BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink

 

ADEVARUL despre Sabat, Lege și HAR la

început de secol XXI

 

 

PROLOG

- DE CE MAJORITATEA COVARSITOARE A CRESTINILOR SE ADUNA

DUMINICA ?

- PENTRU CA:

    1. INSUSI DUMNEZEU IN PSALMUL MESIANIC 118:22-24 NE INDEAMNA

“SA NE BUCURAM SI SA NE VESELIM” IN ACEASTA ZI PE CARE EL A

CREAT-O IN ACEST SCOP. ZIUA DE DUMINICA (IN MOD IMPLICIT) ESTE

PROFETITA CA FIIND ZIUA IN CARE “PIATRA” ( ADICA DOMNUL ISUS

HRISTOS PRIN INVIEREA SA, CA INTEMEIETOR AL BISERICII) A AJUNS

SA FIE PUSA IN CAPUL UNGHIULUI CLADIRII, CLADIREA FIIND BISERICA.

2) IN LEVITIC 23:15-29 SARBATOAREA CINCIZECIMII, DESFASURATA TOT

DUMINICA, ANTICIPA INFIINTAREA BISERICII. ADUNAREA DIN ACEASTA

ZI ERA CONSIDERATA SFANTA (VERSETUL 21).

3) INTR-O ZI DE DUMINICA A INVIAT DOMNUL ISUS HRISTOS, IMPLININD

ASTFEL VOINTA LUI DUMNEZEU EXPRIMATA SI PRIN PSALMUL 118.

    1. DUPA CUM ESTE SCRIS IN BIBLIE, DUPA INVIERE DOMNUL

ISUS S-A INTALNIT CU UCENICII, INAINTE DE INALTARE, DUMINICA.

IN BIBLIE ZIUA INTAIA, A OPTA, A CINCISPREZECEA, REPREZINTA DUMINICA.

CRESTINII NU SE ADUNA IN ZIUA SABATULUI LEGAL, FIINDCA ZIUA

ACEASTA ESTE UN SEMN CEREMONIAL DOAR INTRE DUMNEZEU SI

POPORUL ISRAEL (Exod 31:16-17). POPORUL ISRAEL N-A FOST

„NICIDECUM” LEPADAT DE CATRE DUMNEZEU CA NATIUNE DIN PLANUL

SAU, ADEVAR CONSEMNAT DE DUHUL LUI DUMNEZEU PRIN APOSTOLUL

PAVEL IN EPISTOLA SA CATRE ROMANI 11:1; 25;28, SI IN APOCALIPSA 7,

PRIN APOSTOLUL IOAN.

Domnul Isus Hristos prin practica intalnirilor sale duminica

cu ucenicii dupa Inviere, pana la Inaltare, a lasat un model

pentru intalnirile viitoare ale Bisericii, cu scopul de a lasa in

vigoare legamantul mozaic si pe Israel ca natiune in planul

lui Dumnezeu.

Acuzatiile aduse si azi de grupuri razlete ca, toti cei ce nu tin

sabatul incalca legea lui Dumnezeu, sunt spulberate de ce este

scris in Coloseni 2:16-17, de catre Duhul lui Dumnezeu prin

apostolul Pavel:

"Nimeni dar să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură, sau cu privire

la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă, sau cu privire la o zi de Sabat,

care sunt umbra lucrurilor viitoare, dar trupul este al lui Hristos".

 

 

 

 

 

DIMENSIUNILE SABATULUI

 

Sabatul are trei dimensiuni:

1.Dimensiunea legală, dată de Dumnezeu prin Legea de pe muntele Sinai și scrisă de El pe tablele de piatră aduse de Moise poporului Israel, și o regăsim în porunca a patra (Exod 20: 8-12).

2. Dimensiunea harica, reprezentând odihna dată de Domnul Isus Hristos tuturor celor ce cred în Numele lui Isus și Îl primesc pe El în viața lor ca Domn și Mântuitor din robia păcatului și a morții (Matei 11 :28-30) si traiesc avandu-L pe El ca model.

3. Dimensiunea escatologică, reprezentând odihna pe care o vor primi credincioșii în Isus în Împărăția acestuia. Primul care "a intrat" în aceasta odihnă a fost tâlharul de pe cruce (Luca 23 :43).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SABATUL LEGAL ( SAPTAMANAL ), PECETEA

LEGAMANTULUI MOZAIC

 

 

Stă scris în Geneza 2:1-3 că Dumnezeu s-a odihnit din activitatea Lui creatoare în ziua a șaptea.

” Aceasta nu este odihna gustată de cel obosit, ci repaosul satisfacției încheierii unei sarcini bine îndeplinite. Deși Dumnezeu nu i-a poruncit omului să respecte sabatul acum El l-a învățat principiul unei zile de odihnă din șapte”.

Când se spune în versetul 3 despre ziua a șaptea că Dumnezeu "a sfințit-o" aceasta se referă la faptul că i-a trasat un destin special, pe care-l descoperim în Exod 31 : 16-17 valabil și astăzi:

" Copiii lui Israel să păzească Sabatul, prăznuindu-l, ei și urmașii lor, ca un

legământ necurmat. Aceasta va fi între Mine și Israel un semn veșnic ..."

