BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.
Şalom - Pace! & Sărbători Fericite!
 
Seara aceasta, începe celebrarea veselul festival de opt-zile al Ḥanucah, numită şi Festivalul Luminilor şi Festivalul Rededicării.
Copii ai lui Israel din toată lumea aprind lumina de Hanuca cântând cântece, mâncând sufganiot (gogoaşe cu marmeladă— un favorit în Israel) şi Latches (chifteluţe cu cartofi aplatizate) fripte în ulei (servite cu smântână şi sos de mere, desigur).

Povestea de Hanuca este luată cu învăţăminte de suveranitatea lui Dumnezeu şi simbolism mesianic. Istoria sărbătorii merge înapoi peste 2000 de ani în vremurile Vechiului şi Noului Legământ.

După mulţi ani de control păgân şi elenizare a Templului lui Dumnezeu din Ierusalim, poporul evreu a restaurat Templul şi au preparat iar uleiul sacru pentru “Menora” (sau Şfeşnicul cu şapte braţe descris în a doua carte din Tora de Moise - Exodul sau Ieşirea 37:17). Apoi în a 25-a zi a lunii Kislev anul 164 î.e.n., aceiaşi zi când cu un an înainte regele Siriei Antioh Epifanul a jertfit o scroafă pângărind altarul, Templul şi preoţii leviţi au re-dedicat Templul reluând slujirea lui Dumnezeu. Din nefericire atunci era la Templu ulei doar pentru a arde o zi dar în mod miraculos a ars timp de opt zile.

Hanuka se desfăşoară în perioada anului când în timpul sărbătorii cade şi ziua cea mai scurtă din an şi când avem lună nouă, spre deosebire de celelalte sărbători de şapte zile când în ajun avem lună plină. În acest context Templul dezolat reprezintă candela celui care se pregăteşte şi veghează în noapte pentru a întâmpina Mirele (Matei 25:1-8). Astfel cel care în pregătire adună suficient ulei doar pentru prima zi a sărbătorii, însă asemeni nazirineanului care se sfinţeşte în şapte zile (Numeri 6:10; Fapte 21:27; Fapte 24:18), uleiul din candele se înmulţeşte în mod miraculos până când la sfârşitul sărbătorii se poate găsi suficiente rezerve la cei care se ocupă cu stoarcerea şi pregătirea uleiului, în cazul nostru îngerii care păzesc virtuţile oamenilor...
 
Din nefericire cu ocazia acestei sărbători care reprezintă respingerea asimilării obiceiurilor străine poporului Israel, în diasporă şi în Israel, s-au asimilat multe obiceiuri cum este dăruirea unor cadouri, precum şi decorări specifice altor sărbători.
 
Pe cum celebrăm Sărbătoarea Candelelor avem oportunitatea să ne împodobim (Matei 25:1-8) trupurile noastre care sunt temple ale Duhului lui Dumnezeu (1 Corinteni 6:9), să ne rededicăm prin reînnoirea făgăduinţelor şi a promisiunilor care le-am făcut lui Dumnezeu.
 
Mai multe la: http://ro.wikipedia.org/wiki/Hanuka

Cât de grase sunt aceste profund fripte mâncăruri, ele sunt pregătite să memoreze miracolul făcut de Dumnezeu în restaurarea Templului din Ierusalim şi izbăvirea
poporului evreu împotriva armatei Grece Siriene.  (Totul este despre povestea uleiului de măsline!)

 
Cuvântul “Hanuca” vine din cuvântul ebraic chanuch care înseamnă consacrare ori educarea.

Hanuca este celebrată ca Sărbătoarea Rededicării să reamintească măreţul plan al lui Dumnezeu credincios în eliberarea Israelului dintre opresorii lor, şi totodată re-dedicarea Templului.

Deoarece Hanuca nu este o sărbătoare poruncită de Dumnezeu în Tora, unii se întreabă dacă de fapt Ieşua (Iisus) a celebrat-o.
 
Răspunsul este un răsunător da!

“A fost iarnă, şi Festivalul Rededicării a fost ţinut în Ierusalim. Ieşua s-a plimbat prin incintele Templului, în Pridvorul lui Solomon. Iudeii s-au adunat în jurul Său şi au întrebat: ‘Până când trebuie să ne ţii în suspans?  Dacă tu eşti Mesia zi-ne clar.’”  (Ioan 10:22–24)

Ieşua (Iisus) s-a dus la Ierusalim pentru Sărbătoarea Rededicării (Hanuca), şi pe când era în zona Templului El proclama “Eu şi Tatăl suntem una” (Ioan 10:30). 
 

