bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi.

botezul în Spirit sfânt

 

 

Cuvânt înainte: În secolul XX printre creștini s-a vorbit foarte mult despre botezul în Spirit[1] Sfânt, s-a scris, s-a predicat, s-a învățat, s-au făcut adunării pentru stăruința, mai mult ca niciodată. Însă din păcate mulți creștini sunt confuzi sau nesiguri în ce privește dacă sunt sau nu botezați cu Spiritul Sfânt. Alții nu știu ce să creadă despre aceste fenomen, nu știu: ce este botezul cu Spirit Sfânt? Unii sunt dezorientați în ce privește „semnul sigur” al botezului, pe care unii îl văd ca fiind „vorbirea în alte limbi” prin Spiritul, în timp ce alții ca de pildă religiile tradiționale care susțin că acest botez îl ai automat prin mir ungerea făcută de preot sugarului proaspăt botezat în apă. Unii susțin c㠄botezul în Spirit Sfânt” se petrece în momentul convertirii, în timp ce alții (penticostalii – karismaticii) susțin că este a doua treaptă sau experiență a Spiritului în credincios, care-l pregătește și împuternicește pentru lucrare. În această stare de confuzie e normal să apelăm la Cartea Cărților ca să avem o învățătură clară și sigură la acest subiect. Pe parcursul acestui material voi apela și la variantele de interpretare existente pe care le vom analiza prin prisma textelor din Scriptură, și voi răspunde la unele întrebări esențiale legate de acest subiect. Punctele principale ale acestui material sunt:

&                       Ce este botezul cu spirit și ce se realizează atunci?

&                       Care sunt pașii spre botezul cu Spirit Sfânt?

&                       Care sunt modalitățile care pot duce la primirea Spiritului Sfânt?

&                       Cum să fii sigur că ești botezat în Spirit Sfânt?

&                       Care sunt piedicile în calea botezului cu Spirit Sfânt?

 

Ce este botezul cu spirit și ce se realizează atunci?

Este botezul în Spirit doar pentru unii creștini?

Unii teologi învață că botezului cu Spirit Sfânt a fost doar pentru primii discipoli, pentru primul secol și nu pentru toți creștinii, alții de pildă martorii lui Iehova învață că botezul cu Spirit Sfânt este doar pentru 144.000 de persoane. Însă Biblia învață altceva. Ea învață că acesta este pentru toți creștinii, după cum se spune în Fapte 2:38,39 BCR: „…și veți primi darul Sfântului Duh. Căci făgăduința aceasta este pentru voi, pentru copii voștri și pentru toți cei ce sunt departe acum, în oricât de mare număr îi va chema Domnul Dumnezeul nostru.” Deci acest botez în Spirit Sfânt numit de Petru și „darul Sfântului Duh” este pentru toți cei ce se căiesc în oricât de mare număr, căci oricine crede în mod sincer este sigilat cu Spiritul Sfânt pentru chemarea cerească (Efeseni 1:13,14), și face parte din corpul lui Cristos prin botezul cu Spiritul sfânt (1Corinteni 12:12,13,27), în care intră toți creștinii autentici (1Corinteni 10:17; Romani 12:5).

Ce este botezul în Spiritul (Duhul) Sfânt?

Expresia „botezați în Spiritul Sfânt” în diferite forme ale sale nu apare decât în 7 pasaje Biblice după cum urmează: Matei 3:11; Marcu 1:8; Luca 3:16; Ioan 1:33; Fapte 1:4,5; 11:15-17; 1Corinteni 12:12,13.

Matei 3:11:  „cât despre mine, eu vă botez cu apă, spre pocăință; dar Cel ce vine după mine, este mai puternic decât mine, și eu nu Sunt vrednic să-I duc încălțămintea. El vă va boteza cu Duhul Sfânt și cu foc.”[2]

Marcu 1:8: „Eu, da, v-am botezat cu apă; dar El vă va boteza cu Duhul Sfânt.”

Luca 3:16: „Ioan, drept răspuns, a zis tuturor: „Cât despre mine, eu vă botez cu apă; dar vine Acela care este mai puternic decât mine, și căruia eu nu Sunt vrednic să-I dezleg cureaua încălțămintei. El vă va boteza cu Duhul Sfânt și cu foc.”

Ioan 1:33: „Eu nu-L cunoșteam; dar Cel ce m-a trimis să botez cu apă, mi-a zis: „Acela peste care vei vedea Duhul pogorându-se și oprindu-se, este Cel ce botează cu Duhul Sfânt.”

În versetele de mai sus este redată declarația lui Ioan Botezătorul despre Isus, fără a definii sau explica ce este botezul în Spirit Sfânt. În continuare voi reda versetele unde este prezentată declarația Domnului Isus despre botezul în Spirit:

Fapte 1:5:  „Căci Ioan a botezat cu apă, dar voi, nu după multe zile, veți fi botezați cu Duhul Sfânt.”

Fapte 11:16:  „Și mi-am adus aminte de vorba Domnului, cum a zis: „Ioan a botezat cu apă, dar voi veți fi botezați cu Duhul Sfânt.”

1Corinteni 12:12,13: „…Noi toți, în adevăr, am fost botezați de un singur Duh ca să alcătuim un singur trup, fie iudei fie greci…”

Din aceste versete reiese că botezul în sau cu Spiritul Sfânt, este botezul (scufundarea – afundarea) în care Domnul Isus Cristos este botezătorul, sau Cel ce botează pe credincios (Luca 3:16; Ioan 1:33); substanța în care ești cufundat este Duhul sau Spiritul Sfânt (Fapte 1:5; 2:2-4); iar persoana botezată este credinciosul care se pocăiește (Fapte 2:38,39).

Când se dă în viața credinciosului botezul în Spirit Sfânt?

Acesta poate să aibă loc fie înainte de botezul în apă (Fapte 8:17,18; 10:47), sau după botezul în apă (Fapte 8:14-16; 19:5,6). Însă în general în Biblie ne este relatat botezul în Spirit Sfânt după cel în apă, iar Biblia susține în principiu lucrul acesta, de pildă în Fapte 2:38 se spune: „Pocăiți-v㔠le-a zis Petru „și fiecare din voi să fie botezat în Numele lui Isus Hristos, spre iertarea păcatelor voastre; apoi veți primi darul Sfântului Duh.”

Însă în zilele noastre, în care multe denominații creștine au pierdut importanța botezului în apă, mulți credincioși au fost botezați în Spirit Sfânt după ce și-au exprimat credința și pocăința doar prin mărturisirea cu gura făcută într-o rugăciune (Romani 10:9,10). Însă conform Bibliei este de așteptat ca în general credinciosul să fie botezat după ce se pocăiește și crede exprimând aceasta prin rugăciune și prin botez în apă.

Este oare botezul cu Duhul Sfânt o treaptă spirituală după nașterea din Spirit, sau este nașterea din Spirit?

Unii teologii mai ales dintre penticostalii și karismaticii susțin că botezul cu Duhul Sfânt, este a doua treaptă sau experiență a credinciosului care se primește pentru a-l împuternici pentru lucrare. Astfel spun ei, în timp ce nașterea din Spiritul face ca Isus Cristos să locuiască în inima credinciosului și să se manifeste prin roade, botezul (umplerea) cu Spirit Sfânt este ceva ulterior pentru a-l împuternici pe cel născut din nou pentru lucrarea Domnului cu putere. Se aduc în general pentru a se susține o astfel de teologie următoarele argumente:

Ï   Apostolii au avut Spiritul Sfânt înainte de botezul lor în Spirit (Ioan 14:17) consemnat în Fapte 2.

Ï   Isus a fost născut din Spirit Sfânt când viața Lui din ceruri a fost transferată în Maria (Luca 1:35), dar nu a fost botezat în Spirit decât după botezul Său în apă efectuat la 30 de ani (Luca 3:21,22).

Ï   Experiența proprie a multor creștini care l-au primit pe Isus în inimă și doar după un timp au primit vorbirea în alte limbi, astfel prin aceste experiențe se susține cele două trepte ale lucrării Spiritului: 1.nașterea din Spirit și 2.botezul în Spirit Sfânt.

Din păcate aceste argumente nu susțin învățătura potrivit căreia botezul cu Duhul Sfânt, este a doua treaptă sau experiență a credinciosului. În ce privește experiențele, ele nu constituie un fundament teologic, ci doar ceea ce este scris în Scriptură. De fapt, aceste experiențe nu dovedesc nimic, nu pentru că nu sunt reale, ci pentru că se interpretează greșit, acestor experiențe le putem da și o altă interpretare: primirea lui Isus în inimă poate fi botezul în Spirit, iar ceea ce sa petrecut după un timp de la convertire „vorbirea în limbi” poate fi un dar suplimentar față de cele inițiale sau o reumplere cu Spiritul Sfânt și nu botezul în Spirit pe care de fapt l-au experimentat atunci când spiritul lui Cristos a început să locuiască în ei.