Adresându-se poporului Israel, Domnul Dumnezeu spune în Ezechiel 20:12,

"Le-am dat și Sabatele Mele, să fie ca un semn între Mine și ei, pentru ca să știe

că Eu sunt Domnul, care-i sfințesc".

Deci, Dumnezeu a decretat că Sabatul legal este un semn veșnic doar între El și poporul Israel, și dacă poporul Israel n-a pierit ci este prezent pe scena istoriei și astazi, deși a fost împrăștiat printre natiuni timp de 1878 de ani, timp în care păzirea Sabatului n-a încetat pentru ei (dovadă și literatura rabinică), atunci înseamnă că Sabatul rămâne și astazi pecetea lagământului încheiat de Dumnezeu cu poporul Israel.

 

Apostolul Pavel ne spune în Epistola catre Romani, capitolele 9 și 11 că legământul cu poporul Israel n-a fost anulat de Dumnezeu și că Israelul este incă in planul lui Dumnezeu ca națiune, însă,

"în ce privește Evanghelia, ei sunt vrăjmași; dar în ce privește alegerea, sunt

iubiți, din pricina părinților lor" (Avraam, Isaac și Iacov).

 

De la Geneza 1:1 și până la Exod capitolul 16 cuvântul Sabat nu apare niciodată și nici porunca expresă de a-l păzi.

Biblia ne descoperă realitatea aceasta : Dumnezeu N-A poruncit ca Neamurile să păzească sabatul legal.

Stă scris în Geneza 3 :22 că Domnul Dumnezeu a zis:

"Iată că omul a ajuns ca unul din Noi, cunoscând binele și răul".

Rezulta de aici că Adam și Eva nu primiseră cele zece porunci.

În Geneza 3: 17 stă scris că Domnul Dumnezeu i-a zis lui Adam:

"...blestemat este acum pământul din pricina ta. Cu multă trudă să-ți scoți

hrana din el în toate zilele vieții tale..."

Versetul arată că după cădere, omul n-a primit porunca păzirii sabatului legal, deși atunci ar fi fost momentul cel mai indicat.

În Psalmul 147:19-20 Duhul lui Hristos a consemnat că Dumnezeu a descoperit:

"lui Israel legile și poruncile Sale. El n-a lucrat așa cu toate Neamurile, și ele

nu cunosc poruncile Lui".

Versetul 20 spune limpede că de la căderea omului în păcat și până pe muntele Sinai nici un popor n-a cunoscut dimensiunea legală a sabatului, și nici în timpul în care a trăit psalmistul, cu excepția poporului Israel.

In cartea Exodul 15:25 si 16:4 Biblia ne descopera ca Dumnezeu a dat cele zece porunci poporului Israel pentru prima data la Mara, un lac de langa Marea Rosie, fara insa a incheia cu ei un legamant, ci doar i-a pus la incercare. Acest eveniment a avut loc la trei zile dupa ce Moise a pornit pe Israel de la Marea Rosie.

Mai tarziu pe muntele Sinai, in luna a treia dupa iesirea poporului Israel din Egipt, dupa ce conditiile au fost repetate in mod solemn, a avut loc ratificarea legamantului si de catre popor.

Din Exodul 24:4 si in continuare, aflam ca Moise a scris toate cuvintele Domnului- inclusive cele zece porunci- in cartea legamantului si a citit-o in fata poporului. Iar poporul a raspuns: “Vom face si vom asculta tot ce a zis Domnul.”

Important de retinut ca Moise a scris cele zece porunci in cartea Legamantului, inainte de a primi de la Dumnezeu cele doua table de piatra, iar dupa ce cortul intalnirii a fost construit, cartea legii a fost asezata langa chivotul Legamantului Domnului (Deuteronom 31:26) , si ea a continut intotdeauna cele zece porunci.

De aceea cand Dumnezeu spune poporului Israel pe muntele Sinai, in Exodul 20:8 “ Adu-ti aminte de ziua de odihna, ca s-o sfintesti …” Dumnezeu face apel la memoria poporului care primise porunca sabatului inca de la Mara, cu aproape trei luni inainte.

In Deuteronom 5:2-3 Moise precizează că,

"...la Horeb nu cu părinții noștri (Avraam, Isaac și Iacov) a încheiat Domnul

legământul acesta ci cu noi",

legământ bazat pe cele zece porunci, și în care Sabatul legal are și funcția de pecete a acestui legământ.

Din Exod 6:20 se poate deduce că Amram, tatăl lui Moise, a fost prezent pe muntele Sinai când s-a dat Legea.

Logic apare întrebarea:

" - După căderea în păcat au trăit oamenii fără nici o Lege?"

Răspunsul este desigur NU ! și-l descoperim în Romani 2: 14-15:

"Când Neamurile, măcar că n-au lege, fac din fire lucrurile Legii, prin aceasta

ei, care n-au o lege, își sunt singuri lege; și ei dovedesc că lucrarea Legii este

scrisă în inimile lor; fiindcă despre lucrarea aceasta mărturisește cugetul lor și

gândurile lor, care sau se învinovățesc sau se dezvinovățesc între ele".

