![]() |
Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
Cuvânt
înainte: În secolul XX printre
creștini s-a vorbit foarte mult despre botezul în Spirit[1]
Sfânt, s-a scris, s-a predicat, s-a învățat, s-au făcut adunării pentru
stăruința, mai mult ca niciodată. Însă din păcate mulți creștini sunt confuzi
sau nesiguri în ce privește dacă sunt sau nu botezați cu Spiritul Sfânt. Alții
nu știu ce să creadă despre aceste fenomen, nu știu: ce este botezul cu
Spirit Sfânt? Unii sunt dezorientați în ce privește semnul sigur al
botezului, pe care unii îl văd ca fiind vorbirea în alte limbi prin Spiritul,
în timp ce alții ca de pildă religiile tradiționale care susțin că acest botez
îl ai automat prin mir ungerea făcută de preot sugarului proaspăt botezat în
apă. Unii susțin că botezul în Spirit Sfânt se petrece în
momentul convertirii, în timp ce alții (penticostalii karismaticii) susțin că
este a doua treaptă sau experiență a Spiritului în credincios, care-l
pregătește și împuternicește pentru lucrare. În această stare de confuzie e
normal să apelăm la Cartea Cărților ca să avem o învățătură clară și sigură la
acest subiect. Pe parcursul acestui material voi apela și la variantele de
interpretare existente pe care le vom analiza prin prisma textelor din
Scriptură, și voi răspunde la unele întrebări esențiale legate de acest
subiect. Punctele principale ale acestui material sunt:
&
Ce
este botezul cu spirit și ce se realizează atunci?
&
Care
sunt pașii spre botezul cu Spirit Sfânt?
&
Care
sunt modalitățile care pot duce la primirea Spiritului Sfânt?
&
Cum
să fii sigur că ești botezat în Spirit Sfânt?
&
Care
sunt piedicile în calea botezului cu Spirit Sfânt?
Ce este botezul cu spirit și ce se realizează atunci?
Este botezul în Spirit doar pentru unii creștini?
Unii
teologi învață că botezului cu Spirit Sfânt a fost doar pentru primii
discipoli, pentru primul secol și nu pentru toți creștinii, alții de pildă
martorii lui Iehova învață că botezul cu Spirit Sfânt este doar pentru 144.000
de persoane. Însă Biblia învață altceva. Ea învață că acesta este pentru toți
creștinii, după cum se spune în Fapte 2:38,39 BCR:
și veți primi darul Sfântului
Duh. Căci făgăduința aceasta este pentru voi, pentru copii voștri și pentru toți cei ce sunt departe acum, în oricât de mare număr îi va chema
Domnul Dumnezeul nostru. Deci acest botez în Spirit Sfânt numit de
Petru și darul Sfântului Duh este pentru
toți cei ce se căiesc în oricât de mare număr, căci oricine crede în mod
sincer este sigilat cu Spiritul Sfânt pentru chemarea cerească (Efeseni
1:13,14), și face parte din corpul lui Cristos prin botezul cu Spiritul sfânt
(1Corinteni 12:12,13,27), în care intră toți creștinii autentici (1Corinteni
10:17; Romani 12:5).
Ce este botezul în Spiritul (Duhul) Sfânt?
Expresia
botezați în Spiritul Sfânt în diferite forme ale sale nu apare decât în 7
pasaje Biblice după cum urmează: Matei 3:11; Marcu 1:8; Luca 3:16; Ioan 1:33;
Fapte 1:4,5; 11:15-17; 1Corinteni 12:12,13.
Matei
3:11: cât despre mine,
eu vă botez cu apă, spre pocăință; dar Cel ce vine după mine, este mai puternic
decât mine, și eu nu Sunt vrednic să-I duc încălțămintea. El vă va boteza cu
Duhul Sfânt și cu foc.[2]
Marcu
1:8: Eu, da, v-am botezat cu
apă; dar El vă va boteza cu Duhul Sfânt.
Luca
3:16: Ioan, drept răspuns, a
zis tuturor: Cât despre mine, eu vă botez cu apă; dar vine Acela care este mai
puternic decât mine, și căruia eu nu Sunt vrednic să-I dezleg cureaua
încălțămintei. El vă va boteza cu Duhul Sfânt și cu foc.
Ioan
1:33: Eu nu-L cunoșteam;
dar Cel ce m-a trimis să botez cu apă, mi-a zis: Acela peste care vei vedea
Duhul pogorându-se și oprindu-se, este Cel ce botează cu Duhul Sfânt.
În
versetele de mai sus este redată declarația lui Ioan Botezătorul despre Isus,
fără a definii sau explica ce este botezul în Spirit Sfânt. În continuare voi
reda versetele unde este prezentată declarația Domnului Isus despre botezul în
Spirit:
Fapte
1:5: Căci Ioan a botezat
cu apă, dar voi, nu după multe zile, veți fi botezați cu Duhul Sfânt.
Fapte
11:16: Și mi-am adus
aminte de vorba Domnului, cum a zis: Ioan a botezat cu apă, dar voi veți fi
botezați cu Duhul Sfânt.
1Corinteni
12:12,13:
Noi toți, în
adevăr, am fost botezați de un singur Duh ca să alcătuim un singur trup, fie
iudei fie greci
Din
aceste versete reiese că botezul în
sau cu Spiritul Sfânt, este botezul
(scufundarea afundarea) în care Domnul Isus Cristos este botezătorul, sau Cel
ce botează pe credincios (Luca 3:16; Ioan 1:33); substanța în care ești
cufundat este Duhul sau Spiritul Sfânt (Fapte 1:5; 2:2-4); iar persoana
botezată este credinciosul care se pocăiește (Fapte 2:38,39).
Când se dă în viața credinciosului botezul în Spirit Sfânt?
Acesta
poate să aibă loc fie înainte de botezul în apă (Fapte 8:17,18; 10:47), sau
după botezul în apă (Fapte 8:14-16; 19:5,6). Însă în general în Biblie ne este
relatat botezul în Spirit Sfânt după cel în apă, iar Biblia susține în
principiu lucrul acesta, de pildă în Fapte 2:38 se spune: Pocăiți-vă
le-a zis Petru și fiecare din voi să fie botezat în Numele lui Isus Hristos,
spre iertarea păcatelor voastre; apoi veți primi darul Sfântului Duh.
Însă
în zilele noastre, în care multe denominații creștine au pierdut importanța
botezului în apă, mulți credincioși au fost botezați în Spirit Sfânt după ce
și-au exprimat credința și pocăința doar prin mărturisirea cu gura făcută
într-o rugăciune (Romani 10:9,10). Însă conform Bibliei este de așteptat ca în
general credinciosul să fie botezat după ce se pocăiește și crede exprimând
aceasta prin rugăciune și prin botez în apă.
Este oare botezul cu Duhul Sfânt
o treaptă spirituală după nașterea din Spirit, sau este nașterea din Spirit?
Unii
teologii mai ales dintre penticostalii și karismaticii susțin că botezul cu Duhul Sfânt, este a doua treaptă sau
experiență a credinciosului care se primește pentru a-l împuternici pentru
lucrare. Astfel spun ei, în timp ce nașterea din Spiritul face ca Isus Cristos
să locuiască în inima credinciosului și să se manifeste prin roade, botezul
(umplerea) cu Spirit Sfânt este ceva ulterior pentru a-l împuternici pe cel
născut din nou pentru lucrarea Domnului cu putere. Se aduc în general pentru a
se susține o astfel de teologie următoarele argumente:
Ï Apostolii au avut Spiritul Sfânt înainte
de botezul lor în Spirit (Ioan 14:17) consemnat în Fapte 2.
Ï Isus a fost născut din Spirit Sfânt când
viața Lui din ceruri a fost transferată în Maria (Luca 1:35), dar nu a fost
botezat în Spirit decât după botezul Său în apă efectuat la 30 de ani (Luca
3:21,22).
Ï Experiența proprie a multor creștini
care l-au primit pe Isus în inimă și doar după un timp au primit vorbirea în
alte limbi, astfel prin aceste experiențe se susține cele două trepte ale
lucrării Spiritului: 1.nașterea din Spirit și 2.botezul în Spirit Sfânt.
Din
păcate aceste argumente nu susțin învățătura potrivit căreia botezul cu Duhul Sfânt, este a doua treaptă sau
experiență a credinciosului. În ce privește experiențele, ele nu constituie un
fundament teologic, ci doar ceea ce este scris în Scriptură. De fapt, aceste
experiențe nu dovedesc nimic, nu pentru că nu sunt reale, ci pentru că se
interpretează greșit, acestor experiențe le putem da și o altă interpretare:
primirea lui Isus în inimă poate fi botezul
în Spirit, iar ceea ce sa petrecut după un timp de la convertire vorbirea în
limbi poate fi un dar suplimentar față de cele inițiale sau o reumplere cu Spiritul
Sfânt și nu botezul în Spirit pe care de fapt l-au experimentat atunci când
spiritul lui Cristos a început să locuiască în ei.
