Pace și Sărbători Fericite!
Seara
aceasta, începe celebrarea veselul festival de opt-zile al
Hanuca, numită și Festivalul Luminilor și Festivalul Rededicării.
Copii ai lui
Israel din toată lumea aprind lumina de Hanuca cântând cântece, mâncând
sufganiot (gogoașe cu marmeladă un favorit în
Israel) și Latches (chifteluțe cu cartofi aplatizate) fripte în ulei (servite
cu smântână și sos de mere, desigur).
Povestea de Hanuca este luată cu învățăminte de suveranitatea lui Dumnezeu și
simbolism mesianic. Istoria sărbătorii merge înapoi peste 2000 de ani în
vremurile Vechiului și Noului Legământ.
După mulți ani de control păgân și elenizare a Templului lui Dumnezeu din
Ierusalim, poporul evreu a restaurat Templul și au preparat iar uleiul sacru
pentru Menora (sau Șfeșnicul cu șapte brațe descris în a doua carte din
Tora de Moise - Exodul
sau Ieșirea 37:17). Apoi în a 25-a zi a lunii Kislev anul 164 î.e.n.,
aceiași zi când cu un an înainte regele Siriei Antioh Epifanul a jertfit o
scroafă pângărind altarul, Templul și preoții leviți au re-dedicat Templul
reluând slujirea lui Dumnezeu. Din nefericire atunci era la Templu ulei doar
pentru a arde o zi dar în mod miraculos a ars timp de opt zile.
Hanuka se desfășoară în perioada anului când
în timpul sărbătorii cade și ziua cea mai scurtă din an și când avem lună
nouă, spre deosebire de celelalte sărbători de șapte zile când în ajun avem
lună plină. În acest context Templul dezolat reprezintă candela celui care se
pregătește și veghează în noapte pentru a întâmpina Mirele (Matei 25:1-8).
Astfel cel care în pregătire adună suficient ulei doar pentru prima zi a
sărbătorii, însă asemeni nazirineanului care se sfințește în șapte zile
(Numeri 6:10; Fapte 21:27; Fapte 24:18), uleiul din candele se înmulțește în
mod miraculos până când la sfârșitul sărbătorii se poate găsi suficiente
rezerve la cei care se ocupă cu stoarcerea și pregătirea uleiului, în cazul
nostru îngerii care păzesc virtuțile oamenilor...
Din nefericire cu
ocazia acestei sărbători care reprezintă respingerea asimilării
obiceiurilor străine poporului Israel, în diasporă și în Israel, s-au
asimilat multe obiceiuri cum este dăruirea unor cadouri, precum și decorări
specifice altor sărbători.
Pe cum celebrăm Sărbătoarea Candelelor avem
oportunitatea să ne împodobim (Matei 25:1-8) trupurile noastre care sunt
temple ale Duhului lui Dumnezeu (1 Corinteni 6:9), să ne rededicăm prin
reînnoirea făgăduințelor și a promisiunilor care le-am făcut lui Dumnezeu.
Cât de grase sunt aceste profund fripte mâncăruri, ele sunt pregătite să
memoreze miracolul făcut de Dumnezeu în restaurarea Templului din Ierusalim și
izbăvirea
poporului evreu împotriva armatei Grece Siriene. (Totul este despre
povestea uleiului de măsline!)
Cuvântul Hanuca vine
din cuvântul ebraic Hanuch
care înseamnă consacrare ori
educarea.
Hanuca este celebrată ca Sărbătoarea Rededicării să
reamintească mărețul plan al lui Dumnezeu credincios în eliberarea
Israelului dintre opresorii lor, și totodată re-dedicarea Templului.
Deoarece Hanuca nu este o sărbătoare poruncită de Dumnezeu în Tora, unii se
întreabă dacă de fapt Ieșua (Iisus) a celebrat-o.
Răspunsul este un răsunător da!
A fost iarnă, și
Festivalul Rededicării a fost ținut în Ierusalim. Ieșua s-a
plimbat prin incintele Templului, în Pridvorul lui Solomon. Iudeii
s-au adunat în jurul Său și au întrebat: Până când trebuie să ne ții în
suspans? Dacă tu ești Mesia zi-ne clar. (Ioan 10:2224)
Ieșua (Iisus) s-a dus la
Ierusalim pentru Sărbătoarea Rededicării (Hanuca), și pe când era în zona
Templului El proclama Eu și Tatăl suntem una (Ioan 10:30).
