![]() XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Hag Sucot Sameah (Festivalul
Colibi Fericit!)
Suca în limba română: coliba. (poza este de pe wikipedia)
În cartea Leviticul, Dumnezeu a spus lui Moise să poruncească poporului:
Leviticul 23:34-36 --
„În ziua a cincisprezecea a lunii a şaptea, începe Sărbătoarea Corturilor; şapte zile să sărbătoreşti în cinstea DOMNULUI.
În ziua întâi va fi adunare sacră; nici o muncă să nu faceţi.
Şapte zile să aduceţi jertfă de foc DOMNULUI: convocare sfântă va fi în ziua a opta; şi să aduceţi arderi de tot DOMNULUI: aceasta este încheierea sărbătorii; nici o muncă servilă să nu faceţi.”Suca este destinată ca o asemănare a locuinţelor fragile în care izraeliţii au locuit în cei 40 ani de călătorie în pustiu după ieşirea din robia egipteană. În timpul sărbătorii mesele se mănâncă în colibă iar mulţi și dorm acolo. În fiecare zi a sărbătorii, membri căminului recită o binecuvântare peste lulav (buchetul cu trei rămurele) şi un etrog (un fruct) – patru specii.
Conform cu profetul Zaharia, în era mesianică Sucot va deveni un festival universal şi toate popoarele vor face pelerinaj anual la Ierusalim să celebreze sărbătoarea aici.
Leviticul 23:39-43 --
„În ziua a cincisprezecea a lunii a şaptea, când vă strângeţi roadele pământului, să sărbătoriţi sărbătoarea Domnului şapte zile: în ziua întâi este odihnă şi în ziua a opta iar este odihnă.
Şi luaţi, în ziua întâia, fruct de copaci frumoşi (hadar), chitră, palmă de finici (lulav), ramuri din pomi denşi (mirt), şi sălcii de vale; şi să vă veseliţi înaintea lui IAHVE Dumnezeului vostru, şapte zile.
Să prăznuiţi sărbătoarea aceasta a DOMNULUI şapte zile în an: acesta este aşezământ veşnic în neamul vostru. În luna a şaptea să o prăznuiţi.
Să locuiţi şapte zile în corturi; tot izraelitul băştinaş să locuiască în corturi [bî'sucot], ca să ştie urmaşii voştri că în corturi am aşezat Eu pe fiii lui Israel, când i-am scos din pământul Egiptului. Eu sunt DOMNUL Dumnezeul vostru.”
Sucot a devenit una din cele mai importante festivaluri în iudaism şi mesianism, aşa cum este dezignat ca “Sărbătoarea Domnului”[cartea Exodului sau Ieşirea de ex. în 23:16, 34:22] ori simplu “festivalul [conform cărţii Ezechiel 45:25; cărţii Neemia 8:14.]”. Moise ia instruit pe copii lui Israel să se adune pentru o citire a Legii pe durata Sucotului la fiecare şapte ani (Deut. 31:10-11). Regele Solomon a dedicat Templul din Ierusalim de Sucot (1 Împăraţi 8; 2 Cronici 7). Şi Sucot a fost prima ocazie sacră observată după reluarea sacrificiilor în Ierusalim după exilul babilonian (Ezra 3:2-4).
În Noul Legământ al lui Mesia
În mesianism Sucot este simbolul Împărăţiei Sfinţilor cu Mesia, lumea ce vine (olam hava), şi al binecuvântării lui Israel. Umblarea cu Domnul este dovedită prin plantarea în Adunarea lui Dumnezeu de Paşte (Pesah) când cei dintre neamuri şi copii lui Israel trebuie să fie circumcişi cu inima, prin despărţirea de rău, despre care ne vorbeşte Sărbătoarea Azimilor (Hag Maţot), darea Legii şi Sfântului Duh Adunări lui Dumnezeu de la Sărbătoarea Cincizecimii (Şavuot), invocarea venirii lui şi învierii celor adormiţi cu ocazia Zilei Trâmbiţelor (Yom Terua), izbăvirea de sub păcat despre care vorbeşte Ziua Ispăşirii (Yom Kippur), şi de bucuria părtăşiei cu El, prefigurată de Festivalul Colibelor.