Istoria biblică demonstrează că după căderea în păcat, Lucrarea Legii care a început să acționeze în mintea oamenilor n-a inclus și păzirea sabatului legal, fiindcă Dumnezeu i-a stabilit sabatului în dimensiunea legală un destin special: cel din Exod 31:16-17a, și reafirmat în Ezechiel 20:12.

De la această realitate a plecat și Duhul Sfânt când a stabilit în Faptele Apostolilor 15 :29 că,

Natiunile care L-au primit pe Isus Hristos ca Domn și Mântuitor nu mai trebuie să fie tăiate împrejur și să li se ceară să păzească Legea lui Moise (Fp.Ap. 15:5) - adică sabatul legal și sărbătorile - ci doar să se ferească "de lucrurile jertfite idolilor, de sânge, de dobitoace sugrumate și de curvie".

Fiindcă Duhul Sfânt știa că sub călăuzirea Sa, Lucrarea Legii înscrisă "în firea" lor va fi desăvârșită prin împlinirea de către creștinii dintre Natiuni a poruncii iubirii dată de Hristos (Ioan13:34-35) si prin intrarea în sabatul haric odată cu primirea lui Isus Hristos ca Domn și Mântuitor de către cel ce se pocăiește și dorește să trăiască având ca model pe Isus Hristos.

Apostolul Iacov precizează în epistola sa 2:8,

"Dacă împliniți Legea împărătească, potrivit Scripturii: «Să iubești pe aproapele

tău ca pe tine însuți, bine faceți.»"

Iar apostolul Pavel în Romani 13:10 precizează că:

"dragostea este împlinirea Legii".

Apostolul Ioan în întâia epistolă 3:22-24 spune:

"Și orice vom cere, vom căpăta de la El, fiindcă păzim poruncile Lui, și facem ce

este plăcut înaintea Lui. Și porunca Lui este să credem în Numele Fiului Său

Isus Hristos, și să ne iubim unii pe alții cum ne-a poruncit El. Cine păzește

poruncile Lui (cele menționate în versetul anterior) rămâne în El, și El în el. Și

cunoaștem că El rămâne în noi prin Duhul Sfânt pe care ni L-a dat".

(De citit în acest sens Romani 8: 14-16).

La aceste porunci din 1 Ioan 3 :23 se referă Evanghelia după Ioan 14:15 și 21. De reținut că apostolul Ioan a scris întâi Apocalipsa, apoi epistolele și în final Evanghelia ce-i poartă numele.

Iacov în epistola sa la capitolul 2:10 ne avertizează că:

"Cine păzește toată Legea și greșește într-o singură poruncă, se face vinovat de

toate".

Aceasta înseamnă că dacă cineva păzește sabatul legal în mod ideal, dar în intervalul de șapte zile, până la sabatul viitor, a greșit într-un singur aspect al unei singure porunci din celelalte nouă, a călcat sabatul și a luat în deșert Numele Domnului, conform Proverbe 30:9.

“Legea lui Moise în care sunt cuprinse și cele zece porunci (conținând dimensiunea legală a Sabatului) arătând caracterul lui Dumnezeu, promite VIATA în schimbul ascultării.

În schimb Legea lui Hristos (Legea Duhului de viață în Hristos, Legea împărătească), conținând dimensiunea harică a Sabatului, cuprinde îndrumări din dragoste către unii care au deja viața veșnică prin credința în Isus”.

Legea lui Hristos cuprinde toate poruncile Domnului Isus adresate credincioșilor săi in Noul Testament, ele putând fi rezumate -dar nu anulate- prin porunca: "să vă iubiți unii pe alții" (Ioan 13:45 ; 15: 12). Noi împlinim această poruncă când ne "purtăm sarcinile unii altora"(Galateni 6:2).

De reținut că, “Legea lui Hristos este mai strictă decât Legea lui Moise”, dar mai trebuie reținut că in Legea lui Hristos, dimensiunea sabatului legal a fost inlocuită cu dimensiunea sabatului haric.

Apostolul Pavel scrie în Coloseni 2:16-17 :

"Nimeni dar să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură, sau cu privire la

o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă, sau cu privire la o zi de

Sabat, care sunt umbra lucrurilor viitoare, dar trupul este al lui Hristos".

Teologul Adventist Samulele Bacchiocchi recunoaste in cartea sa “Sabatul sub foc incrucisat” ( Editura Viata si Sanatate-Bucuresti 2001) la pagina 266, ca in acest text este vorba efectiv de sabatul zilei a saptea.

Nu uitati sabatul saptamanal are caracter ceremonial intrucat se repeta o data la sapte zile si el este doar o umbra a sabatului haric, a odihnei permanente pe care Domnului Isus Hristos o da sufletelor noastre clipa de clipa (Matei 11:28-30).

“Însă nu Legea este regula de viață a credinciosului ci Domnul Isus Hristos. Sunt mulți oameni care nu văd că de fapt Hristos și nu Legea este regula de viață" a credinciosului născut din nou". Ei nu înțeleg că un om nu poate fi sub Lege fără ca prin aceasta să se afle și sub blestem.

Legea îi osândește la moarte pe toți cei ce nu reușesc să țină sfintele sale precepte.

Întrucât nici un om nu este în stare să asculte de Lege în mod desăvârșit, rezultă că toți oamenii sunt condamnați la moarte.”