Iar argumentul cu apostolii, care au avut Spiritul înainte de botezul în Spirit, ar fi valabil dacă despre ei sar fi spus că sunt născuți din Spirit, însă că trebuie să aștepte și botezul în Spirit. În plus, nu există nici un exemplu Biblic, după Penticostă, care să arate credincioși născuți din Spirit dar nu botezați în Spirit, astfel să se indice că acest botez este a doua treaptă, după nașterea din Spiritul Sfânt.  Este adevărat că apostolii au avut Spiritul Sfânt înainte de botezul lor în Spirit consemnat în Fapte cap. 2; însă ei nu au fost născuți din Spirit. Oamenii pot avea Spiritul fără a fi născuți din Spirit sau botezați în Spirit, de pildă Marele Preot Caiafa care l-a condamnat pe Isus a profețit prin Spiritul Sfânt ca Isus va trebui să moară pentru popor (Ioan 11:49-52), regele Saul a avut Spiritul Sfânt manifestându-se ca un profet dar nu a fost născut din Spirit (1Samuel 10:5,6); de fapt nici unul din profeții Vechiului Testament cu toate că au avut Spiritul Sfânt nu au experimentat nașterea din Spirit Sfânt ca copii ai lui Dumnezeu și regi împreună cu Cristos (Ioan 1:12,13; 1Petru 1:10-12). Diferența între a avea Spiritul Sfânt și a fi născut din Spirit este statutul și identitatea pe care o schimbă în om, în timp ce omul care are Spiritul Sfânt, poate fi socotit cel mult „om al lui Dumnezeu” sau „slujitor al lui Dumnezeu”, omul născut din Spirit are a doua natură, una divină și este socotit „copil al lui Dumnezeu” (Ioan 1:12,13; Romani 8:13-16; 2Petru 1:3,4), acest concept nu îl găsim în Vechiul testament.  Din cel născut din Spirit, Spiritul Sfânt nu mai pleacă dacă nu comite păcatul de neiertat, ci rămâne în credincios până la moarte, până în ziua răscumpărării, adică până la răpirea lui la cer (Efeseni 4:30); în timp ce un om care are doar Spiritul, ca De pildă Saul, Spiritul poate pleca din El după cum se spune în 1Samuel 16:14: „Duhul Domnului S-a depărtat de la Saul; și a fost muncit de un duh rău care venea de la Domnul.”

În ce privește argumentul cu Isus, textul din Luca 1:34,35 nu spune că Isus s-a născut din Spirit ci textul spune: „Maria a zis îngerului: „Cum se va face lucrul acesta, fiindcă eu nu știu de bărbat?” Îngerul i-a răspuns: Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine, și puterea Celui Prea Înalt te va umbri. De aceea Sfântul care Se va naște din tine, va fi chemat Fiul lui Dumnezeu.” Deci Spiritul este cel ce va transfera viața lui Isus din ceruri și îi va ocroti dezvoltarea în pântecele Mariei, care era virgină, astfel textul nu spune că Isus se va „naște din Spirit”, ci textul spune mijlocul prin care Maria va rămâne însărcinată, sau mijlocul prin care Maria va avea o viață în uterul ei.

În nici un pasaj nu ni se spune că botezul cu Duhul Sfânt ar fi a doua experiență a Duhului în viața credinciosului, în plus nu există nici un exemplu Biblic, după Penticostă, care să indice că acest botez este a doua treaptă, după nașterea din Spiritul. Dar există argumente care indică că botezul cu Spiritul Sfânt este nașterea din Spiritul (Ioan 3:5). De pildă, în pasajul din 1Corinteni 12:12,13 BC se precizează: „…Noi toți, în adevăr, am fost botezați de un singur Duh ca să alcătuim un singur trup, fie iudei fie greci…” deci botezul cu Duhul Sfânt te face să devii mădular în trupul lui Cristos. Iar mădulare a lui Cristos sunt toți cei ce îl au pe Cristos (Efeseni 4:13-16); sunt toți cei ce sau îmbrăcat cu omul cel nou, deci născuți din nou. Astfel toți aceștia care sunt născuți din nou sunt: mădulare a lui Cristos și prin urmare deci, botezați în Spirit (Efeseni 4:24,25; Coloseni 3:9-11). Deci în momentul când crezi cu adevărat în Isus și te pocăiești de păcate, primești botezul în Spiritul Sfânt, (Fapte 2:38,39).

Cum mai este numit și descris botezul în Spirit Sfânt?

Botezul cu Spiritul Sfânt mai este descris și ca fiind primirea Spiritului Sfânt (Fapte 19:1-6). Astfel uneori Biblia lucrează cu absoluturi, astfel un om dacă nu a fost botezat adică sigilat cu Spiritul Sfânt este considerat în Noul Testament că nu are Spiritul Sfânt, chiar dacă el are spiritul de viață de la Dumnezeu, sau poate are Spiritul Sfânt într-o măsură.

Botezul cu Spirit Sfânt mai este numit și umplere cu Spiritul Sfânt (Fapte 2:4). Botezul cu Spirit Sfânt este totdeauna o umplere cu Spiritul Sfânt. Însă umplerea cu Spiritul Sfânt, nu se referă în Scripturi totdeauna la botezul în Spirit, deoarece botezul este un act irepetabil în viața credinciosului, care a avut loc o singură dată, despre el Pavel vorbește la trecut „am fost botezați de un singur Duh”, pe când umplerea sau reumplerea este un fenomen ce trebuie să aibă loc cât mai des în viața credinciosului (vezi Fapte 4:23-31; Efeseni 5:18). În mod similar, unii oameni din Vechiul Testament au fost umpluți cu Spiritul Sfânt (Exod 31:3; Luca 1:41,67); dar nu au fost botezați cu El, căci botezurile în Spirit au început doar de la Penticosta (Fapte 1:4,5; cap. 2).

Botezul cu Spiritul Sfânt mai este numit și ungere cu Spirit. Astfel corintenii, care au fost „botezați de un singur Duh”, au fost și unșii cu Spirit, și pecetluiți (sigilați) și au primit arvuna sau avansul Spiritului (2Corinteni 1:21,22; vezi și: 1Ioan 2:20,27). În Evrei 6:4-6 se mai descriu alte fațete ale botezului în Spirit: „Căci cei ce au fost luminați odată, și au gustat darul ceresc, și s-au făcut părtași Duhului Sfânt, și au gustat Cuvântul cel bun al lui Dumnezeu și puterile veacului viitor” Toate aceste descrieri fac referire la actul botezului în Spirit Sfânt, și toate acestea sunt descrise la trecut ca fiind ceva ce au experimentat credincioșii, ele sunt fațetele aceleiași experiențe: botezul în Spirit, și sunt irepetabile.  

Ce realizează botezul în Spirit Sfânt?

Botezul în Duhul Sfânt aplică jertfa lui Isus și spală pe om de păcate, (Evrei 9:14; 10:22); astfel cel botezat în Spirit este copil al lui Dumnezeu, justificat, declarat drept, sfințit, curățit (1Corinteni 1:30; 6:11; Evrei 10:14-22). Dar botezul în Spirit nu numai face ca cineva să fie declarat drept ci el realizează transformarea vieții după cum se arată în Romani 8:13 „dacă, PRIN DUHUL faceți să moară faptele trupului…” Deci Duhul este cel ce produce roade bune (Galateni 5:22,23) și ne ajută să învingem păcatul și face să moară faptele trupului. Botezul cu Duhul Sfânt ne face să înviem la o viață nouă guvernată de Cristos, este o înnoire sau regenerare după cum se precizează în Tit 3:5: „…prin înnoirea făcută de Duhul Sfânt “. Atunci o persoană devine creștină (căci cuvântul creștin vine de la Cristos =Unsul), în acel moment aceea persoană devine Fiu al lui Dumnezeu, și al Regatului ceresc, frate cu Cristos și rege împreună cu Cristos (2Corinteni 1:21,22; Apocalipsa 1:6; Romani 8:14,17). El gustă în mod anticipat din moștenirea și bucuria cerească primind astfel arvuna sau avansul Împărăției lui Dumnezeu prin Duhul Sfânt fiind în sens spiritual strămutat în Regatul Fiului iubirii (Efeseni 1:13; Coloseni 1:13; Evrei 6:4,5,10:29). Primirea Spiritului Sfânt constituie și pecetluirea cu puterea lui Dumnezeu adică sigilat ca proprietate a lui Dumnezeu și părtaș al noului legământ (Efeseni 4;30;Evrei 10:15-20).