Iar
argumentul cu apostolii, care au avut
Spiritul înainte de botezul în Spirit, ar fi valabil dacă despre ei sar fi spus
că sunt născuți din Spirit, însă că trebuie să aștepte și botezul în Spirit. În
plus, nu există nici un exemplu Biblic, după Penticostă, care să arate credincioși
născuți din Spirit dar nu botezați în Spirit, astfel să se indice că
acest botez este a doua treaptă, după nașterea din Spiritul Sfânt. Este
adevărat că apostolii au avut Spiritul Sfânt înainte de botezul lor în
Spirit consemnat în Fapte cap. 2; însă ei nu au fost născuți din Spirit.
Oamenii pot avea Spiritul fără a fi născuți din Spirit sau botezați în Spirit,
de pildă Marele Preot Caiafa care l-a condamnat pe Isus a profețit prin
Spiritul Sfânt ca Isus va trebui să moară pentru popor (Ioan 11:49-52), regele Saul
a avut Spiritul Sfânt manifestându-se ca un profet dar nu a fost născut din
Spirit (1Samuel 10:5,6); de fapt nici unul din profeții Vechiului Testament cu
toate că au avut Spiritul Sfânt nu au experimentat nașterea din Spirit Sfânt ca
copii ai lui Dumnezeu și regi împreună cu Cristos (Ioan 1:12,13; 1Petru 1:10-12).
Diferența între a avea Spiritul Sfânt și a fi născut din Spirit este statutul
și identitatea pe care o schimbă în om, în timp ce omul care are Spiritul
Sfânt, poate fi socotit cel mult om al lui Dumnezeu sau slujitor al lui
Dumnezeu, omul născut din Spirit are a doua natură, una divină și este socotit
copil al lui Dumnezeu (Ioan 1:12,13; Romani 8:13-16; 2Petru 1:3,4), acest
concept nu îl găsim în Vechiul testament. Din cel născut din Spirit, Spiritul Sfânt nu
mai pleacă dacă nu comite păcatul de neiertat, ci rămâne în credincios până la
moarte, până în ziua răscumpărării, adică până la răpirea lui la cer (Efeseni
4:30); în timp ce un om care are doar Spiritul, ca De pildă Saul, Spiritul
poate pleca din El după cum se spune în 1Samuel 16:14: Duhul Domnului S-a
depărtat de la Saul; și a fost muncit de un duh rău care venea de la
Domnul.
În
ce privește argumentul cu Isus, textul din Luca 1:34,35 nu spune că Isus s-a
născut din Spirit ci textul spune: Maria a zis îngerului: Cum se va
face lucrul acesta, fiindcă eu nu știu de bărbat? Îngerul i-a răspuns: Duhul
Sfânt Se va pogorî peste tine, și puterea Celui Prea Înalt te va umbri. De
aceea Sfântul care Se va naște din tine, va fi chemat Fiul lui Dumnezeu.
Deci Spiritul este cel ce va transfera viața lui Isus din ceruri și îi va
ocroti dezvoltarea în pântecele Mariei, care era virgină, astfel textul nu
spune că Isus se va naște din Spirit, ci textul spune mijlocul prin care
Maria va rămâne însărcinată, sau mijlocul prin care Maria va avea o viață în
uterul ei.
În
nici un pasaj nu ni se spune că botezul cu Duhul Sfânt ar fi a doua experiență
a Duhului în viața credinciosului, în plus nu există nici un exemplu Biblic, după
Penticostă, care să indice că acest botez este a doua treaptă, după nașterea
din Spiritul. Dar există argumente care indică că botezul cu Spiritul Sfânt
este nașterea din Spiritul (Ioan 3:5). De pildă, în pasajul din 1Corinteni
12:12,13 BC se precizează:
Noi toți, în adevăr, am fost botezați de un
singur Duh ca să alcătuim un singur trup, fie iudei fie greci
deci botezul cu Duhul Sfânt te face să devii mădular în trupul lui Cristos. Iar
mădulare a lui Cristos sunt toți cei ce îl au pe Cristos (Efeseni 4:13-16);
sunt toți cei ce sau îmbrăcat cu omul cel nou, deci născuți din nou. Astfel
toți aceștia care sunt născuți din nou sunt: mădulare a lui Cristos și prin
urmare deci, botezați în Spirit (Efeseni 4:24,25; Coloseni 3:9-11). Deci în
momentul când crezi cu adevărat în Isus și te pocăiești de păcate, primești
botezul în Spiritul Sfânt, (Fapte 2:38,39).
Cum mai este numit și descris botezul în Spirit Sfânt?
Botezul
cu Spiritul Sfânt mai este descris și ca fiind primirea Spiritului Sfânt (Fapte
19:1-6). Astfel uneori Biblia lucrează cu absoluturi, astfel un om dacă nu a
fost botezat adică sigilat cu Spiritul Sfânt este considerat în Noul Testament
că nu are Spiritul Sfânt, chiar dacă el are spiritul de viață de la Dumnezeu,
sau poate are Spiritul Sfânt într-o măsură.
Botezul
cu Spirit Sfânt mai este numit și umplere cu Spiritul Sfânt (Fapte 2:4).
Botezul cu Spirit Sfânt este totdeauna o umplere cu Spiritul Sfânt. Însă
umplerea cu Spiritul Sfânt, nu se referă în Scripturi totdeauna la botezul în
Spirit, deoarece botezul este un act irepetabil în viața credinciosului, care a
avut loc o singură dată, despre el Pavel vorbește la trecut am fost
botezați de un singur Duh, pe când umplerea sau reumplerea este un
fenomen ce trebuie să aibă loc cât mai des în viața credinciosului (vezi Fapte
4:23-31; Efeseni 5:18). În mod similar, unii oameni din Vechiul Testament au
fost umpluți cu Spiritul Sfânt (Exod 31:3; Luca 1:41,67); dar nu au fost
botezați cu El, căci botezurile în Spirit au început doar de la Penticosta
(Fapte 1:4,5; cap. 2).
Botezul
cu Spiritul Sfânt mai este numit și ungere cu Spirit. Astfel corintenii,
care au fost botezați de un singur Duh, au fost și unșii cu
Spirit, și pecetluiți (sigilați) și au primit arvuna sau avansul
Spiritului (2Corinteni 1:21,22; vezi și: 1Ioan 2:20,27). În Evrei 6:4-6 se mai
descriu alte fațete ale botezului în Spirit: Căci cei ce au fost luminați
odată, și au gustat darul ceresc, și s-au făcut părtași Duhului
Sfânt, și au gustat Cuvântul cel bun al lui Dumnezeu și puterile
veacului viitor Toate aceste descrieri fac referire la actul botezului
în Spirit Sfânt, și toate acestea sunt descrise la trecut ca fiind ceva ce au
experimentat credincioșii, ele sunt fațetele aceleiași experiențe: botezul în
Spirit, și sunt irepetabile.
Ce realizează botezul în Spirit Sfânt?
Botezul
în Duhul Sfânt aplică jertfa lui Isus și spală pe om de păcate, (Evrei 9:14;
10:22); astfel cel botezat în Spirit este copil al lui Dumnezeu, justificat,
declarat drept, sfințit, curățit (1Corinteni 1:30; 6:11; Evrei 10:14-22). Dar
botezul în Spirit nu numai face ca cineva să fie declarat drept ci el realizează
transformarea vieții după cum se arată în Romani 8:13 dacă, PRIN DUHUL faceți să moară
faptele trupului
Deci Duhul este cel ce produce roade bune (Galateni
5:22,23) și ne ajută să învingem păcatul și face să moară faptele trupului.
Botezul cu Duhul Sfânt ne face să înviem la o viață nouă guvernată de Cristos,
este o înnoire
sau regenerare după cum se precizează în Tit 3:5:
prin
înnoirea făcută de Duhul Sfânt . Atunci o persoană devine creștină
(căci cuvântul creștin vine de la Cristos =Unsul), în acel moment aceea
persoană devine Fiu al lui Dumnezeu, și al Regatului ceresc, frate cu Cristos
și rege împreună cu Cristos (2Corinteni 1:21,22; Apocalipsa 1:6; Romani
8:14,17). El gustă în mod anticipat din moștenirea și bucuria cerească primind
astfel arvuna sau avansul Împărăției lui Dumnezeu prin Duhul Sfânt fiind în
sens spiritual strămutat în Regatul Fiului iubirii (Efeseni 1:13; Coloseni
1:13; Evrei 6:4,5,10:29). Primirea Spiritului Sfânt constituie și pecetluirea
cu puterea lui Dumnezeu adică sigilat ca proprietate a lui Dumnezeu și părtaș
al noului legământ (Efeseni 4;30;Evrei 10:15-20).