Sufganiot sunt gogoși cu jeleu fripte adâncit în ulei care sunt
consumate în mod tradițional în timpul Festivalului Rededicării
Hanuca. Sufganiot sunt o emblemă deosebit de populară în Israel.
Uleiul folosit pentru a prăji gogoașa amintes
c
de rezerva uleiului de măsline pentru o zi care a ars în mod miraculos
opt zile, timp cât a ținut de obicei dedicarea Templului cu ocazia
Festivalului Colibi din Toamnă care în acel an nu s-a putut ține.
Exemplu de rețetă --
Îngrediente:
25 grame (1 ounce, sau jumate de pachețel) drojdie
1 lingură zahăr sau miere
1 lingură apă de masă
1 lingură făină
3 cupe făină
50 grame (1/4 pahar) margarină tartinabilă, topită
linguriță de sare neiodată
3 Linguri de zahăr
2 gălbenușuri de ouă
1 1/4 pahare suc de portocale (la temperatura camerei, cam de la
două portocale mari)
marmeladă (recomandat de zmeură, căpșuni, caise, ș.a.)
ulei pentru fript (este recomandat Canola, ori ulei de palmier)
zahăr praf
Mod de Preparare:
1. Aluatul gogoașei:
* Combină primele 4 ingrediente într-un bol. Amestecă-le bine,
acoperă, și așteaptă până începe să se umfle.
* Într-un alt bol, amestecă 3 cupe de făină cu margarina topită la
temperatura camerei, sarea, și gălbenușurile frecate cu zahărul.
* Combină amestecul cu drojdiei cu amestecul făinii.
* Treptat adaugă seva de portocale frământând. Când aluatul este moale
se mai lucră cu făină să nu se prindă de mâini, se acoperă bolul cu o
ștergură și se lasă să dospească până se ridică.
2. Clădirea gogoașei:
După ce aluatul s-a ridicat, se rulează cu sâcitoarea pe o folie sau
pe o scândură de lemn.
Cu ajutorul unui pahar mare se taie cercuri din aluat. Cercurile se
pun una peste alta iar în mijlocul celui de sus se poate tăia cu un
dop cu filet o gaură, iar între ele se pune marmeladă cu o linguriță.
Asigură-te că cele două cercuri se atașează bine să formeze un fel de
minge cu marmelada în centru. Acoperă gogoșii cu o ștergură și lasă-le
să se umfle de la drojdie.
3. Prăjirea gogoașei:
* Încălzește ulei într-un vas adânc până când este foarte fierbinte.
* Aruncă gogoașele nuci-dospite în ulei și întoarcele să se prăjească
pe ambele părți pînă prind culoare portocalie.
* Scotele cu o spumieră pentru a se scurge uleiul și când nu mai sunt
fierbinți pudrează-le cu zahăr praf.
Sfat: Aceste sufganiot sunt numai bune proaspete. După ce ați face
aluatul, prăjește câteva la un moment dat. Păstrați restul aluatului
în frigider până doriți să le serviți.Vezi
mai mult
Sufganiot (gogoașele) frigându-se în ulei: Mâncăturile fripte
de Hanuca memorializează miracolul proviziile de o-zi ale uleiului sigilat ce
lumina opt zile când Templul a fost rededicat după pângărirea făcută de eleni.
Rețetă de Latche ori Chifteluțe de cartofi
Ingrediente:
5 cartofi medii (1-2 cartofi mici de peste 500 g); sare, piper;
5 ardei capia verde; 3 căței de usturoi
...
1-2 linguri faină;
1/4 ceașcă de suc de citrice (de la aproximativ 1 grepfruit mare)
20 ml ulei de măsline;
1 pahar ulei stors la rece (eu am folosit Cardinal);
Mod de preparare:
Cartofii se spală, se puțin la loc cald să se usuce coaja, se curăță
de coajă.
Se fierb într-o cratiță mică în care uleiul din pahar să nu cuprindă
mai mult de jumătate de oală, dar nu se lasă să se rumenească coaja.
Cartofi se scot într-un bol pe un șervet (pentru a proteja mâinile de
uleiere). După ce nu mai sunt fierbinți se elimină șervetul și se
toacă ca un pire.
Într-un alt bol se stoarce seva de grepfruit (cu mâinile curate).
În bolul unde s-au pus cartofii tocați pire, se condimentează cu sare
cușer (neiodată) și piper, se pune ardeii tocați mărunt pentru a lăsa
suc, și usturoiul pisat, și se omogenizează. Apoi se adaugă făină cât
să se lege compoziția.