Ce primești prin botezul în Spirit?

Până la botezul cu Duhul Sfânt, omul este mort în păcatele lui (Efeseni 2:1), iar duhul lui nu are legătură cu Dumnezeu, dar după acest botez, omul primește viața veșnică ca o viață nouă ce are în ea firea sau caracterul lui Dumnezeu și este unit cu cerul (Efeseni 2:5,6), și el devine un singur spirit (duh) cu Domnul Isus, devenind astfel mădular în corpul Său (1Corinteni 6:17; 12:12,13).

Primirea darului gratuit al Spiritului Sfânt duce ca la rândul lui Duhul Sfânt să împartă daruri felurite după voia lui, următoarele texte descriu textele în care sunt menționate câteva daruri ale Duhului Sfânt – Romani 12:6-8; 1Corinteni 12:8-11; 28-30; Efeseni 4:11; 1Petru 4:9-11; etc.

Cum se manifestă botezul în Spirit Sfânt?

Unii teologii susțin că botezul în Spirit Sfânt, se manifestă doar prin „vorbirea supranaturală în alte limbi”, ei spun că acesta este singurul semn sigur al botezului. Astfel de pildă, mărturia de credință a cultului Penticostal spune la pag.18: „toți credincioșii vorbesc în limbi noi, însă nu toți au darul de a vorbi în felurite limbi…” Astfel se susține că toți creștinii trebuie să vorbească inițial în limbi ca semn al botezului, chiar dacă aceștia nu primesc darul limbilor pentru a mai vorbi în limbi pe parcursul vieții de credință. Prin urmare aceștia fac o diferențiere în manifestarea vorbirii în limbi între expresia: „felurite limbi”(1Corinteni 12:10) și „limbi noi”(Marcu 16:17). Argumentele lor favorite pentru a susține acest semn ca singurul semn al botezului în Spirit sunt: Fapte cap. 2 și Marcu 16:17.

În Fapte cap. 2 se arată cum primii 120 de ucenici ai lui Cristos, au fost botezați în Spirit și au primit ca dar spiritual, darul vorbirii în alte limbi omenești, dar necunoscute de vorbitori (Fapte cap.2). Însă faptul că la unii discipoli (ucenici) ai lui Cristos, botezul în Spirit sa manifestat așa nu este un argument că la toți se va manifesta astfel. De exemplu Biblia vorbește de vindecări prin ungere cu ulei (Marcu 6:13), dar nu tragem concluzia că toate vindecările din Biblie sau făcut prin ungere?  În plus, Fapte 2 relatează că la coborârea Spiritului Sfânt peste cei 120, au mai avut loc următoarele manifestări: sa auzit un sunet ca vâjâitul unui vânt; sa văzut niște limbi de foc; dar aceste manifestări nu au mai apărut în casa lui Corneliu (Fapte 10:43-46), să tragem concluzia că a fost alt Spirit? Nu, dar botezul cu Spiritul Sfânt nu se manifestă doar prin vorbirea în limbi, căci Spiritul Sfânt are multe feluri de manifestare. Însuși modul cum aplică Petru Scripturile în Ziua Penticostei este o dovadă, căci El aplică textul din Ioel 2:28,29, unde se vorbește de vise, viziuni, profeții și nu de limbi. Ceea ce înseamnă că și aceste manifestări pot fi un semn al botezului (vezi Fapte 19:5,6).

Celălalt argument, și anume Marcu 16:17-20 unde se pune: „Iată semnele care vor însoți pe cei ce vor crede: în Numele Meu vor scoate draci; vor vorbi în limbi noi; vor lua în mână șerpi; dacă vor bea ceva de moarte, nu-i va vătăma; își vor pune mâinile peste bolnavi, și bolnavii se vor însănătoși.” Domnul Isus, după ce a vorbit cu ei, S-a înălțat la cer, și a șezut la dreapta lui Dumnezeu. Iar ei au plecat și au propovăduit pretutindeni. Domnul lucra împreună cu ei, și întărea Cuvântul prin semnele, care-l însoțeau.”

În primul rând, din text nu reiese c㠄vorbirea în limbi noi” este semnul botezului cu Spirit sau a umplerii inițiale, iar după cum ne dăm seama textul face referire la aceste semne ale credinței ca manifestându-se în câmpul evangheliei după cum se spune: „ei au plecat și au propovăduit pretutindeni. Domnul lucra împreună cu ei, și întărea Cuvântul prin semnele, care-l însoțeau.” Deci aceste daruri pot fi daruri ce le primești ulterior botezului cu Spirit Sfânt. De pildă, Pavel la umplerea inițială cu Spirit nu a vorbit în limbi, mai degrabă a primit darul predicării (Fapte 9:17-20), însă peste câțiva ani el spune în 1Corinteni 14:18: „Mulțumesc lui Dumnezeu că eu vorbesc în alte limbi mai mult decât voi toți.” Deci cu toate că nu a vorbit în limbi la botezul în Spirit, el ulterior a primit acest dar, astfel a putut să-i sfătuiască pe Corinteni cum să-l exercite în mod corect.

Faptul că botezul cu Duhul Sfânt nu se arată în mod exclusiv prin vorbirea în limbi reiese din următoarele exemple Biblice:

Ø     Isus Cristos, a fost botezat sau uns cu Duhul Sfânt (Ioan 1:32-34), împlinind profeția din Daniel 9:25, dar niciodată nu a vorbit în limbi prin darul miraculos al Spiritului Sfânt. La El botezul cu Duhul Sfânt s-a manifestat prin coborârea Acestuia sub forma unui porumbel (Matei 3:16).

Ø     Ucenicii din Samaria, au primit botezul cu Duhul Sfânt prin mâinile apostolilor, fără ca relatarea biblică să vorbească de o vorbire în alte limbi necunoscute prin darul limbilor (Fapte 8:14-25).

Ø     Apostolul Pavel, a fost botezat cu Spiritul Sfânt prin umplerea cu Acesta, fără ca Pavel să vorbească în alte limbi ca expresie inițială a umplerii (Fapte 9:17-20), iar prezența Spiritului a adus la Pavel vindecare de orbire și curaj de a predica pe Cristos.

Ø     Ucenicii din Antiohia, sunt cei ce au primit Spiritul Sfânt prin predica lui Pavel, iar la ei botezul în Spirit care i-a făcut să fie plini de Spirit Sfânt s-a manifestat prin a fi plini de bucurie (Fapte 13:48,52).

Ø     Ucenicii din Efes, au fost botezați cu Spiritul Sfânt prin mâinile lui Pavel, la ei s-a manifestat nu numai prin vorbire în limbi ci și prin prorocie (Fapte 19:5,6).

Ø     Credincioșii din Corint, au devenit un singur trup prin botezul cu Duhul primind fiecare din ei diferite daruri ale Duhului și nu doar vorbirea în alte limbi, căci nu tot trupul lui Cristos este limbă vorbind în mod figurat, ci și ochi, urechi, picioare, mâini, etc. (1Corinteni 12:12-30).

Atunci înțelegem din aceste exemple că este falsă ideea că doar „vorbirea în limbi”[3] este singurul semn pentru botezul cu Duhul Sfânt.

Când oamenii au fost botezați în Spiritul, el se manifestă înăuntrul credinciosului și posibil și în afară.

Înăuntrul credinciosului are loc următoarea lucrare: Duhului Sfânt îți va dovedi sau te va convinge că ești păcătos (Ioan 16:8), îți va arăta Sfințenia lui Dumnezeu, dragostea Lui, și în același timp cât ești tu de păcătos și nelegiuit. Spiritul te va face conștient de păcat, adică de unele fapte sau atitudini pe care nu le-ai știut înainte că sunt păcate, cât și de gravitatea păcatelor, efectul lor groaznic și urâciunea lor. În acel moment persoana în cauză, începe să strige la Dumnezeu, să implore mila Sa, să se căiască de păcat, să-și ceară iertare, acesta este momentul ce atrage botezul în Spirit. Când Dumnezeu îl umple Cu Spiritul Sfânt pe cel ce sa căit pe baza jertfei lui Isus și a implorat mila Sa, credinciosul simte dragostea lui Dumnezeu turnată în inima lui, pacea iertării și a împăcării cu Dumnezeu, bucuria salvării și a faptului că a fost înfiat ca copil al lui Dumnezeu, și frate cu Cristos, gustă din speranța cerească simțind că a devenit cetățean al cerului (vezi: Romani 5:1,2,5; 8:15; 15:13; Galateni 4:6; Evrei 6:4,5).