Ce primești prin botezul în Spirit?
Până
la botezul cu Duhul Sfânt, omul este mort în păcatele lui (Efeseni 2:1), iar duhul
lui nu are legătură cu Dumnezeu, dar după acest botez, omul primește viața
veșnică ca o viață nouă ce are în ea firea sau caracterul lui Dumnezeu și este
unit cu cerul (Efeseni 2:5,6), și el devine un singur spirit (duh) cu Domnul
Isus, devenind astfel mădular în corpul Său (1Corinteni 6:17; 12:12,13).
Primirea
darului gratuit al Spiritului Sfânt duce ca la rândul lui Duhul Sfânt să
împartă daruri felurite după voia lui, următoarele texte descriu textele în
care sunt menționate câteva daruri ale Duhului Sfânt Romani 12:6-8;
1Corinteni 12:8-11; 28-30; Efeseni 4:11; 1Petru 4:9-11; etc.
Cum se manifestă botezul în Spirit Sfânt?
Unii
teologii susțin că botezul în Spirit Sfânt, se manifestă doar prin vorbirea
supranaturală în alte limbi, ei spun că acesta este singurul semn sigur
al botezului. Astfel de pildă, mărturia de credință a cultului Penticostal
spune la pag.18: toți credincioșii vorbesc în limbi noi, însă nu toți au
darul de a vorbi în felurite limbi
Astfel se susține că toți creștinii
trebuie să vorbească inițial în limbi ca semn al botezului, chiar dacă aceștia
nu primesc darul limbilor pentru a mai vorbi în limbi pe parcursul vieții de
credință. Prin urmare aceștia fac o diferențiere în manifestarea vorbirii în
limbi între expresia: felurite limbi(1Corinteni 12:10) și limbi
noi(Marcu 16:17). Argumentele lor favorite pentru a susține acest semn
ca singurul semn al botezului în Spirit sunt: Fapte cap. 2 și Marcu 16:17.
În
Fapte cap. 2 se arată cum primii 120 de ucenici ai lui Cristos, au fost
botezați în Spirit și au primit ca dar spiritual, darul vorbirii în alte limbi
omenești, dar necunoscute de vorbitori (Fapte cap.2). Însă faptul că la unii
discipoli (ucenici) ai lui Cristos, botezul în Spirit sa manifestat așa nu este
un argument că la toți se va manifesta astfel. De exemplu Biblia vorbește de
vindecări prin ungere cu ulei (Marcu 6:13), dar nu tragem concluzia că toate
vindecările din Biblie sau făcut prin ungere?
În plus, Fapte 2 relatează că la coborârea Spiritului Sfânt peste cei
120, au mai avut loc următoarele manifestări: sa auzit un sunet ca vâjâitul
unui vânt; sa văzut niște limbi de foc; dar aceste manifestări nu au mai apărut
în casa lui Corneliu (Fapte 10:43-46), să tragem concluzia că a fost alt Spirit?
Nu, dar botezul cu Spiritul Sfânt nu se manifestă doar prin vorbirea în limbi,
căci Spiritul Sfânt are multe feluri de manifestare. Însuși modul cum aplică
Petru Scripturile în Ziua Penticostei este o dovadă, căci El aplică textul din
Ioel 2:28,29, unde se vorbește de vise, viziuni, profeții și nu de
limbi. Ceea ce înseamnă că și aceste manifestări pot fi un semn al botezului
(vezi Fapte 19:5,6).
Celălalt
argument, și anume Marcu 16:17-20 unde se pune: Iată semnele care vor
însoți pe cei ce vor crede: în Numele Meu vor scoate draci; vor vorbi în limbi
noi; vor lua în mână șerpi; dacă vor bea ceva de moarte, nu-i va vătăma; își
vor pune mâinile peste bolnavi, și bolnavii se vor însănătoși. Domnul Isus,
după ce a vorbit cu ei, S-a înălțat la cer, și a șezut la dreapta lui Dumnezeu.
Iar ei au plecat și au propovăduit pretutindeni. Domnul lucra împreună cu ei,
și întărea Cuvântul prin semnele, care-l însoțeau.
În
primul rând, din text nu reiese că vorbirea în limbi noi este semnul botezului
cu Spirit sau a umplerii inițiale, iar după cum ne dăm seama textul face
referire la aceste semne ale credinței ca manifestându-se în câmpul evangheliei
după cum se spune: ei au plecat și au propovăduit pretutindeni. Domnul
lucra împreună cu ei, și întărea Cuvântul prin semnele, care-l însoțeau.
Deci aceste daruri pot fi daruri ce le primești ulterior botezului cu
Spirit Sfânt. De pildă, Pavel la umplerea inițială cu Spirit nu a vorbit în
limbi, mai degrabă a primit darul predicării (Fapte 9:17-20), însă peste câțiva
ani el spune în 1Corinteni 14:18: Mulțumesc lui Dumnezeu că eu vorbesc
în alte limbi mai mult decât voi toți. Deci cu toate că nu a vorbit în
limbi la botezul în Spirit, el ulterior a primit acest dar, astfel a putut să-i
sfătuiască pe Corinteni cum să-l exercite în mod corect.
Faptul
că botezul cu Duhul Sfânt nu se arată în mod exclusiv prin vorbirea în limbi
reiese din următoarele exemple Biblice:
Ø Isus Cristos, a fost botezat sau uns cu Duhul Sfânt (Ioan 1:32-34),
împlinind profeția din Daniel 9:25, dar niciodată nu a vorbit în limbi prin
darul miraculos al Spiritului Sfânt. La El botezul cu Duhul Sfânt s-a
manifestat prin coborârea Acestuia sub forma unui porumbel (Matei 3:16).
Ø Ucenicii din Samaria, au primit botezul cu Duhul Sfânt prin mâinile
apostolilor, fără ca relatarea biblică să vorbească de o vorbire în alte limbi
necunoscute prin darul limbilor (Fapte 8:14-25).
Ø Apostolul Pavel, a fost botezat cu Spiritul Sfânt prin umplerea cu
Acesta, fără ca Pavel să vorbească în alte limbi ca expresie inițială a
umplerii (Fapte 9:17-20), iar prezența Spiritului a adus la Pavel vindecare de
orbire și curaj de a predica pe Cristos.
Ø Ucenicii din Antiohia, sunt cei ce au primit Spiritul Sfânt prin predica lui
Pavel, iar la ei botezul în Spirit care i-a făcut să fie plini de Spirit Sfânt s-a
manifestat prin a fi plini de bucurie (Fapte 13:48,52).
Ø Ucenicii din Efes, au fost botezați cu Spiritul Sfânt prin mâinile lui
Pavel, la ei s-a manifestat nu numai prin vorbire în limbi ci și prin
prorocie (Fapte 19:5,6).
Ø Credincioșii din Corint, au devenit un singur trup prin botezul cu Duhul
primind fiecare din ei diferite daruri ale Duhului și nu doar vorbirea
în alte limbi, căci nu tot trupul lui Cristos este limbă vorbind în mod
figurat, ci și ochi, urechi, picioare, mâini, etc. (1Corinteni 12:12-30).
Atunci
înțelegem din aceste exemple că este falsă ideea că doar vorbirea în limbi[3] este singurul
semn pentru botezul cu Duhul Sfânt.
Când
oamenii au fost botezați în Spiritul, el se manifestă înăuntrul credinciosului
și posibil și în afară.
Înăuntrul
credinciosului are loc următoarea
lucrare: Duhului Sfânt îți va dovedi sau te va convinge că ești păcătos (Ioan
16:8), îți va arăta Sfințenia lui Dumnezeu, dragostea Lui, și în același timp
cât ești tu de păcătos și nelegiuit. Spiritul te va face conștient de păcat,
adică de unele fapte sau atitudini pe care nu le-ai știut înainte că sunt
păcate, cât și de gravitatea păcatelor, efectul lor groaznic și urâciunea lor.
În acel moment persoana în cauză, începe să strige la Dumnezeu, să implore mila
Sa, să se căiască de păcat, să-și ceară iertare, acesta este momentul ce atrage
botezul în Spirit. Când Dumnezeu îl umple Cu Spiritul Sfânt pe cel ce sa căit
pe baza jertfei lui Isus și a implorat mila Sa, credinciosul simte dragostea
lui Dumnezeu turnată în inima lui, pacea iertării și a împăcării cu
Dumnezeu, bucuria salvării și a faptului că a fost înfiat ca copil al
lui Dumnezeu, și frate cu Cristos, gustă din speranța cerească simțind
că a devenit cetățean al cerului (vezi: Romani 5:1,2,5; 8:15; 15:13; Galateni
4:6; Evrei 6:4,5).
