalipsa cap. 11 și despre care a vorbit și profetul Zaharia (Apocalipsa 11:4-14 Zaharia 4:11-14).
Un alt motiv era să se arate că "voalul" pe care și-l puneau unii rabini pe față în loc de bitumul patriarhilor, și care era împotriva poruncilor lui Dumnezeu care interzice unui bărbat să poarte o îmbrăcăminte femeiască, este înlăturat așa cum îl înlătura Moise de câte ori se suia înapoi, de la copii lui Israel, pe Munte acolo unde era Duhul DOMN (IAHVE), dar unde nu se puteau sui Iosua și Caleb care erau reprezentanții din tribul lui Efraim și Iuda care vegheau la pietrele de hotar ale poalelor muntelui, ci doar Moise care era atât alesul lui Dumnezeu cât și din tribul lui Levi.
După
exilul babilonian s-au format două popoare care
trebuie ca prin Mesia să se alăture. Prin distrugerea Catapetesmei nu
s-a dărâmat zidul dintre curtea neamurilor și curtea interioară a
copiilor lui Israel ci doar dintre preoția Levită și preoția
mesianică după rânduiala lui Melhidesec. Această curte exterioară o
întâlnim din nou la sfârșitul veacului când neamurile o vor călca în
picioare pentru 1250 de zile așa cum scrie în profeția din
Apocalipsa. Mulți neagă Scriptura spunând că Efraim a fost înghițit
de pământ, de neamurile din Nordul Israelului, dar Iisus a spune
altfel numind „oile pierdute ale casei lui Israel” pe
triburile lui Israel care s-au numit la împrăștiere Efraim. Ambele
popoare sunt cele două case ale lui Israel, primul Efraim și al
doilea Iuda. În Ezechiel 37 se profețește cum Mesia unește în propria
mână toiagul lui Efraim și toiagul lui Iuda ca fiind unul singur.
Efeseni 2:15
Desființând vrăjmășia în Trupul Său, legea poruncilor și învățăturile (rânduielile, dogmele) ei, ca, întru Sine, pe cei doi să-i zidească într-un singur om nou și să întemeieze pacea,
Tr.1 lit.: desființând în carnea Sa vrășmașul – Tora poruncilor în dogme – așa ca să creeze în Sine un om reînnoit din doi, făcând astfel pace,
(15) desființând dușmănia prin Carnea Lui, legea ordinelor din rânduieli; ca pe cei doi să îi creeze în Sine într-un om nou, făcând pace;
[15] Acest lucru nu înseamnă că produce vrăjmășie cu Tora, căci atunci Tora trebuie aruncată. NU, Efraim a respins Tora, sunt cei dintre neamurile păgâne care și-au făcut propriile dogme și doctrine, iar Iuda de asemeni și-a făcut, propriile doctrine, în Talmud – începând cu Mișna – numită de Mesia „plămădeala fariseilor și saducheilor”, iar acest lucru a fost ceea ce a cauzat dușmănie de moarte între cei care iubesc Tora: Iuda și cei care urăsc Tora: Efraim din împrăștiere. Deja mulți dintre Efraim și ieșit din acest sistem al bisericii organizate care urăsc Tora, mai mulți încă o să iasă afară, există milioane de „hoinari”.
Efeseni 2:16
Și să-i împace cu Dumnezeu pe amândoi, uniți într-un trup, prin cruce, omorând prin ea vrăjmășia (dușmănia).
Tr.1 lit.: și ca complet să-i împace (favorizeze), pe amândoi pentru Dumnezeu, într-un Trup, prin stâlp (toiag), ucigând vrășmașul prin ea.” [ISR 1998]
(16) și de asemenea să-i poată reconcilia, prin intermediul unui singur trup, pe amândoi cu Dumnezeu, prin intermediul stâlpului [prin care s-a făcut răstignirea], în timp ce a executat la moarte dușmănia /dușmanul, prin intermediul stâlpului.”
[16]
Multe persistă
în permanență în acompaniamentul inamicului unirii, pe de o parte
biserica iar pe de altă parte sinagoga iudaică ortodoxă, deși Mesia a
surpat zidul de separare. Din moment ce această revelație de unirea
celor două case nu este ascunsă, cei care o disprețuiesc,
disprețuiesc mântuirea lor. Acest verset declară cetățean și
moștenitor ereditar pe Efraim: Israel, și moștenitor ereditar la fel
ca pe Iuda.
Efeseni 2:17
Și, venind, a binevestit pace, vouă celor de departe și pace celor de aproape;
Tr.3
din.: Și fiind venit, v-a binevestit (adus mesaj bun de) pace (vouă)
celor de departe, și celor de aproape;
[ISR 1998]
[17] Prin moartea și învierea lui Mesia, El poate acum împăca cu IAHVE pe Iuda – care este aproape pe Pământul lui Dumnezeu – și pe Efraim – care atunci era departe în împrăștiere – ca unul: Israel care participă la „Nunta Mielului”, așa cum acest lucru este bine explicat în Galateni (Galut Yah).
Efeseni 2:18
Că prin El avem și unii și alții apropierea către Tatăl, într-un Duh.