În exteriorul credinciosului, se poate manifesta prin efecte fizice în exteriorul credinciosului ca de exemplu: limbi de foc pe capul credinciosului, sunete, tremuratul sau aruncarea la pământ a credinciosului, clătinarea sau zguduirea casei sau locului respectiv (Ezechiel 1:28; Daniel 10:7,8; Fapte 2:2,3; 4:31; Apocalipsa 1:17); prezența lui Dumnezeu se poate mai manifesta prin coborârea unei glorii (străluciri) peste credincios (Exod 34:29,30; Matei 17:2 compară cu 2Corinteni 3:7-18); unui nor sau unui imagini ca de porumbel (Matei 3:16,17; 17:5); efecte mirositoare: prin prezența unui parfum plăcut mirositor ca mirul sau undelemnul care este un simbol al Spiritului Sfânt (compară cu Exod cap. 30; Psalmul 45:7; Cântarea Cântărilor 1:3; Evrei 1:9). Prin efecte de vorbire ca de pildă: „vorbirea în alte limbi” (Fapte 2:4; 10:45,46); vorbire profetică (Fapte 2:17,18; 19:6); cântec de laudă (Efeseni 5:18,19).

Efectele exterioare nu apar întotdeauna când cineva este botezat în Spirit Sfânt, și ele pot să apară și în alte contexte ca adunări de rugăciune, în timpul laudei și închinării, în părtășia personală a creștinului cu Dumnezeu, etc. Chiar dacă la o convertire manifestările exterioare nu apar (în special cele de vorbire), nu putem vorbi de botez în Spirit dacă nu apar cel puțin manifestările interioare în credincios, care să indice că persoana în cauză este: umplută cu Spiritul Sfânt, unsă, sigilată (pecetluită), ca fost scufundată în Spirit și că acesta a fost turnat asupra ei. Iar în viitor după botez, cel botezat în Spirit se va manifesta în exterior într-un mod potrivit cu adevărul și sfințenia prin vorbirea și purtarea lui. Dar poate cineva se întreabă:

  

Care sunt pașii spre botezul cu Spirit Sfânt?

În continuare vom descrie 5 etape ale acestei nașteri sfinte:

1.Accepți și simți condamnarea păcătoșeniei tale pe care o face Duhul Sfânt – încă de la primul pas, este o conlucrare între tine și Spiritul Sfânt, nimeni nu se poate naște din Duhul, dacă Duhul Sfânt nu găsește în tine o inimă sinceră și smerită, care se lasă convinsă de natura ei păcătoasă și coruptă, căci un rol al Duhului Sfânt este să dovedească lumea ca fiind vinovată în ce privește păcatul (Ioan 16:8). Astfel Duhul Sfânt și Cuvântul lui Dumnezeu trebuie să aibă aderență în tine, să poate să te oglindească în adevărata față a ta, descoperindu-ți starea ta păcătoasă de corupt, nelegiuit, viclean, vrășmaș cu Dumnezeu și hidoșenia păcatului (Romani 3:9-18,23; 8:7,8; Iacov 4:4; Iov 15:16). El îți dovedește nu numai că ai moștenit păcatul, dar și că ai dat curs păcatului ne stăpânindu-te când puteai să o faci, El îți va arăta că natura ta este coruptă și stricată și te va face să vezi păcatul așa cum îl vede Dumnezeu, ca pe ceva scârbos și nelegiuit dacă ești bineînțeles receptiv, atunci, la fel ca evreii din ziua Penticostei care au rămas străpunși în inimă, vei zice: „Fraților ce să facem?” sau ca temnicerul din Filip: „…ce trebuie să fac ca să fiu mântuit?” (Fapte 2:37;16:30). Atunci începi să-ți dai seama cât de păcătos și pierdut ești fiind sub condamnarea morții, despărțit de Dumnezeu prin păcatele tale (Isaia 59:1-4). Ba mai mult îți dai seama că nu te poți auto-salva prin bani sau altceva (Psalmul 49:6-8), chiar faptele bune pe care le-am făcut sunt ca o haină murdară înaintea lui (Isaia 64:6), căci nu ai fost creat prin Isus la fapte bune, dacă nu te-ai născut din nou (Efeseni 2:10).

2.Căința sinceră: al doilea pas descris de Scriptură este căința sau pocăința (Fapte 2:38; 3:19; 20:21) adică un regret profund, o părere de rău pentru faptele noastre rele pe care le-am făcut, acest regret va conduce la mărturisirea păcatelor noastre la Dumnezeu Tatăl prin Isus Marele Preot (1Ioan 1:7-9;2:1,2). În plus, căința autentică va restaura și repara ce a stricat păcatul în relații sau chiar în bunuri materiale. Astfel dacă am furat vom returna obiectul sau suma furată, dacă am produs stricăciuni cu limba, ne vom cere iertare și vom încerca să aplanăm vechile răni și conflicte. Astfel pocăința adevărată produce roade bune și o schimbare a modului de gândire, de vorbire, de acțiune greșit și vom fi prompți și fermi în lupta cu înclinația de a păcătui (Proverbe 28:13; Matei 3:8; Romani 12:9; Evrei 3:7,8). Căința adevărată se observă prin atitudinea față de păcat, privindu-l ca Dumnezeu ne minimalizându-l și ne mai practicându-l (1Ioan 3:4,8). Având în vedere aceste lucruri întreabă-te: Ți-ai mărturisit păcatele lui Dumnezeu? Ai lepădat păcatul schimbându-ți modul de viață într-unul drept?

3.Crezi că Isus Cristos a murit pentru păcatele tale și a înviat pentru ca tu să fi declarat drept: al treilea pas descris în Scriptură este credința, fără această credință salvatoare ești pierdut (Ioan 3:36; Fapte 20:21; Romani 4:24,25). Astfel tu trebuie să crezi că într-adevăr Isus Cristos a murit pentru păcatele noastre, astfel toată vina și fărădelegea noastră a fost transferată asupra lui Cristos care a fost făcut păcat și blestem pentru noi (2Corinteni 5:21; Galateni 3:13), astfel El a suferit o moarte chinuitoare pe lemn, astfel prin rănile lui suntem vindecați (Isaia 53; 1Petru 2:24). Prin urmare întreabă-te în mod serios: crezi că Isus a murit în locul tău pentru păcatele tale (Romani 4:25)? Dacă da, atunci înțelegi că El te-a cumpărat prin jertfa sa pentru Dumnezeu și din momentul când exerciți credință în El, Isus va deveni Domnul și Salvatorul tău, numai-trăind pentru tine ci pentru El (Fapte 4:12; 5:31; 2Corinteni 5:14,15). În consecință a crede în Isus, înseamnă a-l asculta (Ioan 3:36), a crede în Tatăl lui care l-a trimis pe pământ și a mărturisit despre El că este Fiul și trimisul lui (Ioan 5:24; 12:44; 1Ioan 5:9-11), a umbla în lumină (Ioan 12:46) a muri față de păcat și a învia la o viață pentru Dumnezeu (Romani 6:8,11), căci după cum Cristos a murit și a înviat, cel ce crede în El trebuie să moară și să învie spiritual lăsând ca Cristos să ia chip în el prin Duhul său (Galateni 2:20; Romani 8:9-11).

4.Consacrare :Tot în rugăciunea în care ne-am exprimat căința putem să ne dedicăm viața Creatorului, adică să-I spunem Celui Prea Înalt că viața noastră i-o consacrăm lui (Deuteronom 26:17), devenind proprietatea lui Dumnezeu, iar de atunci în colo nu egoismul va trona pe tronul vieții noastre ci Domnul Isus, pe care îl vom urma încontinuu ca ucenici ai lui (Matei 16:24; Romani 14:7,8).

5.Botezul în apă: acesta se face pentru numele lui, Isus Cristos, mediatorul Noului Legământ (Fapte 2:38).

Cu siguranță dacă facem acești pași nu din dorința de a avea vreo experiență miraculoasă ci cu curăție în suflet, căutându-l pe Dumnezeu ca Psalmistul care spune în Psalmul 42:1,2: „Cum dorește cerbul izvoarele de apă așa te dorește sufletul meu pe tine, Dumnezeule! Sufletul meu însetează după Dumnezeu…”. Căci dacă căutăm darurile lui Dumnezeu și nu pe Dumnezeu putem face din ele un idol, ci căutându-l pe Dumnezeu vom primi pe lângă cunoașterea ființei lui și darurile lui, căci El este dătătorul oricărui dar bun (Iacov 1:16,17). De aceea întreabă-te: tânjește sufletul tău după Dumnezeul cel viu? Simți că nu poți trăi fără El?