În
exteriorul credinciosului, se poate
manifesta prin efecte fizice în exteriorul credinciosului ca de exemplu:
limbi de foc pe capul credinciosului, sunete, tremuratul sau aruncarea la
pământ a credinciosului, clătinarea sau zguduirea casei sau locului respectiv (Ezechiel
1:28; Daniel 10:7,8; Fapte 2:2,3; 4:31; Apocalipsa 1:17); prezența lui Dumnezeu
se poate mai manifesta prin coborârea unei glorii (străluciri) peste credincios
(Exod 34:29,30; Matei 17:2 compară cu 2Corinteni 3:7-18); unui nor sau unui
imagini ca de porumbel (Matei 3:16,17; 17:5); efecte mirositoare: prin
prezența unui parfum plăcut mirositor ca mirul sau undelemnul care este un
simbol al Spiritului Sfânt (compară cu Exod cap. 30; Psalmul 45:7; Cântarea
Cântărilor 1:3; Evrei 1:9). Prin efecte de vorbire ca de pildă: vorbirea
în alte limbi (Fapte 2:4; 10:45,46); vorbire profetică (Fapte 2:17,18; 19:6);
cântec de laudă (Efeseni 5:18,19).
Efectele
exterioare nu apar întotdeauna când cineva este botezat în Spirit Sfânt,
și ele pot să apară și în alte contexte ca adunări de rugăciune, în timpul
laudei și închinării, în părtășia personală a creștinului cu Dumnezeu, etc.
Chiar dacă la o convertire manifestările exterioare nu apar (în special
cele de vorbire), nu putem vorbi de botez în Spirit dacă nu apar cel puțin manifestările
interioare în credincios, care să indice că persoana în cauză este: umplută
cu Spiritul Sfânt, unsă, sigilată (pecetluită), ca fost scufundată în Spirit și
că acesta a fost turnat asupra ei. Iar în viitor după botez, cel botezat în
Spirit se va manifesta în exterior într-un mod potrivit cu adevărul și
sfințenia prin vorbirea și purtarea lui. Dar poate cineva se întreabă:
Care sunt pașii spre botezul cu Spirit Sfânt?
În
continuare vom descrie 5 etape ale acestei nașteri sfinte:
1.Accepți și simți condamnarea păcătoșeniei tale pe
care o face Duhul Sfânt încă de la
primul pas, este o conlucrare între tine și Spiritul Sfânt, nimeni nu se poate
naște din Duhul, dacă Duhul Sfânt nu găsește în tine o inimă sinceră și smerită,
care se lasă convinsă de natura ei păcătoasă și coruptă, căci un rol al Duhului
Sfânt este să dovedească lumea ca fiind vinovată în ce privește păcatul (Ioan
16:8). Astfel Duhul Sfânt și Cuvântul lui Dumnezeu trebuie să aibă aderență în
tine, să poate să te oglindească în adevărata față a ta, descoperindu-ți starea
ta păcătoasă de corupt, nelegiuit, viclean, vrășmaș cu Dumnezeu și hidoșenia
păcatului (Romani 3:9-18,23; 8:7,8; Iacov 4:4; Iov 15:16). El îți dovedește nu
numai că ai moștenit păcatul, dar și că ai dat curs păcatului ne stăpânindu-te
când puteai să o faci, El îți va arăta că natura ta este coruptă și stricată și
te va face să vezi păcatul așa cum îl vede Dumnezeu, ca pe ceva scârbos și
nelegiuit dacă ești bineînțeles receptiv, atunci, la fel ca evreii din ziua
Penticostei care au rămas străpunși în inimă, vei zice: Fraților ce să
facem? sau ca temnicerul din Filip:
ce trebuie să fac ca să
fiu mântuit? (Fapte 2:37;16:30). Atunci începi să-ți dai seama cât de
păcătos și pierdut ești fiind sub condamnarea morții, despărțit de Dumnezeu
prin păcatele tale (Isaia 59:1-4). Ba mai mult îți dai seama că nu te poți
auto-salva prin bani sau altceva (Psalmul 49:6-8), chiar faptele bune pe care
le-am făcut sunt ca o haină murdară înaintea lui (Isaia 64:6), căci nu ai fost
creat prin Isus la fapte bune, dacă nu te-ai născut din nou (Efeseni 2:10).
2.Căința sinceră: al doilea pas descris de Scriptură este căința sau pocăința (Fapte
2:38; 3:19; 20:21) adică un regret profund, o părere de rău pentru
faptele noastre rele pe care le-am făcut, acest regret va conduce la
mărturisirea păcatelor noastre la Dumnezeu Tatăl prin Isus Marele Preot (1Ioan
1:7-9;2:1,2). În plus, căința autentică va restaura și repara ce a stricat
păcatul în relații sau chiar în bunuri materiale. Astfel dacă am furat vom
returna obiectul sau suma furată, dacă am produs stricăciuni cu limba, ne vom
cere iertare și vom încerca să aplanăm vechile răni și conflicte. Astfel
pocăința adevărată produce roade bune și o schimbare a modului de gândire, de
vorbire, de acțiune greșit și vom fi prompți și fermi în lupta cu înclinația de
a păcătui (Proverbe 28:13; Matei 3:8; Romani 12:9; Evrei 3:7,8). Căința
adevărată se observă prin atitudinea față de păcat, privindu-l ca Dumnezeu ne
minimalizându-l și ne mai practicându-l (1Ioan 3:4,8). Având în vedere aceste
lucruri întreabă-te: Ți-ai mărturisit păcatele lui Dumnezeu? Ai lepădat păcatul
schimbându-ți modul de viață într-unul drept?
3.Crezi că Isus Cristos a murit pentru păcatele tale și
a înviat pentru ca tu să fi declarat drept: al treilea pas descris în Scriptură este credința, fără această
credință salvatoare ești pierdut (Ioan 3:36; Fapte 20:21; Romani 4:24,25). Astfel
tu trebuie să crezi că într-adevăr Isus Cristos a murit pentru păcatele
noastre, astfel toată vina și fărădelegea noastră a fost transferată asupra lui
Cristos care a fost făcut păcat și blestem pentru noi (2Corinteni 5:21;
Galateni 3:13), astfel El a suferit o moarte chinuitoare pe lemn, astfel prin
rănile lui suntem vindecați (Isaia 53; 1Petru 2:24). Prin urmare întreabă-te în
mod serios: crezi că Isus a murit în locul tău pentru păcatele tale (Romani
4:25)? Dacă da, atunci înțelegi că El te-a cumpărat prin jertfa sa pentru
Dumnezeu și din momentul când exerciți credință în El, Isus va deveni Domnul și
Salvatorul tău, numai-trăind pentru tine ci pentru El (Fapte 4:12; 5:31;
2Corinteni 5:14,15). În consecință a crede în Isus, înseamnă a-l asculta (Ioan
3:36), a crede în Tatăl lui care l-a trimis pe pământ și a mărturisit despre El
că este Fiul și trimisul lui (Ioan 5:24; 12:44; 1Ioan 5:9-11), a umbla în
lumină (Ioan 12:46) a muri față de păcat și a învia la o viață pentru Dumnezeu
(Romani 6:8,11), căci după cum Cristos a murit și a înviat, cel ce crede în El
trebuie să moară și să învie spiritual lăsând ca Cristos să ia chip în el prin
Duhul său (Galateni 2:20; Romani 8:9-11).
4.Consacrare :Tot
în rugăciunea în care ne-am exprimat căința putem să ne dedicăm viața
Creatorului, adică să-I spunem Celui Prea Înalt că viața noastră i-o consacrăm
lui (Deuteronom 26:17), devenind proprietatea lui Dumnezeu, iar de atunci în
colo nu egoismul va trona pe tronul vieții noastre ci Domnul Isus, pe care îl
vom urma încontinuu ca ucenici ai lui (Matei 16:24; Romani 14:7,8).
5.Botezul în apă: acesta se face pentru numele lui, Isus Cristos, mediatorul Noului
Legământ (Fapte 2:38).
Cu
siguranță dacă facem acești pași nu din dorința de a avea vreo experiență
miraculoasă ci cu curăție în suflet, căutându-l pe Dumnezeu ca Psalmistul care
spune în Psalmul 42:1,2: Cum dorește cerbul izvoarele de apă așa te
dorește sufletul meu pe tine, Dumnezeule! Sufletul meu însetează după Dumnezeu
.
Căci dacă căutăm darurile lui Dumnezeu și nu pe Dumnezeu putem face din ele un
idol, ci căutându-l pe Dumnezeu vom primi pe lângă cunoașterea ființei lui și
darurile lui, căci El este dătătorul oricărui dar bun (Iacov 1:16,17). De aceea
întreabă-te: tânjește sufletul tău după Dumnezeul cel viu? Simți că nu poți
trăi fără El?