Sufganiot sunt gogoşi cu jeleu fripte adâncit în ulei care sunt consumate în mod tradiţional în timpul Festivalului Rededicării „Hanuca”. Sufganiot sunt o emblemă deosebit de populară în Israel. Uleiul folosit pentru a prăji gogoaşa amintesc de rezerva uleiului de măsline pentru o zi care a ars în mod miraculos opt zile, timp cât a ţinut de obicei dedicarea Templului cu ocazia Festivalului Colibi din Toamnă care în acel an nu s-a putut ţine.

Exemplu de reţetă --

Îngrediente:
• 25 grame (1 ounce, sau jumate de pacheţel) drojdie
• 1 lingură zahăr sau miere
• 1 lingură apă de masă
• 1 lingură făină

• 3 cupe făină
• 50 grame (1/4 pahar) margarină tartinabilă, topită
• linguriţă de sare neiodată
• 3 Linguri de zahăr
• 2 gălbenuşuri de ouă

• 1 1/4 pahare suc de portocale (la temperatura camerei, cam de la două portocale mari)
• marmeladă (recomandat de zmeură, căpşuni, caise, ş.a.)
• ulei pentru fript (este recomandat Canola, ori ulei de palmier)
• zahăr praf


Mod de Preparare:
1. Aluatul gogoaşei:
* Combină primele 4 ingrediente într-un bol. Amestecă-le bine, acoperă, şi aşteaptă până începe să se umfle.
* Într-un alt bol, amestecă 3 cupe de făină cu margarina topită la temperatura camerei, sarea, şi gălbenuşurile frecate cu zahărul.
* Combină amestecul cu drojdiei cu amestecul făinii.
* Treptat adaugă seva de portocale frământând. Când aluatul este moale se mai lucră cu făină să nu se prindă de mâini, se acoperă bolul cu o ştergură şi se lasă să dospească până se ridică.

2. Clădirea gogoaşei:
După ce aluatul s-a ridicat, se rulează cu sâcitoarea pe o folie sau pe o scândură de lemn.
Cu ajutorul unui pahar mare se taie cercuri din aluat. Cercurile se pun una peste alta iar în mijlocul celui de sus se poate tăia cu un dop cu filet o gaură, iar între ele se pune marmeladă cu o linguriţă. Asigură-te că cele două cercuri se ataşează bine să formeze un fel de minge cu marmelada în centru. Acoperă gogoşii cu o ştergură şi lasă-le să se umfle de la drojdie.

3. Prăjirea gogoaşei:
* Încălzeşte ulei într-un vas adânc până când este foarte fierbinte.
* Aruncă gogoaşele nuci-dospite în ulei şi întoarcele să se prăjească pe ambele părţi pînă prind culoare portocalie.
* Scotele cu o spumieră pentru a se scurge uleiul şi când nu mai sunt fierbinţi pudrează-le cu zahăr praf.

Sfat: Aceste sufganiot sunt numai bune proaspete. După ce aţi face aluatul, prăjeşte câteva la un moment dat. Păstraţi restul aluatului în frigider până doriţi să le serviţi.
Vezi mai mult

Sufganiot (gogoaşele) frigându-se în ulei:  Mâncăturile fripte de Hanuca memorializează miracolul proviziile de o-zi ale uleiului sigilat ce lumina opt zile când Templul a fost rededicat după pângărirea făcută de eleni.

Reţetă de Latche ori Chifteluţe de cartofi

Ingrediente:
5 cartofi medii (1-2 cartofi mici de peste 500 g); sare, piper;
5 ardei capia verde; 3 căţei de usturoi ...
1-2 linguri faină;
1/4 ceaşcă de suc de citrice (de la aproximativ 1 grepfruit mare)
20 ml ulei de măsline;
1 pahar ulei stors la rece (eu am folosit Cardinal);

Mod de preparare:

Cartofii se spală, se puţin la loc cald să se usuce coaja, se curăţă de coajă.
Se fierb într-o cratiţă mică în care uleiul din pahar să nu cuprindă mai mult de jumătate de oală, dar nu se lasă să se rumenească coaja. Cartofi se scot într-un bol pe un şervet (pentru a proteja mâinile de uleiere). După ce nu mai sunt fierbinţi se elimină şervetul şi se toacă ca un pire.
Într-un alt bol se stoarce seva de grepfruit (cu mâinile curate).

În bolul unde s-au pus cartofii tocaţi pire, se condimentează cu sare cuşer (neiodată) şi piper, se pune ardeii tocaţi mărunt pentru a lăsa suc, şi usturoiul pisat, şi se omogenizează. Apoi se adaugă făină cât să se lege compoziţia.

Din compoziţie se formează chifteluţe şi se aplatizează, se dau prin făină şi se prăjesc în uleiul de măsline încins pană se rumenesc, pe ambele părţi. Se scot pe un şervet absorbant.

