![]() XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Cincizecimea - Șavuot Cincizecimea ori Rusaliile: 6 Silvan
הקציר חג , Ḥâg há-Qațir - Celebrarea Secerișului –
יום הבכורים Yom há-Bikkur’im, Primele Roade: Levitic 23:9-14; 1 Corinteni 15:20-23;
השבועות,חגḤâg há-Șavu’oṭ - Celebrarea Săptămânilor (Secerișului)
Levitic 23:9-22; Numeri 28:26-31; Deuteronom 16:9-12; Ap. Fapte 2:1-13, 26:23;
Cincizecimea sau sărbătoarea Săptămânilor era ținută la 50 de zile după sărbătoarea celui dintâi rod ori a primului snop, timp în care fiecare zi după sâmbătă se numără omerul. Ne putem gândi că primul snopul al grâului care dă roadă în noul sezon era adus în următoarea zi după sabatul care urmează Paștele ebraic când a pătimit Mesia. Cincizecimea are deci loc spre prima jumătate a lunii a treia în a șasea zi a lunii biblice Silvan.
Acest interval de 50 de zile pentru noi este plin de învățături. Între înviere, înălțare și coborârea Mângâietorului, Mesia și-a pregătit ucenicii pentru acest mare eveniment. El a binecuvântat pâinea la cină după ce ia însoțit pe drumul Emausului, apoi pe țărmul lacului. În două rânduri, în prima zi a săptămânii, ziua de după sabat, El s-a prezentat în centrul adunării ucenicilor. El i-a făcut martori ai învierii Sale, a primului dintre mai mulți frați, și ia trimes ca să răspândească vestea bună: la sfârșitul fiecărei evanghelii și la începutul Faptelor Apostolilor, a doua carte a doctorului Luca, unde forme diferite s-a consemnat același apel. În prima zi din luna a treia (Silvan), El a fost înălțat în slavă și de acum înainte gândurile lor Îl vor căuta sus la Tronul lui Dumnezeu, acolo unde Mesia a pregătit sfinților Săi un loc, la dreapta lui Dumnezeu. În camera de sus, unde erau adunați, ei stăruiau în rugăciune cu un gând. Așa este poziția creștină care se alipește nu de un Mesia mort, nici de un Mesia înviat, ci de un Mesia înălțat în slavă sus de unde poate mijloci la Tatăl pentru aleșii Săi cărora le-a făgăduit că va reveni curând.
În această zi trebuie adus lui Dumnezeu un dar de mâncare, nu un dar reprezentându-L pe Mesia , ci două pâini coapte cu aluat, simbol al adunărilor tuturor credincioșilor pe întreg pământul, din răsărit și apus, scoasă mai întâi dintre iudei și dintre neamuri. Aluatul care face a pâinea să crească, deși nu mai e activ, dăinuie în pâini care sunt curate la fel ca pumnul de făină din care a crescut; în schimb, e oferit un dar pentru păcat, când este legănat în fața Domnului snopul din cele dintâi roade. Sfântul Duh e puterea care ne eliberează de păcat: „Umblați prin Duhul și nu împliniți pofta firii păcătoase" (Galateni 5:16). Sfântul Duh produce roade bune în carne, iar apoi carnea produce fapte (Galateni 5:19).
Deuteronomul 16:9-12 ne arată efectele prezenței Sfântului Duh. Primul este aducerea darurilor de bunăvoie la Domnul, date potrivit cu binecuvântarea primită. Dumnezeu nu-i un despot care-și obligă supușii să se închine în fața Lui; El este un Tată și caută închinătorii care, prin Iisus, îi aduc de bunăvoie, din inima lor, ca recunoștință pentru fiecare binecuvântare, închinare Numelui Său. Apoi vine bucuria: „Să te bucuri în fața Domnului, Dumnezeului tău"; această bucurie e împărtășită de familie, de slujitori, de cohen (preot), de străin, de orfan și de văduvă în necazul lor. Această părtășie a sfinților prin Duhul lui Dumnezeu este subliniată în Fapte, unde găsim așa de des arătată bucuria, în sfârșit, „să-ți aduci aminte că ai fost rob": să nu uităm de unde am fost scoși, așa cum triburile lui Israel au fost scoase din Egipt, așa am fost și noi scoși de sub robia păcatului, dar să fim conștienți de faptul că nu mai suntem robi, ci fii.
În Leviticul 23 ne frapează locul mare pe care-l ocupă ofrandele oferite față de darul nou al celor două pâini. Găsim aici arderea-de-tot, darul de mâncare, jertfa de mulțumire, jertfa pentru păcat - toate aspectele diferite ale lui Mesia pe care primele capitole din cartea Leviticul le-au dezvoltat simbolic, și prin care Dumnezeu ne-a codificat planul Său.
Cincizecimea este legată de seceriș. În Exod 23:16 ea este sărbătoarea secerișului, a celor dintâi roade. Ce măreț început al secerișului pentru Domnul când au fost aduse trei mii de suflete (Faptele Apostolilor 2:41)! Acest seceriș nu se termină cu formarea adunării credincioșilor: „Să lași nesecerate colțurile câmpului tău și să nu strângi ce rămâne de pe urma secerătorilor". Și alții vor fi aduși: rămășița lui Israel cu cei câte 12 mii din fiecare seminție, o mare mulțime din necazul ce mare care își spală hainele în sângele Mielului după ce devin biruitori în luptă cu ultima putere mondială numită de profeți fiară, și toți care îl vor recunoaște pe cel străpuns în și vor participa la binecuvântările împărăției sfinților. Astfel trebuie ca cei întorși la Domnul să dăm roadă în comunitățile noastre, să ne coacem și să ne separăm de pleavă și de neghină. Sfârșitul veacului care în context este numit alegoric „seceriș” însă când vine Mesia nu însemnă sfârșitul lumii ci conducerea împărăției lunii va fi dată sfinților. Când va intra numărul neamurilor, Domnul Secerișului va trimite secerătorii, câmpurile lucrate vor fi secerate, și Hambarul Ceresc se va umple.