Dar
se ridică următoarea întrebare:
Care sunt modalitățile care pot duce la primirea
Spiritului Sfânt?
Botezul
cu Duhul Sfânt se poate primii prin mai multe metode (modalități), în
continuare voi prezenta succint modalitățile descrise în Biblie, fără a
înțelege însă că metoda în sine atrage botezul în Spirit, ci
credința-pocăința persoanei, astfel exprimată. Metoda doar exprimă credința
persoanei, sau este picurul ce umple paharul relației cu Dumnezeu și face să se
reverse spiritul lui Dumnezeu. Dar să vedem în continuare aceste metode din
exemplele de mai jos :
Ø Ca la Penticosta; (Fapte2) unde se pare că
rugăciunea și strângerea laolaltă a discipolilor au atras Spiritul Sfânt (Fapte
1:14; 2:1).
Ø Prin rugăciune și perseverență în
rugăciune (Luca 11:5-13; Fapte 4:31).
Ø Prin botezul în apă (Fapte 2:38;
838,39).
Ø Prin ascultare de Dumnezeu (Fapte 5:32;
compară Fapte 1:4,5 cu Fapte 2:1).
Ø Prin punerea mâinilor apostolilor
(Fapte8.14-17; 19:6), sau a unui creștin împuternicit și trimis de Domnul
(Fapte 9:17-20).
Ø În timpul predicii Cuvântului lui
Dumnezeu (Fapte10.44-47; 13:48,52)
Cum să fii sigur că ești botezat în Spirit Sfânt?
Există mai multe lucruri
care mărturisesc și adeveresc când omul este botezat în Spirit Sfânt. Cu
siguranță că un cumul de semne adeveresc pe credincios, și nu un singur semn,
de asemenea mai trebuie să înțelegem că unele semne pot fi contrafăcute de
Satan sau carne (firea păcătoasă), sau că unele chiar dacă sunt manifestări ale
Spiritului Sfânt nu indică neapărat botezul (umplerea) cu Spiritul Sfânt.
De asemenea mai trebuie să înțelegem că nu sentimentele, emoțiile, vreo minune
deosebită luate în mod independent este baza pentru convingerea noastră că
suntem botezați în Spirit și astfel salvați și iertați, ci sunt mai multe
criterii după care putem știi dacă suntem sau nu botezați în Spirit, după cum
urmează:
Mărturia Cuvântului lui Dumnezeu: având în
vedere că cel născut din Dumnezeu, este născut prin Cuvântul lui Dumnezeu
(Iacov 1:18; 1Petru 1:22,23), că sigiliul Spiritului vine după auzirea
Cuvântului (Efeseni 1:13), atunci trebuie să înțelegem că în viața celui
botezat cu Spirit Sfânt trebuie să existe o concordanța dintre viața acestuia
și normele Cuvântului lui Dumnezeu după cum se spune în Ioan 14:23: Dacă
Mă iubește cineva, va păzi cuvântul Meu, și Tatăl Meu îl va iubi. Noi
vom veni la el, și vom locui împreună cu el. Deci Tatăl și Fiul este
în părtășie cu cei ce păzesc cuvântul lui Isus, deci cine păzește Cuvântul,
este botezat cu Spiritul lui Dumnezeu și părtaș cu Dumnezeu prin Spiritul.
Același lucru se subliniază și în 1Ioan 3:24 Cine păzește poruncile Lui,
rămâne în El, și El în el. Și cunoaștem că El rămâne în noi prin Duhul pe care
ni L-a dat. Deci cine păzește poruncile divine, îl are pe Cristos și
rămâne în Cristos, care este prezent în credincios prin Spiritul Său. Cine nu
păzește poruncile nu are botezul cu Spiritul lui Cristos. Înțelegem însă că evlavia
falsă, o formă de pietate, de sfințenie, de ascultare, îi înșeală pe mulți
oameni să creadă că sunt botezați în Spirit Sfânt. Unii oameni încearcă doar
prin propriile puterii să se schimbe, să asculte de Cuvânt, ei fac unele fapte
bune, ascultă de unele porunci. Însă diferența dintre cei ce au mărturia
Cuvântului lui Dumnezeu și cei ce nu o au, este că cei ce nu au Cuvântul sădit
în ei și făcut trup (realitate) în ei (compară cu Ioan 1:14 cu Iacov 1:21) este
că ei nu cred întregul Cuvânt al lui Dumnezeu. Chiar dacă spun cu gura că cred
întreg Cuvântul, ei ignoră, sau nu iau în serios unele porunci, fie numindu-le
depășite sau iraționale, fie pur și simplu un dezinteres după hrănirea din
Cuvânt, ei îl pun la cap sub pernă pentru protecție, dar nu-l studiază, ei
consideră Cuvântul Sfânt dar nu doresc să se sfințească prin ascultarea de el
(Ioan 17:17). Aceștia dacă predică la alții, nu predică în general Cuvântul
Evangheliei, ci cel mult o formă de evlavie, ei mărturisesc mai degrabă despre
o religie, o denominație, sau despre o lucrare sau ritual ce poate salva și nu
despre persoana lui Cristos (2Corinteni 4:5). Sau chiar dacă predică despre
Cristos ei nu predică pe Cristosul Bibliei (comp. cu 2Corinteni 11:4), sau
predică lucruri trunchiate despre Cristos. Ei cel mult au frânturi de Cuvânt
sădit în ei și nu pe Cuvântul ca întreg, sau ca sămânță roditoare care să aibă
în ea însăși întregul cod genetic (caracter) al lui Cristos. Nu însemnă că cel
botezat cunoaște întreg Cuvântul din momentul botezului, însă el acceptă întreg
Cuvântul, crede cu adevărat, și are sămânța Cuvântului care este esența
adevărului salvator și ea se dezvoltă în el. Aceștia fac fapte vrednice de
pocăință și fapte făcute în adevăr, pe când cei cu o viață reformată faptele
lor sunt făcut din motivații îndoielnice de auto îndreptățire. Iar diferența
ascultării de Cuvânt este diferența între un rod al unui pom sălbatic de un pom
altoit. Omul născut din Dumnezeu face faptele lui Dumnezeu, acele fapte pe care
Dumnezeu le-a pregătit mai înainte pentru umblarea în ele (Efeseni 2:10). Pe
când omul cu o viață reformată face faptele unui om bun în cel mai bun caz, nu
fapte făcute prin puterea Spiritului Sfânt. Ei nu ascultă de Cuvânt pentru că
sunt făpturi noi în Cristos, ci pentru că doresc să facă unele schimbări în
viața fie din motivație corectă sau nu, ei își peticesc cel mult haina veche,
dar ei nu abandonează haina veche și nu o iau pe cea nouă, ei își disciplinează
omul cel vechi dar botezat în Spirit, își răstignesc omul cel vechi pentru a
deveni un om nou. Astfel botezul în Spirit Sfânt este o regenerare nu
doar o reformare a vieții, nu doar o schimbare sau peticire a vieții, ci
atunci primești o viață nouă, o inimă nouă, un duh nou și statornic
(Ezechiel 36:25-27; Romani 2:29; Efeseni 1:3-13; 4:30). Astfel în timp ce în
viața omului cu viața reformată putem vorbi doar de o ascultare provenită
dintr-o disciplinare a vieții, în viața celui botezat în Spirit vorbim de o ascultare
venită nu doar din disciplină ci din noua natură pe care ei au primit-o
(1Corinteni 15:10; Galateni 2:20). De asemenea, pe lângă calitatea ascultării
de Cuvânt, la cel ne-botezat în spirit ascultarea este de cele mai multe ori
superficială. În mod similar, putem vorbi și de cantitatea faptelor bune,
dacă în cazul celor care au o formă de evlavie ascultarea este ceva sporadic,
în cazul celor botezați în Spirit este un mod de viață după cum se spune și în
1Ioan 2:29; 3:8-10: Dacă știți că El este neprihănit, să știți și că oricine
trăiește în neprihănire este născut din El... Oricine este născut din
Dumnezeu, nu practică păcatul, pentru că sămânța Lui rămâne în el; și nu
poate păcătui, fiindcă este născut din Dumnezeu. Prin aceasta se cunosc
copiii lui Dumnezeu și copiii diavolului. Oricine nu trăiește în neprihănire,
nu este de la Dumnezeu; nici cine nu iubește pe fratele său. Apostolul
Ioan nu vrea să spună aici că cel botezat în Spirit nu ar mai păcătui de loc,
căci atunci sar contrazice singur (vezi 1Ioan 1:8,9), ci el vrea să sublinieze
că cel născut din Dumnezeu accidental mai păcătuiește, păcatul nu este un mod
de viață pentru el, căci el nu practică păcatul, și îi displace
păcatul și îi place să facă binele (compară cu Proverbe 21:15). Motivul este că
sămânța lui Dumnezeu (Spiritul) îl
îndeamnă la aceasta, dar și pentru că are legea lui Dumnezeu în mintea și inima
lui (Evrei 10:16). După cum un om alergic la praf, nu înseamnă că nu poate
merge într-o zonă unde este praf, dar lucrul acesta îi displace și nu-i face
bine, tot așa mediul unde se simte bine creștinul este mediul Cuvântului
nu a păcatului. În plus, cuvântul din limba greacă pentru nu
păcătuiește sau în alte traduceri nu practică păcatul,
este la continuu, și ar putea fi tradus cu: nu continuă să păcătuiască,
astfel cel botezat în Spirit, nu continuă să păcătuiască chiar dacă a căzut o
dată sau de mai multe ori, într-un păcat, el se pocăiește își mărturisește
păcatul și dorește cât mai repede restabilirea în relația lui cu Dumnezeu
deoarece spiritul lui Dumnezeu din el unit cu spiritul lui este întristat și
mâhnit (Efeseni 4:30).