Dar Hristos i-a răscumpărat pe credincioși din blestemul Legii, pentru că El a fost făcut blestem pentru noi.

Deci a fi preocupat de păzirea Legii, după ce am fost mântuit de Hristos, în loc să fiu preocupat de Persoana Domnului Isus Hristos, mă aruncă sub blestemul Legii, căci în Galateni 1: 19 stă scris:

"...eu, prin Lege am murit față de Lege, ca să trăiesc pentru Dumnezeu".

Iar Domnul Isus Hristos este Dumnezeu! (Ioan 1 : 1; 1 Ioan 5 :10). În Galateni 2:21 este scris:

"Nu vreau să fac zadarnic harul lui Dumnezeu; căci dacă neprihănirea se

capătă prin Lege, degeaba a murit Hristos" .

Contextul este fantastic!! Să remarcăm că Pavel scrie aceste adevăruri după ce l-a înfruntat pe Petru (Citiți Galateni 2: 11-21). Petru căzuse în legalism!

În Romani 7: 12 Pavel subliniază că,

"Legea, negreșit este Sfântă și porunca este Sfântă, dreaptă și bună",

însă Legea trebuie folosită în mod legitim, fiindcă ea nu a fost dată niciodată ca

mijloc prin care oamenii să fie mântuiți (Fp.Ap. 13:39; Rom. 3:20; Gal. 2:16,21;3: 11).

Modul legitim de întrebuințare a Legii este folosirea ei în predicarea și învățătura care să producă în oameni mustrarea și convingerea de păcat.

Legea nu trebuie prezentată ca o modalitate de mântuire sau ca regulă de viață.

"Când Legea și-a făcut lucrarea în viața unui păcătos, atunci persoana respectivă este gata să strige către Dumnezeu: "Doamne, salvează-mă, prin harul Tău!" Cei ce propagă învățătura potrivit căreia Legea ar fi esențială pentru sfințire (nu mai spun pentru mântuire) nu sunt consecvenți. Ei spun că dacă un creștin calcă Legea, el nu trebuie condamnat la moarte. Dar prin asta nu se susține autoritatea pe care o are și trebuie s-o aibă Legea. Căci ce Lege mai este aceea care nu este însoțită de pedeapsă? În cazul acesta a devenit doar un sfat bun!"

Dacă un om este neprihănit (drept) el nu are nevoie de Lege. Aceasta este adevărat și în cazul creștinului (1 Timotei 1:9).

"Când creștinul este mântuit prin harul lui Dumnezeu, el nu mai are nevoie să fie plasat sub incidența celor zece porunci, pentru a putea trăi o viață sfântă. Nu teama de pedeapsă îl face pe creștin să trăiască după voia lui Dumnezeu, ci dragostea pentru Mântuitorul; care și-a dat viața pentru el pe crucea Golgotei".

"Așadar Dumnezeu ne îndreptățește prin Fiul Său și ne sfințește prin Duhul Său. Observați planul mântuirii este comun întregii Dumnezeiri, căci metoda de îndreptățire a lui Dumnezeu nu este Legea, ci harul (prin moartea lui Hristos) și metoda Sa de sfințire nu este Legea, ci Duhul (prin sălășuirea Lui în noi) ce produce în noi un singur fel de roadă: transformarea după chipul lui Hristos. Sfințirea este asemănarea cu Hristos, iar asemănarea cu Hristos este împlinirea neprihănirii Legii".

Revenind la Sabat s-ar putea obiecta, și este adevărat că Domnul Isus a ținut dimensiune a legală a Sabatului și El este modelul nostru.

Lucrul acesta s-a întâmplat însă până când a fost răstignit, iar după înviere Biblia consemnează că Domnul Isus Hristos s-a întâlnit cu ucenicii doar în ziua a opta, duminica, și că s-a înălțat la cer într-o zi de joi, și în acest sens El este modelul de întâlnire al majorității Bisericilor: duminica și joia.

În primul caz este model doar pentru evrei! De retinut că Domnul Isus " s-a născut sub Lege" și a trăit sub Lege, dar după înviere Domnul Isus nu se mai află sub Legea mozaica !!

Să nu uităm că, Biblia ne descoperă că Dumnezeu N-A poruncit ca Națiunile să păzească sabatul legal, însă s-ar putea spune că poruncile trebuie să le împlinească tot omul, nu doar evreul, așa cum stă scris în Ezechiel 20:11-13, pasaj ce include și afirmația Domnului Isus Hristos din Marcu 2:27, anticipând-o.

In ambele cazuri contextul e același: este vorba de mustrări făcute poporului Israel și nu Națiunilor.

În aceste pasaje se spune că poruncile trebuie să le împlinească omul, și nu evreul, pentru că trebuie ținut cont de faptul că la iudaism se convertiseră mulți oameni dintre Națiuni și Duhul lui Hristos nu facea discriminări când mustra pe evrei și pe toți cei dintre Națiuni ce făcuseră legământ cu Dumnezeu prin intermediul Legii.

Toți erau oameni, și erau chemați cu toții să respecte legământul mozaic la care aderaseră, și a cărui pecete era sabatul legal și care din cauza faptului că se repetă la un interval de șapte zile are caracter ceremonial, fiind o umbră a sabatului haric

( Col.2:16-17), sabat haric care este acum pentru noi Domnul nostru Isus Hristos (Matei 11 :28-29).