Dar se ridică următoarea întrebare:

 

Care sunt modalitățile care pot duce la primirea Spiritului Sfânt?

Botezul cu Duhul Sfânt se poate primii prin mai multe metode (modalități), în continuare voi prezenta succint modalitățile descrise în Biblie, fără a înțelege însă că metoda în sine atrage botezul în Spirit, ci credința-pocăința persoanei, astfel exprimată. Metoda doar exprimă credința persoanei, sau este picurul ce umple paharul relației cu Dumnezeu și face să se reverse spiritul lui Dumnezeu. Dar să vedem în continuare aceste metode din exemplele de mai jos :

Ø     Ca la Penticosta; (Fapte2) unde se pare că rugăciunea și strângerea laolaltă a discipolilor au atras Spiritul Sfânt (Fapte 1:14; 2:1).

Ø     Prin rugăciune și perseverență în rugăciune (Luca 11:5-13; Fapte 4:31).

Ø     Prin botezul în apă (Fapte 2:38; 838,39).

Ø     Prin ascultare de Dumnezeu (Fapte 5:32; compară Fapte 1:4,5 cu Fapte 2:1).

Ø     Prin punerea mâinilor apostolilor (Fapte8.14-17; 19:6), sau a unui creștin împuternicit și trimis de Domnul (Fapte 9:17-20).

Ø     În timpul predicii Cuvântului lui Dumnezeu (Fapte10.44-47; 13:48,52)

 

Cum să fii sigur că ești botezat în Spirit Sfânt?

Există mai multe lucruri care mărturisesc și adeveresc când omul este botezat în Spirit Sfânt. Cu siguranță că un cumul de semne adeveresc pe credincios, și nu un singur semn, de asemenea mai trebuie să înțelegem că unele semne pot fi contrafăcute de Satan sau carne (firea păcătoasă), sau că unele chiar dacă sunt manifestări ale Spiritului Sfânt nu indică neapărat botezul (umplerea) cu Spiritul Sfânt. De asemenea mai trebuie să înțelegem că nu sentimentele, emoțiile, vreo minune deosebită luate în mod independent este baza pentru convingerea noastră că suntem botezați în Spirit și astfel salvați și iertați, ci sunt mai multe criterii după care putem știi dacă suntem sau nu botezați în Spirit, după cum urmează:

Mărturia Cuvântului lui Dumnezeu: având în vedere că cel născut din Dumnezeu, este născut prin Cuvântul lui Dumnezeu (Iacov 1:18; 1Petru 1:22,23), că sigiliul Spiritului vine după auzirea Cuvântului (Efeseni 1:13), atunci trebuie să înțelegem că în viața celui botezat cu Spirit Sfânt trebuie să existe o concordanța dintre viața acestuia și normele Cuvântului lui Dumnezeu după cum se spune în Ioan 14:23: „Dacă Mă iubește cineva, va păzi cuvântul Meu, și Tatăl Meu îl va iubi. Noi vom veni la el, și vom locui împreună cu el.” Deci Tatăl și Fiul este în părtășie cu cei ce păzesc cuvântul lui Isus, deci cine păzește Cuvântul, este botezat cu Spiritul lui Dumnezeu și părtaș cu Dumnezeu prin Spiritul. Același lucru se subliniază și în 1Ioan 3:24 „Cine păzește poruncile Lui, rămâne în El, și El în el. Și cunoaștem că El rămâne în noi prin Duhul pe care ni L-a dat.” Deci cine păzește poruncile divine, îl are pe Cristos și rămâne în Cristos, care este prezent în credincios prin Spiritul Său. Cine nu păzește poruncile nu are botezul cu Spiritul lui Cristos. Înțelegem însă că evlavia falsă, o formă de pietate, de sfințenie, de ascultare, îi înșeală pe mulți oameni să creadă că sunt botezați în Spirit Sfânt. Unii oameni încearcă doar prin propriile puterii să se schimbe, să asculte de Cuvânt, ei fac unele fapte bune, ascultă de unele porunci. Însă diferența dintre cei ce au mărturia Cuvântului lui Dumnezeu și cei ce nu o au, este că cei ce nu au Cuvântul sădit în ei și făcut trup (realitate) în ei (compară cu Ioan 1:14 cu Iacov 1:21) este că ei nu cred întregul Cuvânt al lui Dumnezeu. Chiar dacă spun cu gura că cred întreg Cuvântul, ei ignoră, sau nu iau în serios unele porunci, fie numindu-le depășite sau iraționale, fie pur și simplu un dezinteres după hrănirea din Cuvânt, ei îl pun la cap sub pernă pentru protecție, dar nu-l studiază, ei consideră Cuvântul Sfânt dar nu doresc să se sfințească prin ascultarea de el (Ioan 17:17). Aceștia dacă predică la alții, nu predică în general Cuvântul Evangheliei, ci cel mult o formă de evlavie, ei mărturisesc mai degrabă despre o religie, o denominație, sau despre o lucrare sau ritual ce poate salva și nu despre persoana lui Cristos (2Corinteni 4:5). Sau chiar dacă predică despre Cristos ei nu predică pe Cristosul Bibliei (comp. cu 2Corinteni 11:4), sau predică lucruri trunchiate despre Cristos. Ei cel mult au frânturi de Cuvânt sădit în ei și nu pe Cuvântul ca întreg, sau ca sămânță roditoare care să aibă în ea însăși întregul cod genetic (caracter) al lui Cristos. Nu însemnă că cel botezat cunoaște întreg Cuvântul din momentul botezului, însă el acceptă întreg Cuvântul, crede cu adevărat, și are sămânța Cuvântului care este esența adevărului salvator și ea se dezvoltă în el. Aceștia fac fapte vrednice de pocăință și fapte făcute în adevăr, pe când cei cu o viață reformată faptele lor sunt făcut din motivații îndoielnice de auto îndreptățire. Iar diferența ascultării de Cuvânt este diferența între un rod al unui pom sălbatic de un pom altoit. Omul născut din Dumnezeu face faptele lui Dumnezeu, acele fapte pe care Dumnezeu le-a pregătit mai înainte pentru umblarea în ele (Efeseni 2:10). Pe când omul cu o viață reformată face faptele unui om bun în cel mai bun caz, nu fapte făcute prin puterea Spiritului Sfânt. Ei nu ascultă de Cuvânt pentru că sunt făpturi noi în Cristos, ci pentru că doresc să facă unele schimbări în viața fie din motivație corectă sau nu, ei își peticesc cel mult haina veche, dar ei nu abandonează haina veche și nu o iau pe cea nouă, ei își disciplinează omul cel vechi dar botezat în Spirit, își răstignesc omul cel vechi pentru a deveni un om nou. Astfel botezul în Spirit Sfânt este o regenerare nu doar o reformare a vieții, nu doar o schimbare sau peticire a vieții, ci atunci primești o viață nouă, o inimă nouă, un duh nou și statornic (Ezechiel 36:25-27; Romani 2:29; Efeseni 1:3-13; 4:30). Astfel în timp ce în viața omului cu viața reformată putem vorbi doar de o ascultare provenită dintr-o disciplinare a vieții, în viața celui botezat în Spirit vorbim de o ascultare venită nu doar din disciplină ci din noua natură pe care ei au primit-o (1Corinteni 15:10; Galateni 2:20). De asemenea, pe lângă calitatea ascultării de Cuvânt, la cel ne-botezat în spirit ascultarea este de cele mai multe ori superficială. În mod similar, putem vorbi și de cantitatea faptelor bune, dacă în cazul celor care au o formă de evlavie ascultarea este ceva sporadic, în cazul celor botezați în Spirit este un mod de viață după cum se spune și în 1Ioan 2:29; 3:8-10: „Dacă știți că El este neprihănit, să știți și că oricine trăiește în neprihănire este născut din El... Oricine este născut din Dumnezeu, nu practică păcatul, pentru că sămânța Lui rămâne în el; și nu poate păcătui, fiindcă este născut din Dumnezeu. Prin aceasta se cunosc copiii lui Dumnezeu și copiii diavolului. Oricine nu trăiește în neprihănire, nu este de la Dumnezeu; nici cine nu iubește pe fratele său.” Apostolul Ioan nu vrea să spună aici că cel botezat în Spirit nu ar mai păcătui de loc, căci atunci sar contrazice singur (vezi 1Ioan 1:8,9), ci el vrea să sublinieze că cel născut din Dumnezeu accidental mai păcătuiește, păcatul nu este un mod de viață pentru el, căci el nu „practică păcatul”, și îi displace păcatul și îi place să facă binele (compară cu Proverbe 21:15). Motivul este că  sămânța lui Dumnezeu (Spiritul) îl îndeamnă la aceasta, dar și pentru că are legea lui Dumnezeu în mintea și inima lui (Evrei 10:16). După cum un om alergic la praf, nu înseamnă că nu poate merge într-o zonă unde este praf, dar lucrul acesta îi displace și nu-i face bine, tot așa mediul unde se simte bine creștinul este mediul Cuvântului nu a păcatului. În plus, cuvântul din limba greacă pentru „nu păcătuiește” sau în alte traduceri „nu practică păcatul”, este la continuu, și ar putea fi tradus cu: „nu continuă să păcătuiască”, astfel cel botezat în Spirit, nu continuă să păcătuiască chiar dacă a căzut o dată sau de mai multe ori, într-un păcat, el se pocăiește își mărturisește păcatul și dorește cât mai repede restabilirea în relația lui cu Dumnezeu deoarece spiritul lui Dumnezeu din el unit cu spiritul lui este întristat și mâhnit (Efeseni 4:30).

