Şalom -
Pace! & Sărbători Fericite!
Seara aceasta,
începe celebrarea veselul festival de opt-zile
al Ḥanucah,
numită
şi Festivalul Luminilor şi Festivalul
Rededicării.
Copii ai lui Israel din toată
lumea aprind lumina de Hanuca cântând cântece, mâncând sufganiot
(gogoaşe cu marmeladă— un
favorit în Israel) şi Latches (chifteluţe cu cartofi aplatizate) fripte
în ulei (servite cu smântână şi sos de mere, desigur).
Povestea de Hanuca este luată cu învăţăminte de suveranitatea lui
Dumnezeu şi simbolism mesianic. Istoria sărbătorii merge înapoi peste
2000 de ani în vremurile Vechiului şi Noului Legământ.
După mulţi ani de control păgân şi elenizare a Templului lui Dumnezeu
din Ierusalim, poporul evreu a restaurat Templul şi au preparat iar
uleiul sacru pentru “Menora” (sau Şfeşnicul cu şapte braţe
descris în a doua carte din Tora de Moise - Exodul
sau Ieşirea 37:17). Apoi în a 25-a zi a lunii Kislev anul
164 î.e.n., aceiaşi zi când cu un an înainte regele Siriei Antioh
Epifanul a jertfit o scroafă pângărind altarul, Templul şi preoţii
leviţi au re-dedicat Templul reluând slujirea lui Dumnezeu. Din
nefericire atunci era la Templu ulei doar pentru a arde o zi dar în mod
miraculos a ars timp de opt zile.
Hanuka
se desfăşoară în perioada anului când în timpul sărbătorii cade şi ziua
cea mai scurtă din an şi când avem lună nouă, spre deosebire de
celelalte sărbători de şapte zile când în ajun avem lună plină. În
acest context Templul dezolat reprezintă candela celui care se
pregăteşte şi veghează în noapte pentru a întâmpina Mirele (Matei
25:1-8). Astfel cel care în pregătire adună suficient ulei doar pentru
prima zi a sărbătorii, însă asemeni nazirineanului care se sfinţeşte în
şapte zile (Numeri 6:10; Fapte 21:27; Fapte 24:18), uleiul din candele
se înmulţeşte în mod miraculos până când la sfârşitul sărbătorii se
poate găsi suficiente rezerve la cei care se ocupă cu stoarcerea şi
pregătirea uleiului, în cazul nostru îngerii care păzesc virtuţile
oamenilor...
Din
nefericire cu ocazia acestei sărbători care reprezintă respingerea
asimilării obiceiurilor străine poporului Israel, în diasporă
şi în Israel, s-au asimilat multe obiceiuri cum este dăruirea unor
cadouri, precum şi decorări specifice altor sărbători.
Pe
cum celebrăm Sărbătoarea Candelelor avem oportunitatea să ne împodobim
(Matei 25:1-8) trupurile noastre care sunt temple ale Duhului lui
Dumnezeu (1 Corinteni 6:9), să ne rededicăm prin reînnoirea
făgăduinţelor şi a promisiunilor care le-am făcut lui Dumnezeu.
Cât de grase sunt aceste profund fripte
mâncăruri, ele sunt pregătite să
memoreze miracolul făcut de Dumnezeu în
restaurarea Templului din Ierusalim şi
izbăvirea
poporului evreu împotriva armatei Grece Siriene. (Totul
este despre povestea uleiului de măsline!)
Cuvântul “Hanuca” vine
din cuvântul ebraic chanuch
care înseamnă consacrare
ori
educarea.
Hanuca este celebrată ca Sărbătoarea Rededicării
să reamintească măreţul plan al lui Dumnezeu credincios
în eliberarea Israelului dintre opresorii
lor, şi totodată re-dedicarea Templului.
Deoarece Hanuca nu este o sărbătoare
poruncită de Dumnezeu în Tora, unii se
întreabă dacă de fapt Ieşua (Iisus) a
celebrat-o.
Răspunsul
este un răsunător da!
“A fost
iarnă, şi
Festivalul Rededicării a fost ţinut în
Ierusalim. Ieşua s-a
plimbat prin incintele Templului, în
Pridvorul lui Solomon. Iudeii s-au adunat în
jurul Său şi au întrebat: ‘Până când trebuie să ne
ţii în suspans? Dacă tu eşti
Mesia zi-ne clar.’” (Ioan
10:22–24)
Ieşua
(Iisus) s-a dus la
Ierusalim pentru Sărbătoarea Rededicării (Hanuca),
şi pe când era în zona Templului El
proclama “Eu şi Tatăl suntem una” (Ioan 10:30).