De reținut că în Vechiul Testament dimensiunea harică a sabatului a fost anticipată și de sărbătoarea Ispășirii care în decursul istoriei evreilor a căzut în fiecare an într-o altă zi din săptămână, din cauza faptului că o a 13-a lună de 29 de zile, numită VEADAR, era adăugată la calendarul iudaic o dată la doi - trei ani, pentru a egaliza anul lunar cu cel solar. Așa se face că Dumnezeu, prin intermediul sărbătorii Ispășirii, și-a pus pecetea sabatului legal pe zilele săptămânii, anticipând astfel dimensiunea harică a sabatului. În Levitic 16:31 este scris:

"Aceasta să fie pentru voi o zi de sabat, o zi de odihnă, în care să vă smeriți

sufletele" (e vorba de sărbătoarea Ispășirii).

 

SEPARAREA BISERICII PRIMARE FAȚĂ DE SINAGOGA EVREIA

În Faptele Apostolilor 19:8-10 există prima mențiune despre separarea Bisericii primare față de Sinagoga evreiască.

“În urmă, Pavel a intrat în sinagogă, unde vorbea cu îndrăzneală. Timp

de trei luni a vorbit cu ei despre lucrurile privitoare la Împărăția

lui Dumnezeu, și căuta să înduplece pe cei ce -l ascultau.

Dar, fiindcă unii rămîneau împietriți și necredincioși, și vorbeau de rău

Calea Domnului înaintea norodului, Pavel a plecat dela ei, a despărțit

pe ucenici de ei, și a învățat în fiecare zi pe norod în școala unuia

numit Tiran.

Lucrul acesta a ținut doi ani, așa că toți ceice locuiau în Asia, Iudei și

Greci, au auzit Cuvîntul Domnului.”

 

Sinagoga rămâne cu dimensiunea legală a sabatului, iar Biserica a intrat în dimensiunea harică a sabatului. Evenimentul acesta s-a întâmplat în anul 55 d.H. (Fp. Ap. 19:8-1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BISERICA DIN TROA COMEMORA MOARTEA

DOMNULUI ISUS IN ZIUA INTAIA

În capitolul următor din Faptele Apostolilor, 20:6- 7 este scris că apostolul Pavel a ajuns la Troa unde a stat șapte zile. In ziua întâia (duminica !!) Pavel și Biserica din Troa erau adunați să frângă pâinea, și deși cu o zi înainte fusese sabatul legal, Duhul Sfânt nu consemnează sărbătorirea acelei zile, ci doar a zilei întâi !!

- CALATORIA LUI PAVEL LA TROA -

FAPTELE APOSTOLILOR 19:6-11

- POSIBILA SOSIRE. STATIONAREA SI PLECAREA DIN TROA -

 

MIERCURI JOI V. S. Duminica LUNI M. M. JOI V. SAMBATA Duminica LUNI
1 2 3 4 5 ZILE DE CALATORIE 1 2 3 4 5 6 7 ZILE STATE IN TROA DE PAVEL 1
Plecarea

lui Pavel si

Luca din

Filipi catre

Troa.

Fp.20:6

    ZIUA

S

A

B

A

T

U

L

U

I

Sosirea lui

Pavel si Luca in Troa, unde se aflau deja Sopater,

Aristah,

Secund,

Gaiu,

Timotei,

Tihic si

Trofim.

          ZIUA

SABATULUI

Biblia

nu CONSEMNEAZA

SARBATORIREA

SABATULUI DE

CATRE BISERICA DIN TROA.

- Adunarea credinciosilor

din Troa.

-Frangerea

painii

“ In ziua intaia a saptamanii, eram adunati la olalta ca sa frangem painea”.

Fp. 20:7

- Invierea lui Eutih.

P

L

E

C

A

R

E

A

 

ZIUA

4-A

ZIUA

5-A

ZIUA

6-A

ZIUA

7-A

ZIUA

1-a

Ziua

2-a

Ziua

3-a

Ziua

4-a

Ziua

5-a

Ziua

6-a

Ziua

7-a

Ziua

1-a

Ziua

2-a

 

 

ISRAEL ÎN PLANUL LUI DUMNEZEU CA NAȚIUNE

 

 

 

În anul 57 d.H. la aproape 24 de ani de la omorârea lui Ștefan, apostolul Pavel îndrumat de Duhul Sfânt scria în Romani 11 :25 :

"Fraților, pentru ca să nu vă socotiți singuri înțelepți, nu vreau să nu știți taina

aceasta: o parte din Israel a căzut într-o împietrire, care va ținea până va intra

numărul deplin al Neamurilor" (Natiunilor).

În versetul 28 apostolul Pavel scrie despre Israelul împietrit:

"În ce privește Evanghelia ei sunt vrăjmași, și aceasta spre binele vostru, dar în ce privește

alegerea, sunt iubiți din pricina părinților lor" (Avraam, Isaac și Iacov).