Mod de servire:
Se servesc simple, ca garnitura, ori cu sos!
Poftă bună!


Cel mai frecvent obicei evreiesc pe Hanuca este iluminarea unui şfeşnic special numită Hanuchie. Această Menora specială diferă de cea cu şapte braţe care a fost în Templu şi este folosită doar la Hanuca.
 

Fotografie: Vrând drept aceea să facem în douăzeci şi cinci de zile ale lunii lui Kislev: Festivalul Sfinţirii Templului, cu cuviinţă am socotit a vă înştiinţa, ca şi voi asemenea să prăznuiţi ca Sărbătoarea Corturi (Sucot), în amintirea focului care ne-a apărut când Neemia, după ce a zidit Templul DOMNULUI şi Jertfelnicul, a oferit jertfă.

Replica unui şfeşnic de la Templu, făcută de Institutul Templului din Ierusalim

O altă diferenţă cheie între Menora de la Templu şi Hanuchie este faptul că opt candele pe hanuchie sunt aprinse cu o candelă specială numită şamăş, considerat ‘candela serv’ deoarece el este folosit să aprindă lumina tuturor celorlalte.

Aceste nouă candele adesea sunt elevate peste celelalte opt candele în Hanuchie.

Pentru fiecare din aceste nouă de Hanuca, o lumină adiţională este adăugată la Hanuchie până la ultima noapte când lumina şameşului este dată tuturor opt candele.

Ieşua: Sameşul care Aprinde Lumina în Inimile noastre şi Trăieşte "Căci chiar şi Fiul Omului a venit nu să fie servit, ci să servească, şi să-şi de-a
viaţa Sa ca o răscumpărare pentru mulţi."  (Marcu 10:45)

Fotografie: Trivia: Care sărbătoare este biblică ? a. Ziua Crăciunului.
b. Hanuca.


Doar cum sameşul (candela din mijloc) este candela serv care luminează toate candelele în Hanuchie, Ieşua (Iisus) Mesia a venit ca un servitor să fie lumina ce străluceşte în şi printre noi ceilalţi.

Ioan confirmă că Ieşua este pe car lumina care întunericul nu o poate birui...

“În El are viaţă, şi acea viaţă era viaţa întregii omeniri.  Lumina străluce în întuneric, ţi întunericul nu o poate birui.”  (Ioan 1: 4–5)

Întunericul nu are putere peste lumină. Când luminile sunt pornite, întunericul dispare imediat!  Nici odată nu e o zbatere ori un concurs.
Lumina învinge de fiecare dată!

Totuşi, mulţi oameni în lume sunt prinşi în întuneric.  De ce?
Pentru că ei trăiesc fără lumina care vine în lume a cărui nume este Ieşua haMaşiah (Iisus Mesia).  

“Deci iar Ieşua le vorbea, zicând, ‘Eu sunt lumina lumii. Oricine mă urmează nu va umbla în întuneric, ci va avea lumina vieţii.’”  (Ioan 8:12)

 

Cel mai apropiat an în care ajunul de Hanuca coincide cu Ziua Recunoştinţei este 2013 , an în care cadenţa este exact ca în anul când ziua aceasta a fost oficializată de preşedintele american Abraham Lincoln. Acesta este un an bisect la capătul căruia se adaugă o lună în calendarele vechi, şi din acest moviv luna Noiembrie coincide perfect cu luna a IX-a numită şi Kislev, la fel ca majoritatea lunilor fiind o ocazie unică odată la mulţi ani în care pe cele trei calendare se pot urmări toate sărbătorile biblice în paralel.

Unii rabini mesianici susţin că Mesia a participat la această sărbătoare în ajun când a fost luminată pentru prima dată Menora de la Templu. Apostolul Ioan asociază ziua în care Mesia a mustrat iudeii la Templu cu anotimpul de iarnă, ceea ce putea fi mai ales la Rosh Codesh, cu ocazia lunii noi Tevet când Menora mai era lumina încă o zi în plus credincioşii care păzesc porunca cu privire la Luna Nouă, şi intrarea într-un nou anotimp.


Prima Candela are cadenţa Duminică 2 Decembrie 2018, în ajun, cam la orele 17-17:30 când se întunecă uşor afară.

Ḥanucah: 1 Candele 24 Kislev,
Ḥanucah: 2 Candele 25 Kislev,
Ḥanucah: 3 Candele 26 Kislev,
Ḥanucah: 4 Candele 27 Kislev,
Ḥanucah: 5 Candele 28 Kislev,
Ḥanucah: 6 Candele 29 Kislev,
Ḥanucah: 7 Candele 30 Kislev,
Ḥanucah: 8 Candele 01 Tevet,

חַג הַחֲנֻכָּה שָׂמֵחַ  Ḥag Ḥanucah Şamea!