Cel
botezat în Spirit iubește Cuvântul, se bucură de Cuvânt, gândește Cuvântul,
citește Cuvântul, vorbește Cuvântul, trăiește Cuvântul, predică Cuvântul lui
Dumnezeu (Psalmul 119:9,11,24,97,162; 2Corinteni 2:17; 1Petru 2:2; Apocalipsa
1:3). El citește Cuvântul nu pentru a acumula doar cunoștință și informație și
pentru a se da apoi mare cu cât cunoaște (1Corinteni 8:1), nu-l citește pentru
a găsi argumente cu care să combată pe alții (1Timotei 6:3-5), ci el citește cu
regularitate Cuvântul în primul rând pentru ca Dumnezeu să-i vorbească în mod
personal, să-l cunoască pe Dumnezeu, să afle cum gândește El, cum acționează,
ce fel de persoană este El, care sunt principiile Lui, care sunt legile Lui
(Psalmul 119:130). Creștinul prin Cuvânt dorește să se întâlnească cu CUVÂNTUL
cu Cristos (Ioan 14:21) nu doar cu o anumită relatare istorică sau cu o
doctrină, ci cu Cristos cel înviat. Spunem cât de mult iubești Cuvântul ca
să-ți spun cât de mult îl iubești pe Cristos? Spunem cât de mult te hrănești cu
Cuvântul că să-ți spun în ce măsură locuiește Cristos în tine? Spunem cât de
mult reflectezi asupra Cuvântului ca să-ți spun dacă ai mintea lui Cristos sau
nu? Spunem cât de mult împlinești din ceea ce cunoști din Cuvânt ca să-ți spun
dacă ești sau nu născut prin Cuvânt lui Dumnezeu?
În
concluzie: cel botezat în Spiritul
Sfânt are o viață ascultătoare de Cuvânt, din motivații corecte, adică nu
pentru a fi salvat ci pentru că este deja salvat, nu pentru a câștiga o anumită
apreciere din partea unor oameni, lideri religioși, sau biserici, ci pentru că
dorește să răspundă la dragostea lui Dumnezeu cu iubire și ascultare. Ei au o
împlinire a Cuvântului calitativă și cantitativă, și pot împlini mult mai bine
cuvântul pentru că lor le spune Spiritul: când, cum și unde să aplice
vreo anumită poruncă, pe când cei cu o formă de evlavie, ascultarea lor este o
poleială, superficială, făcută de multe ori din motivații greșite, nu au o
ascultare deplină de Cuvânt.
Mărturia
Spiritului Sfânt:
Spiritul Sfânt are multe
lucrări și multe forme de manifestare, unele din ele sunt numite daruri, altele
roade, altele semne sau lucrări. În continuare le vom analiza pe rând:
v Mărturia Darurilor spirituale: Darurile Spiritului
Sfânt le primim când devenim copii ai lui Dumnezeu, când suntem botezați cu Spiritul
Sfânt, devenind un mădular în trupul lui Cristos (1Corinteni 12:12-30), dar
unele daruri suplimentare se pot da și mai târziu credincioșilor (Fapte
4:29-31). Aceste daruri mai sunt numite și daruri ale harului (Romani 12:6),
sau daruri spirituale (Romani 1:11). Fiecare credincios are cel puțin
un dar (1Petru 4:10), sunt unii care au mai multe daruri (comp cu 1Timotei
2:7). Astfel unii teologii susțin necesitatea experimentării darurilor
Spiritului, ca de pildă vorbirea în limbi, profeția, vindecarea, etc. (vezi
Marcu 16:17-20). Alții teologi susțin că singurul semnul și cel mai sigur este
vorbirea în alte limbi. Însă și acest semn are câteva inconveniente: nu toți
cei ce primesc botezul în Spirit vorbesc în limbi după cum am văzut; de
asemenea, și Diavolul are darurile lui contrafăcute (2Tesaloniceni 2:9), și
există darurile naturale din naștere care sunt asemănătoare cu cele spirituale
ca de pildă darul învățării, darul ospitalității, dărniciei, etc. În plus, un
om poate avea daruri spirituale fără a fi botezat în Spirit Sfânt, de pildă
fiind prezent într-un loc, la o adunare unde prezența lui Dumnezeu se coboară
cu putere și cel neconvertit este atins și darurile spirituale se pot manifesta
prin el, avem exemplu pe Saul care a profețit fiind într-o ceată de profeți (1Samuel
10:5-11); pe Caiafa care a profețit (Ioan 11:49-52; vezi și 2Cronici 35:22); pe
Corneliu care a avut o viziune fără a fi botezat încă în Spirit (Fapte 10:1-4);
și alții. În concluzie, darurile sunt un semn al botezului în Spirit dar
nu cel mai sigur, din următoarele motive: ele pot fi contrafăcute de Satan sau
carne, și ele nu sunt manifestări stricte ale botezului în Spirit Sfânt.
v Mărturia Roadelor Spiritului: Alții teologi susțin că semnul sigur este roada
Spiritului Sfânt descris în Galateni 5:22,23. Este adevărat că Diavolul nu îi
împinge pe oameni spre roade bune, în plus, Isus a spus că după roade îi vom
cunoaște pe profeții adevărați (Matei 7:15-20), și că iubirea este semnul
adevăraților discipoli (ucenici) ai Săi (Ioan 13:34,35). Lucrarea Spiritului
prin botez te face să simți căldura dragostei lui Dumnezeu turnată în inima
ta care te copleșește și îți dă o forță ne bănuită în a manifesta roade
bune (Romani 5:3-5). Însă înțelegem că și aceste semne pot fi într-o anumită
măsură falsificate, deoarece există roade contrafăcute de carne (puterea
naturală a omului), de pildă, Biblia vorbește de dragoste firească
(Romani 1:31; 2Timotei 3:3; Filimon 16); o bucurie și veselie lumească (Ioan
16:20; Apocalipsa 11:10); pacea...cum o dă lumea (Ioan 14:27);
etc. În plus, un om poate avea bucurie de la Spiritul Sfânt fără a fi botezat
în Spirit [exemple: 2Cronici 20:27 Oamenii din Iuda și din
Ierusalim ...căci Domnul îi umpluse de bucurie, izbăvindu-i de vrăjmașii lor.
Cu toate că în V: Testament nu exista botezul Spiritului Sfânt, acest Spirit
lucra și prezența lui Dumnezeu aducea bucurie Psalmi 21:6; 34:5; 68:3;
Ecleziastul 5:20; Isaia 61:3; Elisabeta și Maria sunt pline de bucurie prin
Spiritul (Luca 1:41-47); națiunile din timpurile de ne-cunoștință la care
Dumnezeu le-a umplut inimile de bucurie (Fapte 14:17)]. Deci în
concluzie, roadele sunt mai sigure ca darurile mai ales dacă există
discernământ pentru a deosebi roadele naturale de cele spirituale care sunt mai
profunde și de calitate. Înțelegem însă că roadele nu sunt singurul criteriu
după care ne putem da seama dacă cineva este spiritual sau nu.