Din compoziție se formează chifteluțe și se aplatizează, se dau prin
făină și se prăjesc în uleiul de măsline încins pană se rumenesc, pe
ambele părți. Se scot pe un șervet absorbant.
Mod de servire:
Se servesc simple, ca garnitura, ori cu sos!
Poftă bună!
Cel mai frecvent obicei evreiesc pe Hanuca este iluminarea unui șfeșnic special
numită Hanuchie. Această Menora specială diferă de cea cu șapte brațe care a
fost în Templu și este folosită doar la Hanuca.
Replica unui șfeșnic de la Templu, făcută de Institutul
Templului din Ierusalim
O altă diferență cheie între Menora de la Templu și Hanuchie este faptul că
opt candele pe hanuchie sunt aprinse cu o candelă specială numită șamăș,
considerat candela serv deoarece el este
folosit să aprindă lumina tuturor celorlalte.
Aceste nouă candele adesea sunt elevate peste celelalte opt candele
în Hanuchie.
Pentru fiecare din aceste nouă de Hanuca, o lumină adițională este adăugată
la Hanuchie până la ultima noapte când lumina șameșului este dată tuturor opt
candele.
Ieșua: Sameșul care
Aprinde Lumina în Inimile noastre și Trăiește "Căci
chiar și Fiul Omului a venit nu să fie servit, ci să servească, și să-și de-a
viața Sa ca o răscumpărare pentru mulți." (Marcu 10:45)
Doar cum sameșul
(candela din mijloc) este candela serv care luminează toate candelele
în Hanuchie, Ieșua (Iisus) Mesia a venit ca un servitor să fie
lumina ce strălucește în și printre noi ceilalți.
Ioan confirmă că Ieșua este pe car lumina care întunericul nu o poate birui...
În El are viață, și acea viață
era viața întregii omeniri. Lumina străluce în întuneric, ți întunericul nu o
poate birui. (Ioan 1: 45)
Întunericul nu are putere peste lumină. Când luminile sunt pornite, întunericul
dispare imediat! Nici odată nu e o zbatere ori un concurs.
Lumina învinge de fiecare dată!
Totuși, mulți oameni în lume sunt prinși în întuneric. De ce?
Pentru că ei trăiesc fără lumina
care vine în lume a cărui nume este Ieșua haMașiah (Iisus Mesia).
Deci iar Ieșua le vorbea, zicând, Eu
sunt lumina lumii. Oricine mă urmează nu va umbla în întuneric, ci va
avea lumina vieții. (Ioan 8:12)
Cel mai apropiat an în
care ajunul de Hanuca coincide cu Ziua Recunoștinței este 2013 , an în
care cadența este exact ca în anul când ziua aceasta a fost oficializată
de președintele american Abraham Lincoln. Acesta este un an bisect la
capătul căruia se adaugă o lună în calendarele vechi, și din acest moviv
luna Noiembrie coincide perfect cu luna a IX-a numită și Kislev, la fel
ca majoritatea lunilor fiind o ocazie unică odată la mulți ani în care
pe cele trei calendare se pot urmări toate sărbătorile biblice în
paralel.
Unii rabini mesianici
susțin că Mesia a participat la această sărbătoare în ajun când a fost
luminată pentru prima dată Menora de la Templu. Apostolul Ioan asociază
ziua în care Mesia a mustrat iudeii la Templu cu anotimpul de iarnă,
ceea ce putea fi mai ales la Rosh Codesh, cu ocazia lunii noi Tevet când
Menora mai era lumina încă o zi în plus credincioșii care păzesc porunca
cu privire la Luna Nouă, și intrarea într-un nou anotimp.
Prima Candela are cadența Miercuri 27 Noiembrie 2013, în ajun, cam la
orele 16:30 când se întunecă ușor afară.
Ḥanucah: 1 Candele 24 Kișlev,
Ḥanucah: 2 Candele 25 Kișlev,
Ḥanucah: 3 Candele 26 Kișlev,
Ḥanucah: 4 Candele 27 Kișlev,
Ḥanucah: 5 Candele 28 Kișlev,
Ḥanucah: 6 Candele 29 Kișlev,
Ḥanucah: 7 Candele 30 Kișlev,
Ḥanucah: 8 Candele 01 Tevet,
חַג
הַחֲנֻכָּה שָׂמֵחַ
Ḥag Ḥanucah Șameaḥ!