Tr.1 NTTF.: pentru că, prin El avem amândoi intrarea la Tatăl, într-un Spirit.
Tr.2 din.: Deoarece prin El amândoi avem acces la Tatăl printr-un Spirit. [ISR 1998]
Tr.3 din.: Că prin El amândoi suntem apropiați printr-o Suflare la Tatăl. [Peshitta]
[18] Efraim este cel care este departe și în prezent, mulți au venit în Israel (pe pământul lui Dumnezeu), dar partea principală mai este încă departe. Din cei care sunt aproape este Iuda, dar încă cei mai mulți nu l-au acceptat pe Mesia.
Efeseni 2:19
Deci, dar, nu mai sunteți străini și locuitori vremelnici, ci sunteți împreună cetățeni cu sfinții și casnici ai lui Dumnezeu,
Tr.1 NTTF.: Așadar, nu mai sunteți străini și fără cetățenie; ci, sunteți cetățeni ai sfinților și ai casei lui Dumnezeu,
Tr.2 din.: Așa dar nu mai sunteți străini și rezidenți, ci sunteți cetățeni cu sfinții și membri ai Casei lui Dumnezeu,1 Note: 1Rom. 11:17-24; Isaia 14:1. [ISR 1998]
[19]
Prin El avem acces la Duhul
(Ruah), în țara
lui Israel, și ei se vor conforma femeii Mielului.
Efeseni 2:20
Zidiți fiind pe temelia apostolilor și a proorocilor, piatra cea din capul unghiului fiind însuși Iisus Hristos. (Iov 38:6; Psalm 118:22-23)
Tr.1 NTTF.: fiind zidiți pe temelia apostolilor și a profeților, piatră unghiulară fiind Însuși Hristos Iesus,
Tr.2 din.: Deoarece prin El amândoi avem acces la Tatăl printr-un Spirit. [ISR 1998]
[20]
Efraim
– Casa lui Israel este zidit pentru sângele lui Mesia ca
cetățean fizic și spiritual a lui Israel, în aceleași condiții cum
este zidită Casa lui Iuda. Că străinii (guerim) care se alătură lui
IAHVE prin Mesia Ieșua nu sunt o entitate numită "Israel
Spiritual", nici nu există un Israel Păgân ori dintre neamuri. A
se vedea nota de la Isaia14:1-2. [Isaia
14:1
Căci IAHVE
va compasiona (milosti) pe Iacov, și va câștiga /alege pe Israel1,
și le va da odihnă în propria țară. Și străinii se vor alătura lor,
și ei se vor înclina spre Casa lui Iacov2.
Note:
1Vezi
45:17, Ieremia 30:11; 46:28, Daniel 2:44, Amos 9:8, Zah. 1:16-17;
2:10-12, Ioel 3:16.
2Vezi
56:6-8 & 60:3, Amos 9:12, Zah. 2:11; 8:23, Romani 11:17-24,
Apocalipsa 21:24]
Efeseni 2:21
Întru El, orice zidire bine alcătuită crește ca să ajungă un locaș sfânt în Domnul,
Tr. lit. “în care toată clădirea (arhitectura, edificiul, ș.a.), alcătuită împreună, creste pentru [a fi] un templu [“naos”] sfânt în Domnul”,
Tr.1 din.:” prin El întreg edificiul, [bine] structurat împreună, se dezvolta prin înălțare, cu scopul de a ajunge un templu sacru interior in DOMNUL;
Tr.2 din.: și în El stă (călecă) toată zidirea (bneina) și crește Sanctuarului Sfânt în IAHVE. [Peșitta]
[21]
Aceasta este ceea ce de
mult se spune în Scriptură că cortul cel căzut al lui David, care se
reface acum, să fie o casă pentru tot Israelul, toate cele
douăsprezece triburi, și „oameni din orice limbă, neam și
etnie” (Apocalipsa 5:9) care devin cetățeni ai cetății cerești
unde Templul lui Dumnezeu este o „Casă de rugăciune pentru
toate popoarele” și pentru „orice făptură” (Isaia
66:23) ca astfel să contribuie la lucrările creației care vor
continua când vrășmașul va fi legat. În Fiul lui Dumnezeu
stă toată zidirea – căci „prin El și pentru el au fost
create toate” (Coloseni 1:16), și crește de la Un Fiu la mulți
frați uniți ca Un Sanctuar Sfânt în Dumnezeu.
Efeseni 2:22
În Care voi împreună sunteți zidiți, spre a fi locaș al lui Dumnezeu în Duh.
Tr. lit. “în care și voi sunteți zidiți împreună pentru [a fi] un loc a lui Dumnezeu în Spirit”.
Tr.1 din.: ”și voi de asemenea, în El, sunteți edificați împreună, cu scopul de [a fi] reședința lui Dumnezeu prin intermediul Spiritului.”
[22] În această „Arhitectură” sunt zidiți și cei care au fost chemați necircumciși în carne împreună cu cei circumciși în carne spre a fi un singur locaș al lui Dumnezeu prin același Spirit.
Florin C. Bodin – Arad, Marți, 6 August 2013