Cel botezat în Spirit iubește Cuvântul, se bucură de Cuvânt, gândește Cuvântul, citește Cuvântul, vorbește Cuvântul, trăiește Cuvântul, predică Cuvântul lui Dumnezeu (Psalmul 119:9,11,24,97,162; 2Corinteni 2:17; 1Petru 2:2; Apocalipsa 1:3). El citește Cuvântul nu pentru a acumula doar cunoștință și informație și pentru a se da apoi mare cu cât cunoaște (1Corinteni 8:1), nu-l citește pentru a găsi argumente cu care să combată pe alții (1Timotei 6:3-5), ci el citește cu regularitate Cuvântul în primul rând pentru ca Dumnezeu să-i vorbească în mod personal, să-l cunoască pe Dumnezeu, să afle cum gândește El, cum acționează, ce fel de persoană este El, care sunt principiile Lui, care sunt legile Lui (Psalmul 119:130). Creștinul prin Cuvânt dorește să se întâlnească cu CUVÂNTUL cu Cristos (Ioan 14:21) nu doar cu o anumită relatare istorică sau cu o doctrină, ci cu Cristos cel înviat. Spunem cât de mult iubești Cuvântul ca să-ți spun cât de mult îl iubești pe Cristos? Spunem cât de mult te hrănești cu Cuvântul că să-ți spun în ce măsură locuiește Cristos în tine? Spunem cât de mult reflectezi asupra Cuvântului ca să-ți spun dacă ai mintea lui Cristos sau nu? Spunem cât de mult împlinești din ceea ce cunoști din Cuvânt ca să-ți spun dacă ești sau nu născut prin Cuvânt lui Dumnezeu?

În concluzie: cel botezat în Spiritul Sfânt are o viață ascultătoare de Cuvânt, din motivații corecte, adică nu pentru a fi salvat ci pentru că este deja salvat, nu pentru a câștiga o anumită apreciere din partea unor oameni, lideri religioși, sau biserici, ci pentru că dorește să răspundă la dragostea lui Dumnezeu cu iubire și ascultare. Ei au o împlinire a Cuvântului calitativă și cantitativă, și pot împlini mult mai bine cuvântul pentru că lor le spune Spiritul: când, cum și unde să aplice vreo anumită poruncă, pe când cei cu o formă de evlavie, ascultarea lor este o poleială, superficială, făcută de multe ori din motivații greșite, nu au o ascultare deplină de Cuvânt.

Mărturia Spiritului Sfânt:

Spiritul Sfânt are multe lucrări și multe forme de manifestare, unele din ele sunt numite daruri, altele roade, altele semne sau lucrări. În continuare le vom analiza pe rând:

v    Mărturia Darurilor spirituale: Darurile Spiritului Sfânt le primim când devenim copii ai lui Dumnezeu, când suntem botezați cu Spiritul Sfânt, devenind un mădular în trupul lui Cristos (1Corinteni 12:12-30), dar unele daruri suplimentare se pot da și mai târziu credincioșilor (Fapte 4:29-31). Aceste daruri mai sunt numite și daruri ale harului (Romani 12:6), sau daruri spirituale (Romani 1:11). Fiecare credincios are cel puțin un dar (1Petru 4:10), sunt unii care au mai multe daruri (comp cu 1Timotei 2:7). Astfel unii teologii susțin necesitatea experimentării darurilor Spiritului, ca de pildă vorbirea în limbi, profeția, vindecarea, etc. (vezi Marcu 16:17-20). Alții teologi susțin că singurul semnul și cel mai sigur este „vorbirea în alte limbi”. Însă și acest semn are câteva inconveniente: nu toți cei ce primesc botezul în Spirit vorbesc în limbi după cum am văzut; de asemenea, și Diavolul are darurile lui contrafăcute (2Tesaloniceni 2:9), și există darurile naturale din naștere care sunt asemănătoare cu cele spirituale ca de pildă darul învățării, darul ospitalității, dărniciei, etc. În plus, un om poate avea daruri spirituale fără a fi botezat în Spirit Sfânt, de pildă fiind prezent într-un loc, la o adunare unde prezența lui Dumnezeu se coboară cu putere și cel neconvertit este atins și darurile spirituale se pot manifesta prin el, avem exemplu pe Saul care a profețit fiind într-o ceată de profeți (1Samuel 10:5-11); pe Caiafa care a profețit (Ioan 11:49-52; vezi și 2Cronici 35:22); pe Corneliu care a avut o viziune fără a fi botezat încă în Spirit (Fapte 10:1-4); și alții. În concluzie, darurile sunt un semn al botezului în Spirit dar nu cel mai sigur, din următoarele motive: ele pot fi contrafăcute de Satan sau carne, și ele nu sunt manifestări stricte ale botezului în Spirit Sfânt.

v    Mărturia Roadelor Spiritului: Alții teologi susțin că semnul sigur este roada Spiritului Sfânt descris în Galateni 5:22,23. Este adevărat că Diavolul nu îi împinge pe oameni spre roade bune, în plus, Isus a spus că după roade îi vom cunoaște pe profeții adevărați (Matei 7:15-20), și că iubirea este semnul adevăraților discipoli (ucenici) ai Săi (Ioan 13:34,35). Lucrarea Spiritului prin botez te face să simți căldura dragostei lui Dumnezeu turnată în inima ta care te copleșește și îți dă o forță ne bănuită în a manifesta roade bune (Romani 5:3-5). Însă înțelegem că și aceste semne pot fi într-o anumită măsură falsificate, deoarece există roade contrafăcute de carne (puterea naturală a omului), de pildă, Biblia vorbește de „dragoste fireasc㔠(Romani 1:31; 2Timotei 3:3; Filimon 16); o bucurie și veselie lumească (Ioan 16:20; Apocalipsa 11:10); „pacea...cum o dă lumea” (Ioan 14:27); etc. În plus, un om poate avea bucurie de la Spiritul Sfânt fără a fi botezat în Spirit [exemple: 2Cronici 20:27  „Oamenii din Iuda și din Ierusalim ...căci Domnul îi umpluse de bucurie, izbăvindu-i de vrăjmașii lor.” Cu toate că în V: Testament nu exista botezul Spiritului Sfânt, acest Spirit lucra și prezența lui Dumnezeu aducea bucurie Psalmi 21:6; 34:5; 68:3; Ecleziastul 5:20; Isaia 61:3; Elisabeta și Maria sunt pline de bucurie prin Spiritul (Luca 1:41-47); națiunile din timpurile de ne-cunoștință la care Dumnezeu le-a „umplut inimile de bucurie” (Fapte 14:17)]. Deci în concluzie, roadele sunt mai sigure ca darurile mai ales dacă există discernământ pentru a deosebi roadele naturale de cele spirituale care sunt mai profunde și de calitate. Înțelegem însă că roadele nu sunt singurul criteriu după care ne putem da seama dacă cineva este spiritual sau nu.