Deci, Israelul chiar împietrit a rămas întotdeauna în planul lui Dumnezeu ca națiune, și chiar dacă Israel a falimentat in legământul mozaic prin neprimirea lui Isus ca Mesia, Israelul are o a doua șansă în viitor, în legământul avraamic, (legământ necondiționat, încheiat de Dumnezeu cu Avraam, părintele poporului Israel, legamant reconfirmat de Dumnezeu in “Epistola lui Pavel catre Galateni” 3:16-18) când profeția din Zaharia 12: 10 se va împlini literal la a doua venire a Domnului Isus Hristos, când evreii îl vor recunoaște în sfârșit pe Isus din Nazaret ca fiind Mesia.

O altă dovadă că Israelul, chiar împietrit aproape în totalitate, a rămas intotdeauna in planul lui Dumnezeu ca natiune, a fost consemnată de apostolul Pavel în Întâia epistolă către Corinteni (scrisă aproximativ în anul 56 d.H.) în capitolul 10 cu versetul 32, unde este scris: "Să nu fiți pricină de păcătuire nici pentru Iudei, nici pentru Greci, nici pentru Biserica lui Dumnezeu".

Rezultă din acest verset că dacă până la revărsarea Duhului Sfânt în ziua Cincizecimii, Dumnezeu a lucrat in decursul istoriei, după căderea omului în păcat, cu două categorii de oameni: mai întâi patriarhii și națiunile, apoi Israelul și națiunile, o dată insă cu apariția Bisericii in ziua Cincizecimii, Dumnezeu a început să lucreze, (lucrează și va mai lucra) cu trei categorii de oameni: Israelul, Națiunile și Biserica.

De acest adevăr biblic trebuie să se țină cont și in analiza cărții Apocalipsa, fiindcă în această carte profetică Israelul nu este doar o metaforă literară, ci Israelul este o realitate literală!

 

Nu se poate pune semn de egalitate intre Israel și Biserică, și în sprijinul acestei afirmații apostolul Pavel a precizat în epistola către Galateni capitolul 3 cu versetele 27 și 28:

"Toți care ați fost botezați pentru Hristos, v-ați îmbrăcat cu Hristos. Nu mai

este nici Iudeu, nici Grec; nu mai este nici rob nici slobod; nu mai este nici

parte bărbătească, nici parte femeiască, fiindcă toți sunteți una în Hristos Isus".

Un argument împotriva faptului că Israelul n-ar mai fi în planul lui Dumnezeu ca națiune, îl reprezintă ducerea în robia asiriană, în anul 721 î.d.H., a zece din semințiile lui Israel. S-ar putea crede că cele zece seminții au fost asimilate și s-au pierdut, dar după aproape 800 de ani de la ducerea în robia asiriană, apostolul Pavel a consemnat în Faptele Apostolilor capitolul 26 cu versetele 6 și 7, aproximativ în anul 63, că,

".. acum, sunt dat în judecată, pentru nădejdea făgăduinței, pe care a făcut-o

Dumnezeu părinților noștri, și a cărei implinire o așteaptă cele douaspreze-

ce seminții ale noastre, care slujesc necurmat lui Dumnezeu, zi și noapte ..."

Iar in Evanghelia dupa Luca, la capitolul 2:36 este semnalata prezenta lui Ana din semintia lui Aser !! in anul cand, la 40 de zile dupa nastere, Pruncul Isus a fost dus la Templu ca sa fie inchinat Domnului, conform Legii. In anul nasterii domnului Isus semintia lui Aser nu disparuse !! Fapt consemnat tot dupa aproape 800 de ani.

Deci aceste "seminții" nu sunt pierdute și dacă majoritatea israeliților nu știu astăzi din ce seminție fac parte, Dumnezeu în omnisciența Sa știe în mod sigur și nu va greși când va alege in viitor pe cei 144.000 de israeliți de care "vorbește"cartea Apocalipsa, in capitolul 7.

În conformitate cu rugăciunea lui Solomon din 1 Împărați 8:44-51 aprobată de Dumnezeu în capitolul 9 cu versetul 3, și în conformitate cu exemplul practic al lui Daniel (Daniel 6: 10), orice evreu, oriunde s-ar afla pe pământ, dacă se va ruga cu fața spre Ierusalim și cu inima curată, el va sluji lui Dumnezeu "necurmat".

În concluzie se poate afirma cu certitudine absolută că Israel se află încă în planul lui Dumnezeu ca națiune, chiar dacă în marea lor majoritate nu L-au recunoscut pe Isus din Nazaret ca fiind Mesia, la prima venire.

De asemenea se poate afirma cu certitudine absoluta ca in patrimonial spiritual monoteist al acestui popor dimensiunea legala a sabatului este o valoare proprie, care nu poate fi confiscata de nimeni, ea fiind pecetea unui legamant, cel mozaic, aflat si astazi in vigoare pentru toti evreii care nu L-au recunoscut pe Isus ca Mesia la prima venire, si-I asteapta inca venirea.

Domnul Isus Hristos n-a schimbat prin porunca directa dimensiunea legala a sabatului ( data de Dumnezeu doar poporului Israel pe muntele Sinai, cu dimensiunea harica a sabatului) ci El a schimbat-o prin practica intalnirilor sale cu ucenicii dupa Inviere, pentru a lasa in vigoare legamantul mozaic si pe Israel ca natiune in planul lui Dumnezeu. Astfel El a lasat un model pentru intalnirile viitoare ale Bisericii, duminica si joia.