În Evanghelia după Matei capitolul 21; Evanghelia după Marcu capitolul 11 şi Evanghelia după Ioan capitolul 12 se prezintă celebrarea sărbătorii cum era sugerată: ramuri (în ebraică: lulav) erau presărate la picioarele lui Mesia când se apropia de Ierusalim. Mulţimea Îl recunoaşte ca „Fiul lui David” şi „Regele lui Israel”. Dar adevărata sărbătoare a Corturilor nu putea fi ţinută mai înainte ca Ieşua (Iisus) să izbăvească pe poporul său de păcatele și fărădelegile lor. (Isaia 53:5; Ezechiel 37:23; Ap. Evrei 10:13-18; Psalm 110:1) –
Va sosi timpul conform profetului Zaharia capitolul 14, când Sucot va deveni un festival universal și toate popoarele vor face pelerinaj anual la Ierusalim pentru a lua parte la festival. În Evanghelia după Ioan capitolul 7, El se suise în ascuns la Sărbătoarea Corturilor.
În pustie, chivotul a însoţit poporul în pelerinajul său, asociindu-se la necazurile lui sau mergând “înaintea lor... cale de trei zile”, ca să caute un loc de odihnă" (Numeri 10:33).
Ioan 7:2-9 --
„Şi era aproape sărbătoarea iudaică a corturilor. Au zis deci către El frații Lui: Pleacă de aici și du-Te în Iudeea, pentru ca şi ucenicii Tăi să vadă lucrurile pe care Tu le faci.
Căci nimeni nu lucrează ceva în ascuns, ci caută să se facă cunoscut. Dacă faci acestea, arată-Te pe Tine lumii. Pentru că nici fraţii Lui nu credeau în El.
Deci le-a zis Iisus: Vremea Mea încă n-a sosit; dar vremea voastră totdeauna este gata.
Pe voi lumea nu poate să vă urască, dar pe Mine Mă urăşte, pentru că Eu mărturisesc despre ea că lucrurile ei sunt rele.
Voi duceţi-vă la sărbătoare; Eu nu merg la sărbătoarea aceasta, căci vremea Mea nu s-a împlinit încă. Acestea spunându-le, a rămas în Galileea".
Fraţii lui Iisus (Ieșua) ar fi dorit ca să se suie cu ei la sărbătoare, dar El venise ca Tora vie, Cuvântul născut înainte de întemeierea lumii devenit trup cu fire asemănătoare lui Adam, cu fire asemănătoare omului păcătos, să-şi facă cortul în mijlocul nostru. (Ev. Ioan 1:10-14; Romani 8:3)
Ioan 7:10-15 --
„Dar după ce frații Săi s-au dus la sărbătoare, atunci S-a suit și El, dar nu pe față, ci pe ascuns.
În timpul sărbătorii iudeii Îl căutau și ziceau: Unde este Acela?
Și cârtire multă era despre El în mulțime; unii ziceau: Este bun; iar alții ziceau: Nu, ci amăgește mulțimea. Totuși, de frica iudeilor, nimeni nu vorbea despre El pe față.
Iar la jumătatea praznicului Iisus S-a suit în templu și învăţa".
Conform cu Moșna în cele şaptea zile de Sucot se aducea la Templu o ofrandă de apă (numită „eliberarea apei”). (Suca 51a-b). Într-o ceremonie numită Nisuh haMaim, Marele Preot conduce o procesiune la fântâna Şiloah (Şiloamului), când umple un ulcior cu apă şi se întoarce în curtea Templului.
Când Marele Preot toarnă apa, marea mulţime presară lulavotul (buchetul de Sucot) şi cântă:
Psalmul 118:25-26 --
אָנָּא יְהוָה
הוֹשִׁיעָה נָּא” Anna YHWH hoșiah na!
Anna YHWH hatzlihah na!
Baruk ha-vah beșem YHWH!
Berak-nu-hem mi-Beit YHWH.”
”O, Mântuiește-ne! O Iahve!
O Iahve, ne rugăm, sporește-ne!
Binecuvântat fie cel ce vine în Numele lui Iahve!
Te binecuvântăm din Casa lui Iahve
.”