v    Semnul interior a lucrării Spiritului: este ceea ce spune Pavel în Romani 8:15,16: „Și voi n-ați primit un duh de robie, ca să mai aveți frică; ci ați primit un duh de înfiere, care ne face să strigăm: „Ava! adică: Tată!” Însuși Duhul adeverește împreună cu duhul nostru că Suntem copii ai lui Dumnezeu.” și în Galateni 4:6: „Și pentru că Sunteți fii, Dumnezeu ne-a trimis în inimă Duhul Fiului Său, care strigă: „Ava” adică: „Tată!” Din aceste texte desprindem următoarele: un copil al lui Dumnezeu născut și sigilat cu Spiritul Sfânt, a primit un Spirit de înfiere, acest Spirit ne îmboldește să îl chemăm și să ne rugăm la Dumnezeu ca la un Tată, el nu poate fi contrafăcut de Satan, iar cei din V. Testament nu l-au avut, iar acesta constituie o barieră despărțitoare clară între cei cu care este sau lucrează Spiritul Sfânt și cei care au sigiliul Spiritul Sfânt. În plus, un alt semn este mărturia dublă a spiritului nostru împreună cu Spiritul lui Dumnezeu care ne conving lăuntric că suntem copii ai lui Dumnezeu având astfel libertatea și bucuria de al invoca pe Dumnezeu spunându-i ,,Tat㔠sau „Tăticule” ( altă traducere a cuvântului Ava). Bineînțeles că unii oameni au tras concluzia că au Spiritul de înfiere nu pentru că spiritul lor și Spiritul lui Dumnezeu au mărturisit acesta ci emoțiile și sentimentele lor, sau pur și simplu mediu religios i-a făcut să creadă că sunt copii ai lui Dumnezeu înfiați de El. Însă ei trebuie să fie ajutați să deosebească emoțiile lor de „Duhul Fiului” care striga Tată în inima noastră, și care ne face să gândim lucrurile Spiritului (Romani 8:5); să omorâm faptele cărnii (Romani 8:13); care ne conduce și călăuzește (Romani 8:14); care ne-a eliberat de frică și de robia păcatului și al lui Satan (15); care ne-a făcut moștenitori împreună cu Cristos (Romani 8:17). În plus, Pavel i-a îndemnat pe Corinteni următoarele în 2Corinteni 13:5: „Pe voi înșivă încercați-vă dacă Sunteți în credință. Pe voi înșivă cercați-vă. Nu recunoașteți voi că Isus Hristos este în voi? Afară numai dacă Sunteți lepădați.” Este Cristos în tine? Dacă da ești al lui, dacă nu, nu ai Spiritul lui Cristos și nu ești al Lui (Romani 8:9).

v    Alte lucrări ale spiritului: Cei care au botezul în Spirit, observă că Dumnezeu prin Spiritul Sfânt te învață în mod personal și îți răspunde la întrebările sau la neînțelegerile asupra vreunui pasaj Biblic, căci în momentul când te-ai născut din nou, El ți-a pus legile Sale în inima ta (Ioan 6:45; Evrei 8:10,11; 1Ioan 2:20,27), astfel mărturia lui Cristos în orice cuvânt și cunoștință se vede în aceea persoană (1Corinteni 1:5,6). de asemenea guști în mod anticipat din moștenirea cerească, simți că ești cetățean al cerului, că ai primit o natură și o viață nouă pe care trebuie să o trăiești pentru cer. Simți că ești al Lui Dumnezeu, și că trebuie să trăiești pentru El, fiind pecetluit cu Spiritul Sfânt ca proprietate a lui Dumnezeu (Evrei 6:4,5; Efeseni 1:13,14; 4:30; Filipeni 3:20; Coloseni 1:13). Simți că ai primit o mare putere de a lupta cu păcatul (Romani 8:13). Simți că povara păcatului s-a dus, că ești iertat, curățat având o conștiință curată (Evrei 9:14; 10:22; Ezechiel 36:25-27).

Mărturia unei vieți schimbate: Cu siguranță orice om simte dacă în viața lui a apărut o schimbare profundă. Dacă ești un alt om, o făptură nouă în Cristos care se vede prin acțiunile tale (2Corinteni 5:17,18). Aceste roade vor fi vizibile în acțiunile noastre, căci cel născut din Dumnezeu nu practică păcatul (1Ioan 3:9), pentru că păcatul nu-i mai face plăcere. Însă există oameni care cred că sunt botezați în Spirit deoarece nu mai sunt așa răi cum au fost, există mulți care cred că sunt botezați în Spirit deoarece fac fapte bune sau și-au schimbat viața, nu mai fumează, nu mai beau, nu mai înjură, nu se mai bat. Însă aceasta nu indică ne aparat că aceea persoană este botezată în Spirit, deoarece și un ateu poate avea principii la care să adere, să nu fure să nu comită adulter, să nu fumeze, să fie amabil și respectuos, etc. Și atunci mă vei întreba: este mărturia unei vieți schimbate un semn sigur?

După cum am spus la mărturia Cuvântului lui Dumnezeu, motivația, cantitatea și calitatea faptelor face diferența precum și puterea din spatele acestor fapte, adică vin ele prin puterea Spiritul Sfânt sau prin putere umană? De asemenea, trebuie să te întrebi: este prezentă în viața trăită de tine cu Dumnezeu: faptele lui Cristos (Efeseni 2:10); viața Lui Cristos (Efeseni 4:18-22); gândirea sau mintea Lui (1Corinteni 2:16); vorbirea Lui (Coloseni 3:16; 4:6); atitudinea Lui (Filipeni 2:1-8); lucrarea Lui (Ioan 14:12); umblarea Lui (1Ioan 2:6);  iubirea Lui (Ioan 13:34,35)?

Bineînțeles că trăirea și umblarea cu Dumnezeu poate fluctua după măsura credinței noastre și a relației cu Tatăl ceresc pe parcursul timpului. Însă cantitatea și gravitatea păcatelor va scade pe zi ce trece, păcatul va deveni un accident nu un mod de viață. Roadele spiritului le vei manifesta în mod natural nu prin sforțări, deoarece sămânța lui Dumnezeu, adică Duhul Sfânt va duce la o modelare după chipul lui Dumnezeu în personalitatea noastră și la practicarea dreptății (1Ioan 3:9;4:13).

În final mai întreabă-te: Ai simțit când Duhul Sfânt ți-a mărturisit în Duhul tău că ești copil al lui Dumnezeu? Vezi o nouă viață în ființa ta? Observi o apropiere de Dumnezeu și că din inima ta curg râuri de apă vie cum a zis Isus (Ioan 7:38,39)? Observi că viața ta este schimbată și că poți manifesta roada Spiritului în mod natural? S-a produs în viața ta o transformare radicală  în ce privește gândirea, vorbirea și faptele? Ai primit un dar spiritual spre slujirea altora? Ai simțit aceste lucruri, cel puțin într-o măsură rezonabilă?

Concluzia finală: putem spune că mărturia lui Cristos prin Spiritul Sfânt, prin Cuvânt și a unei vieți schimbate, poate să difere într-o anumită măsură de la o persoană la alta, fiindcă suntem diferiți, avem temperamente diferite, unii sunt mai sentimentali, alții mai raționali, unii au o voință puternică alții nu, au astfel e posibil ca fiecare din noi să percepem într-un anumit mod lucrarea Spiritului Sfânt în noi, chiar Dumnezeu ține cont de personalitatea noastră când ne dă un dar spiritual, însă cu siguranță că cel botezat în Spirit Sfânt nu are îndoială în ce privește nașterea sa din Spirit. Cine nu știe sigur dacă este botezat în Spirit sau nu, acela este foarte probabil să nu fie sigilat de Spiritul Sfânt, căci este imposibil să fi devenit o făptură nouă, să fi fost iertat, înfiat ca copil al lui Dumnezeu, și tu să nu fi conștient de acest lucru. Este imposibil ca tu să te fi întâlnit cu Cristos (Ioan 14:19,21), ca Spiritul Sfânt să-ți fi înnoit mintea și viața și tu să nu-ți dai seama de acest lucru. Iar după cum am precizat la începutul acestui capitol un cumul de semne adeveresc pe credincios, și nu un singur semn.

 

Care sunt piedicile în calea botezului cu Spirit Sfânt?

Nu voi stărui prea mult asupra acestui subiect dar voi spune că piedicile în general sunt următoarele:

Ø     Lipsa pocăinței, a nu fi conștient de ceea ce este păcat, sau a nu vedea păcatul în toată hidoșenia lui așa cum îl vede Dumnezeu. Unii oamenii au o pocăință falsă sau o întristare după voia lumii dar nu după voia lui Dumnezeu (2Corinteni 7:9-11; Evrei 12:16,17). Astfel ei manifestă o întristare (chiar lacrimi), motivată de pierderea prestigiului, a avantajelor, a poziției sau privilegiilor, din Societate sau biserică, însă nu recunoaște că este un păcat împotriva lui Dumnezeu, că a adus o pată numelui lui Dumnezeu, nu își dă seama de cât rău a produs păcatul Său, în relația lui cu Dumnezeu, și cât rău a produs semenilor săi acest păcat direct sau indirect. Iar pocăința adevărată trebuie să atingă întreaga ființă: intelectul, sentimentele și voința, la unii pocăința înseamnă să plângă, dar nu însemnă să ia unele decizii (acte de voință) în viața lor, la alții știu ce au de făcut pentru a duce roadă vrednică de pocăință dar nu fac, iar alții încearcă să facă însă nu vor să-și deschidă inima pentru a se lăsa atinși emoțional de Spiritul lui Dumnezeu pentru a aduce roadă din inimă, etc.