DUHUL SFANT, SI NU SABATUL, ESTE PECETEA CREDINCIOSILOR CRESTINI

Este stiut ca toti credinciosii din Biserica lui Hristos sunt pecetluiti cu Duhul Sfant al lui Dumnezeu (Efeseni 4: 30), si ca semnul distinctiv pentru un crestin in lume nu este dimensiunea legala a sabatului ci semnul pe care ni l-a dat Domnul Isus in Evanghelia dupa Ioan 13:34-45,

“ Va dau o porunca noua: Sa va iubiti unii pe altii; cum v-am iubit Eu, asa sa va

iubiti si voi unii pe altii. Prin aceasta vor cunoaste toti ca sunteti ucenicii Mei,

daca veti avea dragoste unii pentru altii”.

Si toti credinciosii stiu ca iubirea de frati izvoraste din iubirea autentica pentru Dumnezeu Tatal, care atat de mult ne-a iubit ca L-a dat la moarte

“…pe singurul lui Fiu, pentru ca oricine crede in El, sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica”.

In Noul Legamant- ce reprezinta apogeul revelatiei monoteiste- prin Domnul Isus Hristos si sub calauzirea Duhului Sfant invatam sa-I spunem lui Dumnezeu , “Tatal nostru” si invatam sa fim constienti tot timpul ca facem parte din familia lui Dumnezeu, ca relatia noastra cu Dumnezeu este o relatie intre tata si fiu, bazata exclusiv pe dragostea reciproca.

In Vechiul Legamant– ce reprezinta fundamentul revelatiei monoteiste iudaice – Legea era constitutia divina pentru poporul Israel si a fost data pe muntele Sinai. Continand 613 reglementari “ Tora” exprima vointa lui Dumnezeu pentru poporul Israel.

“Tora” cuprinde:

-legi ce reglementeaza normele de conduita pentru partasia poporului

cu Dumnezeu;

-porunci ce stabilesc normele de conduita intre fiii legamantului

mozaic;

-si randuieli cuprinzand norme pentru preoți. _

In Noul Legământ toți credincioșii care au intrat în relație cu Domnul Isus Hristos sunt preoti pentru Dumnezeu Tatăl (Apoc. 1 :6).

“În conformitate cu Ioan' 14:6, Domnul Isus Hristos este:

- CALEA noastră, drumul pe care, mergem,

- El esteADEV ĂRUL în care credem,

- și El este VIAȚA pe care trebuie s-o trăim.

Creștinul dedicat lui Dumnezeu, prin Domnul Isus Hristos, trebuie să dea dovadă de discernământ spiritual pentru a putea avea o ținută spirituală impecabilă în închinare care să aducă bucurie Domnului și siguranță creștinului”.

Harul lui Dumnezeu s-a arătat față de noi în Persoana Domnului Isus Hristos pe crucea Golgotei și s-a manifestat în viața noastră prin credința pe care Tatăl ne-a dat-o ca să credem în lucrarea Domnului Isus Hristos.

Recunoștința noastră față de Dumnezeu, care ne-a dat harul și credința pentru a fi mântuiți, se materializează prin răbdarea ispitelor din mijlocul încercărilor în care Dumnezeu ne poartă (Matei 4:1; Iov 1:12 ; 2:6), pentru a ne testa calitatea credinței, devotamentul față de El, cu scopul ca toți să vadă ce este în inima noastră, adică chipul lui Hristos, roada Duhului Sfânt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EPILOG

 

De remarcat ca cei ce sustin ca Israelul nu se mai afla in planul lui Dumnezeu ca natiune, si ca sabatul legal trebuie pazit, sunt adepti ai ”teoriei inspiratiei ideilor”, teorie ce sustine- in contradictie totala cu Biblia – ca,” nu cuvintele profetilor sunt inspirate ( decat cu rare exceptii) ci gandurile lor, mesajele comunicate de Dumnezeu”

Unii din partizanii acestor idei au renuntat la “teoria inspiratiei verbale” doar pentru a putea revizui cartile unor falsi profeti, si pentru a putea modifica Biblia acolo unde nu gaseau suport pentru conceptiile lor eronate.

Conform “teoriei inspiratiei verbale” Dumnezeu i-a supravegheat pe autorii umani ai Bibliei in asa fel incat acestia au compus si au inregistrat mesajul Lui catre omenire fara eroare in cuvintele textelor originale.

“TEORIA INSPIRATIEI VERBALE” ESTE “CAINELE DE PAZA” AL LUI DUMNEZEU, MENIT SA PROTEJEZE SI SA PERPETUIEZE “CUVANTUL SAU”, DAT OMENIRII O DATA PENTRU TOTDEAUNA.

Adeptii “teoriei inspiratiei ideilor” uita un adevar elementar: pentru ca ideile sa fie inspirate este imperativ necesar ca si cuvintele sa fie inspirate !

Realitatea este ca, “Biblia este lipsita de eroare, in sensul ca ea spune adevarul si face lucrul acesta fara eroare in toate partile ei componente si in toate cuvintele ei, chiar daca adevarul include aproximatii, citate libere, limbajul aparentelor si relatari diferite ale aceluias eveniment, cat timp ele nu se contrazic.”