v Semnul interior a lucrării
Spiritului: este ceea ce spune
Pavel în Romani 8:15,16: Și voi n-ați primit un duh de robie, ca să mai
aveți frică; ci ați primit un duh de înfiere, care ne face să strigăm:
Ava! adică: Tată! Însuși Duhul adeverește împreună cu duhul nostru
că Suntem copii ai lui Dumnezeu. și în Galateni 4:6: Și pentru
că Sunteți fii, Dumnezeu ne-a trimis în inimă Duhul Fiului Său, care
strigă: Ava adică: Tată! Din aceste texte desprindem
următoarele: un copil al lui Dumnezeu născut și sigilat cu Spiritul Sfânt, a
primit un Spirit de înfiere, acest Spirit ne îmboldește să îl chemăm și
să ne rugăm la Dumnezeu ca la un Tată, el nu poate fi contrafăcut de Satan, iar
cei din V. Testament nu l-au avut, iar acesta constituie o barieră
despărțitoare clară între cei cu care este sau lucrează Spiritul Sfânt
și cei care au sigiliul Spiritul Sfânt. În plus, un alt semn este
mărturia dublă a spiritului nostru împreună cu Spiritul lui Dumnezeu care ne
conving lăuntric că suntem copii ai lui Dumnezeu având astfel libertatea și
bucuria de al invoca pe Dumnezeu spunându-i ,,Tată sau Tăticule ( altă
traducere a cuvântului Ava). Bineînțeles că unii oameni au tras concluzia că au
Spiritul de înfiere nu pentru că spiritul lor și Spiritul lui Dumnezeu
au mărturisit acesta ci emoțiile și sentimentele lor, sau pur și simplu mediu
religios i-a făcut să creadă că sunt copii ai lui Dumnezeu înfiați de El. Însă ei
trebuie să fie ajutați să deosebească emoțiile lor de Duhul Fiului
care striga Tată în inima noastră, și care ne face să gândim lucrurile
Spiritului (Romani 8:5); să omorâm faptele cărnii (Romani 8:13); care ne
conduce și călăuzește (Romani 8:14); care ne-a eliberat de frică și de robia
păcatului și al lui Satan (15); care ne-a făcut moștenitori împreună cu Cristos
(Romani 8:17). În plus, Pavel i-a îndemnat pe Corinteni următoarele în
2Corinteni 13:5: Pe voi înșivă încercați-vă dacă Sunteți în
credință. Pe voi înșivă cercați-vă. Nu recunoașteți voi că Isus Hristos este
în voi? Afară numai dacă Sunteți lepădați. Este Cristos în tine?
Dacă da ești al lui, dacă nu, nu ai Spiritul lui Cristos și nu ești al Lui
(Romani 8:9).
v Alte lucrări ale spiritului: Cei care au botezul în Spirit, observă că Dumnezeu
prin Spiritul Sfânt te învață în mod personal și îți răspunde la
întrebările sau la neînțelegerile asupra vreunui pasaj Biblic, căci în momentul
când te-ai născut din nou, El ți-a pus legile Sale în inima ta (Ioan 6:45;
Evrei 8:10,11; 1Ioan 2:20,27), astfel mărturia lui Cristos în orice cuvânt
și cunoștință se vede în aceea persoană (1Corinteni 1:5,6). de asemenea
guști în mod anticipat din moștenirea cerească, simți că ești cetățean al
cerului, că ai primit o natură și o viață nouă pe care trebuie să o
trăiești pentru cer. Simți că ești al Lui Dumnezeu, și că trebuie să trăiești
pentru El, fiind pecetluit cu Spiritul Sfânt ca proprietate a lui Dumnezeu
(Evrei 6:4,5; Efeseni 1:13,14; 4:30; Filipeni 3:20; Coloseni 1:13). Simți că ai
primit o mare putere de a lupta cu păcatul (Romani 8:13). Simți că povara
păcatului s-a dus, că ești iertat, curățat având o conștiință curată
(Evrei 9:14; 10:22; Ezechiel 36:25-27).
Mărturia unei vieți schimbate: Cu
siguranță orice om simte dacă în viața lui a apărut o schimbare profundă. Dacă ești
un alt om, o făptură nouă în Cristos care se vede prin acțiunile tale
(2Corinteni 5:17,18). Aceste roade vor fi vizibile în acțiunile noastre, căci
cel născut din Dumnezeu nu practică păcatul (1Ioan 3:9), pentru că
păcatul nu-i mai face plăcere. Însă există oameni care cred că sunt botezați în
Spirit deoarece nu mai sunt așa răi cum au fost, există mulți care cred că sunt
botezați în Spirit deoarece fac fapte bune sau și-au schimbat viața, nu mai
fumează, nu mai beau, nu mai înjură, nu se mai bat. Însă aceasta nu indică ne
aparat că aceea persoană este botezată în Spirit, deoarece și un ateu poate
avea principii la care să adere, să nu fure să nu comită adulter, să nu fumeze,
să fie amabil și respectuos, etc. Și atunci mă vei întreba: este mărturia unei
vieți schimbate un semn sigur?
După
cum am spus la mărturia Cuvântului lui Dumnezeu, motivația, cantitatea
și calitatea faptelor face diferența precum și puterea din spatele acestor
fapte, adică vin ele prin puterea Spiritul Sfânt sau prin putere umană? De
asemenea, trebuie să te întrebi: este prezentă în viața trăită de tine cu
Dumnezeu: faptele lui Cristos (Efeseni 2:10); viața Lui Cristos (Efeseni
4:18-22); gândirea sau mintea Lui (1Corinteni 2:16); vorbirea Lui (Coloseni
3:16; 4:6); atitudinea Lui (Filipeni 2:1-8); lucrarea Lui (Ioan 14:12);
umblarea Lui (1Ioan 2:6); iubirea Lui (Ioan
13:34,35)?
Bineînțeles
că trăirea și umblarea cu Dumnezeu poate fluctua după măsura credinței noastre
și a relației cu Tatăl ceresc pe parcursul timpului. Însă cantitatea și
gravitatea păcatelor va scade pe zi ce trece, păcatul va deveni un accident nu
un mod de viață. Roadele spiritului le vei manifesta în mod natural nu prin
sforțări, deoarece sămânța lui Dumnezeu, adică Duhul Sfânt va duce la o
modelare după chipul lui Dumnezeu în personalitatea noastră și la practicarea
dreptății (1Ioan 3:9;4:13).
În
final mai întreabă-te: Ai simțit când
Duhul Sfânt ți-a mărturisit în Duhul tău că ești copil al lui Dumnezeu? Vezi o
nouă viață în ființa ta? Observi o apropiere de Dumnezeu și că din inima ta
curg râuri de apă vie cum a zis Isus (Ioan 7:38,39)? Observi că viața ta este
schimbată și că poți manifesta roada Spiritului în mod natural? S-a produs în
viața ta o transformare radicală în ce
privește gândirea, vorbirea și faptele? Ai primit un dar spiritual spre
slujirea altora? Ai simțit aceste lucruri, cel puțin într-o măsură rezonabilă?
Concluzia
finală: putem spune că mărturia lui
Cristos prin Spiritul Sfânt, prin Cuvânt și a unei vieți schimbate, poate să
difere într-o anumită măsură de la o persoană la alta, fiindcă suntem diferiți,
avem temperamente diferite, unii sunt mai sentimentali, alții mai raționali,
unii au o voință puternică alții nu, au astfel e posibil ca fiecare din noi să
percepem într-un anumit mod lucrarea Spiritului Sfânt în noi, chiar Dumnezeu
ține cont de personalitatea noastră când ne dă un dar spiritual, însă cu
siguranță că cel botezat în Spirit Sfânt nu are îndoială în ce privește
nașterea sa din Spirit. Cine nu știe sigur dacă este botezat în Spirit sau
nu, acela este foarte probabil să nu fie sigilat de Spiritul Sfânt, căci este
imposibil să fi devenit o făptură nouă, să fi fost iertat, înfiat ca copil al
lui Dumnezeu, și tu să nu fi conștient de acest lucru. Este imposibil ca tu să
te fi întâlnit cu Cristos (Ioan 14:19,21), ca Spiritul Sfânt să-ți fi înnoit mintea
și viața și tu să nu-ți dai seama de acest lucru. Iar după cum am precizat la
începutul acestui capitol un cumul de semne adeveresc pe credincios, și
nu un singur semn.
Care sunt piedicile în calea botezului cu Spirit
Sfânt?
Nu
voi stărui prea mult asupra acestui subiect dar voi spune că piedicile în
general sunt următoarele:
Ø Lipsa pocăinței, a nu fi conștient de ceea ce este păcat, sau a nu
vedea păcatul în toată hidoșenia lui așa cum îl vede Dumnezeu. Unii oamenii au
o pocăință falsă sau o întristare după voia lumii dar nu după voia lui Dumnezeu
(2Corinteni 7:9-11; Evrei 12:16,17). Astfel ei manifestă o întristare (chiar
lacrimi), motivată de pierderea prestigiului, a avantajelor, a poziției sau
privilegiilor, din Societate sau biserică, însă nu recunoaște că este un păcat
împotriva lui Dumnezeu, că a adus o pată numelui lui Dumnezeu, nu își dă seama
de cât rău a produs păcatul Său, în relația lui cu Dumnezeu, și cât rău a
produs semenilor săi acest păcat direct sau indirect. Iar pocăința adevărată trebuie
să atingă întreaga ființă: intelectul, sentimentele și voința, la unii pocăința
înseamnă să plângă, dar nu însemnă să ia unele decizii (acte de voință) în
viața lor, la alții știu ce au de făcut pentru a duce roadă vrednică de
pocăință dar nu fac, iar alții încearcă să facă însă nu vor să-și deschidă
inima pentru a se lăsa atinși emoțional de Spiritul lui Dumnezeu pentru a aduce
roadă din inimă, etc.