Seria fotografiei următoare vă arată cum putem asambla buchetul pentru această ocazie: |
Mai întâi să luaţi titular pachetul şi introduceţi rămurele de palmier (lulav), în centru (strângeţi folosind benzile pachet după cum este necesar). Luaţi cele două ramuri de salcie (aravot) şi introduceţi-le în camera de stânga, iar cele trei ramuri de mirt (hadasim) şi le inseraţi în camera de dreapta. În cele din urmă, să luaţi "fructul arborelui frumos" (adică, etrog, lămâia) şi pregăteşte-te să recite
...
![]() |
Binecuvântarea pentru Lulav: Barukh attah Iahveh, Eloheinu Melekh ha'olam, asher kid'shanu bi'mitzvotav, vi'tzivanu al netilat lulav. Binecuvântat fii DOAMNE, Dumenzeul nost Împaratul Zidirii, Care ne-ai sfinţit în Mişvothav (Poruncile Date), Şi ne-ai poruncit să ridicăm Lulav. Amin. |
A şaptea zi de Sucot este în fiecare an ziua când întreg poporul Israel spune: "Binecuvântat fie Cel ce vine! În Numele IAHVE." fără ca mulţi să ştie că aceasta este o profeţia mesianică care se referă la Ieşua pe care neamurile îl cunosc ca Iisus Mesia.
Aceasta este ziua cunoscută sub numele de Osana Rava (din arameică: הוֹשַׁעְנָא רַבָּא, "Mare Osana/Mare Ectenie") şi marcată de un serviciu special, în care se fac şapte circuite de către credincioşii care ţin buchetul celor patru specii, recitând Psalmul 118:25-26 împreună cu rugăciuni. În plus, se bate pe pământ un mănunchi din cinci ramuri de salcie.
În această zi avem oportunitatea să spunem, aşa cum fac unii fraţi din Israel, cum Ieşua s-a ridicat apunând: “Lăsaţi pe oricine care este setos să vină şi să bea. Oricine crede în Mine, precum a zis Scriptura: "râuri de apă vie vor curge din pântecele lui." (Ioan 7:2, 37-38).”
Profetul Zaharia spune în versetele 16-19 din capitolul XIV, că toţi oamenii de pe pământ care supravieţuiesc, din neamurile care trimit trupe la Ierusalim, vor avea cerinţa să participe în pelerinaj anual la Ierusalim ca să-L proslăvească pe Regele Regilor, DOMNUL Oştirilor, şi să celebreze Festivalul Colibelor; altfel nu vor avea apă (nu va cădea ploaie).
Ceremonia Turnării
Apei şi împlinirea ei de Sucot!
Imaginează-ţi cum s-ar fi trezit Mesia zilnic în
timpul festivalului Sucot, în mijlocul a zeci de mii de oameni care
veneau să-L slujească pe DOMNUL la Templu. Locul a fost umplut cu o
tentă de slavă, devenind un Loc Sfânt pe durata unui timp
stabilit special!
La jumătatea festivalului, Ieşua s-a urcat la Curţile Templului şi a început să de-a învăţătură. Unii din popor începeau să întrebe dacă el este Mesia. Alţii spuneau:
“Ştim de unde este acesta, este din ...; când Mesia vine, nici unul nu va şti de unde este.” Totuşi, mulţi din gloată îşi puneau nădejdea în el.
În fiecare dimineaţă o
procesiune de preoţi coborau la Puţul Şiloam (Neemia
3:15) acompaniaţi de bărbaţi şi femei jucând
DOMNULUI pe muzică cu multă
veselie.
Când au
ajuns la Puţ, un preot scotea apă folosind un ulcior de
aur.
Când preotul scotea apă, ceilalți preoţi recitau versetul din Isaia 12:3:
“Şi cu
veselie veţi scoate apa din izvoarele mântuirii,” care în ebraică este:
Ue
şavtem
mayim bî sason mimayney ha
Ieşuah [הישׁועה].”
Aceste
cuvinte erau popularizate de un cerc de dans ebraic numit: Mayim, Mayim
în Română: Ape, Ape.
Puţul
Şiloamului simbolizat de “fântânile mântuirii,” şi cuvântul Mântuire este
foarte apropiat de numele Mântuitorului nostru
Ieşua.