Sufganiot sunt
gogoşi cu jeleu fripte adâncit în ulei care sunt consumate în mod
tradiţional în timpul Festivalului Rededicării „Hanuca”. Sufganiot sunt
o emblemă deosebit de populară în Israel. Uleiul folosit pentru a prăji
gogoaşa amintes
c de
rezerva uleiului de măsline pentru o zi care a ars în mod miraculos opt
zile, timp cât a ţinut de obicei dedicarea Templului cu ocazia
Festivalului Colibi din Toamnă care în acel an nu s-a putut ţine.
Exemplu de reţetă --
Îngrediente:
• 25 grame (1 ounce, sau jumate de pacheţel) drojdie
• 1 lingură zahăr sau miere
• 1 lingură apă de masă
• 1 lingură făină
• 3 cupe făină
• 50 grame (1/4 pahar) margarină tartinabilă, topită
• linguriţă de sare neiodată
• 3 Linguri de zahăr
• 2 gălbenuşuri de ouă
• 1 1/4 pahare suc de portocale (la temperatura camerei, cam de la două
portocale mari)
• marmeladă (recomandat de zmeură, căpşuni, caise, ş.a.)
• ulei pentru fript (este recomandat Canola, ori ulei de palmier)
• zahăr praf
Mod de Preparare:
1. Aluatul gogoaşei:
* Combină primele 4 ingrediente într-un bol. Amestecă-le bine, acoperă,
şi aşteaptă până începe să se umfle.
* Într-un alt bol, amestecă 3 cupe de făină cu margarina topită la
temperatura camerei, sarea, şi gălbenuşurile frecate cu zahărul.
* Combină amestecul cu drojdiei cu amestecul făinii.
* Treptat adaugă seva de portocale frământând. Când aluatul este moale
se mai lucră cu făină să nu se prindă de mâini, se acoperă bolul cu o
ştergură şi se lasă să dospească până se ridică.
2. Clădirea gogoaşei:
După ce aluatul s-a ridicat, se rulează cu sâcitoarea pe o folie sau pe
o scândură de lemn.
Cu ajutorul unui pahar mare se taie cercuri din aluat. Cercurile se pun
una peste alta iar în mijlocul celui de sus se poate tăia cu un dop cu
filet o gaură, iar între ele se pune marmeladă cu o linguriţă.
Asigură-te că cele două cercuri se ataşează bine să formeze un fel de
minge cu marmelada în centru. Acoperă gogoşii cu o ştergură şi lasă-le
să se umfle de la drojdie.
3. Prăjirea gogoaşei:
* Încălzeşte ulei într-un vas adânc până când este foarte fierbinte.
* Aruncă gogoaşele nuci-dospite în ulei şi întoarcele să se prăjească
pe ambele părţi pînă prind culoare portocalie.
* Scotele cu o spumieră pentru a se scurge uleiul şi când nu mai sunt
fierbinţi pudrează-le cu zahăr praf.
Sfat: Aceste sufganiot sunt numai bune proaspete. După ce aţi face
aluatul, prăjeşte câteva la un moment dat. Păstraţi restul aluatului în
frigider până doriţi să le serviţi.Vezi mai mult
Sufganiot
(gogoaşele) frigându-se în ulei: Mâncăturile
fripte de Hanuca memorializează miracolul proviziile
de o-zi ale uleiului sigilat ce
lumina opt zile când Templul a
fost rededicat după pângărirea făcută
de eleni.
Reţetă de Latche ori
Chifteluţe de cartofi
Ingrediente:
5 cartofi medii (1-2 cartofi mici de peste 500 g); sare, piper;
5 ardei capia verde; 3 căţei de usturoi
...
1-2 linguri faină;
1/4 ceaşcă de suc de citrice (de la aproximativ 1 grepfruit mare)
20 ml ulei de măsline;
1 pahar ulei stors la rece (eu am folosit Cardinal);
Mod de preparare:
Cartofii se spală, se puţin la loc cald să se usuce coaja, se curăţă de
coajă.
Se fierb într-o cratiţă mică în care uleiul din pahar să nu cuprindă
mai mult de jumătate de oală, dar nu se lasă să se rumenească coaja.
Cartofi se scot într-un bol pe un şervet (pentru a proteja mâinile de
uleiere). După ce nu mai sunt fierbinţi se elimină şervetul şi se toacă
ca un pire.
Într-un alt bol se stoarce seva de grepfruit (cu mâinile curate).
În bolul unde s-au pus cartofii tocaţi pire, se condimentează cu sare
cuşer (neiodată) şi piper, se pune ardeii tocaţi mărunt pentru a lăsa
suc, şi usturoiul pisat, şi se omogenizează. Apoi se adaugă făină cât
să se lege compoziţia.