INSUSI DOMNUL ISUS HRISTOS ESTE ADEPTUL “TEORIEI INSPIRATIEI VERBALE “!!!

Daca n-ar fi asa, cum putea Domnul Isus sa afirme ca omul traieste cu orice cuvant care vine de la Dumnezeu ? cum este scris in Evanghelia dupa Matei 4:4,

Drept răspuns, Isus i-a zis: ,,Este scris: , Omul nu trăiește numai

cu pîne, ci cu orice cuvînt care iese din gura lui Dumnezeu.

In “Epistola a doua a lui Pavel catre Timotei” 3:16 este scris ca “Toata Scriptura este insuflata de Dumnezeu”, deci cuvant cu cuvant asa cum este scris si in “ A doua carte

a lui Samuel” 23:2, cand David spune:

Duhul Domnului vorbește prin mine, și cuvîntul Lui este pe limba mea.

Realitatea este ca “teoria inspiratiei ideilor”, care este sora buna cu “teoria inspiratiei scolii liberale”, aduce dezastre exegetice .

“Teoria inspiratiei ideilor”, in ciuda avertismentelor consemnate in Biblie,

a permis sa fie ignorate portiuni din Scriptura, asa cum au procedat falsii profeti, care au fixat revenirea lui Hristos in diverse perioade de timp, fara a tine cont chiar de avertismentele Domnului Isus, care spunea ca nimeni nu cunoaste ziua revenirii sale. Consecinta, o multime de drame printre cei inselati.

Marcu 13:32, Cît despre ziua aceea, sau ceasul acela, nu știe nimeni, nici

îngerii din ceruri, nici Fiul, ci numai Tatăl.

Fp. Ap. 1: 7 El le -a răspuns: ,,Nu este treaba voastră să știți vremurile

sau soroacele; pe acestea Tatăl le-a păstrat supt stăpînirea Sa.

“ Teoria inspiratiei ideilor” permite celor care nu tin seama de avertismentele lui Dumnezeu (din Apocalipsa 22:18-19, Iuda 3, Proverbe 30:5-6, Psalmul 12:6) sa schimbe cuvinte din Biblie, sau chiar fraze intregi, prezentand adeptilor proprii Biblii falsificate, ajustate dupa interesele falsilor profeti si a urmasilor acestora. Cazul Martorilor lui Iehova este un exmplu nedorit !

“Teoria inspiratiei ideilor” permite unor oameni care ignora pasaje clare din Sfanta Scriptura, sa afirme ca Israel a fost lepadat ca natiune din planul lui Dumnezeu.

Exista o miscare religioasa aparuta la jumatatea secolului al XIX-lea, miscarea adventista, a carei “vazatoare” Ellen White a validat prin viziune, din motive financiare, la data de 23 septembrie 1851, lepadarea Israelului ca natiune din planul lui Dumnezeu. A facut acest lucru pentru a impiedica pe unii membrii ai miscarii adventiste de a pleca din America la Ieruslim, fiindca „mijloacele lor materiale ar fi slujit scopului de a se deplasa acolo” si nu „cauza” din America.

Acesta intamplare incredibila, dar adevarata, poate fi citita la pagina 98 din cartea „Experiente si Viziuni”, scrisa de Ellen White, si tiparita in anul 2002 si de Editura „Viata si Sanatate” din Bucuresti. De asemenea puteti accesa si pagina de pe NET,

http://www.azsromania.org/Experiente/TimpulSecerisului.htm

 

Consecinta este ca acesti oameni nu cunosc, sau ignora, avertismentul lui Dumnezeu din Genesa 12:1-3 ,

Domnul zisese lui Avram: ,,Ieși din țara ta, din rudenia ta, și din

casa tatălui tău, și vino în țara pe care ți-o voi arăta.

Voi face din tine un neam mare, și te voi binecuvînta; îți voi face

un nume mare, și vei fi o binecuvîntare.

Voi binecuvînta pe ceice te vor binecuvînta, și voi blestema pe cei ce

te vor blestema; și toate familiile pămîntului vor fi binecuvîntate în tine.

De retinut ca legamantul avraamic este neconditionat , iar apostolul Pavel in Galateni 3:16-18 demonstreaza valabilitatea legamantului si in consecinta valabilitatea mentinerii lui Israel ca natiune in planul lui Dumnezeu.

Iar in Romani 11:1 declaratia este atat de limpede ca Israel este inca in planul lui Dumnezeu ca natiune, incat te intrebi cum poate un om sa rastalmaceasca ceea ce a spus clar Duhul lui Dumnezeu prin apostolul Pavel:

“ Întreb dar: “A lepădat Dumnezeu pe poporul Său” ? Nicidecum!”

Si sa nu uitam ca in cartea Apocalipsa, carte profetică, Israelul nu este doar o metaforă literară, cum eronat sustin unii, ci Israelul este o realitate literală!

A nega aceasta realitate a prezentei si astazi si in viitor a poporului Israel in planul lui Dumnezeu ca natiune,

Victor Dobrescu.

Aprilie-mai-iunie 2004.

Revizuit in septembrie 2005

victordobrescu2003@yahoo.it