În acest timp
la Templu mii aşteptau procesiunea întoarcerii de
la Puţul din
Şiloam.
Anunţaţi de un răsunet triplu de trompetă, preoţii cu
ulciorul aurit se apropie de altar şi turnau această
ofrandă de apă. Muzicienii cântau la instrumentele lor
sfinţite, şi începeau fiecare să cânte psalmii Hallel
(Psalmi
113-118).
Psalmul 118:22 este de fapt Profeţie Mesianică care vorbeşte despre: “Piatra pe care arhitecţii au lepădato devenind capul unghiului.”
În Ioan 7:37, se spune vă Ieşua
(Iisus) era acolo cu fiecare pe durata Ceremoniei Turnării Apei
şi el spunea cu voce tare:
“Dacă însetează cineva, să vină la Mine şi să bea. Cine crede
în Mine, cum zice Scriptura, vor curge râuri de apă vie din stomacul
lui.” - Ioan 7:37; Isaia
44:3, Ieremia 2:13; 17:13; Zaharia 14:8; Psalm 36:8,9; Proverbe 14:27, Ioan
4:10; 6:63; 1 Corinteni 10:4; Apocalipsa 7:17; 21:6; 22:1 & 17.
În zilele de Sucot, psalmii Hallel
sunt cântaţi în sinagogile din Israel şi în jurul
lumii. Din nefericire, cum poporul Iudeu cântă Psalmul
118:22 acest an, nu au nici o idee că această Scriptură
este o Profeţie Mesianică ce se referă la
Ieşua!
Ziua după ce Ieşua a proclamat El
însuşi a devenit împlinirea Psalmului 118:22, El a
vindecat un om orb de la naştere.
Şi ghiciţi unde
este omul vindecat?
Ieşua a scuipat pe pământ, a
făcut tină cu saliva, şi a unso pe ochii omului.
Apoi Ieşua ia spus: “Du-te şi spală-te
în Puţul
Şiloamului.”
Aceasta
este acelaşi Puţ de apă de unde preoţii scoteau apa
sfântă, şi unde recitau: “Şi cu veselie veţi
scoate apa din izvoarele
mântuirii.”
Astfel
omul a plecat şi s-a spălat, şi a venit acasă văzând!
Ieşua la vindecat fizic şi apoi ochii săi erau deschişi
spiritual când a crezut că Ieşua era Mesia lui
Israel.
Pe perioada acestui festival de Sucot când ne veselim împreună cu evrei mesianici de la misiuni, 99.9% din poporul Iudaic tot nu îl cunosc pe Ieşua. Ei sunt separaţi de Dumnezeu pentru veac.
(Luca 13:28-30);
Citirea Bibliei de Sucot | |||
Ziua: |
Tora: |
Haftara: |
Brit Hadaşa: |
Sucot 1: |
Lev. 22:26-23:44; |
Zaharia 14:1-21; |
Ioan 1:10-14; |
Sucot 2: |
Lev. 22:26-23:44; |
1
Regi 8:2-21 |
Ioan 1:10-14; |
Sucot 3 |
Exod. 33:12-34:26 |
Ezec. 38:18-39:16; |
(sabat ::Rom. 1:16-23; |
Sucot 4: |
Num. 29:20-25 |
|
|
Sucot 5: |
Num. 29:23-28 |
|
|
Sucot 6: |
Num. 29:26-31 |
|
|
Sucot 7 |
Num. 29:26-34 |
Psalmul 118:25-26 |
Apocalipsa 7:9-10; |
Sucot
8 |
Deut. 14:22-16:17; |
1
Regi 8:54-8:66 |
Matei 17:1-9; |
Sucot
9 |
Vzot-Haberakha |
1
Regi 8:54-8:66 |
Iosua 1:1-18; |
http://mesianic.uv.ro/index.php?page=6&action=file&file_id=94
“DOMNUL a răspuns: „Iată, Eu fac un legământ: Voi face, în faţa întregului popor, minuni care n-au avut loc în nici o ţară şi la nici un neam; tot poporul care este în jurul tău va vedea lucrarea DOMNULUI, şi prin tine voi face lucruri înfricoşate.” (Exodul 34:10)
Hag Sameah!
Florin, Arad, Romania.