Din compoziţie se formează chifteluţe şi se aplatizează, se dau prin
făină şi se prăjesc în uleiul de măsline încins pană se rumenesc, pe
ambele părţi. Se scot pe un şervet absorbant.
Mod de servire:
Se servesc simple, ca garnitura, ori cu sos!
Poftă bună!
Cel mai frecvent obicei evreiesc pe Hanuca este
iluminarea unui şfeşnic special numită Hanuchie. Această
Menora specială diferă de cea cu şapte braţe care a
fost în Templu şi este folosită doar la Hanuca.
Replica unui
şfeşnic de la Templu, făcută de
Institutul Templului din Ierusalim
O altă diferenţă cheie între Menora de la Templu şi Hanuchie
este faptul că opt candele pe hanuchie sunt aprinse cu o candelă
specială numită şamăş, considerat ‘candela serv’
deoarece el este
folosit să aprindă lumina tuturor celorlalte.
Aceste nouă candele adesea sunt elevate
peste celelalte opt candele în Hanuchie.
Pentru fiecare din
aceste nouă de Hanuca, o lumină
adiţională este adăugată la Hanuchie până la ultima
noapte când lumina şameşului este dată tuturor opt
candele.
Ieşua: Sameşul care
Aprinde Lumina în Inimile noastre şi Trăieşte "Căci chiar şi Fiul
Omului a venit nu să fie
servit, ci să servească, şi să-şi de-a
viaţa Sa ca o răscumpărare pentru mulţi." (Marcu
10:45)
Doar cum sameşul
(candela din mijloc) este candela
serv care luminează toate candelele
în Hanuchie, Ieşua
(Iisus) Mesia a venit ca un
servitor să fie lumina ce străluceşte în şi
printre noi ceilalţi.
Ioan confirmă că Ieşua este pe car lumina care
întunericul nu o poate birui...
“În El are
viaţă, şi acea viaţă era viaţa întregii
omeniri. Lumina străluce în întuneric, ţi
întunericul nu o poate birui.” (Ioan 1:
4–5)
Întunericul nu are putere peste lumină. Când
luminile sunt pornite, întunericul
dispare imediat! Nici odată nu e o zbatere ori un
concurs.
Lumina învinge de fiecare dată!
Totuşi, mulţi oameni în lume sunt prinşi în
întuneric. De ce?
Pentru
că ei trăiesc fără lumina care vine în lume a cărui
nume este Ieşua haMaşiah (Iisus Mesia).
“Deci iar
Ieşua le vorbea, zicând, ‘Eu sunt lumina
lumii. Oricine mă urmează nu va umbla în
întuneric, ci va avea lumina vieţii.’” (Ioan
8:12)
Cel mai apropiat an în care ajunul
de Hanuca coincide cu Ziua Recunoştinţei este 2013 , an în care cadenţa
este exact ca în anul când ziua aceasta a fost oficializată de
preşedintele american Abraham Lincoln. Acesta este un an bisect la
capătul căruia se adaugă o lună în calendarele vechi, şi din acest
moviv luna Noiembrie coincide perfect cu luna a IX-a numită şi Kislev,
la fel ca majoritatea lunilor fiind o ocazie unică odată la mulţi ani
în care pe cele trei calendare se pot urmări toate sărbătorile biblice
în paralel.
Unii
rabini mesianici susţin că Mesia a participat la această sărbătoare în
ajun când a fost luminată pentru prima dată Menora de la Templu.
Apostolul Ioan asociază ziua în care Mesia a mustrat iudeii la Templu
cu anotimpul de iarnă, ceea ce putea fi mai ales la Rosh Codesh, cu
ocazia lunii noi Tevet când Menora mai era lumina încă o zi în plus
credincioşii care păzesc porunca cu privire la Luna Nouă, şi intrarea
într-un nou anotimp.
Prima Candela are cadenţa Duminică 2 Decembrie 2018, în ajun, cam la
orele 17-17:30 când se întunecă uşor afară.
Ḥanucah: 1 Candele 24 Kislev,
Ḥanucah: 2 Candele 25 Kislev,
Ḥanucah: 3 Candele 26 Kislev,
Ḥanucah: 4 Candele 27 Kislev,
Ḥanucah: 5 Candele 28 Kislev,
Ḥanucah: 6 Candele 29 Kislev,
Ḥanucah: 7 Candele 30 Kislev,
Ḥanucah: 8 Candele 01 Tevet,
חַג
הַחֲנֻכָּה שָׂמֵחַ Ḥag
Ḥanucah Şameaḥ!