Ø Lipsa credinței, unii spun că cred în Isus, dar nu cred cu adevărat,
doar cu buzele, dar inima lor este departe de Isus, ei nu-și pun încrederea cu
adevărat în Dumnezeu în toate domeniile vieții. Unii nu cred în Isus pentru că
se încred în altceva: propria înțelepciune, propria putere, metodele proprii,
lor le place să ducă o viață independentă, în care ei să conducă, ei să
controleze totul, lor nu le place ca Dumnezeu să conducă cu adevărat și să-i
ducă pe drumuri necunoscute, să-i surprindă. De fapt ei nu-și dedică viața necondiționat
lui Dumnezeu pentru că nu au realmente încredere în Tatăl ceresc și de aceea
încearcă să-și conducă și controleze singuri viața. Sunt unii care doar spun că
au credință dar nu au pentru că duc o viață în care nu doresc să se implice, să
se sacrifice, să sufere, pentru că a crede în Isus implică renunțare la tine,
când te încrezi deplin în altcineva și în principiile Lui, nu te mai
încrezi în tine și în principiile tale (Luca 6:46; Ioan 3:36; 12:46; 14:12).
Ø
Lipsa
dedicării, Dumnezeu știe ce
este în inima noastră când ne dedicăm Lui, nu-l putem păcăli, cum să ne dea
Spiritul Sfânt când mulți nici măcar nu sunt conștienți ce însemnă și implică
dedicarea, căci ea însemnă renunțarea la viața noastră, la drepturile noastre,
și mai însemnă a ne lepăda de noi înșine, a lua crucea și a-l urma pe Isus
totdeauna și oriunde, nu numai duminica, sau nu numai pe drumuri și în situații
în care ne place să fim. Isus îi spune lui Petru în Ioan 21:18: Adevărat,
adevărat, îți spun că, atunci când erai mai tânăr, singur te încingeai și te
duceai unde voiai; dar când vei îmbătrâni, îți vei întinde mâinile, și altul te
va încinge, și te va duce unde nu vei voi. Să fi conștient deci că
Isus te va duce fie că vrei sau nu prin situații, suferințe, necazuri,
încercări unde nu vei voi să treci sau să fi. Dacă tu nu ești
dispus la aceasta, atunci nu ești încă pregătit să primești botezul în Spirit
Sfânt. Mai însemnă să ne urâm viața adică să o iubim mai puțin ca pe Isus
(Matei 16:24-26; 2Corinteni 5:14,15; Luca 14:27,33). Îți urăști tu viața? Sau
ți la ea? O iubești, și nu-ți place când suferi chiar pentru credință? Normal este
pentru un discipol al lui Cristos ar fi să se sacrifice cu bucurie pe sine sau
bunurile sale (compară cu Evrei 10:32-39; Fapte 5:41).
Ø
Lipsa
ascultării, aceasta poate lua
multe forme, unii spun că cred și ascultă de Isus dar nu vor să-i urmeze
exemplu și să se boteze în apă ca și El (Marcu 1:9-11; 16:16; Fapte 2:38),
alții vor să experimenteze puterea Spiritului Sfânt dar nu doresc să asculte în
chestiuni ca sfințenia și evlavia de Dumnezeu, ei vor să fie plini cu Spiritul
Sfânt, însă dacă se poate fără a asculta de porunca rugați-vă neîncetat, sau de
porunca de a iubi altruist, etc.(1Tesaloniceni 5:17-22). Uneori lipsa
ascultării în ce privește smerenia este vitală, căci mândria este o mare
piedică împotriva primirii Spiritului ca și egoismul, lăcomia și zgârcenia
(Fapte 5:32; 8:18-23; 1Ioan 3:24; 1Petru 5:5,6). Alții cochetează încă cu
lumea, ei vin și la adunare (biserică) pentru a deveni creștini, dar inima lor
este împărțită, încă nu sunt dispuși să renunțe la lume, ei sunt încă prieteni
cu lumea, din păcate sunt destui botezați în apă și membrii într-o biserică
care sunt prieteni cu lumea, cum să primească aceștia Spiritul Sfânt când în ei
locuiește spiritul lumii? (compară 1Corinteni 2:12 cu Iacov 4:1-10).
Ø
Timpul
și Mijlocul potrivit, Dumnezeu
are un timp pentru orice (Ecleziast 3:17). Uneori planul lui Dumnezeu pentru o
persoană este să primească Spiritul Sfânt în prezența unor trimiși sau
slujitori de-ai Lui, sau prin punerea mâinilor lor. De pildă, oamenii dintr-un
oraș din Samaria au primit cuvântul și predica lui Filip evanghelistul, chiar
sau botezat în apă, și cu siguranță că erau sinceri dar nu au primit Spiritul
Sfânt (Fapte 8:5-12). Ei nu l-au primit nu pentru că nu erau
credincioși, nu pentru că nu s-au pocăit, ci pentru că Dumnezeu a avut
alt plan. Și anume să-l primească prin punerea mâinilor lui Petru și Ioan
(apostoli), și într-adevăr prin punerea mâinilor lor l-au primit (Fapte 8:14-17).
Un motiv posibil pentru care Dumnezeu a lucrat așa, este situația samaritenilor,
care aveau un templu construit pe muntele Garizim și
se închinau acolo, ei erau o închinare tot la Iahve Dumnezeu lui Avraam, însă
separată de închinarea de la templu din Ierusalim (Ioan 4:20). Tocmai pentru
preîntâmpina, o posibilă sectă și în creștinism, fiindcă samaritenii și iudeii
aveau prejudecăți unii față de alții, Dumnezeu i-a conștientizat de nevoia
apostolilor evrei prin care au și primit Spiritul Sfânt, astfel că, fie
samariteni fie iudei toți să formeze un singur trup botezat în același Spirt. Astfel
Dumnezeu poate considera că nu a venit timpul botezului tău în Spirit,
așteptând un moment prielnic, poate persoana potrivită, cadru potrivit, poate o
adunare de rugăciune, între timp el te pregătește pentru această lucrare
deosebită (compară cu Estera 2:12). Însă această situație este o excepție, în
general dacă te-ai dedicat lui Dumnezeu în rugăciune, te-ai pocăit, te-ai
botezat în apă și nu ai primit botezul în Spirit, este o problemă în dreptul
pocăinței-credinței tale. Aceasta nu trebuie să te ducă la descurajare, căci tu
ai făcut cererea de dedicare față de
Dumnezeu prin botez (1Petru 3:21). Cu siguranță că dacă te-ai predat pe
mâna lui Dumnezeu, El nu te va lăsa ci te va prelucra până la momentul când va
considera că ești pregătit să primești sigiliul Spiritului Sfânt (compară cu
Rut 3:3-18).
Însă în final întreabă-te:
·
Ești
botezat cu Spiritul Sfânt ?
·
Observi
că Spiritul Sfânt lucrează în viața ta ?
·
Îți
folosești darurile spre zidirea adunării ?
·
Lași
pe Dumnezeu să dezvolte cât mai mult roada Spiritului în viața ta?
Autor: Ișfa Alin
[1] Cuvântul Spirit [ grecește: Πνευμα (pneuma)]
îl voi folosi în general în acest material deoarece există câteva argumente
solide în favoarea folosirii cuvântului Spirit de origine latină în loc de Duh care vine din slavonă, aceste motive sunt:
Traducerile Sfânta Scriptură 1874; NW; și Noul Testament făcut de Emil Pascal
în 1992, traduc cu Spirit. Lexicul limbii române este la ora actuală bazat în
procent de 80-85% pe cuvinte de origine latino-franceză. De asemenea, este
ilogic și inconsecvent să se folosească adjectivul duhovnicesc a dispărut
aproape complet din uz în loc de spiritual care este din
aceeași familie de cuvinte ca și expresia Spirit.
[2] Dacă nu se face vreo precizare citatele sunt luate
din Biblia Cornilescu sau din Biblia Cornilescu revizuită (GBV).
[3] Eu personal sunt pentru exercitarea darului vorbirii în alte limbi în
adunare după rânduială biblică prezentată în 1Corinteni 14, însă nu sunt de
acord cu ideea conform căreia doar cei ce vorbesc în limbi sunt botezați cu
Spiritul Sfânt pentru că o astfel de idee nu apare în Sfânta Scriptură.