Ø     Lipsa credinței, unii spun că cred în Isus, dar nu cred cu adevărat, doar cu buzele, dar inima lor este departe de Isus, ei nu-și pun încrederea cu adevărat în Dumnezeu în toate domeniile vieții. Unii nu cred în Isus pentru că se încred în altceva: propria înțelepciune, propria putere, metodele proprii, lor le place să ducă o viață independentă, în care ei să conducă, ei să controleze totul, lor nu le place ca Dumnezeu să conducă cu adevărat și să-i ducă pe drumuri necunoscute, să-i surprindă. De fapt ei nu-și dedică viața necondiționat lui Dumnezeu pentru că nu au realmente încredere în Tatăl ceresc și de aceea încearcă să-și conducă și controleze singuri viața. Sunt unii care doar spun că au credință dar nu au pentru că duc o viață în care nu doresc să se implice, să se sacrifice, să sufere, pentru că a crede în Isus implică renunțare la tine, când te încrezi deplin în altcineva și în principiile Lui, nu te mai încrezi în tine și în principiile tale (Luca 6:46; Ioan 3:36; 12:46; 14:12).

Ø     Lipsa dedicării, Dumnezeu știe ce este în inima noastră când ne dedicăm Lui, nu-l putem păcăli, cum să ne dea Spiritul Sfânt când mulți nici măcar nu sunt conștienți ce însemnă și implică dedicarea, căci ea însemnă renunțarea la viața noastră, la drepturile noastre, și mai însemnă a ne lepăda de noi înșine, a lua crucea și a-l urma pe Isus totdeauna și oriunde, nu numai duminica, sau nu numai pe drumuri și în situații în care ne place să fim. Isus îi spune lui Petru în Ioan 21:18: „Adevărat, adevărat, îți spun că, atunci când erai mai tânăr, singur te încingeai și te duceai unde voiai; dar când vei îmbătrâni, îți vei întinde mâinile, și altul te va încinge, și te va duce unde nu vei voi.” Să fi conștient deci că Isus te va duce fie că vrei sau nu prin situații, suferințe, necazuri, încercări „unde nu vei voi” să treci sau să fi. Dacă tu nu ești dispus la aceasta, atunci nu ești încă pregătit să primești botezul în Spirit Sfânt. Mai însemnă să ne urâm viața adică să o iubim mai puțin ca pe Isus (Matei 16:24-26; 2Corinteni 5:14,15; Luca 14:27,33). Îți urăști tu viața? Sau ți la ea? O iubești, și nu-ți place când suferi chiar pentru credință? Normal este pentru un discipol al lui Cristos ar fi să se sacrifice cu bucurie pe sine sau bunurile sale (compară cu Evrei 10:32-39; Fapte 5:41).

Ø     Lipsa ascultării, aceasta poate lua multe forme, unii spun că cred și ascultă de Isus dar nu vor să-i urmeze exemplu și să se boteze în apă ca și El (Marcu 1:9-11; 16:16; Fapte 2:38), alții vor să experimenteze puterea Spiritului Sfânt dar nu doresc să asculte în chestiuni ca sfințenia și evlavia de Dumnezeu, ei vor să fie plini cu Spiritul Sfânt, însă dacă se poate fără a asculta de porunca rugați-vă neîncetat, sau de porunca de a iubi altruist, etc.(1Tesaloniceni 5:17-22). Uneori lipsa ascultării în ce privește smerenia este vitală, căci mândria este o mare piedică împotriva primirii Spiritului ca și egoismul, lăcomia și zgârcenia (Fapte 5:32; 8:18-23; 1Ioan 3:24; 1Petru 5:5,6). Alții cochetează încă cu lumea, ei vin și la adunare (biserică) pentru a deveni creștini, dar inima lor este împărțită, încă nu sunt dispuși să renunțe la lume, ei sunt încă prieteni cu lumea, din păcate sunt destui botezați în apă și membrii într-o biserică care sunt prieteni cu lumea, cum să primească aceștia Spiritul Sfânt când în ei locuiește spiritul lumii? (compară 1Corinteni 2:12 cu Iacov 4:1-10).

Ø     Timpul și Mijlocul potrivit, Dumnezeu are un timp pentru orice (Ecleziast 3:17). Uneori planul lui Dumnezeu pentru o persoană este să primească Spiritul Sfânt în prezența unor trimiși sau slujitori de-ai Lui, sau prin punerea mâinilor lor. De pildă, oamenii dintr-un oraș din Samaria au primit cuvântul și predica lui Filip evanghelistul, chiar sau botezat în apă, și cu siguranță că erau sinceri dar nu au primit Spiritul Sfânt (Fapte 8:5-12). Ei nu l-au primit nu pentru că nu erau credincioși, nu pentru că nu s-au pocăit, ci pentru că Dumnezeu a avut alt plan. Și anume să-l primească prin punerea mâinilor lui Petru și Ioan (apostoli), și într-adevăr prin punerea mâinilor lor l-au primit (Fapte 8:14-17). Un motiv posibil pentru care Dumnezeu a lucrat așa, este situația samaritenilor, care aveau un templu construit pe muntele Garizim și se închinau acolo, ei erau o închinare tot la Iahve Dumnezeu lui Avraam, însă separată de închinarea de la templu din Ierusalim (Ioan 4:20). Tocmai pentru preîntâmpina, o posibilă sectă și în creștinism, fiindcă samaritenii și iudeii aveau prejudecăți unii față de alții, Dumnezeu i-a conștientizat de nevoia apostolilor evrei prin care au și primit Spiritul Sfânt, astfel că, fie samariteni fie iudei toți să formeze un singur trup botezat în același Spirt. Astfel Dumnezeu poate considera că nu a venit timpul botezului tău în Spirit, așteptând un moment prielnic, poate persoana potrivită, cadru potrivit, poate o adunare de rugăciune, între timp el te pregătește pentru această lucrare deosebită (compară cu Estera 2:12). Însă această situație este o excepție, în general dacă te-ai dedicat lui Dumnezeu în rugăciune, te-ai pocăit, te-ai botezat în apă și nu ai primit botezul în Spirit, este o problemă în dreptul pocăinței-credinței tale. Aceasta nu trebuie să te ducă la descurajare, căci tu ai făcut cererea de dedicare față de  Dumnezeu prin botez (1Petru 3:21). Cu siguranță că dacă te-ai predat pe mâna lui Dumnezeu, El nu te va lăsa ci te va prelucra până la momentul când va considera că ești pregătit să primești sigiliul Spiritului Sfânt (compară cu Rut 3:3-18).

 

Însă în final întreabă-te:

·       Ești botezat cu Spiritul Sfânt ?

·       Observi că Spiritul Sfânt lucrează în viața ta ?

·       Îți folosești darurile spre zidirea adunării ?

·       Lași pe Dumnezeu să dezvolte cât mai mult roada Spiritului în viața ta?

 

Autor: Ișfa Alin



[1] Cuvântul „Spirit” [ grecește: Πνευμα (pneuma)] îl voi folosi în general în acest material deoarece există câteva argumente solide în favoarea folosirii cuvântului „Spirit”  de origine latină în loc de „Duh” care vine din slavonă, aceste motive sunt: Traducerile Sfânta Scriptură 1874; NW; și Noul Testament făcut de Emil Pascal în 1992, traduc cu „Spirit”. Lexicul limbii române este la ora actuală bazat în procent de 80-85% pe cuvinte de origine latino-franceză. De asemenea, este ilogic și inconsecvent să se folosească adjectivul „duhovnicesc” a dispărut aproape complet din uz în loc de „spiritual” care este din aceeași familie de cuvinte ca și expresia „Spirit”.

[2] Dacă nu se face vreo precizare citatele sunt luate din Biblia Cornilescu sau din Biblia Cornilescu revizuită (GBV).

[3] Eu personal sunt pentru exercitarea darului vorbirii în alte limbi în adunare după rânduială biblică prezentată în 1Corinteni 14, însă nu sunt de acord cu ideea conform căreia doar cei ce vorbesc în limbi sunt botezați cu Spiritul Sfânt pentru că o astfel de idee nu apare în Sfânta Scriptură.